امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269918
۱۳۰۰
۱
۰
نسخه چاپی
ریچارد کارلسون

100 کلید موفقیت در کار (8)

یکی از روش هایی که از طریق آن سعی می کنم تنش خود را مهارکنم، آن است که هر زمان که امکان پذیر باشد از عادت بد منتظر گذاشتن مردم اجتناب کنم.

 100 کلید موفقیت در کار (8)

 

پایگاه خبری حقوق نیوز

100 کلید موفقیت در کار

مردم را منتظر نگذارید

زمان برای همه با ارزش است. من مشاهده کرده ام که تقریبا همه زمان را یکی از ارزشمندترین دارایی های خود تلقی می کنند. با توجه به این، یکی از اهانت های بزرگ و راه قطعی برای آزردن هر شخص این است که منتظرش بگذاریم. در حالی که بیشتر مردم تا حدی با گذشت هستند، منتظر گذاشتن آنان نشانی از بی احترامی و عدم سپاسگزاری است. پیام ظریف آن چنین است: وقت من مهم تر از وقت شماست. جسارت این پیام را ملاحظه کنید. آیا شما احساس می کنید کسی هست که وقتش ارزشمندتر از وقت شما باشد؟ گمان نمی کنم. آیا معقول نیست دیگران نیز همین احساس را داشته باشند؟

در اعماق وجودمان، همه می دانیم که هیچکس دوست ندارد منتظر گذاشته شود. بنابراین، منتظر گذاشتن دیگران بسیار پر تنش است زیرا می دانید که دارید کسی را مأیوس می کنید. در پس ذهنتان، خوب می دانید که آن شخص به ساعتش نگاه می کند و در این فکر است که شما کجا هستید و چرا دیر کرده اید. شاید شما او را از تعهدات شخصی یا حرفه ای اش بازداشته اید که این می تواند او را عصبانی یا منزجر کند.

مسلما استثنائاتی در این قانون وجود دارد. مواقعی که عواملی خارج از اختیار، مانع شما در به موقع رسیدن می شوند. چنین اتفاقاتی برای همه ی ما پیش می آید، و هیچ کس کارنامه ای عالی و کامل ندارد. با وجود این، در حقیقت بیشترین مقدار زمان دیرکرد اجتناب پذیر است. اما به جای برنامه ریزی مداوم و در نظر گرفتن مقدار کمی زمان اضافه یا در نظر گرفتن مشکلات نامنتظر، ما قدری بیش از حد معطل می کنیم یا زمانی تقریبا کافی را در نظر نمی گیریم، بنابراین با تأخیر می رسیم. سپس مشکل را با ساختن عذرهایی مانند راه بندان افتضاح بود ترکیب می کنیم، در حالی که در حقیقت راه بندان واقعا همیشه افتضاح نیست. بلکه حقیقت این است که ما عامل وقت کافی را در برنامه ریزی خود برای راه بندان دخیل نکرده ایم. این مورد احتمال دارد که حتی اگر راه بندان افتضاح بود، یا دیر حرکت کردید، یا هر عذر دیگری، برای فرد دیگر مهم نباشد یا تأثیری در او نگذارد. شاید عادلانه نباشد اما گاهی کار شما و سایر صفات مشخصه ی مثبت شما تحت الشعاع این حقیقت قرار می گیرد که دیر کرده اید.

من نتایج ضربه ی منفی منتظر گذاشتن مردم را دست کم نمی گیرم. این کار بعضی از افراد را دیوانه می کند. و حتی اگر مستقیما درماندگی خود را به شما ابراز نکنند، می تواند به گونه ای دیگر مؤثر واقع شود: با جدی نگرفتن شما، اجتناب از شما تا حد امکان، بی احترامی به شما، تصمیم به گذراندن وقتشان با کسانی دیگر به جز شما، تأخیر در قرار های بعدی با شما، و همچنین مجموعه ای از انواع مختلف تلافی جویی ها.

حتی اگر تا حدی قادر به تخفیف تأثیرات دیر کردن خود شوید، باز هم به طرق دیگر، مقدار بسیار زیادی تنش در زندگی شما ایجاد می کند. وقتی دیر می کنید، در تقلا هستید. عجله دارید و از برنامه ی خود عقب هستید. قرار داشتن در زمان حال دشوار است، زیرا شما نگران چیزی هستید که در آن تأخیر پیدا شده است. ذهن شما انباشته از افکار پر تنشی نظیر: چه اتفاقی ممکن است روی دهد یا دوباره دارم دیر می کنم، است. یا شاید به خود سخت بگیرید و خود را سرزنش کنید: چرا همیشه باید دیر کنم؟

ولی وقتی سر وقت برسید، نه تنها از همه ی این تنش ها اجتناب می کنید بلکه امتیازاتی دیگر هم دارید. دیگران شاید آن را ابراز نکنند ولی کسانی که با شما کار می کنند از این حقیقت که شما دیر نمی کنید خرسند می شوند. آنان هیچ دلیلی برای عصبانی شدن از شما یا فکر کردن در این باره که احترامی به وقتشان نمی گذارید، نخواهند داشت. آنان پشت سر شما حرف نخواهند زد و به عنوان شخصی که همیشه تأخیر دارد شهرت پیدا نمی کنید. دیگر شتاب زده نخواهید بود و چون دیگر زیاد عجله نخواهید داشت، کمی آسوده می شوید و قدری بیشتر وقت برای اندیشیدن خواهید داشت.

تعدادی از بهترین فکر های بکر من در فاصله زمانی بین دو قرار ملاقات که چند دقیقه ای وقت برای آرامش داشته ام و عجله نداشتم، به ذهنم خطور کرده اند. من راه حل هایی برای مشکلات و همچنین موضوعاتی برای کتاب یا سخنرانی آینده ام یافتم. برایم روشن است که اگر شتاب زده بودم یا تأخیر داشتم، احتمالا این موضوعات در فرسودگی به گور سپرده می شدند. با افرادی آشنا شدم که اعتراف می کنند مردم را منتظر می گذاشته اند و اکنون در زندگی شان شاهد تغییرات مثبت در اثر اجرای این روش بسیار ساده و مؤدبانه هستند. شاید این روش به شما نیز کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

100 کلید موفقیت در کار (1)

100 کلید موفقیت در کار (2)

100 کلید موفقیت در کار (3)

100 کلید موفقیت در کار (4)

100 کلید موفقیت در کار (5)

100 کلید موفقیت در کار (6)

100 کلید موفقیت در کار (7)

 

 

تهیه کننده: محمدی

منبع: 100 کلید موفقیت در کار - ریچارد کارلسون

پایگاه خبری حقوق نیوز - گزیده کتاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید