امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276466
۳۳۷۴
۱
۰
نسخه چاپی

اعتیاد به پورنوگرافی | دلایل و عوارض اعتیاد به پورنوگرافی | درمان اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی یا اعتیاد به پورن، یک مدل از اعتیاد به رفتارهای اجباری جنسی با استفاده از فیلم‌ها و تصاویر هیجان‌انگیز جنسی است که بر خلاف آثار فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و اقتصادی آن می‌تواند همچنان دنبال گردد.

اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی

اعتیاد به پورنوگرافی یا اعتیاد به پورن، یک مدل از اعتیاد به رفتارهای اجباری جنسی با استفاده از فیلم‌ها و تصاویر هیجان‌انگیز جنسی است که بر خلاف آثار فیزیکی، ذهنی، اجتماعی و اقتصادی آن می‌تواند همچنان دنبال گردد. معیارهای تشخیص عمومی پذیرفته‌شده‌ای برای اعتیاد به پورنوگرافی یا تماشای مخاطره‌آمیز پورنوگرافی وجود ندارد اما آزمایش‌های انجام‌شده در مورد علائم پورنوگرافی بر روی انسان، اعتیاد جنسی اینترنتی را به عنوان یکی از مصادیق اعتیادهای رفتاری نشان می‌دهد.

اعتیاد به پورنوگرافی پدیده‌ای است که افکار فرد بیمار را کاملا تحت تسلط قرار می‌دهد و او را وادار به استفاده از تصاویر یا مطالب محرک کرده و با وجود داشتن آگاهی نسبت به عواقب منفی، به مرور زمان بیشتر و شدیدتر می‌شود. جامعه روان‌شناسان آمریکا اعتیاد به پورنوگرافی را به عنوان یک اختلال و ناهنجاری می‌شناسند، با این وجود تحقیقات علمی و تجربیات شخصی افراد بیان‌گر این حقیقت است که وجود منابع بی‌پایان پورنوگرافی در اینترنت، این مشکل غیرقابل انکار را تشدید کرده و باعث تخریب روح و جسم فرد و در نتیجه اجتماع خواهد شد.

علائم و نشانه های اعتیاد به پورنوگرافی

• تمایل شدید برای دیدن فیلم پورن

• عدم تمرکز و کند شدن عملکر ذهنی به مرور زمان

• اعتیاد به خود ارضایی

• تحلیل رفتن قوای جسمی و جنسی

• حالت‌های عصبی و پرخاشگرانه به دلیل سرکوب میل جنسی یا سرخوردگی

• نداشتن کنترل بر روی این رفتار با وجود حس عذاب وجدان

• با وجود تمامی آسیب‌هایی که به فرد وارد شده باز هم به آن ادامه می دهد.

مراحل وابستگی به فیلم های پورن

مرحله اول

عموما اولین تماشای فیلم‌های پورنوگرافی در سنین نوجوانی اتفاق می‌افتد. به علت ترشح بیشتر دوپامین در این سن، بستر و آمادگی بیشتری برای اعتیاد وجود دارد. مخصوصا در این روزها، نوجوانان و حتی کودکان ما با داشتن فیلتر شکن‌های رایگان به راحتی جذب سایت‌های پرونوگرافی می‌شوند. کنجکاوی آن‌ها در این سنین امری طبیعی است اما نداشتن آگاهی و آموزش صحیح، عواقب خطرناکی مانند اعتیاد را به دنبال دارد. کمک گرفتن از مشاوره جنسی برای والدین در نحوه صحیح آموزش جنسی می تواند بهترین انتخاب باشد.

مرحله دوم

در مرحله دوم فرد دچار نوعی وسواس اجباری می‌شود به طوری که کنترلی بر روی میل خود ندارد. این مرحله با احساس اجبار به تماشای فیلم پورن می تواند شروع اعتیاد باشد.

مرحله سوم

فرد دیگر با یک فیلم کوتاه تحریک نمی‌شود. او به مرور زمان باید فیلم‌های متنوع و طولانی‌تری را ببیند تا تحریک شود. این مرحله مانند مصرف بیشتر دوز مواد مخدر می‌ماند.

مرحله چهارم

در این مرحله فرد دیگر از تماشای فیلم لذت نمی‌برد و با هیچ محرکی، تحریک نمی‌شود. اما نمی‌تواند دیدن آن را ترک کند.

مرحله پنجم

این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که شخص در رابطه جنسی لذتی نمی‌برد و سعی دارد رفتارهای تحریک آمیز فیلم‌های پورن را در واقعیت اجرا کند. نکته‌ای که در این قسمت باید به آن توجه کنیم این است که تحریک های پورنوگرافی از رابطه جنسی بیشتر بوده و باعث می‌شود به فرد احساس ناتوانی دست بدهد. در همین زمان است که به فکر ترک اعتیاد به پورن و درمان آن می‌افتد. روانشناسی ترک اعتیاد به پورن در این مرحله به شخص کمک بزرگی می‌کند.

پورنوگرافی

دلایل اعتیاد به پورنوگرافی

پورنوگرافی بسیار بیشتر از رابطه جنسی بدوی در دسترس است.

سیستم پاداش مغز به گونه‌ای ساخته نشده که بتواند از پس این حجم عظیم منابع پورنوگرافی بر بیاید و البته این مورد، نقصی در مغز بشر محسوب نمی‌شود بلکه نقص در جامعه مدرن امروزی است. سیستم پاداش ما را تشویق به یافتن چیزهایی می‌کند که احساس لذت و رضایت در ما ایجاد می‌کنند اما زمانی که بیش از حد به دنبال آن حس خوب می‌گردیم جلوی ما را نمی‌گیرد. در واقع این سیستم کنترلی بر اعمال ما نداشته و ما را در یافتن احساسات خوب و لذت‌بخش محدود نمی‌کند.

پورنوگرافی جدیدتر و متنوع‌تر از رابطه جنسی بدوی است.

سیستم پاداش مغز، بیش از تحریک جنسی و ایجاد رابطه با یک نفر به دنبال محرک‌های جنسی جدید و متنوع است. این سیستم در مغز یک انسان در حال تکامل، صرفا به دنبال برقراری رابطه جنسی به دفعات زیاد نیست بلکه به دنبال تجربه محرک‌های جدید و روابط مختلف است. متخصصان این پدیده را اثر کولیج می‌نامند که تقریبا در تمامی گونه‌های پستانداران باعث می‌شود هم جنس نر و هم جنس ماده نسبت به شریک جنسی جدید و برقراری روابط جدید اشتیاق بیشتری از خود نشان دهند.

به همین دلیل است که فردی که یک‌بار با دیدن یک تصویر مستهجن تحریک شده، بعد از مدتی از آن تصویر خسته می‌شود و با دیدن آن احساس اولیه را تجربه نمی‌کند پس؛ به تصاویر، مجلات، فیلم‌ها و سایتهای اینترنتی روی آورده و شروع به جمع آوری کلکسیونی از تصاویر و فیلم‌ها می‌کند تا همیشه محرک جدید و قوی‌تری در دسترس داشته باشد.

پورنوگرافی تحریک‌کننده‌تر از رابطه جنسی بدوی و واقعی است.

تقریبا در تمام موجودات زنده عارضه‌ای مشترک وجود دارد که باعث می‌شود پاسخ به محرک‌های غیر طبیعی و اغراق‌آمیز به نسبت شدیدتر از پاسخ به محرک‌های طبیعی و نرمال باشد که به این پدیده در اصطلاح محرک‌های فوق‌طبیعی گفته می‌شود و انسان‌ها نیز از این پدیده مصون نیستند.

همین عارضه باعث می‌شود انسان از دنیای واقعی به تخیل و رویا پناه ببرد و از آنجا که خیال، هیچ مرز و محدودیتی ندارد، فرد با دیدن فیلم‌های غیرواقعی و انیمیشن‌های ماورایی به احساسی می‌رسد که در دنیای واقعی امکان تجربه آن برایش فراهم نیست.

ویژگی های شخصیتی فرد

عزت نفس پایین و دوست نداشتن ظاهر خود سبب می‌شود فرد با دیدن فیلم و تصور خودش به جای پورن استار ها احساس نامطلوبش را جبران می‌کند. برقراری ارتباط با جنس مخالف برای این افراد به شدت سخت است.

فرار از استرس و فشار روانی

دیدن فیلم‌های پورن و تخیلات فانتزی برای فرد لذت بخش است و او را از هر گونه استرس و تنشی دور می‌کند. به مرور زمان این موضوع به یک عادت تبدیل می‌شود و فرد برای فرار از ناراحتی و اضطراب به فیلم‌های پورن پناه ببرد.

عوارض اعتیاد به تماشای پورن

عوارض و مشکلات اعتیاد به تماشای پورن بیشمار است. عوارضی همچون از دست دادن قوای جنسی، از دست دادن اعتماد به نفس، عدم ارضای جنسی به شریک جنسی و… همچنین یکی از دلایل مهم سرد مزاجی مردان تماشای فیلم های پورن می باشد.

سیر نشدن از فانتزی های جنسی

هر شخصی که به فیلم های پورن اعتیاد پیدا می کند قطعا با بی اخلاقی های جنسی همچون، رابطه جنسی سه نفره، تنوع طلبی جنسی، پدوفیلی یا بچه بازی، همجنس گرایی و … را آشنا می باشد. تماشای این چنین دسته بندی های فیلم پورن باعث می شود تا فرد در فانتزی های جنسی به هیچ وجه کم نگذارد.

درد های جسمی فراوان

فردی که اعتیاد به تماشای فیلم پورن دارد مجبور است برای ارضای شهوت جنسی خود، خود ارضایی کند.

خود ارضایی کردن علاوه بر آنکه مضرات بی شماری بر ذهن و روح افراد می گذارد عامل بوجود آمدن درد های جسمانی همچون مچ درد، کمر درد، سر درد و گردن درد می شود.

پریشان حالی

تماشای فیلم هاب مستهجن تاثیر بسیار زیادی بر روابط دوستانه و خانوادگی با سایرین دارد. پریشان حالی و بی حوصلگی و عصبانیت دائمی باعث می شود تا کم کم افراد از دور و اطراف چنین فردی پراکنده بشوند.

پورنوگرافی

راه‌های درمان اعتیاد به پورنوگرافی

برای درمان اعتیاد به پورنوگرافی روش‌های درمانی متنوعی وجود دارد که می‌تواند در ترکیب با هم یا به صورت مجزا به کار برده شود. ترک این اعتیاد رفتاری به تنهایی امکان پذیر نیست و با شکست‌های متعدد برای فرد همراه است به همین دلیل لازم است با همراهی و کمک مشاوره جنسی صورت بگیرد.

1. درمان روانشناختی

روانشناسان بالینی متخصص اعتیاد برنامه‌های درمانی به خصوصی را برای این نوع اعتیاد در نظر گرفته‌اند که به کنترل محرک‌ها، وسوسه‌ها و افکاری که منجر به ایجاد آن‌ها می‌شود می‌پردازد. این برنامه‌های درمانی برای افرادی که انگیزه درمان دارند و یا هنوز در مرحله انکار و پیش از تغییر قرار دارند متفاوت است.

2. درمان دارویی

بعضی از روان‌پزشکان در طول درمان روانشناختی به تجویز داروهایی می‌پردازند که میل جنسی را کاهش دهد. کاهش میل جنسی می‌تواند پیشروی مراحل درمان را برای فرد ساده‌تر کند. برای کسیب اطلاعات بیشتر در زمینه راه‌های کاهش میل جنسی کلیک کنید.

3. گروه خودیاری

گروه‌های خودیاری از افرادی تشکیل شده‌اند که پیش از این به یک مسئله مشترک مبتلا بوده‌اند و در حال حاضر نجات یافته‌اند و می‌خواهند به همدردان خود کمک کنند. گروه دوازده قدمی معتادان جنسی گمنام (SA) گروهی است که افراد مبتلا به اعتیاد پورنوگرافی می‌توانند با شرکت در جلسات آن با کمک راهنما و همگروهی‌های خود به درمان و ترک رفتار اعتیادی‌شان بپردازند. برای اطلاع بیشتر درباره روش دوازده قدمی کلیک کنید.

توصیه‌های مهم در در ترک اعتیاد به پورنوگرافی

در مرحله‌ی اول دلیل خود را از ترک این عادت مشخص کنید. چرا می‌خواهید پورنوگرافی را کنار بگذارید؟ ترک آن چه فوایدی برایتان دارد و ترک نکردنش چه مشکلاتی برای زندگیتان به وجود می‌آورد؟ بعد از ترک چه تغییرات مثبتی در زندگی و شخصیتتان به وجود می‌آید؟ سعی کنید انگیزه لازم و کافی برای ترک را در خود به وجود آورید.

زمانی که عادتی را در زندگی خود ترک می‌کنید بهترین کار این است که برای جلوگیری از انجام دوباره آن، چیز دیگری را جایگزین کنید. می‌توانید فعالیت‌های متنوع را امتحان کنید؛ ورزش جدید، مسافرت و یا یادگیری یک مهارت جدید را امتحان کنید.

در طول دوران ترک از هر گونه تحریک مصنوعی مانند صوت، تصویر، فیلم، داستان‌های تحریک‌کننده و... دوری کنید. تمام راه‌های ارتباط با سایت‌های پورن را برای خود ببندید و حدالامکان برای مدتی دسترسی خود را به اینترنت و کامپیوتر قطع کنید.

توجه به سلامت فیزیکی می‌تواند در این مسیر بسیار کمک کننده باشد. به اندازه کافی بخوابید و ورزش و تغذیه سالم را فراموش نکنید. علاوه بر این می‌توانید از روش‌های آرام سازی ذهن مانند مدیتیشن و یوگا برای کاهش تنش ذهنی و تحریک کمک بگیرید. به خود فرصت دهید و عادت‌های خوب را با حوصله و تدریج وارد زندگی خود کنید.

تغییر شرایط محیطی

راه دیگر این است که شرایط محیطی را تغییر دهید. برای مثال کامپیوتر خود را به پذیرایی و مکان عمومی منتقل کنید، سعی کنید زیاد در خانه تنها نمانید، مدت بیشتری را با دوستان و اطرافیان و اعضای خانواده در ارتباط باشید، چیدمان مکانی را که در آن به تماشای پورنوگرافی می‌پرداختید عوض کنید، تمام چیزا و وسایلی را که شما را به یاد تماشای فیلم‌های پورن می‌اندازند تغییر دهید.

  • منبع
  • شکرانه
  • هنر زندگی
  • دکتر شقایق درویشی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید