امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275761
۱۱۱۸
۱
۰
نسخه چاپی
Machu Picchu

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

از ماچوپیچو در پرو تا حالا چه خوانده اید؟ شهری باستانی دره ی مقدس در کوه های آند که در کشور پرو قرار دارد. این شهر هنوز که هنوز است در ذهن دانشمندان و محققان مثل یک علامت تعجب بزرگ و یک معمای حل نشده باقی مانده است چرا که آنقدر زوایای اسرارآمیز در آن زیاد است که حتی گفته می شود این شهر نمی توانسته یک شهر معمولی بوده باشد.

 ماچو پیچو

ماچو پیچو یک محوطه‌ی باستانی به‌ جا‌ مانده از دوره‌ی تمدن اینکاها است که در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا در دامنه‌ی کوه در بالای دره‌ی اوروباما در کشور پرو و در 70 کیلومتری شمال کوزکو قرار دارد.

ماچو پیچو شهری سنگی و باستانی می باشد که در حوالی سال 1450 میلادی و در دوره اینکاها ساخته شده و می توان گفت که این شهر به سبب معماری متفاوت، موقعیت مکانی عجیب و عظمتی که دارد در لیست عجایب هفتگانه جدید قرار گرفته است.

ماچو پیچو که مشهور ترین نماد تمدن اینکاها می باشد تنها پس از گذشت یک قرن از زمان ساخت آن، هنگام حمله اسپانیایی به شهری متروکه تبدیل شد اما موقعیت مکانی آن به گونه ای بود که از دید اسپانیایی ها پنهان ماند و تا پیش از سال 1911 کسی از وجود چنین شهر رمز آلودی مطلع نبود.

قوم اینکا همواره نگران بودند (البته دلایل خوبی هم داشتند) که اسپانیایی ها از وجود ماچو پیچو آگاه شده و آن را غارت کنند. در سال 1523، کمی کمتر از 100 سال پس از ساخته شدن شهر، اینکاها برای جلوگیری از چپاول شدن ماچو پیچو آن را ترک کرده و جنگل را در راه بازگشت آتش زدند تا رشد مجدد درختان مسیر به سمت بالای کوه را بپوشاند. این نقشه عملی شد و اسپانیایی ها هیچ گاه ماچو پیچو را پیدا نکردند. همه چیز همانطور برای بیگانگان مخفی باقی ماند تا اینکه در سال 1911 هیرام بینگام موفق به بازدید از این مکان شد.

ماچوپیچو در سال 1911 توسط یکی از استادان دانشگاه ییل به نام هیرام بینگام کشف شد. پسربچه ای محلی او را به این شهر باستانی که حدود سال های 1450 ساخته شده بود هدایت کرد و آنجا بود که این شخص از زیبایی و شکوه این مکان به وجد آمد. بینگام دنیای مدرن را در آوریل سال 1913 و در مجله ی نشنال جئوگرفیک از وجود ماچو پیچو آگاه نمود و از آن سال این سایت خارق العاده ی باستان شناسی بازدید کنندگان، محققان و کاشفان زیادی را به امید کشف راز آن یا صرفا غرق شدن در شکوه و جلال باستانی اش به خود جلب نموده است.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

نام ماچو پیچو

اسم ماچو پیچو در واقع از زبان محلی Quechua برگرفته شده است که به معنای کوه قدیمی است. ماچوپیچو بر فراز کوه های آند ساخته شده است و بیشتر از ۲۴۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و چیزی که مشخص است این است که این شهر نمی توانسته یک جای معمولی بوده باشد.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

معماری ماچو پیچو

ماچو پیچو به سبب معماری منحصر به فرد و متفاوتی که دارد مورد توجه باستان شناسان و محققان قرار گرفته و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان معرفی شده و این شهر اسرار آمزی در واقع قلعه ای وسیع با دیوار های بلند سنگی می باشد که به سبک معماری کلاسیک مردمان اینکا ساخته شده است.

اولین مسئله ای که درباره ی ماچوپیچو به وجود می آید جای عجیب آن است، این که چرا چنین جایی را برای ساخت این شهر در آن دوران انتخاب کرده اند؟ به طور کلی تمدن های گذشته مثل اینکاها بسیار عملی زندگی می کرده اند یعنی شیوه ی زندگی شان به گونه ای بوده است تا بتوانند زنده بمانند.

گفته می شود که اینکاها خود را در معرض خطر می دیده اند  به همین دلیل تصمیم گرفته اند تا جایی را برای شهرشان انتخاب کند تا بتوانند از خاندان سلطنتی محافظت کنند در حقیقت بیشتر محققان امروزی بر این عقیده اند که این شهر در واقع جایی امن برای خاندان سلطنتی بوده است.

دیواره های اطراف ماچو پیچو خشکه چین هستند به این معنی که برای ساختن آن ها از هیچگونه ملاتی استفاده نشده و این دیوار ها تنها از قرار گیری و چینش سنگ ها بر روی هم ساخته شده اند، لازم به ذکر است که این شیوه ساخت یکی از سخت ترین روش های معماری می باشد.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

تمدن اینکا، صنعتگران ماهری بودند که در ساخت بناهای خود از تکنیکی به نام ashlar استفاده می‌کردند. آن‌ها قطعات سنگی را با چنان دقتی می‌بریدند و در کنار هم قرار می‌دادند که نیازی به ملات نبود. قطعات سنگی گرانیتی که وزن آن‌ها به بیش از 50 تن نیز می‌رسید.

مساحت شهر ماچو پیچو بالغ بر 32 هزار هکتار بوده و در آن حدود 250 سازه مختلف وجود دارد که ساختن آن ها در میان کوه های مرتفع با توجه امکانات موجود در قرن 15 میلادی امری بسیار سخت و حتی غیر ممکن به نظر می رسد.

اینکاها مردمانی بودند که از چرخ، ابزار آلات آهنی یا حتی حیوانات استفاده نکردند. با این حال ساخت و ساز این شهر به اندازه ای مبهم و گیج کننده است که هیچ محققی تا حال نتوانسته است آن را حل کند. بدون این ابزارها، اینکاها چطور توانسته اند سنگ ها و تخته سنگ ها را حرکت بدهند و در جایی که هستند، قرار بدهند؟ همه ی این موضوع ها این باور را تقویت می کند که ممکن است آن ها از فرا زمینی ها در این کار کمک گرفته باشند…

کشور پرو و به خصوص منطقه ای که شهر ماچوپیچو در آن قرار دار از نظر زلزله منطقه ای بی ثبات است به این معنی که تا حال  بارها و بارها در آن زلزله اتفاق افتاده است. اینکاها در ساختمان هایی که ساخته اند از نوعی از سنگ ها استفاده کرده اند که اصطلاحا می گویند سنگ های رقصان هستند، یعنی وقتی زلزله می آید این سنگ ها تکان می خورند طوری که وقتی زلزله تمام می شود دوباره به جایی که هستند برمی گردند و این باعث می شود تا در طی این تکان ها، سازه نلغزد و خراب نشود.

در حالیکه این شهر جادویی کوهستانی بر دره های اطراف مشرف است، بخش اعظم شگفتی های معماری آن زیر زمین قرار دارند. بیش از 60% ساخت و سازهای اینکا به عنوان بخشی از شبکه ی پی دیوارها و سیستم زه کشی زیر تپه های تراس مانند قرار گرفته اند.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

در این شهر بیشتر از 250 سازه ی جدا جدا وجود دارد و چیزی که معلوم نیست این است که چطور ممکن بوده که در آن دوران با آن ابزارهای ابتدایی چنین شاهکاری خلق شود، انگار که اینکاها بسیار جلوتر از زمان خودشان بوده اند. این نشان دهنده ی تخصص عجیب اینکاها در ساخت و ساز است  جالب است بدانید که در بین این بناها، گرمابه هایی هم وجود دارد. همچنین کاملا مشخص است که اینکاها زمان زیادی را صرف دیزاین و طراحی شهرشان کرده اند چرا که ساخت چنین جایی آن هم با آن ابزار و وسایل، سال های سال طول می کشیده است.

سیستم پیچیده ای از راه آب ها، کانال ها آی و فواره هایی که زمانی در خرابه ها وجود داشته اند. حتی تا امروزه هم دانشمندان نتوانسته اند توضیحی در مورد این که چطور اینکاها در آن زمان همچنین سیستم پیچیده ای را ابداع کرده اند بدهند. این سیستم ها به اندازه ای کارآمد بوده اند که به راحتی می توانسته اند تمام زمین های کشاورزی را هم آبیاری کنند!

بد نیست بدانید تمامی سازه های موجود در شهر ماچو پیچو با سنگ های بسیار بزرگی که وزن برخی از آن ها به 50 تن می رسد ساخته شده اند، همچنین خوب است بدانید که در جای جای شهر حدود 3 هزار پله وجود دارد که از طریق آن ها می توانید به تراس ها و مناطق اطراف کوهستان دسترسی پیدا کنید، البته برخی از محققین معتقد اند که از این پله ها برای کاشت گیاهان استفاده می شد و می توان گفت که معماری ماچو پیچو از این نظر کمی به معماری باغ های معلق بابل شبیه است.

این مکان، مساحتی در حدود 32500 هکتار را در بر می‌گیرد و به دو قسمت تقسیم می‌شود. بخش شهری و مسکونی، بخش کشاورزی. بخش شهری نیز دارای دو قسمت بوده است. بخش بالایی که برای سکونت خانواده‌ی سلطنی و معابد بوده و بخش پایینی که خانه‌های کارگری و انبارها در آنجا قرار داشته‌اند.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

بخش های مهم ماچو پیچو

 شهر ماچو پیچو بیش از 200 بنا را در خود جای داده است که برخی از آن ها نظیر معبد خورشید، معبد اصلی ماچو پیچو، آرامگاه سلطنتی و هرم شهر بسیار معروف هستند.

معبد خورشید

مهم ترین و معروف ترین بنای موجود در شهر اسرار آمیز ماچو پیچو معبد خورشید می باشد که به شکل یک نیم دایره ساخته شده و در جوار تخته سنگی بزرگ قرار دارد، معبد خورشید در واقع محل برگزاری مراسم مذهبی اینکا ها بوده و شامل بخش های متعددی است.

در بالاترین نقطه معبد اتاقکی کوچک وجود دارد که اینکا ها در آن به رصد ستاره ها می پرداختند، همچنین در مرکز معبد نیز اتاقی دیده می شود که محل قربانی حیوانات برای خدایان بوده است. از دیگر بخش های موجود در معبد خورشید می توان به آرامگاه سلطنتی اشاره کرد که در زیر زمین این مجموعه قرار دارد و محل دفن افراد بسیار مهم و والا مقام می باشد، در این آرامگاه کتیبه هایی به چشم می خورد که در آن ها به جایگاه بالای افراد مدفون در آرامگاه اشاره شده است.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

ساختمان سه پنجره

این بنا در واقع ساختمانی می باشد که در گذشته پنج پنجره داشته و امروزه تنها سه پنجره بر روی آن باقی مانده است، اطلاعات کافی برای تعیین نوع کاربری آن در دست نیست، اما محققان گمان می کنند که ساختمان سه پنجره در واقع پناهگاه شهر بوده است.

هرم شهر ماچوپیچو

هرمی بسیار با شکوه و زیبا در منطقه حنان شهر ماچوپیچو وجود دارد که اطراف آن را پله های متعدد با سایز های متفاوت فرا گرفته اند، در واقع این پله ها نمای هرم را تشکیل می دهند، برای ورود و دسترسی به داخل هرم ماچو پیچو دو درب تعبیه شده و خوب است بدانید که داخل هرم محل قرار گیری سنگ های اینتی واتانا می باشد، سنگ های اینتی واتانا یکی از عجایب شهر ماچو پیچو به شمار می آیند، لازم به ذکر است که مردمان اینکا از این سنگ های ارزشمند برای تعیین فصل ها، مطالعه و بررسی ستاره ها، طالع بینی و غیره استفاده می کردند.

این هرم به سبب قرار گیری سنگ های اینتی واتانا در آن، یکی از مقدس ترین بنا های شهر محسوب می شد و امروزه نیز یکی از مهم ترین بنا های ماچو پیچو به شمار می آید.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

چشمه ماچو پیچو

در شهر ماچو پیچو چشمه ای طبیعی وجود دارد که اینکا ها در اطراف آن محوطه ای پله کانی ساخته اند که شامل 16 حوضچه می باشد، این حوضچه ها به وسیله حفره هایی به یکدیگر متصل شده اند و اختلاف ارتفاع آن ها باعث شده که آب چشمه در تمامی حوضچه ها جاری شود و منظره بسیار زیبایی را به وجود بیاورد، از آنجایی که اینکا ها به الهه آب اعتقاد داشته اند می توان گفت که این بنای پلکانی از ارزش بسیار بالایی بر خوردار بوده و از بنا های مهم شهر به شمار محسوب می شد.

آنتی مچایی

آنتی مچایی در واقع غار بسیار بزرگی می باشد که سال های طولانی از نظر ها پنهان بود و احتمال می رود، در گذشته محل برگزاری مراسمی خاص بوده است. در اطراف غار پلکانی مارپیچ وجود دارد که از طریق آن می توان به محوطه بالای غار دسترسی پیدا کرد، در داخل غار نیز یک تونل زیر زمینی ساخته شده است که در انتهای آن یک پنجره برای ورود نور به غار قرار دارد.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

بنای شاهین

پرنده شاهین یکی از مقدس ترین نماد ها در میان مردمان اینکا بوده و شاید به همین جهت در نزدیکی منطقه مسکونی ماچو پیچو، بنای شاهین را ساخته اند، شکل ظاهری این بنا بسیار شبیه به پرنده شاهین می باشد و به همین جهت نیز به این نام شناخته می شود، البته لازم به ذکر است، در داخل بنا نیز دو سنگ عجیب وجود دارد که هنگام تابش نور به آن ها، نور را به شکل یک شاهین عظیم در حال پرواز بازتاب می کنند.

کاخ نتسا

کاخ نتسا در واقع یکی از مهم ترین بخش های معبد خورشید می باشد و باید بدانید که نتسا در زبان مردمان اینکا به دختران مجرد خاندان سلطنتی گفته می شد به همین جهت احتمال می رود که کاخ نتسا محل استقرار دوشیزگان سلطنتی بوده است، این بنا معماری بسیار منحصر به فردی دارد و با دیگر ساختمان های موجود در شهر ماچو پیچو متفاوت است، توجه داشته باشید که امروزه سقف این کاخ کاملا از بین رفته و طبق بررسی های انجام شده، کاخ نتسا، ساختمانی دو طبقه با سقفی شیب دار بوده است.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

میدان اصلی ماچو پیچو

میدان شهر که محل اصلی برگزاری مراسم های مذهبی و جشن های مردمان اینکا بوده در نزدیکی بنا های مهم و ارزشمند این شهر واقع شده است.

محققان و پژوهشگران با بررسی این میدان دریافته اند که در گذشته مردم با توجه به طبقه اجتماعی که داشتند در این میدان تفکیک می شدند.

یکی از جالب ترین نکات در رابطه با میدان اصلی شهر ماچو پیچو طراحی و ساخت کاملاً متقارن این محوطه می باشد.

جاده های ماچو پیچو

برای دسترسی به نقاط مختلف شهر ماچو پیچو، جاده های سنگی بسیاری در آن ساخته شده است، این جاده ها از ابتدای شهر آغاز و تا مرتفع ترین بخش های شهر ادامه دارند و خوب است بدانید که از سنگ های طوسی برای ساخت آن ها استفاده شده است.

ماچو پیچو در پرو | نام ماچو پیچو | معماری ماچو پیچو | بخش های مهم ماچو پیچو

زمین های کشاورزی

شهر ماچو پیچو علارغم قرار گیری در دل کوهستان دارای آب و هوای بسیار مرطوب و بارانی، همچنین خاک حاصلخیز می باشد، به همین جهت زمین های کشاورزی بسیاری در آن به چشم می خورد. زمین های کشاورزی این شهر به شکل گودال های تو در تو بوده و ساخت آن ها به گونه ای می باشد که آبرسانی به هر یک از زمین ها به سادگی امکان پذیر باشد.

  • منبع
  • الی گشت
  • لست سکند
  • لحظه آخر
  • کجارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید