امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277207
۴۴۲۹
۷
۰
نسخه چاپی

چین شی هوانگ امپراتور چین؛ کسی که چین را یکپارچه کرد

چین شی هوانگ امپراتور چین؛ کسی که چین را یکپارچه کرد

چين شی هوانگ اولین امپراتور چین

در بخش گردشگری حقوق نیوز مطالب متنوعی درباره مکان های دیدنی چین از جمله دیوار چین و شهر ممنوعه قرار داده شده است. همچنین در بخش آداب و رسوم نیز به بررسی برخی آداب و رسوم مردم چین از جمله افسانه نیان در چین پرداخته شده است. در این مطلب به بررسی زندگی و اقدامات اولین امپراتور چین پرداخته می شود.

چين شی هوانگ نخستين امپراتور چين متحد بود و از سال 246 قبل از میلاد تا 210 سال قبل از میلاد حکومت ميکرد. در 35 سال حکومت او موفق به ایجاد پروژه های ساخت و ساز با شکوه و عظیم شد. او همچنین رشد و تحولات فرهنگی و فکری باور نکردنی و تخریب زیادی در چین را ایجاد کرد.

چین شی هوانگ اولین پادشاه دودمان چین در میان سال‌های ۲۴۷ تا ۲۲۱ (پیش از میلاد) و سپس نخستین امپراتوری بود که چین را یکپارچه نمود و از ۲۲۱ پیش از میلاد تا سال مرگش بر آن سامان فرمان‌راند.

شاید نام کشور چین از نام «چین شی هوانگ» گرفته شده‌ باشد.

نام اصلی او یینگ ژنگ بود. میان سال‌های فرمان‌رواییش بر همه چین بدو نام نخستین امپراتور را دادند. او به جز یکپارچه‌کردن چین به قانون‌گرایی معروف بود.

او به همراهی یکی از مهمترین مشاورانش لی سی یک سری اصلاحات و طرح‌ها را در چین پیاده کرد که معروفترین آن ها ساخت دیوار بزرگ چین بود. همچنین ساخت آرامگاهی بزرگ با ارتش سفالی و نیز سامانه انبوه راه‌های ملی که البته همه این‌ها به بهای جان های زیادی انجام شد.

چین شی هوانگ امپراتور چین؛ کسی که چین را یکپارچه کرد

ساخت دیوار چین

چین شی هوانگ مرد کبیری در تاریخ چین محسوب می شود ، اما ظلم و ستم او نیز در تاریخ چین ثبت است . او پس از یکپارچگی چین برای جلوگیری از تجاوز ملیت های کوچ نشین شمالی با توسل به زور هزاران کارگر را برای ساحت دیوار چین به خدمت گرفت . این دیواردر غرب از ناحیه بیابانی شروع می شد و در شرق به دریا می رسید و با وجود نیروی انسانی و مادی و سطح فنی وقت افراد بیشماری در جریان احداث این دیوار جان باختند .

یکپارچه شدن چین

در سال ۲۲۱ پیش از میلاد چین شی هوانگ تمام سلسله‌های مستقل در چین را برانداخت و همچنین نظام واگذاری تیول را هم که در سلسلهٔ قبلی رواج یافته بود لغو کرد و به این ترتیب چین را یکپارچه کرد. شی هوانگ در ابتدا کشور را به ۳۶ و سپس به ۴۶ استان تقسیم کرد.

منع کنفوسیوس گرایی

کنفوسیوس از اندیشمندان بزرگ چینی است که در چندین سال قبل از شی هوانگ میزیست و منشا خدمات اجتماعی وفرهنگی بسیاری شد. شی هوانگ دستور داد تمامی آثار مربوط به کنفوسیوس را از بین ببرند. اما پس از مرگش دوباره اندیشه های کنفوسیوس علنی شد . از این رو این اندیشه ها قرن ها در مدارس چین آموزش داده می شد

بر اساس ادعایی بسیاری از پیروان کنفوسیوس را زنده به گور کرد و کتاب‌های ایشان را نهی‌ نموده و به خاک‌ سپرد.

چین شی هوانگ امپراتور چین؛ کسی که چین را یکپارچه کرد

مرگ چین شی هوانگ

این پادشاه خود در اثر نوشیدن آمیخته‌ای از جیوه و گَرد یشم سبز که کیمیاگران دربار دودمان چه‌این آن را درست کرده بودند، کشته شده بود. او گمان می‌کرد با نوشیدن این معجون، جاودان خواهد شد. او با نوشیدن این معجون دچار نارسایی کبدی، مسمویت جیوه و در پایان، مرگ مغزی شده بود.

مقبره چین شی هوانگ

مقبره چین شی هوانگ در ۳۰ کیلومتری شرق شهر شیان به مساحت ۵۶ کیلومتر مربع قرار دارد. مقبره‌ای که ساخت آن بیش از ۳۷ سال و حتی پس از مرگ پادشاه به طول انجامید. گفته می‌شود وی پس از رسیدن به قدرت بلافاصله ساخت مقبره را آغاز کرد.

آرامگاه امپراتور چین، که در سال۲۱۰ پیش از میلاد در گذشت به همراه سربازان سفالی در سال ۱۹۷۴ میلادی کشف شد. این آرامگاه از سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

این امپراطور قدرتمند، با وجود جایگاه و قدرت بسیار گریزی از مرگ نداشت، وی که انتظار داشت پس از مرگش هم بر مردم حکمرانی کند دستور داد تا از همه دارایی هایش کپی برداری کرده و نمونه ی آن را با استفاده از سفال، برنز و جیوه بسازند تا پس از مرگش کل دارایی ساختگی او به همراهش دفن شود. این شبیه سازی حتی از چهره ی کل ارتش، خدمتگزاران، کوه، رودخانه و ستاره ها انجام گرفت و همگی پس از مرگ امپراتور به همراه وی دفن شدند.

حفاری مقبره چین شی هوانگ که این روزها آن را گنجینه سربازان خاموش می نامند و در میان مردم با عنوان ارتش سفالی مطرح است، تاکنون به صورت دامنه دار انجام نگرفته است، چرا که مسوولین نگران آن هستند که به دلیل محدودیت امکانات فنی و تکنولوژی این مکان مرموز تخریب شود. بخشی از مقبره که گشایش یافته و ارتش سفالین آن نمایان گشته است هم اکنون برای بازدید عموم آزاد است. گفته می شود که این سربازان دارای رنگ بوده اند اما به دلیل کوتاهی در نگه داری از سیمای اصیل آثار، مواد رنگی پس از تماس با هوا به سرعت از بین رفته است، به همین سبب، هنوز حفاری گسترده در مقبره چین شی هوانگ شروع نشده است. با این حال، با استفاده از روش فنی سنجش از راه دور و دانش زمین شناسی، محدوده و ساختار مقبره زیرزمینی تشخیص داده شده است.

  • منبع
  • تاریخ ما
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید