امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278788
۸۱۴
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه یک محیط کاری مثبت ایجاد کنیم؟

چگونه یک محیط کاری مثبت ایجاد کنیم؟

محیط کاری مثبت چیزی است که باعث می شود کارکنان از آمدن هر روز به سر کار احساس خوبی داشته باشند و همچنین به آنها انگیزه می دهد که آنها را در طول روز حفظ کنند و بهترین تلاش خود را انجام دهند. یک راه موثر برای اطمینان از محیط کاری مثبت، ایجاد انگیزه در کارکنان برای یک رویکرد رفتاری صحیح است.

چگونه یک محیط کاری مثبت ایجاد کنیم؟

ارتباطات شفاف و باز

برای ایجاد یک محیط کاری مثبت، هر کارمند باید احساس ارزشمندی کند. برای یک رابطه سالم کارمند و کارفرما، نیاز مهمی به ارتباطات باز و شفاف بین آنها وجود دارد.

یک شکل شفاف و باز از ارتباط باعث می شود کارکنان احساس کنند که آنچه می گویند ارزش دارد و به آن گوش داده می شود.

این چیزی است که باعث می شود کارکنان احساس کنند که بخشی از سازمان هستند و در آنجا برای آنها ارزش قائل هستند. کار تنها زمانی معنادار می شود که کارمندان بدانند آنچه که آنها انجام می دهند بر سازمانی که به آن وابسته هستند تأثیر می گذارد.

یکی از جنبه های مهم برقراری ارتباط آزاد، ملاقات با کارکنان و بحث در مورد فلسفه، ارزش ها، مأموریت و اهداف سازمان است. بهتر است از کارمندان در مورد اینکه چگونه به صورت فردی و تیمی می توانند در دستیابی به اهداف مختلف سازمانی کمک کنند، نظرات و ایده هایشان را بپرسید.

مدیریت باید این احساس را به اشتراک بگذارد که همه با هم به عنوان دایره ای کار می کنند که در آن همه برابر و در یک سطح هستند، به جای هرمی که مدیران در راس آن قرار دارند و کارکنان در پایین قرار دارند.

همه با هم برابرند زیرا هر شغلی به یک اندازه در تحقق چشم انداز و ماموریت سازمان اهمیت دارد. آنها همچنین می توانند اخلاق کاری، تعهد به شغل و امکانات و ارزش ها را به اشتراک بگذارند.

بنابراین بحث در مورد فلسفه، مأموریت و ارزش های سازمان ضروری است. گاه به گاه در طول جلسات مختلف برای اطمینان از اینکه همه می دانند برای چه چیزی غیر از حقوق خود کار می کنند و بخشی از نیروی کار با حسن نیت یک شرکت هستند.

ایجاد اعتماد

ایجاد اعتماد برای عملکرد صحیح و روان یک سازمان بسیار مهم است.

کارفرما باید به کارکنان خود اعتماد داشته باشد که هر کاری انجام می دهند به نیت سازمان خواهد بود و کارکنان نیز باید اطمینان داشته باشند که سازمان متعهد است بهترین شغل، حقوق و محل کار را به کارکنان خود بدهد.

اعتماد پایه اساسی همه روابط است، بنابراین ایجاد یک محیط با اعتماد یکی از مهمترین کارهایی است که می توان برای ایجاد یک محیط کاری مثبت انجام داد.

اعتماد یعنی انجام کاری که می گویید انجام می دهید و همانی باشید که می گویید. این در مورد نشان دادن کارکنان خود و ایجاد این باور در آنها است که در هر کاری که انجام می دهند قابل اعتماد و مسئولیت پذیر هستند و می توانند برای ثبات به شما تکیه کنند.

زمانی که گفتار و رفتار شما مطابقت دارد اعتماد را تقویت می کنید. اعتماد را نمی توان در یک روز به دست آورد. مدتی طول می کشد تا کارکنان شما بیاموزند که یک کارفرما فردی است که حرفش را می زند.

اگر کارفرما به قول خود پایبند باشد، عموماً اعتماد پیدا می کند، اما اگر اقدامات با کلمات مطابقت نداشته باشد، کارمندان شروع به از دست دادن ایمان خود می کنند و در نتیجه منجر به محیطی از بی اعتمادی و در نتیجه عدم روحیه کاری می شود. از این رو یک محیط کار موثر شامل سطح اعتماد بین هر دو است.

چگونه یک محیط کاری مثبت ایجاد کنیم؟

آموزش و توسعه

مدرنیزاسیون رو به رشد روز به روز تقاضا برای محصولات و خدمات جدید را ایجاد می کند، از این رو در زمانی که تغییرات بیش از هر زمان دیگری بیداد می کند، لازم است سازمان ها هم تراز با تغییرات باشند و به طور منظم کارکنان خودبا توجه به تقاضا و نیاز آموزش دهند.

انطباق با تغییر بسیار حیاتی است از این رو توصیه می شود که سرعت داشته باشید و آموزش و پیشرفت منظم بخشی از محیط کار شود.

یک سازمان متمرکز بر آموزش و توسعه، نقشه راه بسیار روشنی برای آموزش کارکنان خود برای حفظ و ارتقای بهره وری سازمان به عنوان یک کل و همتراز بودن با رقبا دارد.

یک محیط کاری مثبت شامل برنامه های آموزشی معمول برای بهبود کارایی کارکنان و القای نگرش مثبت در بین کارکنان نسبت به کارشان است.

روحیه تیمی

انسان ها به عنوان موجودات اجتماعی، به طور طبیعی به دنبال حمایت از همسالان خود هستند و نیاز بسیار مهمی به عضویت در یک گروه وجود دارد تا کسی باشند که تأثیرگذارند.

یک تیم چیزی است که گرد هم می آید تا با هر مشکلی که وجود دارد مقابله کند. حس اتحاد در زمان بروز مشکل در اعضای تیم برانگیخته می شود و کارمندان دیگر احساس نمی کنند که برای خودشان کار می کنند.

یکی از ویژگی های اساسی انسان این است که وقتی به چیزی بزرگتر از خود تعلق داریم، تمایل به انجام یک کار بزرگ داریم و برای بسیاری از افراد این نیاز با عضویت در یک گروه کاری حمایتی برآورده می شود.

مهمترین بخش کار بخش مدیریت ایجاد احساس وحدت در بین کارکنان است.

این اتحاد به اعضای تیم کمک می‌کند تا احساس ارزشمندی کنند در نتیجه آن‌ها می‌خواهند در محل کار حضور داشته باشند، تاخیر و غیبت به حداقل می‌رسد، تیم به خوبی کار می‌کند، کارمندان ممکن است با یکدیگر تعامل داشته باشند و همچنین اگر کسی در انجام کار خود با مشکل مواجه است یا نیاز به راهنمایی یا پشتیبانی دارد، به او کمک می‌ شود بهتر بتواند ماموریت ها و اهداف سازمان را انجام دهد.

قدردانی

پاداش ها و شگفتی ها همیشه انسان را به وجد می آورد. وقتی سخت کار می‌کنید، همه انتظار دارند امتیاز بیشتری با آن داشته باشید.

پاداش برای تشویق رفتارهای خاص در کارکنان ضروری است. پاداش در مدیریت رفتار سازمانی نیز کاربرد دارد:

با پاداش دادن به کارکنانی که برای کار خود تلاش می کنند، این امر باعث ترویج رفتارهای مشابه در آینده می شود.

با پاداش دادن به یک کارگر سخت کوش در واقع روحیه سخت کوشی را در افراد دیگر نیز ارتقا می دهید و به نوبه خود، همه سعی می کنند کارایی خود را بالا ببرند تا کسی باشند که مورد قدردانی قرار می گیرد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید