امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276124
۱۰۶۱
۱
۰
نسخه چاپی

مبایعه نامه | قولنامه | تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

مبایعه نامه | قولنامه | تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

مبایعه نامه

مبایعه نامه قراردادی است که طی آن بیع انجام شده است. بیع به قراردادی اطلاق می شود که طبق آن مالی به دیگری فروخته می شود. در نتیجه عرفاً قرارداد مکتوبی که بین طرفین (فروشنده و خریدار یا بایع و مشتری) تنظیم می گردد و بر اساس آن مالی در مقابل دریافت عوض یا بهاء یا قیمت فروخته می شود، مبایعه نامه به شمار می رود. این اصطلاح به صورت بیع نامه نیز به کار می رود و مفهوم آن تفاوتی با مبایعه نامه ندارد.

به بیان دیگر مبایعه نامه در واقع سندی است که در آن خریدار و فروشنده با هم برای خرید مال، توافق می‌کنند و در زمان تحویل دادن مال از جانب فروشنده و تحویل گرفتن آن از جانب خریدار، تعهداتی را هر دو طرف متقبل می‌شوند.

درست است که مبایعه نامه بیشتر برای املاک به کار می‌رود، اما ممکن است مال، چیزی غیر از ملک باشد به همین دلیل در تعریف مبایعه نامه از واژه مال استفاده می‌شود.

تفاوت مبایعه نامه با سند رسمی

لازم است بدانید که مبایعه نامه یک سند عادی بوده و با سند رسمی کاملاً متفاوت است. سند رسمی سندی است که لازم است در دفاتر اسناد، برحسب اصول قانونی و توسط ماموران رسمی تنظیم گردد.

اما در مورد مبایعه نامه نیاز به این رسمیت‌ها نخواهد بود. به این معنا که قبل از صادر شدن سند رسمی، مبایعه نامه به منظور حفظ حقوق طرفین، تنظیم می‌گردد.

برای مثال در امر ساخت و ساز ویلا در شمال اگر شما بخواهید ویلایی را پیش خرید نمایید، هنوز بنا آماده برای صادر کردن سند نیست اما باید از طریقی، هم خریدار و فروشنده از مالکیت این ساختمان اطمینان داشته باشند.

ممکن است فروشنده این ویلا را به چند نفر بفروشد و یا اینکه خریدار، در اواسط کار بخواهد ویلا را به فردی دیگر واگذار نماید. وجود مبایعه نامه تعیین کننده مالکیت بنا بوده و در صورتیکه مشکلی در حین کار پیش بیاید، می‌توان از طریق دادگاه اقدام کنید.

قولنامه

گاهی افراد قصد خرید یا فروش مالی را دارند، ولی مقدمات آن فراهم نیست، مثلاً خریدار پول کافی ندارد و یا فروشنده باید نسبت به مفاصا (تصفیه) حساب های شهرداری و دارائی و غیره اقدام نماید در این حالت طرفین، قراردادی عادی تنظیم می نمایند و در آن متعهد می شوند در زمان و مکان مشخصی (دفتر اسناد رسمی) حضور یابند و با شرایط تعیین شده در قرارداد معامله را واقع سازند. به این قرارداد تنظیم شده قولنامه می گویند.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه

از نظر لغوی این دو با یکدیگر تفاوت دارند اما جالب است بدانید که از نظر حقوقی، تفاوتی فاحشی بین مبایعه نامه و قولنامه وجود ندارد.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه در پاسخ این سوال که اگر یکی از طرفین معامله از تعهدات خود سر باز زند چه می شود؟ می توان جستجو کرد.

همان گونه که گفتیم مبایعه نامه یعنی همان قرارداد بیع که اگر متعهد به تعهد خود عمل نکند، می توان ایشان را ملزم به تسلیم مبیع یا ثمن کرد. در قولنامه، به موجب آن می توان الزام (اجبار) به انجام تعهد را از دادگاه درخواست کرد.

به این ترتیب، اگر فروشنده از حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال رسمی ملک به خریدار خودداری کند خریدار می تواند از دادگاه صالح درخواست کند تا او را برای به نام زدن سند در دفترخانه مجبور کند و دادگاه مى تواند در صورت تقاضاى خواهان، حکم به الزام به انجام معامله رسمى و پرداخت وجه التزام صادر کند.

اصطلاحاتی که در ستون خواسته به کار می رود:

۱- الزام خوانده به حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال و تنظیم سند…یک باب منزل… که عرصه آن موقوفه است.

۲- الزام به انتقال رسمی مالکیت.

۳- الزام به حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی و تنظیم و امضای سند انتقال رسمی پلاک…….

۴- الزام خوانده به تنظیم سند رسمی…دانگ مشاع.

۵- الزام به انجام تعهد مبنی بر تنظیم سند انتقال.

6- الزام خوانده به حضور در دفاتر اسناد رسمی و امضای سند انتقال.

۷- الزام به تهیه مقدمات و تنظیم سند رسمی (افراز) و اقدامات اولیه در جهت نقل و انتقال.

نکات لازم جهت تنظیم قولنامه و مبایعه نامه

اگر با فروشنده به توافق رسیدید که قولنامه و یا مبایعه نامه‌ای تنظیم شود، نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

1- قرارداد کاملاً قانونی باشد.

2- از وجود ملک، اطمینان حاصل کنید.

3- نحوه پرداخت وجه مشخص گردد.

4- موارد استثنا را در قرارداد ذکر کنید.

5- قرارداد ملک باید دارای شاهد باشد.

  • منبع
  • موسسه حقوقی رایان
  • معاونت منابع انسانی دادگستری کل تهران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید