امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264915
۵۰۱۲
۳
۰
نسخه چاپی
Giza Pyramid

هرم جیزه | هرم جیزه در مصر شاهکار معماری دوران باستان

یکی از اهرام مصر که جزو عجایب معماری و مهندسی نه تنها باستان بلکه در دوران کنونی به شمار می آید، هرم جیزه Giza Pyramid می باشد که بزرگترین هرم از مجموعه اهرام ساخته شده به شمار می آید

هرم جیزه | هرم جیزه در مصر شاهکار معماری دوران باستان

هرم شگفت انگیز جیزه

مصر، کشوری در شمال آفریقا که در روزگار کهن در اوج شکوه و قدرت قرار داشت و فرعون ها بر آن فرمانروایی می کردند. در دوران حکومت فرعون ها اهرام زیادی به دست این پادشاهان ساخته شد که مهمترین هدفشان در خود جای دادن این فرعون ها پس از مرگشان بود. پس از مرگ فرعون او را مومیایی می کردند و بعد ار برگزاری مراسم خاص او را به همراه طلا و جواهر و گاهی همسر هایشان به درون مقبره ها می بردند.

پس از گذشت قرن ها و با انواع اکتشافاتی که در اهرام مصر صورت گرفته است هنوز هم نوع معماری و مهندسی به کار گرفته شده در ساخت آنها از شگفتی های و در عین حال اسرار بسیاری برخوردار است.

یکی از این اهرام مصر که جزو عجایب معماری و مهندسی نه تنها باستان بلکه در دوران کنونی به شمار می آید، هرم جیزه می باشد که بزرگترین هرم از مجموعه اهرام ساخته شده به شمار می آید.

هرم بزرگ جیزه در کنار ۲ هرم کوچکتر ساخته شده که امروزه به نام اهرام ثلاثه شناخته می شوند. نام‌گذاری این اهرام بر اساس نام پادشاه سازنده‌ی آنها صورت گرفته است. نام‌های این اهرام عبارت اند از هرم جیزه یا خوفو، خَفرِع و مَنقُرَع.

هرم جیزه | هرم جیزه در مصر شاهکار معماری دوران باستان

شمالی‌ترین و قدیمی‌ترین هرم این مجموعه  جیزه برای خوفو یا خئوپس دومین پادشاه از سلسله‌ی چهارم مصر ساخته شده است. این هرم، بزرگ‌ترین هرم این مجموعه است که طول هر وجه آن در مرکز در حدود ۲۳۰ متر است و ارتفاع آن به ۱۴۷ متر می‌رسد.

هرم وسطی برای خفرع یا خفرن (Chephren) چهارمین پادشاه از میان هشت پادشاه سلسله‌ی چهارم، ساخته شده است. هر وجه این سازه ۲۱۶ متر طول دارد و ارتفاع آن ۱۴۳ متر است.

آخرین و جنوبی‌ترین هرم برای منقرع، پنجمین پادشاه سلسله‌ی چهارم مصر ساخته شده که هر وجه آن ۱۰۹ متر طول و ۶۶ متر ارتفاع دارد.

قدیمی ترین اثر از میان عجایب هفتگانه دنیای باستان و تنها بازمانده آنها، هرم بزرگ جیزه است که به عنوان آرامگاه برای فرعون مصر، خوفو، ساخته شده است. جزئیات دقیق در رابطه با چگونگی ساخت این هرم به شکل راز باقی مانده است. دلیلش این است که هیچ نوشته یا مدرکی درباره آن پیدا نشده است.

هرم جیزه | هرم جیزه در مصر شاهکار معماری دوران باستان

هرم بزرگ جیزه، یکی از شاهکارهای واقعی‌ست که از آن می‌توان به عنوان یک اثر شگفت‌انگیز نام برد. بنابر اظهارات مورخان، هرم جیزه در مصر ، با به کارگیری تعداد ۱۰۰ هزار کارگر در طول ۲۰ سال بنا شده، اما دقت این بنای شگفت‌انگیز به گونه‌ای است که تصور ساخت آن با ابزارهای ساده و سنتی را غیرممکن می‌سازد! بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که حتی با تکنولوژی فعلی انسان نیز نمی‌توان چنین بنای بزرگی را با این دقت برپا کرد!

خوفو نام یکی از فرعون های مصر در دوران دودمان چهارم است که در سال 2589 قبل از میلاد به عنوان فرعون برگزیده شد. دقیقا در زمانی که خوفو فرمانروایی را برعهده گرفت پروژه ساخت هرم نیز آغاز شد. صد هزار کارگر 20 سال تلاش کردند که سنگ های هرم را از معادن استخراج کرده و هرم را بنا کنند. همچنین جالب است بدانید برای ساخت هرم بزرگ جیزه، بیش از 2 میلیون سنگ استفاده شده و هر سنگ وزنی بین 2 تا 30 تن دارد هرچند برخی از آن ها گاه تا بیش از 50 تن وزن داشتند.

هرم جیزه | هرم جیزه در مصر شاهکار معماری دوران باستان

هرم جیزه منطقه ای به مساحت 13 هکتار (52610 متر مربع) را می پوشاند. این بنای عظیم به نحوی طراحی شد که با درجات قطب نما هم تراز باشد.

این بنا با ارتفاع ۱۴۶ متری که دارد در حدود ۳۸۰۰ سال بلندترین بنا در کل جهان بشمار می‌آمد. در اوایل قرن 14 میلادی، کلیسای جامع لینکلن انگلستان ساخته شد و از حیث ارتفاع از هرم جیزه پیشی گرفت.

هرودت، تاریخ نویس مشهور، اعتقاد دارد که برای ساخت این بنا به کارگرانی در حدود ۱۰۰۰۰ نفر احتیاج بوده است. پیش از این عقیده بر این بود که این کارگران همگی برده بودند ولی دانشمندان کنونی معتقدند که آ‌‌ن‌ها همگی کارگرانی ورزیده و با حقوق و دستمزد بودند که گواه این نظر هم گورستان کارگران است که در نزدیکی جیزه موجود می‌باشد. این هرم تنها هرم مصری است که هم راه عبور برای بالا رفتن و هم پایین آمدن را دارا می‌باشد.

خوفو به گفته ی هرودت پادشاهی ظالم و ستمگر به حساب می آمد. او ۹ پسر داشته و ۱۵ دختر. زمانی که پس از مرگ پدرش به پادشاهی رسید دستور ساخت هرم را صادر کرد. بعد از به پایان رسیدن این هرم خوفو بیمار شد. بیماری سخت که در نهایت او را از پای در آورد. بعد از مومیایی کردن وی و برگزاری مراسم تدفین او را در مقبره ای در هرم جیزه یا خوفو به همراه طلا و جواهرات زیادی قرار دادند .

هرم جیزه | هرم جیزه در مصر شاهکار معماری دوران باستان

 هرم بزرگ جیزه طوری جهت بندی شده است که موقعیت خاص ستاره‌ها را در حدود ۳۰۰۰ سال پیش نشان می‌دهد.

عجیب و غریب بودن هرم خوفو امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی هم فراتر رفته است. اخیرا دانشمندان کشف کردند هرم خوفو بخصوص از قسمت های پایین مانند محل دفن فرعون و اتاق های مخفی، امواج الکترومغناطیس ساتع می شود که این موضوع رابطه نزدیکی با ترکیبات شیمیایی به کار رفته در مصالح هرم دارد.

هرم بزرگ جیزه سه قسمت دارد که قسمت پایینی، اتاق پادشاه بوده. در اتاق پادشاه صندوقی از جنس گرانیت وجود دارد که در ساخت آن، از یاقوت کبود و برنز هم استفاده شده و جالب است بدانید اندازه صندوق بزرگ تر از مسیرهای هرم می باشد لذا پیش بینی شده این صندوق در هنگام ساخت هرم در آن جا قرار داده شده است.

نکته عجیبی که راجع به صندوق گرانیتی وجود دارد این است اگر مساحت قسمت پایینی صندوق را در عدد 2 ضرب کرده و حاصل را در عدد 10 به توان 8 ضرب کنیم، عدد حاصله شعاع خورشید است!

هرم جیزه فقط از سنگ ساخته نشده است. ترکیبات شیمیایی در ساخت هرم به کار رفته که تا به امروز، بشر توانایی ساخت را ندارند. این ترکیبات باعث شده استحکام هرم سنگی، بیشتر از سنگ باشد. لذا گفته می شود ترکیبات شیمیایی به کار رفته در ساخت هرم یکی از اصلی ترین دلایل ثابت بودن دمای داخلی 20 درجه سانتی گراد هرم در طول سال است.

ستاره قطبی آلفا دراکونیس در آن زمان تنها ستاره ای بود که در راستای مرکز هرم قرار داشت. به این ستاره، ستاره شمال هم گفته می شود. جالب است بدانید همچنان ستاره دیگری پیدا نشده که مانند آلفا دراکونیس در راستای هرم قرار گیرد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید