امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278462
۱۰۹۹
۱
۰
نسخه چاپی
Safe Sex

رابطه جنسی ایمن چیست؟ چگونه باید رابطه جنسی ایمن داشت؟

رابطه جنسی ایمن چیست؟

رابطه جنسی ایمن چیست؟

رابطه جنسی ایمن که به آن عنوان رابطه ایمن تر نیز شناخته می شود، زمانی است که با کمترین خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی(STDs) مانند HIV، تبخال و سفلیس رابطه جنسی داشته باشید.

این می تواند زندگی جنسی شما را با بهبود ارتباط و اعتماد بین شما و شریک جنسی تان بهتر کند.

اگرچه به آن رابطه جنسی ایمن گفته می شود، اما هنوز خطراتی را به دنبال دارد اما بسیار سالم تر از رابطه جنسی است که در آن هیچ محافظتی وجود ندارد.

رابطه جنسی ایمن در هر برخورد جنسی از رابطه جنسی محافظت می کند. آن شامل:

  • رابطه جنسی دهانی با کاندوم، سد دندان یا پلاستیک
  • رابطه جنسی با کاندوم زنانه یا مردانه
  • رابطه مقعدی با کاندوم زنانه یا مردانه

چگونه به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوید؟

بیماریهای مقاربتی که به عنوان عفونت های مقاربتی شناخته می شوند در طول رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی یا تماس نزدیک صمیمی گسترش می یابند. بسیاری از این عفونت ها در مایعات بدن مانند مایع منی ، خون یا مایعات واژن منتقل می شوند. سایرین روی پوست شما هستند.

رابطه جنسی ایمن به این معنی است که اجازه ندهید منی یا مایعات واژن همسرتان وارد واژن، مقعد، آلت تناسلی یا دهان شما شود. همچنین به معنای اجتناب از تماس تناسلی پوست با پوست است، زیرا برخی از بیماریهای مقاربتی تنها با لمس منتقل می شوند.

رابطه جنسی ایمن همچنین به معنای مراقب بودن در صورت بریدگی، زخم یا خونریزی لثه است. این می تواند خطر گسترش بیماری را افزایش دهد.

هر کسی می تواند مبتلا به بیماری های مقاربتی شود. جوانانی که بیش از یک شریک جنسی دارند، مردان همجنسگرا و مردان دوجنسگرا بیشترین خطر را دارند.

گاهی ممکن است در صورت ابتلا هیچ علائمی را متوجه نشوید. علائم می توانند بسته به بیماری متفاوت باشند. تنها راهی که می توانید به طور قطعی بدانید که آیا STD یا بیماری مقاربتی دارید یا ندارید، آزمایش است.

امن ترین رابطه جنسی چیست؟

تنها راه قطعی برای پیشگیری از HIV یا بیماریهای مقاربتی این است که تا پیش از ازدواج و اطمینان از سلامت شریک جنسی تان،  رابطه جنسی نداشته باشید.

امن ترین مورد بعدی رابطه جنسی بین دو فرد مبتلا به بیماری های مقاربتی است که فقط با یکدیگر رابطه جنسی دارند و از داروهای تزریقی استفاده نمی کنند.

اگر شریک زندگی شما مبتلا به HIV یا بیماری مقاربتی دیگر است یا سابقه جنسی او را نمی دانید، ایمن ترین فعالیت های جنسی شامل موارد زیر است:

  • خیال پردازی یا داشتن رابطه جنسی تلفنی
  • دست زدن به خود (خودارضایی) در حالی که شریک زندگی خود را لمس می کند (خودارضایی متقابل)
  • با ماساژ غیر جنسی شریک خود را نوازش کنید
  • با لباس روی بدن شریک جنسی تان مالش دهید
  • بوسیدن

چگونه رابطه جنسی ایمن با بیماریهای مقاربتی داشته باشیم

برخی از بیماریهای مقاربتی هرگز از بین نمی روند حتی اگر تحت درمان قرار بگیرید و علائمی نداشته باشید. اگر یکی از آنها را دارید، رابطه جنسی ایمن می تواند شما را از دادن آن به شریک خود باز دارد.

با شرکای جدید روراست باشید. در مورد شرکای گذشته، سابقه بیماریهای مقاربتی و هرگونه مصرف مواد مخدر صحبت کنید.

هنگام مست بودن یا مصرف مواد مخدر رابطه جنسی نداشته باشید. ممکن است استفاده از کاندوم که معمولاً انجام می دهید را فراموش کنید.

مرتب معاینات پزشکی انجام دهید. مراقب زخم ، تاول ، بثورات یا ترشحات باشید. مراقب این علائم در بدن شریک خود نیز باشید.

دوش گرفتن بعد از رابطه جنسی در برابر بیماریهای مقاربتی محافظت نمی کند. در واقع ممکن است عفونت را گسترش دهد و اسپرم کش را بشوید.

داشتن رابطه جنسی ایمن در صورتی که شما و همسرتان HIV دارید

ممکن است فکر کنید اگر هم شما و هم همسرتان مبتلا به HIV هستید نیازی به انجام رابطه جنسی ایمن ندارید. اما رابطه جنسی ایمن به شما در برابر سایر بیماریهای مقاربتی و سایر انواع HIV که ممکن است به داروها پاسخ مناسبی ندهد، کمک می کند.

موانعی که رابطه جنسی ایمن ایجاد می کند

موانع بسیاری از عوامل عفونی از جمله ویروس ها و باکتری ها را مسدود می کنند. اکثر مردم از کاندوم مردانه ساخته شده از لاتکس استفاده می کنند. اگر همسرتان از کاندوم مردانه استفاده نمی کند، کاندوم زنانه را که داخل واژن شما قرار دارد امتحان کنید. هزینه این کاندوم ها بیشتر از کاندوم های مردانه است و برای یادگیری نحوه استفاده از آنها کمی تمرین بیشتر لازم است.

هنگام استفاده از کاندوم و سایر موانع این مراحل را دنبال کنید:

هر بار که رابطه جنسی دارید از یک مانع جدید استفاده کنید.

فقط از کاندوم های لاتکس که برای جلوگیری از بیماری طراحی شده اند استفاده کنید. شما می توانید اینها را بدون نسخه خریداری کنید. اگر به لاتکس حساسیت دارید، از کاندوم پلی اورتان با روان کننده بر پایه روغن یا آب استفاده کنید

فقط از روان کننده های مبتنی بر آب مانند K-Y Jelly با کاندوم های لاتکس استفاده کنید. از روان کننده های حاوی روغن یا روغن مانند وازلین یا لوسیون دست استفاده نکنید. آنها می توانند باعث شکستن لاستیک شوند.

کاندوم را در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید نگهداری کنید. کاندوم را بیش از چند ساعت در کیف پول خود نگه ندارید.

هرگز از کاندوم شکننده، چسبناک، بی رنگ یا با بسته آسیب دیده استفاده نکنید.

در طول رابطه جنسی دهانی کل ناحیه تناسلی یا مقعدی را با یک مانع بپوشانید. می توانید از "سد دندان" (مربع های لاتکس که می توانید در فروشگاه های لوازم پزشکی یا مغازه های بزرگسالان خریداری کنید)، یک تکه بزرگ پلاستیک یا کاندوم بلااستفاده با برش طولی استفاده کنید.

اگر شما و همسرتان مبتلا به ایدز هستید، هنگام بررسی جنسی یکدیگر از دستکش های جراحی لاتکس استفاده کنید. بریدگی های کوچک روی دستان شما ممکن است به ویروس HIV آلوده شده یا گسترش یابد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید