امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284255
۱۸۱
۱
۰
نسخه چاپی

نکات مهم در مورد زمان و نحوه نگهداری 12 ماده آشپزی که احتمالا نمی‌دانستید

نگهداری از ۱۲ ماده غذایی

اگر اهل خریدهای کیلویی هستید، به احتمال زیاد بسیاری از اقلامی که در خانه نگهداری می‌کنید تاریخ مصرفشان گذشته یا نزدیک است. هرچند برخی مواد تا چندین ماه و یا حتی سال تاریخ انقضا دارند اما اینکه یک محصول هنوز به تاریخ انقضای خود نرسیده به این معنی نیست که در حالت ایده‌آل خود برای مصرف است.

درست است که می‌دانید شیر و پنیر را نباید بعد از سپری شدن تاریخ انقضایشان مصرف کنید، شاید باید مواد غذایی خود را دوباره بررسی کنید و موادی که در وضعیت خوبی نیستند را دور بریزید.

نگهداری از ۱۲ ماده غذایی

در فهرست زیر ۱۲ موادی که باید وضعیت آن‌ها را بررسی کنید برای شما آورده‌ایم:

کینوآ

گرما، هوا و رطوبت سه دشمن اصلی غلات کامل مانند کینوآ هستند. اگر از کینوآ رایحه کپک یا روغنی آمد آن را دور بریزید.

زردچوبه

زردچوبه، پاپریکا و جوز هندی معمولا بعد از دو تا سه سال طعم خود را از دست می‌دهند و هرچند برای سلامتی مضر نیستند اما طعمی به غذای شما نمی‌دهند.

بیکینگ پودر

جوش شیرین را با سرکه و بیکینگ پودر را با آب داغ مخلوط کنید، اگر کف کنند و شروع به حباب زدن کنند یعنی هنوز تازه هستند.

آجیل و دانه‌ ها

به دلیل میزان بالای روغنی که دارند معمولا پس از چند ماه شروع به فاسد شدن می‌کنند. بوی علف یا رنگ مانند و ظاهر تیره و روغنی نشان از فاسد شدن آن‌ها دارد. مغزها و دانه‌ها را در یک کیسه شفاف فریزری گذاشته و تا یک سال در یخچال نگهداری کنید.

چای

چای کیسه‌ای باید ظرف یک سال مصرف شود زیرا روغن‌های موجود در چای کهنه می‌شوند و به چای شما طعم بدی می‌دهند. دانه‌های قهوه نیز از این قانون پیروی می‌کنند. به طور کلی توصیه می‌کنند قهوه و چای خود را در مدت دو تا چهار هفته مصرف کنند. دوستداران قهوه فوری زمان بیشتری دارند؛ حدود دو ماه.

شکر قهوه‌ای

یک کیسه شکر قهوه‌ای باز شده پس از چهار ماه ماندن خشک و سفت می‌شود. شکر را در ظرف دربسته یا کیسه پلاستیکی قرار دهید تا ماندگاری بیشتری داشته‌باشد.

سبزیجات کنسروی

هرچه سبزیجات کنسروی بیشتر بمانند، احتمال اینکه طعم فلزی بگیرند بیشتر می‌شود. به جز این مسئله، معمولا اقلام کنسروی معمولا تا زمانی که هیچ فرورفتگی، زنگ‌زدگی یا برآمدگی نداشته‌باشند حتی اگر تاریخ مصرف یا بهترین زمان مصرف آن‌ها بگذرد نیز قابل استفاده هستند.

روغن زیتون

یک بطری باز شده روغن زیتون بعد از شش ماه ممکن است کمی مزه‌دار شود. مراقب باشید نور و گرما دشمن روغن زیتون هستند.

آرد گندم کامل

این آرد را باید تا هشت ماه در یخچال و تا یک سال در فریزر نگهدارید تا تازه بمانند.

سیب‌زمینی

معمولا سیب‌زمینی تا دو هفته در یخچال و دو ماه در فضای خشک و خنک دوام دارند. وقتی جوانه زدند و لکه‌های سیاه نرم روی پوست آن‌ها پدیدار شد قابل مصرف نیستند.

برنج قهوه‌ای

سبوس موجود در برنج قهوه‌ای حاوی روغن است که عمر کوتاه‌تری تا شش ماه به برنج قهوه‌ای می‌دهد. می‌توانید تا یک سال آن را در فریزر نگهداری کنید.

سیر

این حبه محبوب بهتر است در فضای تاریک و خنک به مدت سه تا پنج ماه در کیسه توری نگهداری شود و پس از چروکیده شدن یا جوانه‌زدن درست است که مضر نیست و قابل مصرفند اما دیگر در اوج کیفیت خود نیست.

  • منبع
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید