امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284430
۴۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

آیا مصرف الکل بر افزایش وزن تاثیر گذار است؟

سوء مصرف الکل عوارض متعددی برای مصرف کننده به همراه دارد اما افزایش وزن، تنها یکی از مهمترین نکات بهداشتی است که در هنگام مصرف الکل، باید به خاطر داشته باشید و به همین جهت در این مقاله به بررسی تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن خواهیم پرداخت.

تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن

تاثیر مصرف الکل بر افزایش وزن

الکل، موجب افزایش وزن خواهد شد و هم در افزایش آن نقش مهمی را ایفا می کند. بین الکل و افزایش وزن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد چرا که الکل سرشار از شکر، کربوهیدرات و کالری خالی است همچنین ممکن است در صورت نوشیدن الکل، به خوردن غذاهای ناسالم بیشتری روی آورید.

هنگامی که شروع به نوشیدن الکل می کنید و یا در مصرف آن زیاده روی می کنید، این امر می تواند قسمت های مختلف بدن و زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از نگرانی های افراد که غالبا نسبت به آن کنجکاو هستند و سوالات زیادی در این مورد در ذهن آنها نقش می بندد، افزایش وزن مرتبط با مصرف الکل است. آیا الکل موجب افزایش وزن می شود یا این موضوع اسطوره ای بیش نیست؟

به چندین دلیل، بین الکل و افزایش وزن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد که برخی از آنها مستقیم و برخی دیگر غیرمستقیم بر افزایش وزن تاثیر خواهند گذاشت. اول اینکه، الکل به دلیل داشتن کالری به راحتی موجب افزایش وزن خواهد شد. نه تنها الکل اصلی کالری دارد، بلکه مواد افزودنی و ترکیبی که در بسیاری از نوشیدنی های الکلی وجود دارند، ممکن است حاوی کالری و همچنین شکر باشند. کالری هایی که در نتیجه الکل بدست می آیند، به عنوان کالری خالی در نظر گرفته می شوند، به این معنی که هیچ ارزش غذایی ندارند.

الکل، تحریک کننده اشتها نیز می باشد، بنابراین ممکن است تمایل بیشتری برای غذا خوردن داشته باشید و همچنین باعث ایجاد عادت های بد غذایی خواهد شد.

در صورت نوشیدن الکل، نه تنها احساس گرسنگی خواهید کرد، بلکه خویشتن داری و مهار خود نسبت به خوردن غذا نیز دشوارتر خواهد شد، بنابراین، دیگر به فکر انتخاب غذاهای سالم نخواهید بود. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن دوره ای الکل، آن هم به میزان زیاد، 41٪ خطر انتقال از وزن طبیعی به اضافه وزن، 36٪ خطر انتقال از اضافه وزن به چاقی و 35٪ خطر حفظ چاقی را در مقایسه با افرادی که کمتر الکل می نوشند، افزایش می دهد.

در پایان، یکی دیگر از دلایل ارتباط الکل و افزایش وزن، خود الکل است که موجب تخریب سیستم عصبی مرکزی می شود و در نهایت تمام عملکردهای بدن شما را تحت تاثیر قرار داده و یا کاهش می دهد. این امر به احتمال زیاد، تاثیر قابل توجهی بر افرادی که به میزان زیادی الکل می نوشند دارد.

آیا الکل باعث چاقی می‌شود؟

از اثرات فوری الکل، می توان به اختلال و ضعف در هماهنگی و قضاوت، مشکلات حافظه و کند شدن واکنش ها اشاره کرد. با مصرف یک فنجان نوشیدنی الکلی نیز ممکن است شاهد چنین پیامدهایی باشید. هر چقدر میزان مصرف نوشیدنی های الکی بیشتر شود، این علائم به طور عمیق و آشکارتری خود را نشان خواهند داد. زمانی که نوشیدنی الکلی مصرف می کنید، میزان قابل توجهی از الکل در جریان خون شما جذب می شود و سپس از طریق سایر بافت ها در کل بدن شما توزیع می شود. در اینجا به برخی از تاثیرات الکل بر بدن اشاره خواهیم کرد:

مصرف نوشیدنی الکلی تاثیر قابل توجهی بر مغز شما خواهد گذاشت. تاثیراتی از قبیل تغییر سطح GABA و دوپامین که انتقال دهنده های عصبی هستند که بخشی از سیستم پاداش مغز به شمار می روند. اگر تغییراتی در هریک از این انتقال دهنده های عصبی ایجاد شود، ممکن است با چندین پیامد منفی از جمله افزایش ضربان قلب، پرخاشگری و افسردگی مواجه شود.

کبد، به عنوان بخشی از بدن شما، به میزان قابل توجهی تحت تاثیر نوشیدن مشروبات الکلی قرار می گیرد. کبد، الکل را پردازش و متابولیزه می کند. زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی، باعث متراکم شدن چربی در کبد می شود که ممکن است به یک بیماری خطرناکی به نام بیماری کبد چرب تبدیل شده و در نهایت منجر به سیروز شود. مصرف نوشیدنی های الکلی، موجب افزایش سطح استروژن می شود و این امر خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش خواهد داد.

مصرف نوشیدنی های الکلی، موجب می شود معده شما مقدار زیادی اسید تولید کند، که ممکن است به انواع بیماری هایی چون تحریک و التهاب پوشش معده منجر شود.

  • منبع
  • کلینیک آکسون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید