امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276588
۱۲۳۱
۱
۰
نسخه چاپی

جزیره‌ی رویایی مونت سنت میشل در فرانسه و صومعه قرون وسطایی آن

جزیره‌ی رویایی مونت سنت میشل در فرانسه و صومعه قرون وسطایی آن

جزیره‌ی رویایی مونت سنت میشل به همراه صومعه‌ی زیبای آن یکی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های

است. پیش از این در بخش گردشگری حقوق نیوز با برج ایفل، موزه لوور و کاخ ورسای در فرانسه آشنا شدید.

جزیره‌ی مونت سنت میشل

مونت سنت میشل جزیره سنگی کوچکی واقع در ساحل شمال غربی فرانسه است. این مکان به واسطه بلندترین جزر و مد آب‌های اروپا، سنگ‌های شیب‌دار و ریگ روان بسیار شناخته شده است. آب‌های اطراف جزیره می‌توانند تا ۱۸ کیلومتر دورتر از این جزیره و ۲۰ کیلومتر به سمت ساحل حرکت کنند. این ویژگی‌ها، برای قرن‌ها، از مونت سن میشل قلعه‌ای غیر قابل نفوذ و دست نیافتنی ساخته است.

سلت‌ها اولین اقوام باستانی‌ای بودند که بر بلندای کوه 92 متری جزیره ساکن شدند. جالب است بدانید که در گذشته‌های دور مونت سنت میشل تنها یک جزیره کوچک نبوده و اطراف آن‌را جنگل‌های انبوه پوشانده بودند اما با گذشت زمان و بالا آمدن آب اقیانوس این جنگل شسته شده و از بین رفته و خشکی بلند آن در دل آب به جا مانده است.

سبک معماری گوتیک، ارتفاع زیاد برج‌های کلیسا، ابعاد کوچک جزیره و تاریخ جالب آن باعث شده مونت سنت میشل به یک جاذبه توریستی ویژه تبدیل شود.

جزیره‌ی رویایی مونت سنت میشل در فرانسه و صومعه قرون وسطایی آن

مونت سنت میشل (مون سن میشل) به‌استثنای برخی از بناها و جاذبه‌های دیدنی پاریس، پربازدیدترین جاذبه‌ی فرانسه به شمار می‌آید. این جزیره در دیپارتمنت مانش در ناحیه نرماندی قرار دارد و صومعه‌ی گوتیک زیبایی بر فراز این شهر خیره‌کننده‌ی قرون‌وسطایی به چشم می‌خورد.

سلت‌ها نام جزیره را مونت تمپ نامیدند اما در سال 708 میلادی رافائل میکائیل یا همان میشل برای تاسیس کلیسا در این جزیره‌ی صخره‌ای، اسقف اورانچز (Avranches) را به جزیره دعوت کرد و بعدها نام او یعنی میشل بر روی جزیره باقی ماند. امروزه کلیسای سبک گوتیک مونت سنت میشل با ارتفاع زیاد برج‌های آن نمایی جادویی و سحرآمیز برای جزیره به وجود آورده و لوکیشن بسیاری از فیلم‌های تاریخی شده است.

جزیره‌ی رویایی مونت سنت میشل در فرانسه و صومعه قرون وسطایی آن

صومعه مونت سنت میشل

این صومعه بر روی صخره‌ی گرانیتی کوچکی در دهانه‌ی رودخانه‌ی کوئنون و در ناحیه‌ای به نام خلیج مونت سنت میشل قرار دارد. مونت سنت میشل یکی از اولین بناهای تاریخی محسوب می‌شود که در سال ۱۹۷۹ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این جزیره از روی اسم رافائل میکائیل نام‌گذاری شد. در قرن هشتم میلادی، اوبرت، اسقف شهر آورانچس (Avranches) مدعی شد که میکائیل، فرشته‌ی مقرب، او را ترغیب به ساخت کلیسایی بر فراز جزیره کرده است. این کلیسا در سال ۷۰۸ میلادی ساخته و به سنت میشل، قدیس حامی دریانوردان، اهدا شد.

از سال ۹۶۶ میلادی به بعد، دوک‌های نرماندی و به دنبال آن، پادشاهان فرانسوی از توسعه‌ی صومعه‌ی بندیکتی در جزیره‌ی مونت سنت میشل حمایت می‌کردند. بناهای دیرمانند شگفت‌انگیز و بخش مرتفع آن به نام ماروِل (Marvel)، در قرون‌وسطی به آن افزوده شده‌اند. علی‌رغم درگیری‌های سلطنتی زائران بی‌شماری از این کلیسا بازدید می‌کردند.  

جزیره‌ی رویایی مونت سنت میشل در فرانسه و صومعه قرون وسطایی آن

مونت سنت میشل علاوه بر کلیسا، یک شهر قرون‌وسطایی کامل را در خود جای داده است. این شهر یکی از معدود مکان‌های فرانسه به‌شمار می‌رود که دیوارها و استحکامات دفاعی قرون‌وسطایی خود را حفظ کرده است و علی‌رغم کوچکی، شهردار و ساکنین اندکی دارد.

در دورانی که کشور فرانسه درگیر جنگ‌های متعدد با وایکینگ‌ها، آلمان‌ها، انگلیسی‌ها و قوم‌های دیگر بود، هیچ دست درازی به این جزیره نشد. سال‌ها بعد، در قرن شانزدهم، مردم دست به ساخت صومعه و ساختمان‌های دیگر زدند _ ساختمان‌هایی مانند زندان‌های سنگی که طوری ساخته شده بودند که زندانی‌ها نه بتوانند بایستند و نه بنشینند. به علاوه، زندانیان به زنجیر کشیده شده بودند، زنجیرهایی که با هر حرکت زندانی صدایی رعب‌انگیز تولید می‌کردند. به همین دلیل است که در بحبوحه‌ی انقلاب فرانسه زمانی که صومعه بسته شده بود، از این جزیره به عنوان زندان استفاده می‌شد. بیش از ۱۵۰ زندانی به طور هم‌زمان در این جزیره نگه داشته می‌شدند.

اما اشتباه است اگر به مونت سنت میشل به عنوان یک زندان نگاه کنید. این ساختمان بیش از هر چیز یک عبادتگاه است. چیزی حدود ۵۵۰۰۰ متر مربع وسعت دارد و نمونه‌ای منحصربه‌فرد از صومعه‌های برج و بارودار قرون وسطی است. بلندترین نقطه این بنا در ارتفاع ۱۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

جزیره‌ی رویایی مونت سنت میشل در فرانسه و صومعه قرون وسطایی آن

ویژگی های صومعه مونت سنت میشل

اندازه کلیسا به قدری بزرگ است که سرتاسر جزیره پراکنده شده و با گذشت زمان بزرگتر شده و قسمت‌های مختلفی به آن افزوده‌اند که به مرور زمان موجب شده آن را یک قلعه یا کاخ بزرگ نیز بنامند که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم.

درون کلیسا در قرن 12 یک شبستان برای برگزاری موسیقی کر به سبک گوتیک ساخته شده.

در قرن 19 برج و گلدسته‌های متعددی به همراه مجسمه سنت مایکل به آن اضافه شد.

همچنین زمانی که کلیسا به زندان تبدیل شده بود سه دخمه در آن تعبیه شد.

دیوارهای خارجی کلیسای مونت سنت میشل آنقدر باشکوه ساخته شده‌اند که می‌توان گفت ویژگی‌های یک دژ یا قلعه نظامی را دارند.

با ورود به کلیسا سفره خانه چشمگیری را به همراه پنجره‌های بلند و مجسمه‌های مختلف خواهید دید.

  • منبع
  • ایوار
  • کجارو
  • ایلیاگشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید