امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278264
۷۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

آیا رژیم غذایی روی وخامت حال مبتلایان به کرونا تاثیر دارد؟

آیا رژیم غذایی روی وخامت حال مبتلایان به کرونا تاثیر دارد؟

تاثیر احتمالی رژیم غذایی روی وخامت وضع مبتلایان به کرونا

اگرچه می‌دانیم برخی شرایط مانند چاقی و دیابت نوع ۲ می‌توانند وضعیت بیماران مبتلا به کرونا را وخیم‌تر کنند، اما تاثیر رژیم غذایی روی چنین وضعیتی برای ما مشخص نیست.

حالا پژوهش جدید محققان «بیمارستان عمومی ماساچوست» نشان می‌دهد که افراد در صورت رعایت رژیم غذایی سالم مبتنی بر غذاهای گیاهی، با خطر کمتری برای وخیم شدن وضعیتشان روبه‌رو هستند. به نظر می‌رسد مزایای رژیم غذایی برای کووید-۱۹ ارتباط مهمی با وضع اجتماعی و اقتصادی افراد دارد.

در این مطالعه تقریبا ۵۹۳ هزار نفر در کشورهای انگلستان و ایالات متحده با اپلیکیشن‌هایی روی گوشی‌های همراهشان در بازه زمانی ۵ فروردین تا ۱۲ آذر ۱۳۹۹ همان سال تحت بررسی قرار گرفتند. در ابتدا افراد در این اپلیکیشن به پرسش‌هایی درباره عادات غذایی خود قبل از همه‌گیری پاسخ دادند. کیفیت رژیم غذایی آن‌ها بر اساس میزان گیاهانی مثل میوه‌ها و سبزیجاتی که در آن استفاده می‌شد، رتبه‌بندی می‌شد.

در این مدت حدود ۳۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا شدند. افرادی که در چارت بالایی نمودار سلامت غذایی قرار داشتند به نسبت افرادی که در چارت پایینی بودند، تقریبا ۹ درصد ریسک ابتلای پایین‌تری داشتند و حدود ۴۱ درصد هنگام ابتلا به کووید-۱۹ عوارض خفیف‌تری نشان دادند.

در حالی که اهمیت واکسیناسیون و ماسک زدن در محیط‌های عمومی را نمی‌توان نادیده گرفت، در این مطالعه مشخص شد که افراد می‌توانند با رژیم غذایی سالم‌تر خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند. علاوه بر این، مشخص شد که افرادی که درآمد پایین‌تری دارند نمی‌توانند توجه زیادی به سلامت رژیم غذایی خود داشته باشند.

محققان متوجه شدند که رابطه هم‌افزایی بین رژیم غذایی ناسالم و افزایش محرومیت اقتصادی-اجتماعی با خطر ابتلا به کووید-۱۹ وجود دارد. همچنین مشخص شد که خطر ابتلا به این بیماری با وجود این دو عامل در کنار هم بسیار بیشتر است.

مدلی که در این مطالعه استفاده شد نشان می‌دهد که اگر یکی از این دو عامل محرومیت یا رژیم غذایی ناسالم وجود نداشت، موارد ابتلا به کووید-۱۹ تقریبا یک سوم کاهش می‌یافت. محققان می‌گویند که نتایج این مطالعه هشداری برای دولت‌هاست تا رژیم غذایی سالم و سلامت شهروندان را در اولویت قرار دهند، در غیر این صورت ده‌ها سال از رشد اقتصادی به خطر می‌افتد و نابرابری‌های بهداشتی در جامعه به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

آیا رژیم غذایی روی وخامت حال مبتلایان به کرونا تاثیر دارد؟

کاهش شدت بیماری کرونا با رژیم غذایی گیاهی

طرفداران رژیم های گیاهی معتقد هستند: این رژیم غذایی می توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی را کاهش دهد و به محیط زیست کمک کند، اکنون نتیجه یک مطالعه جدید نشان می دهد که رژیم غذایی پایه گیاهی همچنین می تواند شدت وخامت بیماری کووید-۱۹ را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه «کانکتیکات» در آمریکا انجام شد، نشان داد که یک رژیم غذایی پایه گیاهی با کاهش ۷۳ درصدی احتمال عفونت متوسط تا شدید کووید-۱۹ ارتباط دارد.

همچنین رعایت یک رژیم غذایی که در آن مصرف ماهی زیاد و مصرف گوشت قرمز محدود می شود یا اصلا وجود ندارد با کاهش ۵۹ درصدی احتمال عفونت متوسط تا شدید کووید-۱۹ همراه است.

بر اساس نتایج این مطالعه  در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی گیاهی داشتند، افرادی که رژیم کم کربوهیدرات و پروتئین داشتند احتمال ابتلا به عفونت متوسط تا شدید کووید-۱۹ در آنها تقریباً چهار برابر بیشتر بود.

دکتر سارا سیدلمان از دانشگاه کانکتیکات که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: نتایج مطالعه ما نشان می دهد که رعایت یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی را می توان برای پیشگیری از ابتلا به عفونت شدید کووید-۱۹ مد نظر قرار دارد.

رژیم های غذایی گیاهی حاوی سبزیجات، حبوبات و خشکبار زیاد و مرغ و گوشت قرمز و فرآوری شده کم است.

محققان خاطرنشان کردند که رژیم های غذایی پایه گیاهی غنی از مواد مغذی به ویژه مواد شیمیایی گیاهی -- پلی فنول ها، کاروتنوئیدها -- ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای یک سیستم ایمنی سالم مهم به شمار می روند. ماهی منبع مهمی از ویتامین دی و اسیدهای چرب امگا ۳ است که هر دو خاصیت ضد التهابی دارند.

  • منبع
  • ایرنا
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید