امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273470
۷۳۹۹
۱
۰
نسخه چاپی

رابطه ی جنسی نامتعارف و تاثیرات آن بر زندگی زناشویی

یکی دیگر از مواردی که درمانگر جنسی خواه ناخواه با آن مواجه می شود، نارضایتی، گله مندی و شکایت برخی از همسران از بابت ارتباط جنسی نامتعارف و غیرمعمولی است که مورد درخواست از سوی همسرشان است. چنین امری به طور معمول در میان بعضی از همسران روی می دهد که یکی از طرفین تقاضای رابطه ی جنسی غیر معمول و نامتعارفی را دارد. این امر بدان صورت است که انجام آن توأم با رنجش، ناراحتی و نارضایتی طرف مقابل است. چنین درخواستی در صورتی که تداوم یابد، می تواند به نارضایتی در زندگی مشترک و درنهایت مطرح نمودن با درمانگر منجر شود.

رابطه ی جنسی نامتعارف

رابطه ی جنسی نامتعارف

یکی دیگر از مواردی که درمانگر جنسی خواه ناخواه با آن مواجه می شود، نارضایتی، گله مندی و شکایت برخی از همسران از بابت ارتباط جنسی نامتعارف و غیرمعمولی است که مورد درخواست از سوی همسرشان است. چنین امری به طور معمول در میان بعضی از همسران روی می دهد که یکی از طرفین تقاضای رابطه ی جنسی غیر معمول و نامتعارفی را دارد. این امر بدان صورت است که انجام آن توأم با رنجش، ناراحتی و نارضایتی طرف مقابل است. چنین درخواستی در صورتی که تداوم یابد، می تواند به نارضایتی در زندگی مشترک و درنهایت مطرح نمودن با درمانگر منجر شود.

عمده ترین نکاتی که در ارتباط با روابط جنسی نامتعارف می توان عنوان نمود، به شرح زیر است:
1. ارتباط جنسی نامتعارف چیست؟
2. ارتباط جنسی نامتعارف در صورت رضایت طرفین مشکلی را به دنبال ندارد.
3. عکس ها و فیلم های هرزه برهنگی یا پرونوگرافی عامل شیوع روابط جنسی نامتعارف
4. مغایرت رابطه ی جنسی نامتعارف با رابطه ی جنسی سالم
5. افراط و زیاده روی در روابط جنسی، عامل روی آوردن به جنسیت و ارتباط جنسی نامتعارف
6. لزوم آشنایی بیشتر آقایان با روحیه، خلقیات و ویژگی های رفتاری، عاطفی، شخصیتی و وجودی خانم ها

توضیحاتی در ارتباط با موارد عنوان شده ی فوق ارائه می شود.

1. ارتباط جنسی نامتعارف چیست؟

ارتباط با آمیزش جنسی متعارف، رابطه ای است که در اکثر موارد میان همسران انجام و هر دو طرف از بابت آن راضی و خشنود هستند. اما رابطه ی جنسی نامتعارف ارتباط جنسی است که به طور معمول انجام نمی شود، یا یکی از طرفین برای اقدام، ناراضی و انجام آن برایش ناراحت کننده است. هم چنین رابطه ی جنسی نامتعارف در برخی موارد مغایر با اصول و موازین اخلاقی است.
در مجموع کمتر رایج و متداول بودن و نارضایتی یکی از طرفین، دو ویژگی بارز ارتباط جنسی نامتعارف و غیر معمول است.

2. ارتباط جنسی نامتعارف و غیر معمول در صورت رضایت طرفین مشکلی را به دنبال ندارد.

ویژگی بارز ارتباط جنسی غیر معمول و نامتعارف، متداول نبودن آن و ناخشنودی و نارضایتی یکی از طرفین است. اما در صورت رضایت داشتن طرف مقابل مشکلی را به همراه نخواهد داشت. البته بعضی از رابطه های جنسی نامتعارف که مغایرت با اخلاق و هنجار دارد نیز در صورت توافق هر دو طرف نیز همچنان آسیب های خاص خود را به همراه خواهد داشت.

برای مثال، آقایی ۳۷ ساله و همسر ۳۵ ساله اش هر دو می پذیرند که با فرد دیگری رابطه ی جنسی سه نفره ای داشته باشند. با وجود رضایت هر دو طرف، اما به دلیل مغایرت آن با اصول اخلاقی، پس از انجام، هر دو دچار اضطراب و سوء ظن نسبت به یکدیگر شده بودند. چنین امری به صورت وسواس های کنترل و مراقبت از همسر و مشکوک بودن به یکدیگر در هر دو مشاهده می شد.
در هر حال بعضی از روابط جنسی غیر معمول مانند سکس دهانی (Oral Sex) یا سکس مقعدی یا از پشت (Anal Sex) چنانچه هر دو طرف راضی به انجام آن باشند و احساس ناخوشایندی پس از انجام نداشته باشند، موردی را به همراه نخواهد داشت. اما در صورتی که یکی از طرفین راضی به انجام آن نباشد یا پس از مدتی که توأم با رضایت بوده اما دیگر با نارضایتی توأم باشد، لازم است متوقف شود.

3. عکس ها و فیلم های هرزه برهنگی یا پورنوگرافی عامل شیوع روابط جنسی نامتعارف

در ارتباط با روابط جنسی نامتعارف بیشترین عامل و انگیزه برای انجام آن استفاده از عکس، فیلم و محصولات هرزه برهنگی است. زیرا این نکته در میان اغلب مراجعین، دچار مشکل در این زمینه مشاهده شده که با پرسش از او که آیا همسرش از این گونه فیلم ها و عکس ها تماشا می کند، در اکثریت موارد پاسخ مثبت است.

آقایی ۵۲ ساله اشاره می کرد که از دوران نوجوانی به دلیل مسلط بودن به زبان انگلیسی به مطالعه ی رمان های پرونو می پرداخته. البته پورنو فقط به منحصر به عکس و فیلم نیست. بلکه داستان هایی که به منظور تحریک جنسی مخاطب به توضیح روابط جنسی شخصیت های اصلی داستان می پردازد نیز محصولی هرزه یا پرونو به شمار می رود.

او خاطرنشان کرد که در یکی از رمان های پورنو به شرح ماجرای پسر نوجوانی که با خانم میان سالی که با هم ارتباط جنسی داشتند، می پرداخته. آنها در برخی موارد اقدام به ارتباط جنسی از پشت یا مقعد می نمودند. رمان به شرح جزئیات چنین رابطه ای می پرداخته. او در ادامه اشاره کرد که مطالعه ی این رمان به نحوی ناخود آگاه در رفتار جنسی اش اثر گذاشت. طوری که بعد در زندگی با همسرش نیز تأثیرگذار بوده. اما همسر او نه تنها رغبتی به چنین امری نداشته، بلکه از آن متنفر بوده. همین امر نارضایتی ها و اختلاف هایی را برای شان به وجود آورده بود.

در مجموع محصولات هرزه برهنگی به منظور تحریک جنسی مخاطب از هر موضوعی از جمله به نمایش درآوردن رابطه های جنسی غیر معمول و نامتعارف استفاده می نماید.

4. مغایرت رابطه ی جنسی نامتعارف با رابطه ی جنسی سالم

جنسیت و رابطه ی جنسی نامتعارف به طور معمول باجنسیت و رابطه ی جنسی سالم تضاد و تعارض دارد. به همین مناسبت زوجی که رو به روابط جنسی نامتعارف می آورند، خواه ناخواه ارتباط جنسی شان از حالت سلامت خارج و به سمت آسیب و مشکل پیش می رود.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی های رابطه ی جنسی سالم به بعضی از عمده ترین ویژگی های آن به شرح زیر اشاره می شود.

الف. ارتباط جنسی سالم فاقد سلطه گری است.
ب. ارتباط جنسی سالم بیشتر تحت تأثیر عواطف و ارتباطی انسانی و مهرورزانه است.
ج. در رابطه ی جنسی سالم بعد عاطفی غالب بر بعد جسمانی و شهوانی است.
د. ارتباط جنسی سالم توأم با احترام متقابل است.

توضیحاتی در ارتباط با موارد عنوان شده ی فوق ارائه می شود.

الف. ارتباط جنسی سالم فاقد سلطه گری است.

قرار گرفتن در موضعی برابر، بدون غلبه ی یکی بر دیگری و برخورداری از زندگی مشترک بدون سلطه، از پیش شرط های زندگی مشترک موفق و کارآمد است. زن و مرد هریک دارای ویژگی هایی هستند که با زندگی در کنار یکدیگر طرف مقابل خویش را کامل می نمایند. قرار گرفتن در چنین وضعیتی که فاقد سلطه و غلبه ی یکی بر دیگری است، منجر به کامل شدن هر دو شده و کانون گرم خانوادگی را به وجود می آورد.

اما اقدام به سلطه که به طور معمول دارای خاست گاهی وسواسی و از روی اضطراب است، به همسران آسیب می رساند. زیرا همسر سلطه گر می داند که نتوانسته در درون شریک زندگی خود نفوذ و ارتباطی انسانی و مهرورزانه به وجود نیاورده. چنین امری ایجاد اضطراب می نماید. زیرا او خواهان به دست آوردن همسر و ارتباطی کارآمد و مهرورزانه است. در حالی که می داند شرایط احراز همسرش را ندارد. همین امر ایجاد اضطراب کرده و نگرانی موجود به تدریج تبدیل به وسواس سلطه و زیر کنترل گرفتن شریک زندگی می شود.

رابطه ی سلطه آمیز به تدریج در تمامی روابط همسران از جمله ارتباط جنسی نیز اثرگذار می شود. به عبارتی در رابطه ی جنسی ناسالم که توام با سلطه باشد، فرد زیر سلطه در خدمت برآورده کردن خواسته های همسر سلطه گراست. در چنین وضعیتی احتمال درخواست روابط جنسی نامتعارف نیز خواهد بود. در حالی که در یک رابطه ی جنسی سالم هیچگونه سلطه ای وجود نداشته و حتی یک ارتباط جنسی عادی نیز به هیچ یک از طرفین تحمیل نشده و با خواست و رضایت هر دو طرف انجام می شود.

ب. رابطه ی جنسی سالم بیشتر تحت تأثیر عواطف و ارتباطی انسانی و مهرورزانه است.

در واقع پیش نیاز یک ارتباط جنسی سالم، ارتباطی عاطفی، انسانی، مهرورزانه و عاشقانه است. با ایجاد چنین رابطه ای نوعی صمیمیت جنسی شکل گرفته و در ادامه ارتباط جنسی نیز می تواند آن را کامل نماید.

با توجه به چنین پیش نیازی بدیهی است که نمی توان رابطه ی جنسی غیر معمول و نامتعارف را به طرف مقابل تحمیل نمود. زیرا اجبار در چنین امری ارتباط عاطفی و مهرورزانه را تحت الشعاع قرار داده و به آن آسیب می رساند.

ج. در رابطه ی جنسی سالم بعد عاطفی غالب بر بعد جسمانی و شهوانی آن است.

رابطه ی جنسی شامل دو بعد عاطفی و شهوانی است. بخش عاطفی، حوزه ی توأم با مهر و عشق و ارتباط انسانی را پوشش می دهد. بخش شهوانی نیز به امور جسمانی و لذت جنسی مرتبط با آن را شامل می شود. هرقدر بعد عاطفی بیشتر باشد، رابطه ی جنسی از جذابیت به مراتب بیشتری برخوردار خواهد بود.

در هر حال ارتباط جنسی دارای هر دو بعد بوده و هیچگاه بدون بعد جسمانی و شهوانی نیست. در برخی موارد بخش شهوانی آن غالب بوده و ارتباط جنسی از عواطف و مهر و عشق کمتری بهره مند است. ارتباط جنسی که بخش شهوانی آن گسترده تر و از بعد عاطفی محدودتری برخوردار باشد، به سادگی تحت تأثیر قرار گرفته و به سمت جنسیت های نامتعارف می تواند گرایش یابد. اما در ارتباط جنسی که بخش عاطفی آن غالب است، روی آوردن به رفتارهایی که بیشتر دارای جنبه های شهوانی باشد، کمتر احتمال روی دادن آن وجود دارد.

د. ارتباط جنسی سالم، توأم با احترام متقابل است.

نکته ی دیگری که از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد، رعایت احترام متقابل در رابطه ی جنسی است. این امر شامل رعایت حال و روحیه ی همسر که آیا در شرایطی هست که پذیرای رابطه ی جنسی باشد؟ آیا رفتار و اعمال موجود در رابطه ی جنسی را دوست دارد؟

در هر حال ارتباط جنسی که توأم با احترام متقابل باشد، دارای کیفیت خواهد بود. در شرایطی که احترام به طرف مقابل از میان برود رابطه به سمت سلطه و بهره کشی سوق داده می شود. در واقع رابطه ی جنسی توأم با احترام متقابل هیچگاه به وضعیتی نمی رسد که یکی از طرفین ارتباط جنسی نامتعارفی را به همسر تحمیل نماید.

روابط جنسی

5. افراط و زیاده روی در روابط جنسی، عامل روی آوردن به جنسیت و ارتباط جنسی نامتعارف

یکی دیگر از عللی که باعث روی آوردن به روابط جنسی نامتعارف می شود، افراط و زیاده روی در روابط جنسی متعارف و متداول است.

ارتباط جنسی امری در حاشیه ی یک ارتباط انسانی، عاطفی، مهرورزانه و عاشقانه است. به عبارتی ابتدا یک رابطه ی سالم انسانی در چارچوبی عاطفی، مهرورزانه و توأم با حمایت همه جانبه فراهم شده، در ادامه صمیمیتی جنسی میان طرفین ایجاد و در نهایت نیز می تواند آمیزش جنسی روی دهد.

اما در میان بعضی از افراد بخش عاطفی و انسانی ارتباط کم رنگ و بخش جنسی پررنگ تر شده و همین امر باعث روی آوردن آنان به زیاده روی در روابط جنسی می شود. در حالی که جنسیت و روابط جنسی تا حدودی قادر به ایجاد جذابیت و لذت در روابط همسران است. چنانچه تأکید و اصرار بیش از اندازه برای جذب لذت باشد. در ادامه به دلیل از دست رفتن جذابیت های معمول و متداول، احتمال روی آوردن به رفتارهایی نامتعارف برای افزایش لذت و جذابیت جنسی وجود خواهد داشت.

در هر حال جنسیت و روابط جنسی در حد و اندازه ای محدود، قادر به ایجاد لذت و جذابیت میان یک زوج خواهد بود. در صورت تأكید و خواستار لذت بیش از اندازه ی ظرفیت از آن شدن می تواند به رفتارها و روابط جنسی نامتعارف و غیر معمول منتهی شود.

6. لزوم آشنایی بیشتر آقایان با روحیه، خلقیات و ویژگی های رفتاری، عاطفی، شخصیتی و وجودی خانم ها

شاید مهم ترین و کارآمدترین نکته ای که می تواند در پیشگیری از روابط جنسی نامتعارف مؤثر باشد، آشنا شدن آقایان با ویژگی های خلقی، رفتاری، عاطفی و شخصیتی خانم ها است.

در طول دوران کارهای حرفه ای، تمامی افراد مراجعه کننده و ناراضی از بابت ارتباط جنسی نامتعارف هم در مراکز مشاوره حضوری و هم مشاوره ی تلفنی، خانم ها بودند. البته آماری در دسترس نیست که چه تعداد از زنان مورد تحمیل ارتباط جنسی نامتعارف و ناخواسته قرار می گیرند. چنین امری اختصاص به دوره ی ازدواج و زندگی مشترک نداشته و در مواردی حتی در دوره ی آشنایی و دوستی نیز مورد چنین خواسته هایی قرار می گیرند.

البته این امر اختصاص به کشور ما نداشته و در جوامع دیگر نیز این گونه امور با درصد کمتر و یا بیشتر روی می دهد. برای مثال، در کشور انگلستان به دلیل تحمیل خواسته های جنسی و حتی در مواردی انجام رابطه ی جنسی با اعمال زور نسبت به زن از سوی شوهرانشان در حد قابل توجهی بوده. از این رو مسئولین آن کشور در سال ۲۰۰۶ قانونی را به تصویب رساندند. چنین قانونی تأکید داشت که اگر مردی خواسته ی جنسی خویش را با اعمال زور به همسرش تحمیل نماید، جرم محسوب شده و با اتهام تجاوز به عنف با او برخورد می شود.

در واقع تحمیل شدن رابطه ی جنسی نامتعارف به زن، ریشه در دو علت دارد. علت اول نا آشنایی با امور جنسی و بی بهره بودن از آموزش های علمی و صحیح است. علت دوم نیز ناآشنایی با خصوصیات و ویژگی های رفتاری و وجودی زن است. البته این امر نه فقط در زمینه های جنسی بلکه در تمامی زمینه های رفتار فردی و ارتباطی با زن مصداق دارد.

البته خانم ها نیز به طور میانگین با خلقيات، روحیه و ویژگی های رفتاری آقایان آشنایی لازم را ندارند. اما در هر حال آشنا نمودن زن و مرد نسبت به این گونه امور می تواند زندگی بهتر، سالم تر و کارآمدتری را به وجود آورد.

در هر حال و با توجه به این امر که خانم ها بیشتر در معرض آسیب ها اورنجش های ناشی از جنسیت و ارتباط جنسی نامتعارف قرار دارند. از این رو بهتر است که آقایان خود را با ویژگی های عاطفی و جنسی خانم ها هماهنگ تر نمایند. بدین صورت که رابطه ی جنسی را همان طور که آنها می پسندند، یعنی متمرکز شدن بر جنبه های عاطفی نمایند.

اما سوق دادن رابطه ی جنسی بر زمینه های شهوانی و درخواست ارتباط جنسی دهانی و به ویژه مقعدی که بیشترین شکایت خانم ها در همین مورد دوم است، به ارتباطشان آسیب می رساند. این گونه ارتباط های جنسی غیرمعمول و نامتعارف احتمال دارد که طرف درخواست کننده را به طور موقت ارضاء نماید. اما در میان مدت باعث رنجش و در ادامه انزجار طرف مقابل شده و به ارتباط مهرورزانه و عاشقانه شان نیز آسیب می رساند.

در مجموع یک رابطه ی جنسی سالم در همان حد و اندازه های طبیعی و متداول بوده و رو به روابط نامتعارف نمی آورد. روی آوردن به ارتباط جنسی نامتعارف تا حدی ایجاد لذت و هیجان می نماید. چنین امری باعث می شود تا در درجه ی اول جذابیت جنسیت و ارتباط جنسی طبیعی کاهش یابد. در واقع فردی که به این گونه روابط جنسی نامتعارف عادت می کند، در ادامه جنسیت و ارتباط جنسی طبیعی و متعارف جذابیتش را از دست می دهد. در ادامه همان روابط جنسی غیرمعمول نیز به تدریج لذت اولیه اش را از دست داده و نیاز به ارتباط جنسی غیر معمول تر و نامتعارف تری خواهد بود.

 

منبع: کتاب درمان جنسی/نویسنده: سعید کاوه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید