امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278482
۱۲۶۳
۱
۰
نسخه چاپی

مواردی که می توانید برای از بین بردن بوی بد دهان در خانه امتحان کنید!

بعضی از افراد نفس های وحشتناکی دارند و آن را نمی دانند؛ زیرا به سختی می توان بوی دهان و نفس خود را تشخیص داد، چه برسد به قضاوت در مورد بوی آن.

 بوی بد دهان

 بوی بد دهان

برخی افراد متقاعد شده اند که بوی بد دهانشان زمانی است که نفس آنها کاملاً خنثی است.

بعضی از افراد نفس های وحشتناکی دارند و آن را نمی دانند؛ زیرا به سختی می توان بوی دهان و نفس خود را تشخیص داد، چه برسد به قضاوت در مورد بوی آن.

از شخصی که به او اعتماد دارید بخواهید تا صادقانه نظر خود را به شما بدهد. اگر شبهات شما تأیید شد و نفس شما مشکل ساز شد، نگران نباشید. داروهای خانگی زیادی وجود دارد که می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. بیایید نگاهی دقیق تر به برخی از آنها بیندازیم.

 منشا بوی بد دهان

بوی بد دهان معمولاً از دهان سرچشمه می گیرد، جایی که باکتری ها همیشه وجود دارند. وقتی غذا می خورید، تکه های غذا در دندان شما گیر می کند. باکتری ها بر روی این تکه های غذا رشد می کنند و ترکیبات گوگرد بدبو را آزاد می کنند.

شایع ترین علت بوی بد دهان، بهداشت ضعیف دندان است. اگر اغلب مسواک نمی زنید و نخ دندان نمی کشید، باکتری های موجود در دهان شما به رشد خود ادامه می دهند و یک لایه نازک از باکتری ها، به نام پلاک روی دندان های شما ایجاد می شود. وقتی حداقل دو بار در روز مسواک زده نمی شود، پلاک ها در دهان بوی بد ایجاد می کنند و علاوه بر بوی بد دهان، منجر به پوسیدگی دندان ها نیز می شوند.

اگرچه بیش از 90 درصد موارد مورد اطمینان از بوی بد دهان از دهان سرچشمه می گیرد، اما گاهی اوقات منبع این مشکل از جاهای دیگر بدن ناشی می شود. ممکن است در نتیجه برگشت اسید باشد که منجر به برگشت مجدد جزئی مایع بد مزه می شود. سایر علل احتمالی عبارتند از عفونت، عوارض دیابت و نارسایی کلیه.

شروع یک رژیم جدید مانند رژیم کتو نیز ممکن است بوی خاصی از تنفس را به همراه داشته باشد.

راهکارهای خانگی برای رفع بوی بد دهان

1. رعایت بهداشت دندان

بر اساس مطالعات تحقیقی منابع معتبر، بهداشت ضعیف دندان شایع ترین علت بوی بد دهان است. جلوگیری از تجمع پلاک کلید حفظ سلامت دهان است. شما باید دندان های خود را با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید به مدت دو دقیقه حداقل دو بار در روز (صبح و شب) مسواک کنید.

برخی معتقدند مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی برای جلوگیری از پوسیدگی و بوی بد دهان ضروری است. برای جلوگیری از رشد باکتری ها روی تکه های غذا که در دندان شما گیر کرده است، حداقل یکبار در روز نخ دندان بکشید.

باکتری ها همچنین می توانند روی زبان تجمع کرده و باعث ایجاد بوی بد شوند. حداقل یکبار در روز با استفاده از مسواک یا سوهان مخصوص زبان، زبان خود را مسواک زده یا خراش دهید.

2. جعفری

جعفری یک داروی محبوب مردمی برای بوی بد دهان است. رایحه تازه و محتوای کلروفیل بالا نشان می دهد که می تواند اثر خوشبو کننده داشته باشد. منابع معتبر نشان داده اند که جعفری می تواند به طور موثر با ترکیبات ناخوشایند گوگرد مبارزه کند.

برای استفاده از جعفری برای بوی بد دهان، برگ های تازه را بعد از هر وعده غذا بجوید یا یک مکمل غذایی جعفری بخرید.

3. آب آناناس

بسیاری از مردم معتقدند که آب آناناس سریعترین و مؤثرترین درمان برای بوی بد دهان است. در حالی که هیچ شواهد علمی برای اثبات این نظریه وجود ندارد، گزارش ها نشان می دهد که این روش کار می کند.

بعد از هر وعده غذا یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید یا یک تکه آناناس را به مدت یک تا دو دقیقه بجوید. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که دهان خود را بعد از شکر در میوه و آب میوه بشویید.

 بوی بد دهان

4. آب

خشکی دهان اغلب باعث بوی بد دهان می شود. بزاق نقش بسیار مهمی در تمیز نگه داشتن دهان شما دارد. بدون آن، باکتری ها رشد می کنند. به طور طبیعی دهان شما در هنگام خواب خشک می شود، به همین دلیل است که معمولاً نفس در صبح بدتر می شود.

با هیدراته نگه داشتن بدن از خشکی دهان جلوگیری کنید. نوشیدن آب (بدون کافئین یا نوشیدنی های شیرین) در طول روز به ترشح بزاق کمک می کند. حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید.

5. ماست

ماست حاوی باکتری های سالم به نام لاکتوباسیلوس است. این باکتری های سالم می توانند به مبارزه با باکتری های بد در قسمت های مختلف بدن شما مانند روده کمک کنند.

تحقیقات نشان می دهد که ماست ممکن است به کاهش بوی بد دهان نیز کمک کند. پس از شش هفته خوردن ماست، 80 درصد از شرکت کنندگان بوی بد دهان خود را کاهش دادند. پروبیوتیک های موجود در ماست در کاهش شدت بوی بد دهان مؤثر است.

برای استفاده از ماست برای مقابله با بوی بد دهان، حداقل یک وعده ماست معمولی و بدون چربی در روز بخورید.

6. شیر

شیر یک درمان شناخته شده برای بوی بد دهان است. نوشیدن شیر بعد از خوردن سیر می تواند به طور قابل توجهی بوی بد دهان را بهبود بخشد.

برای استفاده از این روش، یک لیوان شیر کم چرب را در طول روز یا بعد از غذاهای حاوی بوی قوی مانند سیر و پیاز بنوشید.

7. دانه رازیانه یا انیسون

از قدیم از دانه رازیانه و انیسون برای خوشبو کردن نفس استفاده می شده است. در بخشهایی از هند، دانه های رازیانه بو داده هنوز به عنوان خوشبو کننده دهان برای تمیز کردن نفس بعد از غذا استفاده می شود. آنها طعم شیرینی دارند و حاوی اسانس های معطر هستند که بوی تازه ای به تنفس می دهند.

دانه های رازیانه و انیسون را می توان به صورت ساده، بو داده یا با شکر میل کرد.

8. پرتقال

پرتقال نه تنها یک دسر و میوه سالم به حساب می آید، بلکه بهداشت دندان را نیز ارتقا می بخشد.

بسیاری از مردم بوی بد دهان دارند زیرا بزاق کافی برای شستشوی باکتری های بد بو تولید نمی کنند. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C به افزایش تولید بزاق کمک می کند، که می تواند بوی بد دهان را از بین ببرد. پرتقال سرشار از این ویتامین است.

9. فلز روی

نمک های روی (یک عنصر در برخی از دهان شویه ها و منبع آدامس) می توانند با بوی بد دهان مقابله کنند. روی باعث کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در تنفس شما می شود. شستشوی منظم با محلول حاوی روی می تواند در کاهش بوی بد دهان به مدت حداقل 6 ماه مؤثر باشد.

از آدامس روی استفاده کنید که برای افرادی که دهانشان خشک است طراحی شده است. همچنین می توانید مکمل های غذایی روی را در داروخانه ها بیابید.

10. چای سبز

چای سبز یک درمان خانگی موثر برای بوی بد دهان است. چای سبز دارای خاصیت ضد عفونی کننده و خوشبو کننده است که می تواند به طور موقت نفس را تازه کند. نعنا اثرات مشابهی دارد، بنابراین یک فنجان چای سبز نعنا ممکن است یک خوشبو کننده ایده آل برای نفس باشد.

دو فنجان چای دم کنید و آن را یک شب در یخچال نگه دارید. چای خنک خود را در یک بطری آب بریزید و در طول روز به آرامی آن را میل کنید.

11. سیب

سیب خام تأثیر قوی بر بوی دهان دارد. برخی ترکیبات طبیعی موجود در سیب ترکیبات بدبو (مانند سیر) را خنثی می کند. این امر به ویژه برای افرادی که نفس سیر آنها ادامه دارد مفید است، زیرا ترکیبات موجود در جریان خون را خنثی می کند، نه اینکه فقط دهان را خوشبو کند.

 بوی بد دهان

12. دهانشویه خانگی با جوش شیرین

جوش شیرین، که به نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود، می تواند باکتری های موجود در دهان را بطور مؤثری از بین ببرد. خمیردندان های حاوی غلظت بالای جوش شیرین بوی بد دهان را بطور موثری کاهش می دهد.

برای تهیه دهانشویه جوش شیرین، 2 قاشق چای خوری جوش شیرین را به 1 فنجان آب گرم اضافه کنید. دهانشویه را حداقل 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و آن را تف کنید.

13. دهانشویه خانگی با سرکه

سرکه حاوی یک اسید طبیعی به نام استیک اسید است. باکتری ها دوست ندارند در محیط های اسیدی رشد کنند، بنابراین دهانشویه سرکه ممکن است رشد باکتری ها را کاهش دهد.

2 قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سیب را به 1 فنجان آب اضافه کنید. قبل از تف کردن آن حداقل 30 ثانیه غرغره کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید