امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277567
۹۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه با افکار منفی خود مقابله کنیم؟

چگونه با افکار منفی خود مقابله کنیم؟

افکار منفی و تاثیر آن ها بر عملکرد زندگی ما

تفکرات منفی را میتوان عادت های ذهنی مضر تعریف کرد که در صورت رها نشدن توسط انسان، می توانند فرد را به راحتی دنبال خود بکشند، تا جایی که انسان را درون خود غرق سازند؛ شروع کردن به اندیشیدن به افکار منفی چه به صورت خود آگاه و چه به صورت ناخودآگاه، معمولا انسان را برای اندیشیدن بیشتر درباره موضوعات منفی یا به عبارت ساده تر غرق شدن در این افکار، وسوسه می کند.

مهم ترین بخش از مبحث پاکسازی ذهن، مربوط به همین موقعیت هاست، در این مواقع انسان باید تمام تلاش و اراده خود را به کار گیرد تا در برابر هجوم و از آن مهم تر غرق شدن در این افکار مقاومت کند؛ ذهن انسان به صورت ناخودآگاه در قالب مقاومت کردن، دست به مقابله با افکار منفی، می زند؛ در واقع این فرآیند را می توان نوعی مکانیزم دفاعی از طرف ذهن عنوان کرد، که خود این موضوع به تنهایی می تواند موجب تقویت فرایند افکار منفی و به صورت کلی الگوی تفکر در انسان نیز شود؛ چراکه تلاش برای عدم پرداختن به یک موضوع، تفکر بیشتر در رابطه با آن موضوع را در پی دارد.

به عنوان مثال زمانی که به شما گفته می شود در مورد یک فیل صورتی فکر نکنید، ناخودآگاه تمام فکر شما معطوف به فیل صورتی خواهد شد. بهترین راهکار برای رهایی از افکار منفی، پذیرش معایب شخصی و موضوعات ذهنی است که کدورت خاطر ما را به دنبال دارند؛چراکه نهی این موارد تنها موجب عقب راندن ذهن می شود.

شاید دانستن این نکته برای شما جالب توجه باشد، تحقیقاتی که در زمینه افکار مثبت و منفی صورت گرفته است نشان می دهد اشخاصی که سعی دارند روز خود را با افکار مثبت شروع کرده و در طول روز تمام سعی در مقابله با افکار منفی دارند، به صورت کلی نسبت به سایر افراد از زندگی شاد تر و با کیفیت تری برخوردار هستند؛

همین موضوع به تنهایی می تواند بیانگر اهمیت مثبت اندیش بودن و دوری از افکار منفی باشد.آموختن مهارت ها و روش های مدیریت و پاکسازی ذهن از افکار منفی به تنهایی و بدون کمک مشاور، هرچند ممکن،ولی سخت است؛ با کمک متخصصان در زمینه مشاوره می توان این مسیر را با دردسرهای به مراتب کمتری طی کرد.

افکار منفی ریشه در چه چیزهایی دارد؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟برای فراگیری مهارت های پاکسازی ذهن از انواع افکار منفی، اولین قدم، یافتن ریشه و علت های پدید آمدن افکار منفی در ذهن است؛ اتفاقات و تجربیات ناگوار،آزار دهنده و منفی که در طول عمر انسان ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیفتد را می توان یکی از مهم ترین دلایل شکل گیری افکار منفی عنوان کرد،اصلی ترین علت مثبت اندیش بودن کودکان نیز مربوط به همین موضوع می باشد،”نداشتن تجربیات رنج آور در زندگی”؛

ولی متاسفانه با گذشت زمان،تجربه ها و حوادث ناگوار و نا خوشایند،خواه ناخواه درون زندگی هر انسانی اتفاق می افتد،این حوادث موجب شکل گیری افکار منفی در ذهن افراد می شود،این افکار همانند نهالی در ذهن جا خوش می کنند و هر بار که مورد توجه قرار می گیرند، بر شاخ و برگ های آن افزوده می شود و قاعدتا ذهن را درگیر تر خواهد کرد. همچنین افکار منفی،گاهی می تواند ناشی از اشتباهات در ادراک و خطاهای شناختی نیز به وجود آیند.خطاهای شناختی در واقع روش هایی است برای حفظ و تایید فرضیات و قوانین غلطی که در ذهن افراد در مورد خود،دیگران و به صورت کلی دنیا شکل گرفته است.

انواع شکست هایی که هر انسانی ممکن است در طول زندگی خود با آن ها روبرو شود،اعم از شکست های شغلی،تحصیلی،عاطفی و…، طرحواره های منفی که در ذهن اشخاص نسبت به زندگی شکل گرفته است،اختلالات رفتاری نظیر افسردگی،مشکلات خانوادگی و اقتصادی و… از جمله بارزترین عوامل به وجود آورنده افکار منفی در اذهان به شمار می روند؛ همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم تجربه انواع شکست ها در زندگی هر فرد،امری کاملا  طبیعی تلقی می شود،ولی چگونگی برخورد با این ناملایمات، نیازمند کمک گرفتن از روانشناسی زبده و آموختن مهارت هایی از این طریق می باشد.گاهی نیز ممکن است افکار منفی به صورت برخی اختلالات خلقی در افراد نمود پیدا کنند.

راهکارهای مقابله و مدیریت افکار منفی

با افکار مثبت بیدار شوید

یکی از روش های پاکسازی ذهن که می تواند به شما کمک کند این است که سعی کنید موج افکار مثبت را ایجاد کنید برای این منظرو سعی کنید اول صبح با افکار مثبت از خواب بیدار شوید و به محض بیدار شدن از خواب به چیزهای خوشایند فکر کنید و به شکر گذاری بپردازید شکر گذاری توجه شما را بر روی افکار مثبت نگه می دارید فکر کردن به چیزهای خوشایند یعنی توجه کردن به افکار مثبت و مثبت اندیشی.

توجه کردن به نعمت ها و داشته هایتان احساس شکرگذاری را در شما ایجاد می کند و همین حس شکر گذاری سبب می شود که ارتعاش مثبت ایجاد کنید و ذهن تان روی افکار مثبت متمرکز شود و رفته رفته افکار منفی که در ذهنتان وجود داشت کمرنگ شود بنابراین زمانی که احساس کرید افکار منفی دارد به سمت شما می آیند شروع به شکرگذاری و توجه کردن به چیزهای مثبت اطرافتان کنید بنابراین شکر گذاری یکی از روش های پاکسازی قانون جذب محسوب می شود.

افکارتان را بنویسید

یکی دیگر از روش های پاکسازی ذهن قانون جذب این است دست به قلم شوید و هر آن چیزی که در ذهنتان سنگینی می کند و موجب آزارتان می شود و راهی برای حل آن پیدا نمی کنید را بر روی کاغذ پیاده کنید زمانی که افکار منفی تان را بر روی کاغذ پیاده می کنید دیگر بار و فشار روانی آن کمتر می شود و احساس آرامش بیشتری می کنید.

برای اینکه این تمرین بیشتر و موثرتر جواب دهد یک کاغذ سفید بردارید و دو ستون روی آن بکشید در بالای ستون اول بنویسید لیست کارهایی که من می توانم انجام دهم و در بالای ستون دوم بنویسید لیست کارهایی که خداوند یا کائنات باید برایم انجام دهند و سپس کارهایی که خودتان می توانید از پس آن ها بربیایید را در ستون اول و کارهایی که انجامش برای شما سخت و غیر ممکن بنظر می رسند و موجب آشفتگی ذهنی تان شده است را در لیست کارهای خداوند و کائنات قرار دهید.

وقتی که تمام افکارتان را لیست کردید از جمله افکاری که آزارتان می داد را در لیست کارهای خداوند نوشتید دیگر آن افکار را رها کنید زمانی که شما آن ها را رها می کنید و انجام آن ها را به خداوند و کائنات می سپارید همه چیز به طور معجزه آسایی درست می شود.

 افکار منفی‌تان را بلند بلند بخوانید

یک روش جالب برای دفع افکار منفی و و مزاحم پاکسازی ذهن از افکار منفی این است که افکار منفی‌تان را بلند بلند بخوانید و با خودتان تکرار کنید و بفهمید که این ذهنیات چقدر پوچ و خنده‌دار هستند. می‌توانید با فردی مورد اطمینان و دوستی صمیمی در این مورد صحبت کنید و افکار منفی‌تان را بنویسید و برای او بخوانید و سپس با هم به این تصورات بخندید.

خلاء ایجاد کنید و شلوغی اطرافتان را کم کنید

در بسیاری از مواقع علت آشفتگی ذهنی افراد شلوغی اطراف و محیط زندگی شان می باشد بنابراین برای اینکه از شر این آشفتگی رها شوید به خلوت کردن و تمیز کردن فضای اطرافتان بپردازید برای این منظور وسایل غیر ضروری را کنار بگذارید آن وسایلی که نیاز به تعمیر دارند را کنار بگذارید و آن وسایلی که دیگر از آن ها استفاده نمی کنید را جدا کنید و از نگه داشتن آن ها دل بکنید و بهتر است بجای دور ریخت آن ها به دیگران ببخشید اگر می خواهید فراوانی – نعمت – سلامتی و ثروت به سمت شما بیایید باید خلا ایجاد کنید آشفتگی و شلوغی ذهن و محیط اطرافتان راه عبور و ورود انرژی به زندگی تان را می بندد.

با خودتان حرف بزنید

یکی از ویژگی‌های افکار منفی این است که هر لحظه شما را به تشدید اوضاع وادار می‌کند و دوست دارد که زمان امور را در دست بگیرد و تمام فکر و ذهنتان را آلوده کند. مبارزه کردن با افکار منفی هیچ فایده‌ای ندارد، تنها راهکار این است که با خودتان حرف بزنید و بگویید که این فکرها حقیقت ندارند. روز خودتان را با بی‌توجهی به افکار منفی آغاز کنید و هر بار به خودتان بگویید که این افکار واقعا برایتان اهمیتی ندارد. با تمرین کردن این روش یک عادت می شود و دیگر افکار منفی کمتر می توانند ما را اذیت کنند.

درست نفس کشیدن را تمرین کنید

یکی از روش های پاکسازی ذهن تمرین تنفس می باشد بنابراین باید نفس کشیدن درست را یاد بگیرید برای این نفس کشیدن های کوتاه موجب می شود که انرژی در بدن و ناحیه سر رها نشود بنابراین زمانی که نفس های عمیق می کشید این انرژی های منفی تخلیه می شوند و احساس سبکی و آرامش بیشتری خواهید کرد.

از محیط های منفی دوری کنید

همه ما می دانیم که تمامی افکار ما در ذهن هایمان شکل میگیرند،اما لازم است بدانید بسیاری از این افکار ممکن است نتیجه قرار گرفتن در محیطی خاص باشند،به عنوان مثال زمانی که شما به همراه اشخاص منفی نگر در محیطی سرشار از انرژی منفی قرار گرفته اید، مثبت اندیشی کاری طاقت فرسا خواهد بود؛بهترین اقدام در چنین مواقعی ترک کردن این محیط هاست. قدم زدن و خلوت کردن با خود می تواند اثرات سوء چنین جمع هایی را تا حدودی خنثی کرده و آرامش ذهنی را برایتان به ارمغان آورد.

لبخند بزنید

خندیدن بهترین راهکار برای پاکسازی ذهن از افکار منفی است. سعی کنید به هر دلیلی لبخند بزنید و زمانی که افکار منفی به ذهنتان خطور می‌کند، لحظه‌ای چشمانتان را ببندید و سریع یک جک یا داستان خنده‌دار را به یاد بیاورید.

لبخند زدن شادی آور است، باعث می شود محیط شادی داشته باشیم. زمانی که استرس داشته باشید بهترین و راحت ترین راه برای حل این موضوع لبخند زدن است.

وقتی لبخند می‌زنید، فشار خون شما به طرز قابل توجهی پایین می‌آید. عضلاتی که برای لبخند زدن استفاده می‌شوند صورت را بالا می‌کشند و همین باعث این می‌شود که نیازی به کشیدن عصله با بالا رفتن سنتان نداشته باشید.

وقتی استرس دارید، لبخند بزنید. با اینکار استرستان کمتر می‌شود و می‌توانید کارهایتان به دور از استرس و با بازدهی بهتر انجام دهید.

چگونه با افکار منفی خود مقابله کنیم؟

از ذهن خوانی کردن بپرهیزید

با قرار گرفتن در شرایط نا مساعد، ذهن شروع به ذهن خوانی اطرافیانمان می کند، که با توجه به قضاوت های نابجای ذهن تنها مجموعه ای از افکار ناخوشایند و منفی به سمت فرد سرازیر خواهد شد،چراکه در چنین مواقعی ذهن کوچکترین رفتارها را به صورت منفی برداشت می کند،در صورتی که واقعیت چیز دیگری است.خود کم بینی،یکی از شایع ترین علل ذهن خوانی منفی به شمار می رود.با مثبت اندیش بودن و دوری از افکار منفی می توان قضاوت های منفی را به صورت چشم گیری کاهش داد.

یوگا و مدیتیشن کنید

یکی دیگر از راه کارهایی که به پاکسازی ذهن و رها شدن از تاثیر افکار منفی کمک می کند ورزشی مانند یوگا و همچنین مدیتشین و مراقبه کردن می باشد ایجاد آرامش ذهن با یوگا یک تمرین پر طرفدار است این فعالیت های ذهنی به شما کمک می کند تا از توجه و تمرکز کردن بر روی افکار منفی رهایی یابید و ذهن تان را با تمرینات مختلف از افکار منفی خالی می کند و با توجه و متمرکز شدن روی افکار مثبت آرامش بیشتری برایتان به ارمغان می آورد.

از تکنیک های پاکسازی استفاده کنید

برای اینکه از افکار منفی رهایی یابید یکی دیگر از تکنیک های پاکسازی این است که از تکنیک هواپونوپونو استفاده کنید و این تکنیک را بیاموزید تکنیک هواپونوپونو یکی از روش های پاکسازی می باشد که توسط دکتر هیولن مطرح شد این تکنیک از روش های پاکسازی بومیان هاوایی محسوب می شود که دکتر هیولن آن را برای درمان و شفای دسته جمعی تعداد زیادی از بیماران یک بیمارسان روانی در آمریکا بکار برد.

به افکار منفی‌تان زمان دهید

اگر با افکار منفی‌تان همراه شوید، هیچگاه از بین نخواهند رفت و هر لحظه بیشتر در ذهن شما رسوخ می‌کنند. بهتر است زمانی که فکرهای منفی در ذهنتان زیاد شد ۱ دقیقه به آن‌ها زمان دهید که از بین بروند و از ذهن شما خارج شوند. برای این کار بهتر است ساعت را روی یک دقیقه تنظیم کنید و به خودتان بگویید که بعد از این زمان دیگر هیچ افکاری را در ذهنتان راه نخواهید دارد.

ورزش کنید

ورزش کردن آن هم در هوای آزاد تاثیر زیادی بر سلامت روح و روان ما دارد. تاثیر افکار منفی بر بدن در دراز مدت آسیب زننده است. اگر می‌توانید در یک کلاس ورزشی ثبت نام کنید و روزانه ورزش کنید. می‌توانید خودتان شروع به پیاده‌روی و ورزش کنید و در تمام طول ورزش با خودتان جملاتی مثبت و امیدوارکننده را مرور کنید. به این ترتیب ریشه افکار منفی را کم کم ضعیف کرده و به مثبت‌اندیشی روی می‌آورید.

محیط خود را تغییر دهید

برای اینکه راحت‌تر بتوانید ذهنتان را از افکار منفی پاکسازی کنید و به مثبت ‌اندیشی گرایش پیدا کنید، بهتر است در محیطی که بیشتری زمان را در آن سپری می‌کنید تغییراتی ایجاد کنید. این کار موجب می‌شود تا راحت‌تر بتوانید الگوهای فکری‌تان را به سمت جدیدی هدایت کنید و آماده پذیرش تغییرات باشید. برای این کار می‌توانید چیزی جدید و انرژی بخشی مثل گل به محیط‌تان اضافه کنید و یا با اضافه کردن یک لوستر یا سیستم نورپردازی جدید فضای اتاق‌تان را روشن‌تر از قبل کنید.

از تعمیم دادن اجتناب کنید

تعمیم دادن در واقع نوعی از خطای شناختی است که فرد بر این باور است که ناملایمات مسری بوده و مشکلات را می توان بر دیگر جوانب زندگی نیز تعمیم داد؛به عنوان مثال شخصی که در امتحان ورودی یک دانشگاه پذیرفته نشده است به جای تلاش بیشتر برای قبولی در دانشگاه، به این عقیده روی آورد که او نمی تواند از پس انجام هیچ کاری در زندگی بر بیاید. تنها راه کار رفع این مشکل، عدم سرزنش کرد خود و تلاش بیشتر است.

به افکار منفی‌تان پاسخ دهید

برای افتادن در دام مثبت‌اندیشی هر بار که فکر منفی به ذهنتان ورود می‌کند، به سرعت به آن پاسخ دهید. افکار منفی به شما می‌گوید که موفق نمی‌شوید، اما شما در پاسخ بگویید من می‌توانم و مطمئنم که راه درست برای رسیدن به هدفم را پیدا می‌کنم. برای همه افکار منفی‌تان یک پاسخ داشته باشید و به محض ورود به ذهن به آن جواب دهید.

افکار منفی‌تان را مسخره کنید

درست مثل یک بازی، زمانی که افکار منفی وارد ذهنتان شد، به خصوص در مورد افکار منفی در کودکان، یک عکس‌العمل خاص برای آن در نظر بگیرید و سریع واکنش نشان دهید. مثلا زبان خود را بیرون بیاورید، روی دست خود بزنید، لبخند بزنید و یا هر کاری که می‌دانید برای شما موثر است. این افکار را مسخره کنید و بدون اینکه به آن توجه کنید به کارتان ادامه دهید.

  • منبع
  • مجله کوروش
  • تو میتونی
  • سمیرا عطاپور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید