امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279095
۸۸۳
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می توانم در دوران بارداری عسل بخورم؟

شاید شنیده باشید که کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند. این درست است: کارشناسان توصیه می کنند از معرفی عسل به نوزادان خودداری کنید زیرا می تواند حامل باکتری باشد که مخصوصا برای نوزادان خطرناک است. پس طبیعی است که تعجب کنید که آیا می توانید در دوران بارداری عسل بخورید. خوشبختانه، این خوراکی شیرین و چسبناک به طور کلی برای شما و نوزاد متولد نشده شما بی خطر است. اما پس از تولد نوزاد، اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

خوردن عسل در دوران بارداری

خوردن عسل در دوران بارداری

از زمان های قدیم، عسل به عنوان یک غذای خوشمزه و درمان خانگی برای برخی از بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. قبل از دوران بارداری، در طول آن و بعد از بارداری، ممکن است طعم این شیرین کننده طبیعی را بچشید.

دلیل اینکه برخی از افراد ایمنی عسل را زیر سوال می برند این است که گاهی اوقات حاوی اسپورهای باکتریایی به نام کلستریدیوم بوتولینوم است. این باکتری ممکن است به سرعت در روده شما رشد کند و نوروتوکسین هایی تولید کند که منجر به بوتولیسم می شود، یک بیماری نادر اما جدی که می تواند باعث ضعف و فلج در بازوها، پاها، ناحیه شکم و سیستم تنفسی شود.

با این حال، این خطر برای اکثر کودکان و بزرگسالان نگران کننده نیست. دکتر سندی پروکتر، استاد تغذیه در دانشگاه ایالتی کانزاس، می‌گوید: کودکان بالای یک سال و بزرگسالان سالم - از جمله زنان باردار - می‌توانند با خیال راحت عسل مصرف کنند زیرا سیستم ایمنی آنها در برابر هر گونه باکتری که ممکن است حاوی عسل باشد محافظت می‌کند.

البته باید در نظر داشت هر بارداری متفاوت است. اگر در مورد خوردن عسل در دوران بارداری سوالی دارید، حتماً با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در مورد شرایط خود مشورت کنید.

آیا عسل برای نوزاد بی خطر است؟

عسل برای نوزاد در شکم شما نیز بی خطر است. حتی در موارد جداگانه ای که افراد باردار به بوتولیسم مبتلا شده اند، محققان هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نوزادان آنها با این بیماری متولد شده اند پیدا نکرده اند. عفونت بوتولیسم والدین با مشکلات بارداری یا نقص مادرزادی مرتبط نبود.

برای اینکه چیزی در سیستم شما به جنین شما آسیب برساند، باید از جفت وارد شود. سم بوتولینوم وزن مولکولی بالایی دارد که باعث می‌شود از جفت عبور نکند و به جنین برسد.

این بدان معناست که حتی اگر عسل حاوی هاگ بوتولیسم بخورید، کودک شما باید محافظت شود.

با این حال، هنگامی که کودک شما متولد می شود و دیگر در رحم شما محافظت نمی شود، حداقل برای مدتی در برابر آن باکتری آسیب پذیر می شود. دکتر پروکتر می گوید: «عسل به دلیل سیستم ایمنی توسعه نیافته برای نوزادان یک نگرانی است – آنها قادر به مبارزه با هاگ های بوتولیسم که گاهی در عسل وجود دارند، نیستند. عسل خام را تا اولین تولد نوزاد دور از دسترس کودک خود نگه دارید.

فواید عسل در دوران بارداری

به طور کلی، عسل به عنوان یک منبع غذایی غنی از ویتامین یا مواد معدنی در نظر گرفته نمی شود. اما هنوز تصور می شود که برخی از مزایای سلامتی احتمالی را دارد.

• برخی تصورات وجود دارد که استفاده از عسل قبل از بارداری ممکن است به بهبود توانایی شما برای باردار شدن کمک کند.

• برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن عسل ممکن است به آسم، درمان سرفه و تسکین گلودرد کمک کند.

• عسل، به ویژه انواع تیره، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است با مبارزه با مولکول های موجود در بدن ما که به سلول های سالم آسیب می رسانند، سلامت را تقویت کنند.

خوردن عسل در دوران بارداری

موارد احتیاط برای مصرف عسل

تقریباً همیشه، در دوران بارداری باید با خیال راحت از عسل لذت ببرید. اما بهتر است چند نکته احتیاطی را رعایت کنید.

اگر ناهنجاری های گوارشی دارید با پزشک خود صحبت کنید

افرادی که جراحی روده یا معده انجام داده‌اند یا به بیماری کرون مبتلا هستند، ممکن است پردازش باکتری‌های روزمره در مجرای روده‌شان سخت‌تر باشد. از آنجایی که عسل ممکن است حاوی هاگ‌های باکتری باشد، در صورت داشتن این شرایط، مهم است که از پزشک خود در مورد مصرف عسل خود سوال کنید.

اگر آنتی بیوتیک های سنگین مصرف می کنید، مصرف را محدود کنید

آنتی بیوتیک های سنگین می توانند باکتری های"خوب" روده شما را که به طور معمول با اسپورهای باکتریایی مبارزه می کنند، از بین ببرند.

اگر دیابت بارداری دارید به راحتی از عسل استفاده کنید

در بارداری‌ هایی که با دیابت بارداری وجود دارد، بهتر است شیرین‌ کننده‌های اضافه شده از جمله عسل را به حداقل برسانید، زیرا ممکن است سطح گلوکز خون شما را بالا ببرد. با این حال عسل دارای شاخص گلیسمی کمی پایین‌تر و ویتامین‌ها و خواص آنتی‌اکسیدانی اضافی است که آن را به عنوان یک شیرین‌کننده انتخاب بهتری می‌کند.

پس از تولد، عسل را از نوزاد خود دور نگه دارید

البته، هنگامی که کودک شما به دنیا آمد، عسل تا زمانی که به سن 1 سالگی برسد، ممنوع است.

نکات پایانی

مهم است که از آنچه در دوران بارداری می خورید آگاه باشید زیرا برخی از غذاها می توانند برای شما، جنین متولد نشده یا هر دو ناسالم باشند. خوشبختانه، عسل مانند بسیاری از غذاهای نپخته یا پاستوریزه نشده دیگر خطراتی را به همراه ندارد.

به طور کلی، عسل یک خوراکی شیرین بی خطر برای شما در دوران بارداری است. بنابراین اگر می خواهید مقداری عسل را در چای خود استفاده کنید، از آن برای شیرین کردن غذاهای پخته شده خود استفاده کنید یا یک قاشق برای تسکین گلودرد مصرف کنید، خیالتان راحت باشد.

عسل می تواند حامل باکتری باشد، اما تا زمانی که یک بزرگسال سالم هستید، بدن شما برای پردازش آن مشکلی ندارد. با این حال، اگر دیابت بارداری دارید، مشکل گوارشی دارید یا دوره آنتی بیوتیک را ترک می کنید، بهتر است در مورد مصرف عسل خود با پزشک صحبت کنید تا ایمن تر باشید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید