امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278422
۵۱۴۳
۹
۰
نسخه چاپی

10 فایده مطالعه کردن که اگر آنها را بدانید مطالعه را رها نمی کنید!

وقتی می توانیم فیلم را تماشا کنیم ، به کتاب صوتی گوش دهیم یا خلاصه ویدئوی YouTube را تماشا کنیم ، انگیزه داشتن برای خواندن یک کتاب 382 صفحه ای چالش برانگیز است.با این حال ، اگر بیشتر خواندن روزانه شما شامل پست های رسانه های اجتماعی ، پیام های متنی و عناوین خبری باشد ،شما چیزهای زیادی را از دست می دهید.

فواید مطالعه کردن

اگر به مطالعه بیشتر کتاب علاقه دارید اما به انگیزه نیاز دارید این مقاله برای شما مناسب است. همچنین وقتی اهمیت خواندن کتاب را درک می کنید به احتمال زیاد این کار را انجام می دهید. در ادامه 10 فایده مطالعه را بیان می کنیم که اهمیت خواندن کتاب را نشان می دهد.

10فایده مطالعه کردن

1. کسب دانش ارزشمند

2. فعال و پویا کردن مغز

3. تقویت تمرکز

4. تقویت حافظه

5. لذت بردن از این سرگرمی

6. افزایش توانایی همدلی با دیگران

7. تقویت مهارت های ارتباطی

8. کاهش استرس

9. بهبود بخشیدن سلامت روانی خود

10.  افزایش طول عمر

اکنون  بیایید کمی عمیق تر شویم مزایای مطالعه کردن را درک کنیم.

فواید مطالعه کردن

1. کسب دانش ارزشمند

یکی از بارزترین مزایای مطالعه هر روز یادگیری است.و برخلاف ویدئو یا پادکست و یا فیلم های آموزشی YouTube ، کتاب ها به دانش عمیق دسترسی دارند.به عبارت دیگر ، اگر می خواهید بهره وری بیشتری داشته باشید ، فکر می کنید از کدام یک از این موارد بیشتر یاد خواهید گرفت:

• کتابی از شخصی که برای نوشتن آن  20 سال مطالعه کرده است ؟

• یا ویدیوی 10 دقیقه ای YouTube توسط شخصی که به موضوعی علاقه مند است ساخته شده است؟

به نظر شما کدام یک به شما چیز های بیشتری اضافه میکند ؟ کدام یک بیشتر به تغییرعادات شما کمک می کند؟ البته کتاب!

فراتر رفتن از سطح یک موضوع به عمق آن برای موفقیت ضروری است. احتمالاً به همین دلیل است که نویسنده روآلد دال یکبار گفت: "اگر می خواهید  در زندگی به جایی برسید ، باید کتابهای زیادی بخوانید."

به علاوه شما می توانید به معنای واقعی کلمه ،هر چیزی را از کتاب ها بیاموزید. به عنوان مثال ، هرگاه کسی از ایلان ماسک ( بنیانگذار )SpaceX می پرسد که چگونه با ساخت موشک آشنا شده است ، می گوید: "من کتاب می خوانم."

بنابراین، چه چیزی می خواهید یاد بگیرید؟اگر می خواهید نحوه برنامه نویسی ، نقاشی یا راه اندازی یک کسب و کار موفق را بیاموزید یا  شاید می خواهید یاد بگیرید که چگونه تعلل را متوقف کنید؟ یا شاید می خواهید بدانید چگونه می توانید زندگی خود را به طور کامل تغییر دهید؟ هر چه باشد ، مطالع همیشه به شما کمک میکند .

2. فعال و پویا کردن مغز

همانطور که جوزف ادیسون ، نویسنده انگلیسی قرن هفدهم ، نوشت: "خواندن برای ذهن همان چیزی است که ورزش برای بدن است."

به راستی خواندن با مغز ما چه می کند؟

تحقیقات تأیید کرده است که خواندن شبکه ای پیچیده از مدارها و سیگنال ها را در مغز تحریک می کند. به علاوه ، با افزایش توانایی خواندن ، این شبکه ها قوی تر و پیچیده تر می شوند و در کل فعالیت مغز بهتر و سریع تر میشود.

در مطالعه دیگری ، محققان نحوه تأثیر خواندن رمان بر مغز ما را اندازه گیری کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه رمان «پمپئی» نوشته رابرت هریس را خواندند و هنگام خواندن قسمت های تنش دار در داستان ، مناطق بیشتری از مغز سوژه ها فعال شد.

آیا می خواهید بهترین قسمت این پژوهش این بود که اسکن ها نشان دادند که فعالیت ارتباطی مغز در حین مطالعه و چند روز پس از آن افزایش یافته و مزایای عظیم خواندن هر روز کتاب را نشان می دهد.

در انتها مغز ما مانند ماهیچه های ما سیاست "استفاده از آن یا از دست دادن آن" را دارد. به عبارت دیگر ، اگر به طور منظم ذهن خود را تمرین ندهیم ، ممکن است توانایی های شناختی ما کاهش یابد. با این حال ، وقتی هر روز کتاب می خوانیم ، می توانیم آنها را قوی و سالم نگه داریم.

فواید مطالعه کردن

3. تقویت تمرکز

توانایی تمرکز و تمرکز کردن برای مدت طولانی برای موفقیت و رفاه ما ضروری است. کال نیوپورت ، نویسنده کتاب Deep Work ، می نویسد "برای ارزشمند ماندن در اقتصاد ما ... شما باید در یادگیری سریع چیزهای پیچیده مسلط باشید. این کار نیاز به کار عمیق دارد."
"کار عمیق" چیست؟  نیوپورت توضیح می دهد:"کار عمیق عبارت است از تمرکز بدون حواس پرتی بر روی کار یا فعالیتی که در حال انجام آن هستید . این مهارتی است که به شما امکان می دهد به سرعت بر اطلاعات پیچیده تسلط پیدا کنید و نتایج بهتری را در زمان کمتر تولید کنید. کار عمیق شما را درهرآنچه انجام می دهید بهتر می کند. "

نیوپورت همچنین استدلال می کند که این مهارت"کار عمیق"  به دلیل انجام دادن چند کار همزمان ، اعلان ها و برنامه های رسانه های اجتماعی در افراد مختلف روز به روز کم می شود. یک مطالعه توسط مایکروسافت موافق است و نشان می دهد که مردم معمولاً بعد از تنها هشت ثانیه توجه خود را از دست می دهند. و بله خوشبختانه، یکی از مزایای اصلی خواندن این است که به شما کمک می کند تمرکز خود بر یک چیز در  زمان معین  تمرین کنید.

به عنوان مثال، شما هنگام مطاله یک رمان باید تمام حواس خود را به آن بدهید و اجازه بدهید تا شما را به دنیای دیگر ببرد.و اگر می خواهید از یک کتاب غیر داستانی درس بگیرید ، این مستلزم این است که مغز شما کاملاً حاضر و درگیر باشد.به طور خلاصه ، اگر می خواهید موفق شوید ، باید تمرکز کنید. و اگر می خواهید تمرکز بیشتری داشته باشید ، می توانید با مطالعه کتاب تمرین کنید.

4. تقویت حافظه

آیا همیشه چیزها را فراموش می کنید؟ آیا مجموعه ای از لیست کارها دارید ، اما نمی توانید به خاطر بسپارید که چه چیزی در آنها وجود دارد؟  در واقع یکی از مزایای خواندن کتاب این است که می تواند حافظه شما را بهبود بخشد.وقتی یک کتاب غیر داستانی می خوانید ، مقدار زیادی اطلاعات در مورد موضوعی که درباره آن می خوانید نیز دریافت می کنید.به طور مشابه ، هنگامی که در حال مطالعه رمان هستید ، باید اطلاعات زیادی در مورد طرح داستان ، شخصیت ها و روابط بین آنها و همچنین محیطی که داستان در آن اتفاق می افتد را به خاطر بسپارید.این اطلاعات را دست کم نگیرید!

همه این اطلاعات جدید خاطرات جدیدی را ایجاد می کند. و هر حافظه جدید سیناپس ایجاد می کند یا حافظه های قدیمی را تقویت می کند.

بنابراین هر روز مطالعه کردن می تواند باعث بهبود حافظه شما شود. این می تواند به شما در یادگیری نحوه ذخیره اطلاعات جدید و یادآوری موثرتر خاطرات گذشته کمک کند.

فواید مطالعه کردن

5. لذت بردن از این سرگرمی

کتابها سرگرم کننده ترین فعالیت روی کره زمین هستند.همانطور که نویسنده معروف استفان کینگ می گوید: "کتابها جادوی قابل حمل منحصر به فرد هستند.آیا تا به حال کتابی خوانده اید که نتوانید آن را کنار بگذارید؟آیا به یاد دارید که آنقدر درداستان یا چیزی که در حال یادگیری آن هستید غرق شده اید که حتی در مواقعی که نیاز به استفاده از حمام دارید یا گرسنه هستید، به خواندن ادامه می دهید؟

برای تکرار آن احساس یا تجربه آن برای اولین بار، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کتابهای مناسب برای خواندن را پیدا کنید. میلیون ها کتاب باور نکردنی وجود دارد ، و در ژانر مختلف که می توانید با سلیقه خودتان انتخاب کنید -از رمان های فانتزی و ادبیات کلاسیک گرفته تا راهنمای خودیاری و کتاب های تجاری.

به علاوه ، در شرایطی که جهان همچنان با بیماری همه گیر COVID-19 و رکود اقتصادی ناشی از آن دست و پنجه نرم می کند ، زمان بهتری برای خواندن به عنوان یک سرگرمی وجود ندارد.مطالعه چیزی است که می توانید با خیال راحت در خانه از آن لذت ببرید.همچنین کتابها هزینه چندانی ندارند - به ویژه با خدماتی مانند کتابخانه های محلی . بنابراین ، هر روزسعی کنید کمی از تلفن هوشمند خود فاصله بگیرید ، کتاب مورد علاقه خود را باز کنید و در آن شیرجه بزنید و به خود اجازه غرق شدن در آن را بدهید.

6. افزایش توانایی همدلی با دیگران

یکی دیگر از مزایای خواندن کتاب این است که می تواند توانایی خود را برای همدلی با دیگران افزایش دهید.همدلی فواید زیادی دارد - می تواند استرس را کاهش دهد ، روابط ما را بهبود بخشد و جنبه های اخلاقی ما را گسترش می دهد .اما چگونه؟ تحقیقات نشان داده است که خوانندگان داستانی بلند مدت تمایل بیشتری به توسعه "نظریه ذهن" بهتری دارند-این اصطلاح برای توصیف ظرفیت ما برای همدلی و توانایی درک دیگران است.

مطالعه دیگری نشان می دهد که وقتی داستان هایی می خوانیم که زندگی و احساسات درونی شخصیت ها را بررسی می کند ، توانایی ما در درک احساسات و دیدگاه های دیگران بهبود می یابد.به عنوان مثال ، تجربه جهان از نگاه هری پاتر یا جین ایر می تواند به ما کمک کند تا جهان را از دیدگاه خانواده ها ، دوستان و همکاران خود بیاموزیم.

جان گرین ، نویسنده ، به بهترین وجه می گوید: "کتابهای خوب به درک شما کمک می کنند و به شما کمک می کنند درک کنید."

فواید مطالعه کردن

7. تقویت مهارت های ارتباطی

توانایی برقراری ارتباط موثر یک مهارت حیاتی در زندگی است.در واقع ، یک مطالعه نشان می دهد که 69 درصد از کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی با مهارت های "ارتباطی خوب" مانند ارتباط موثر هستند.و دقیقا یکی از مهمترین مزایای مطالعه این است که به ما کمک می کند تا ارتباط بهتری برقرار کنیم.چگونه؟ مطالعه روزانه می تواند مهارت های ارتباطی ما را از چند جهت بهبود بخشد. به عنوان مثال ، خواندن می تواند بر نوشتار شما تأثیر بگذارد و دامنه واژگان شما را افزایش دهد.

وقتی آثار خوب می خوانیم ، طبیعتاً شیوه نگارش ، آهنگ و ترکیب آن را مشاهده می کنیم. این ویژگیها ناگزیر در نوشتار ما نفوذ می کنند .

علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد کسانی که به طور منظم مطالعه می کنند ، واژگان بزرگی را توسعه می دهند.در نهایت ، فراموش نکنید که خواندن همچنین با افزایش توانایی ما در همدلی و درک دیگران به بهبود مهارت های ارتباطی خودمان نیز کمک می کند.بنابر این بیشترمطالعه کنید ، بهتر ارتباط برقرار کنید و زندگی خود را بهبود ببخشید!

8. کاهش استرس

یکی دیگر از تأثیرات مطالعه این است که می تواند استرس را کاهش دهد.تحقیقات ثابت کرده است که فقط 30 دقیقه مطالعه می تواند فشار خون ، ضربان قلب و احساس ناراحتی روانی را کاهش دهد.مطالعه دیگری نشان داد که مطالعه در مقایسه با پیاده روی ، نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه و انجام بازی های ویدئویی بهترین راه برای کاهش استرس است. این مطالعه نشان داد که حتی شش دقیقه مطالعه می تواند برای کاهش سطح استرس بیش از دو سوم کافی باشد.

دکتر دیوید لوئیس روانشناس مغز و اعصاب که این مطالعه را انجام داده است  می گوید: از دست دادن خود(غرق شدن) در کتاب نهایت آرامش است. بنابراین دفعه بعد که استرس دارید مزایای خواندن برای لذت را به خاطر بسپارید و با مطالعه تنش را از خود دور کنید.

9. بهبود بخشیدن سلامت روانی خود

مطالعه کردن سلامت روان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. محققان اثرات کتابهایی را که با موضوع کمک به خود بود مطالعه کردند و دریافتند که بسیاری از آنها تأثیر قابل توجهی بر افسردگی یا سایر اختلالات خلقی دارند. در نتیجه سرویس بهداشت ملی بریتانیا (NHS) برنامه مطالعه کتاب را با عنوان "خوب خواندن" آغاز کرد. این سرویس کتابهای خودیاری را پیشنهاد می کند که توسط متخصصان پزشکی برای شرایط خاص تنظیم کرده اند. عمل استفاده از کتاب به عنوان درمان "کتاب درمانی" نامیده می شود.

بنابراین اگر مشکلی دارید (و همه ما برخلاف ظاهر زندگی که در اینستاگرام می بینیم و خود به اشتراک میگذاریم همیشه با مشکلات مختلف در حال مقابله هستیم) یکی از کتابهایی را که در لیست مراقبت های NHS قرار دارد مطالعه کنید و تاثیر آن را بر زندگی خود مشاهده کنید.

فواید مطالعه کردن

10. افزایش طول عمر

این آخرین فایده مطالعه شاید یکی از هیجان انگیزترین و جالب ترین آنها باشد. طبق مطالعه هایی که روی این موضوع صورت گرفته میتوانیم بگوییم که که  مطالعه کردن می تواند به داشتن زندگی طولانی مدت ما کمک کند.

یک مطالعه 12 ساله در زمینه سلامت و بازنشستگی نشان داد کسانی که کتاب می خوانند حدود دو سال بیشتر از کسانی که کتاب یا مجله و سایر رسانه ها نمی خوانند زنده می مانند. علاوه بر این کسانی که تنها 30 دقیقه در روز (3.5 ساعت در هفته) کتاب می خوانند 23 درصد بیشتر از کسانی که اغلب مطالعه نمی کنند عمر خواهند کرد.

همانطور که در بالا ذکر شد مطالعه یک راه عالی برای تمرین مغز ما است تا ما را باهوش و تیزتر کند. همچنین تأثیر دیگر این امر این است که مطالعه ما را از بیمار ی های مرتبط با سن نجات می دهد.

یک مطالعه نشان داد که افراد مسنی که به طور مرتب بازی های چالش برانگیز مانند شطرنج انجام می دهند، دو و نیم برابر کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

دکتر روبرت فریدلند نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: افرادی که از ماده خاکستری خود استفاده نمی کنند احتمال از دست دادن قدرت مغز را دارند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید