امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284041
۷۸۰
۲
۰
نسخه چاپی

آزمایش خون برای ارزیابی اضطراب ابداع شد!

آزمایش خون برای ارزیابی اضطراب ابداع شد!

محققان آزمایش خونی را برای تعیین خطر ابتلای اشخاص به اضطراب ایجاد کرده‌اند. این آزمایش می‌تواند شدت فعلی اضطراب را تخمین بزند و بهترین روش درمانی را پیشنهاد بدهد.

این آزمایش که بر اساس نشانگرهای زیستی مرتبط با اختلال خلقی بنا نهاده شده، همچنین می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا احتمال دارد فرد در آینده مضطرب‌تر شود و چگونه چیزهای دیگر، مانند تغییرات هورمون‌ها، ممکن است بر اضطراب او تأثیر بگذارد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، این آزمایش را تأیید کرده‌اند، استارتاپ MindX Sciences در حال توسعه این آزمایش است.

در مطالعه اخیر از تکنیک‌هایی استفاده شده که در تحقیقات قبلی دانشمندان به آنها رسیده بودند و منجر به ایجاد آزمایش خون برای افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال دوقطبی و درد شده بود.

آزمایش خون یک راه راحت و عینی برای اطلاع از آنچه در بدن و مغز ما می‌گذرد است. ولی تشخیص‌هایی که به شدت به خودگزارش‌دهی یا مشاهده رفتارها متکی هستند، می‌توانند با مشکلات در برقراری ارتباط یا تغییرات در علائم مواجه شود و به چالش کشیده شوند.

با اندازه‌گیری مقادیر پروتئین، آنزیم، هورمون یا برخی مولکول‌های دیگر که به شدت با یک بیماری مرتبط هستند، متخصصان یک ابزار دیگر برای تصمیم‌گیری آگاهانه در اختیار دارند.

برای شناسایی نشانگرهای زیستی مناسب اضطراب، نیکولسکو و همکارانش بیماران را در مرکز پزشکی ایندیاناپولیس VA انتخاب کردند و آنها را در یکی از سه گروه قرار دادند.

گروه اول، به نام گروه کشف نشانگر زیستی، از ۵۸ نفر (۴۱ مرد و ۱۷ زن) تشکیل شده بود که سطح اضطراب آنها حداقل یک بار از یک ویزیت به ویزیت دیگر تغییر پیدا کرده بود. این گروه تیم را قادر ساخت تا به دنبال نشانگرهای زیستی احتمالی که ممکن است با تغییرات اضطراب مرتبط باشد، بگردند.

نشانگرهای زیستی کاندید برتر یافت شده در این «گروه اکتشاف» بر روی گروه دوم داوطلبان که از ۴۰ نفر (۳۲ مرد و ۸ زن) تشکیل شده بودند، آزمایش شدند. این گروه، گروه اعتبارسنجی نشانگرهای زیستی نامیده شد. این فرآیند اعتبارسنجی برای اطمینان از اینکه نشانگرهای زیستی می توانند تغییرات اضطراب را به روشی قابل اعتماد و دقیق پیش‌بینی کنند، مهم بود.

نشانگرهای زیستی معتبر در آزمایش نشانگرهای زیستی برای پیش‌بینی حالت‌های اضطرابی بالا و اضطراب شدید بالینی در گروه سوم استفاده شد. این گروه آزمایش نشانگر زیستی شامل ۱۶۱ مرد و ۳۶ زن برای پیش‌بینی حالات اضطرابی بالا و ۱۵۹ مرد و ۳۶ زن برای پیش‌بینی اضطراب شدید بالینی بودند.

در نهایت، با استفاده از شواهد هر سه گروه، محققان ۱۹ نشانگر زیستی خون را یافتند و تأیید کردند که می‌توان از آنها برای پیش‌بینی تغییرات اضطراب استفاده کرد.

اختلالات اضطرابی رایج هستند و کیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند، بنابراین تلاش برای درک، تشخیص و درمان بهتر آنها مهم است.

انواع مختلفی از درمان‌های اجتماعی، روان‌شناختی و همچنین فیزیولوژیک برای اختلالات اضطرابی وجود دارد، اما یافتن تعادل داروها یا درمان‌ها در مقادیر مناسب و در زمان‌های مناسب برای پزشکان دشوار است.

اگر پزشکان بتوانند نشانگرهای زیستی خاصی را که خطر اختلالات اضطرابی را در آینده پیش‌بینی می‌کنند، شناسایی کنند، ممکن است بتوانند قبل از شروع یا بازگشت از اختلالات اضطرابی پیشگیری کنند.

«افرادی هستند که اضطراب دارند و به درستی تشخیص داده نمی‌شود، سپس دچار حملات پنیک می‌شوند، اما فکر می‌کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند و با انواع علائم فیزیکی در اورژانس قرار می‌گیرند». اگر بتوانیم این را زودتر بدانیم، می‌توان از این درد و رنج پرهیز کرد. 

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید