امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265800
۴۳۸۰
۱
۰
نسخه چاپی

14 مورد از عوارض قرص های چربی سوز

افرادی که برای مبارزه با اضافه وزن تلاش می کنند، اغلب مایل به امتحان کردن روش های مختلف کاهش وزن هستند. یکی از رایج ترین روش ها برای رسیدن به این هدف استفاده از قرص های رژیم غذایی یا همان قرصهای لاغری است.

عوارض قرص های لاغری

 

عوارض قرص های چربی سوز:
 

1. بعضی از قرص های لاغری اعتیادآور هستند

براساس اعلام کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بسیاری از فوایدی که در وصف قرص های لاغری در تبلیغات بیان می‌شود، واقعیت ندارند. وعده‌هایی همچون «کم کردن ۱۰ کیلوگرم وزن در یک هفته» یا «هرچه می‌خواهید بخورید و لاغر شوید» دروغی بیش نیستند. در بسیاری از افراد، این قرص‌ها می‌توانند زمینه‌ساز مشکلات مزمنی شوند. امکان دارد شما نیز به‌جای تغییر عادات غذایی و سبک زندگی‌تان برای کاهش وزن، در دام این ادعاهای رنگارنگ و دروغین گرفتار شوید. وب‌سایت «Something Fishy» که در زمینه‌ی اختلالات غذایی فعالیت دارد، می‌نویسد: «امکان دارد بعضی از این داروها اعتیادآور باشند. بنابراین پس از پایان دوره‌ی درمان یا زمانی که مصرف‌شان را متوقف می‌کنید، احساس مریضی، بی‌حالی و ناراحتی به سراغ‌تان خواهد آمد.»


2. این قرص‌ها موجب بروز مشکلات کبدی می‌شوند

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد در موارد نادر احتمال بروز نارسایی‌های کبدی در اثر مصرف برخی از قرص های لاغری وجود دارد. اگر در اثر مصرف چنین داروهایی علائم آسیب کبدی مانند خارش، زردی چشم، ادرار تیره، مدفوع روشن و از دست دادن اشتها را تجربه کردید، مصرف این داروها را متوقف و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.


3. مصرف این قرص‌ها سکته مغزی، افسردگی و … را به‌دنبال دارد

در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ سازمان غذا و داروی آمریکا درمورد ۶۹ محصول لاغری موجود در بازار هشدار داد. این سازمان درمورد ترکیبات فعال دارویی غیرمجاز موجود در این محصولات ابراز نگرانی کرد. بسیاری از محصولات موجود در این فهرست، محتوی «سیبوترامین» هستند. سیبوترامین می‌تواند موجب فشار خون بالا، تشنج، تپش قلب، حمله قلبی و سکته‌های مغزی شود. ماده‌ی دیگری که در این محصولات وجود دارد «ریمونوبانت» نام دارد. این ماده به دستور سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه‌ی فروش در ایالات متحده را ندارد، ولی استفاده از آن در اروپا مورد تأیید قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این ماده خطر افسردگی و گرایش فرد به خودکشی را تقویت می‌کند.


4. سایر عوارض قرص های لاغری

قرص های لاغری می‌توانند عوارض جانبی مختلفی داشته باشند. با اینکه این قرص‌ها اختلالاتی در زندگی فرد ایجاد می‌کنند، ولی معمولا خطری جدی به همراه ندارند.

  • بی خوابی

  • بی‌قراری

  • سردرد

  • اسهال

  • خشکی دهان

  • اظطراب

  • فشار خون بالا

  • وضعیت روحی بدتر

  • کم‌آبی یا دهیدراته شدن

  • مرگ

 

از جمله عوارض قرص های لاغری هستند. قرص‌هایی که وعده‌ی مسدود کردن جذب کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را می‌دهند، می‌توانند موجب اسهال، گرفتگی‌ها و سایر اختلالات روده‌ای شوند.

در بیشتر موارد، عوارض جانبی قرص های لاغری با توقف مصرف آنها ناپدید می‌شود، ولی همیشه هم این‌گونه نیست. آریتمی قلب، تپش قلب، سفتی قفسه‌ی سینه، گیجی و کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هشیاری) از علائمی هستند که می‌توانند در اثر مصرف درازمدت قرص های لاغری ایجاد شوند. همچنین نارسایی‌های قلبی، سکته مغزی، تشنج و نارسایی‌های کلیوی نیز می‌تواند از عوارض قرص های لاغری باشد. برخی از قرص های لاغری در تعدادی از مصرف‌کنندگان موجب پُرفشاری ریوی مقدماتی می‌شود که این امر می‌تواند منجر به نارسایی‌ تنفسی و مرگ شود.

 

گرد آورنده : محمدی

پایگاه خبری حقوق نیوز

 

  • منبع
  • /www.chetor.com/

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید