امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 271553
۲۷۵۶
۱
۰
نسخه چاپی
asthma

آسم ورزشی چیست؟ |چرا مبتلا به آسم ناشی از ورزش می شویم؟

چنان چه در محیط کار دچار خس خس، سرفه یا تنگی نفس می شوید و در خارج از این محیط یا در هنگام تعطیلات این علایم بروز نمی کنند احتمالا مبتلا به آسم شغلی هستید

آسم ورزشی چیست؟ |چرا مبتلا به آسم ناشی از ورزش می شویم؟

آسم ناشی از ورزش

چنان چه در خلال انجام ورزش یا بعد از آن دچار سرفه، خس خس یا کم آوردن نفس می شوید ممکن است مبتلا به آسم باشید.

 آسم ناشی از ورزش هنگامی روی می دهد که راه های هوایی اصلی ریه ها یعنی لوله های برونش دچار التهاب شوند. عضلات دیواره های برونش منقبض می شوند و سلول های ریه ها مقادیر زیادی مخاط تولید می کنند که موجب تنگ شدن راه های هوایی می شود. در نتیجه علایم و نشانه هایی که از خس خس خفيف تا تنگی نفس شدید متغیر هستند بروز می کنند.

در افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش، ممکن است فعالیت بدنی تنها عامل برانگیزاننده نشانه های آسم و یا فقط یکی از چند عامل باشد.

معمولا آسم ناشی از ورزش اهداف ورزشی را اعم از اینکه ورزش سبک یا پیاده روی مرتب هفتگی باشند یا رقابت در سطوح حرفه ای محدود نمی کند.

درمان صحیح می تواند موجب تحت کنترل در آوردن نشانه های بیماری و فراهم شدن امکان انجام ورزش تا اندازه دلخواه شود.

تصور می شود در ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، کوهنوردی و دویدن در مسیر طولانی (دو استقامت) میزان بروز آسم، نسبتاً زیاد و در ورزش هایی مثل وزنه برداری و شیرجه این میزان نسبتاً پایین تر است.

آسم ورزشی چیست؟ |چرا مبتلا به آسم ناشی از ورزش می شویم؟

نشانه های آسم ناشی از ورزش

علایم و نشانه های آسم ناشی از ورزش مانند آسم حاصل از سایر عوامل برانگیزاننده هستند و عبارتند از سرفه، خس خس، احساس درد یا تنگی قفسه سینه و کوتاه شدن تنفس.

سایر علایم و نشانه ها عبارتند از: خسته شدن در هنگام انجام ورزش، طولانی شدن زمان بازگشت تنفس به حالت طبیعی، پس از انجام ورزش.

به طور معمول علایم و نشانه های آسم ناشی از ورزش به دنبال ۵ تا ۱۵ دقیقه انجام ورزش و در بعضی موارد پس از به پایان رسیدن ورزش آغاز می شوند.

علل آسم ناشی از ورزش

علت آسم ناشی از ورزش به خوبی مشخص نیست. در افراد مستعد ممکن است نشانه ها در اثر خشک یا سرد شدن راه های هوایی در حین تنفس های عمیق ایجاد شوند.

ممکن است علاوه بر ورزش، عوامل برانگیزاننده دیگر نیز در افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش موجب بروز حمله آسم شوند. در بعضی از موارد، علایم آسم ناشی از ورزش، نخستین علایم آسم هستند و با گذشت زمان، سایر عوامل برانگیزاننده شروع به ایجاد علایم آسم می کنند.

نشانه های برانگیخته شده به وسیله ورزش می توانند در هر فرد مبتلا به آسم وجود داشته باشند.

احتمال برانگیخته شدن آسم در اثر ورزش های هوازی مثل دویدن یا بسکتبال و هاکی بیشتر از وزنه برداری، گلف یا قدم زدن آرام است. شنا، یک ورزش هوازی است ولی به دلیل بالاتر بودن میزان رطوبت در نزدیکی آب، احتمال بازماندن راه های هوایی بیشتر است.

 عوامل تشدید کننده آسم ناشی از ورزش عبارتند از: هوای سرد، هوای خشک، آلودگی هوا، زیاد بودن مقدار گرده در هوا، ابتلا به عفونت تنفسی (از جمله سرماخوردگی)، روی فرم نبودن بدن، تماس با مواد شیمیایی مانند کلر، رنگ، کودهای شیمیایی یا سموم علف کش.

آسم ورزشی چیست؟ |چرا مبتلا به آسم ناشی از ورزش می شویم؟

عوامل خطر برای آسم ورزشی

آسم ناشی از ورزش در هر سنی ممکن است روی دهد ولی در کودکان (به دلیل فعال تر بودن آنها از بزرگسالان) و در افرادی که به ورزش های زمستانی (مثل پاتیناژ، هاکی روی یخ یا اسکی) به ویژه در سطوح قهرمانی می پردازند محتمل تر است.

 احتمال ایجاد آسم ناشی از ورزش در افراد مبتلا به آسم بیشتر است.

عوامل زیر، احتمال بروز آسم را افزایش می دهند:

1- ابتلای یکی از والدین یا هر دوی آنها به آسم

2- زندگی در شهرهای بزرگ (که احتمال تماس با آلاینده های محیطی را افزایش می دهد)

3- مواجهه با دود سیگار، تماس با عوامل برانگیزاننده شغلی (مثل مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی، آرایش مو، رنگ، و مواد مخصوص ساخت پلاستیک و وسایل الکترونیکی)

4- عفونت های تنفسی در کودکان، کم بودن وزن هنگام تولد، چاقی و بیماری بازگشت محتویات (اسید) معده به مری (GERD).

در چه هنگام باید به پزشک مراجعه نمود ؟

در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

1- اگر تصور می کنید به آسم ناشی از ورزش مبتلا هستید.

در صورت ابتلا به سرفه، خس خس یا احساس درد یا گرفتگی قفسه سینه در هنگام ورزش باید به پزشک مراجعه کنید. حتی در صورتی که مبتلا به آسم نیستید ممکن است علایم، ناشی از بیماری دیگری باشند که نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

اغلب، آسم ناشی از ورزش مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا افراد مبتلا به آسم خفیف ناشی از ورزش تصور می کنند علایم ایجاد شده، واکنش طبیعی بدن به ورزش هستند.

2- در صورتی که از ابتلای خود به آسم ناشی از ورزش آگاهی دارید.

کار تیمی میان پزشک و بیمار مبتلا به آسم می تواند منجر به برنامه ریزی دقیق برای پیشگیری از حمله های اسم ناشی از ورزش و کنترل علایم شود.

3- چنان چه درمان دارویی بی اثر بوده است.

در صورت موثر نبودن درمان های دارویی آسم، به پزشک مراجعه کنید تا نوع دارو یا مقدار مصرف آن را تغییر دهد. خودسرانه مقدار دارو را افزایش ندهید.

استفاده بیش از حد از اسپری (اینهالر) یا مصرف زیادتر از اندازه داروهای آسم خطرناک است.

آسم ورزشی چیست؟ |چرا مبتلا به آسم ناشی از ورزش می شویم؟

تشخیص آسم ناشی از ورزش

پزشک پس از دریافت پاسخ های شما درباره اینکه نشانه های ایجاد شده شبیه به کدام علایم هستند، چه نوع و چه اندازه ورزش موجب بروز علایم می شوند، چه چیزی علایم بیماری شما را بهتر یا بدتر می کند، علایم بیماری در چه هنگام رخ می دهند و چه داروهایی مصرف می کنید تشخیص می دهد آیا مبتلا به آسم ناشی از ورزش هستید یا نه ؟

 روی فرم نبودن بدن، بیماری های قلبی و بعضی از داروها، علایمی مشابه آسم ناشی از ورزش ایجاد می کنند.

 آزمایش های زیر نیز ممکن است انجام شوند:

1. آزمایش های عملکرد ریه.

این آزمایش ها چگونگی عملکرد ریه در هنگام استراحت را تعیین می کنند و به منظور کنترل علایم و نشانه های آسم مورد استفاده قرار می گیرند و شامل اسپیرومتری و پیک فلومتری هستند.

2. آزمایش چالش ورزشی.

معمولا این آزمایش در مطب پزشک و به منظور تعیین چگونگی تاثیر ورزش بر عملکرد ریه انجام می شود. در ورزشکاران رقابتی، این آزمایش ها گاهی در محیط ورزشی به عمل می آیند. چنان چه قبلا داروی آسم مصرف می کرده اید از پزشک خود سوال کنید که آیا لازم است چند روز قبل از انجام آزمایش، مصرف این داروها را متوقف سازید یا نه؟

 عوارض آسم ناشی از ورزش

1- کسب نتایج ضعیف در اثر آسم ورزشی کنترل نشده می تواند موجب بروز مشکلات اعتماد به نفس در کودکان و سرماخوردگی در ورزشکاران بزرگسال شود.

2- آسم ناشی از ورزش در موارد شدید می تواند موجب برانگیخته شدن حمله جدی آسم شود. این موارد ممکن است به درمان اورژانس نیاز داشته باشند. حملات شدید و درمان نشده آسم می توانند موجب مرگ شوند.

3- در نتیجه کنترل آسم، از بروز عوارض جانبی دارویی ناشی از بعضی از داروهای کنترل کننده آسم جلوگیری می شود. کورتون های استنشاقی که عارضه کمتری نسبت به انواع خوراکی دارند می توانند به کاهش نیاز به درمان اضطراری آسم کمک کنند.

درمان آسم ناشی از ورزش

درمان استاندارد آسم می تواند موجب کنترل آسم ورزشی شود. در بخش درمان آسم به انواع درمان های بیماری آسم پرداخته شد.

پیشگیری آسم ناشی از ورزش

1-گرم کردن بدن به مدت حداقل ۱۵ دقیقه قبل از انجام ورزش و سرد کردن بدن به مدت حداقل ۱۵ دقیقه بعد از ورزش ضرورت دارد.

2- در هوای خیلی سرد یا در مواقع گرده افشانی گیاهان، در خارج از اتاق ورزش نکنید.

3- استفاده از داروی سریع الاثر گشاد کننده برونش، 15 دقیقه قبل از انجام ورزش نیز به پیشگیری از بروز علایم کمک می کند.

4- اگر در هنگام ورزش، علايم خفيف آسم ایجاد شدند به ورزش ادامه دهید ولی در صورت شدید بودن این علایم، چنان چه پزشک، اسپری حاوی داروی گشاد کننده برونش سریع الاثر برایتان تجویز کرده، ورزش را متوقف کنید و 2 پاف از اسپری را استنشاق نمایید. ظرف چند دقیقه تنفس شما بهتر می شود. در غیر این صورت، ورزش را ادامه ندهید.

5- عود نشانه های آسم ناشی از ورزش، على رغم استفاده از داروی گشاد کننده برونش سریع الاثر به معنی نیاز به تغییر دارو است.

مراقبت های شخصی

1-- حداکثر تلاش به منظور خودداری از ورزش در هوای سرد و عدم ابتلا به عفونت های تنفسی و سرماخوردگی.

2- انتخاب محیط مرطوب برای انجام ورزش.

3- استفاده از داروهای ضد آلرژی با تجویز پزشک، در مواردی که آلرژی ها موجب بروز آسم می شوند و پرهیز از انجام ورزش در محیط های حاوی آلرژن ها.

4- فراگیری تنفس از راه بینی یا با دهان بسته در هنگام ورزش و استفاده از ماسک صورت در هنگام ورزش

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید