امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287303
۳۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

نوشابه و دندان‌ها: تاثیرات ناخوشایند نوشیدن نوشابه بر سلامت دندان‌های شما

نوشیدن نوشابه های گازدار با قند بالا بیشتر با چاقی، دیابت نوع 2 و افزایش وزن مرتبط است. اما نوشابه‌های گازدار نیز می‌توانند اثرات نامطلوبی بر لبخند شما داشته باشند و به طور بالقوه منجر به پوسیدگی دندان ها شوند.

نوشابه و دندان‌ها: تاثیرات ناخوشایند نوشیدن نوشابه بر سلامت دندان‌های شما

نوشیدن نوشابه های گازدار با قند بالا بیشتر با چاقی، دیابت نوع 2 و افزایش وزن مرتبط است. اما نوشابه‌های گازدار نیز می‌توانند اثرات نامطلوبی بر لبخند شما داشته باشند و به طور بالقوه منجر به پوسیدگی دندان ها شوند.

نوشابه ها چگونه به دندان های شما آسیب می رسانند

  • قند موجود در نوشابه با باکتری های موجود در دهان ترکیب می شود و اسید تشکیل می دهد.
  • این اسید به اضافه اسید اضافی نوشابه ها به دندان ها حمله می کند. هر حمله اسیدی حدود 20 دقیقه طول می کشد و با هر جرعه اسیدپاشی دوباره شروع می شود.
  • حملات اسیدی مداوم مینای دندان را ضعیف می کند.
  • حفره ها زمانی شروع می شوند که مینای دندان آسیب می بیند.
  • به یاد داشته باشید، نوشابه رژیمی یا "بدون قند" هنوز اسیدی دارد که می تواند به دندان های شما آسیب برساند. اگرچه نوشیدنی‌های میوه‌ای مانند نوشابه گازدار نیستند، اما دارای اسید و قند هستند که می‌توانند باعث پوسیدگی شوند.

دو اثر اصلی نوشابه بر روی دندان شما - فرسایش و حفره

فرسایش

فرسایش زمانی شروع می شود که اسیدهای موجود در نوشابه ها با مینای دندان روبرو می شوند که خارجی ترین لایه محافظ روی دندان شما است. اثر آنها کاهش سختی سطحی مینای دندان است.

در حالی که نوشیدنی های ورزشی و آب میوه ها نیز می توانند به مینای دندان آسیب برسانند، اما در همین جا متوقف می شوند.

حفره ها

از طرف دیگر، نوشابه ها می توانند بر لایه بعدی، عاج و حتی پرکننده های کامپوزیت نیز تأثیر بگذارند. این آسیب به مینای دندان شما می تواند باعث ایجاد حفره ها شود. حفره ها یا پوسیدگی در افرادی که به طور منظم نوشابه مصرف می کنند به مرور زمان ایجاد می شود. بهداشت نامناسب دهان و دندان نیز باعث آسیب جدی به دندان ها می شود.

چگونه از آسیب نوشابه به دندان ها جلوگیری کنیم؟

راه حل واضح؟ نوشیدن نوشابه را متوقف کنید. اما به نظر می رسد بسیاری از ما نمی توانیم این عادت را ترک کنیم. با این حال، کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر آسیب دیدن دندان های خود انجام دهید.

در حد اعتدال بنوشید. هر روز بیش از یک نوشابه نخورید. فقط یکی به اندازه کافی ضرر می رساند.

سریع بنوشید. هر چه مدت زمان بیشتری برای نوشیدن یک نوشابه صرف شود، زمان بیشتری برای آسیب رساندن به سلامت دندان شما نیاز است. هر چه سریعتر بنوشید، قندها و اسیدها زمان کمتری برای آسیب رساندن به دندان های شما دارند. (فقط این را بهانه ای برای نوشیدن دو برابر نوشابه استفاده نکنید!)

از نی استفاده کنید. این به دور نگه داشتن اسیدها و قندهای مضر از دندان کمک می کند.

سپس دهان خود را با آب بشویید. شستن دهان با مقداری آب بعد از نوشیدن نوشابه به شستشوی باقیمانده قندها و اسیدها کمک می کند و از حمله آنها به دندان جلوگیری می کند.

قبل از مسواک زدن صبر کنید. علیرغم آنچه ممکن است فکر کنید، مسواک زدن بلافاصله پس از نوشیدن نوشابه ایده خوبی نیست. این به این دلیل است که اصطکاک در برابر دندان‌های آسیب‌پذیر و اخیراً اسیدی‌شده می‌تواند بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر داشته باشد. در عوض، 30 تا 60 دقیقه منتظر بمانید.

قبل از خواب از مصرف نوشیدنی های گازدار خودداری کنید. نه تنها قند احتمالا شما را بیدار نگه می دارد، بلکه شکر و اسید تمام شب فرصت دارند تا به دندان های شما حمله کنند.

تمیز کردن منظم دندان ها را انجام دهید. معاینات منظم مشکلات را قبل از بدتر شدن شناسایی می کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید