امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282312
۴۳۳
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید املاک خود را به چه کسانی نباید اجاره دهید؟

ملک خود را به چه کسانی اجاره ندهیم؟

پیدا کردن یک مستاجر خوب کار آسانی نیست. به خصوص اگر چندین بار با افراد بدقول و بدحساب هم مواجه شده باشید، مشکلات دیگر که بماند. مستاجر بد می‌تواند خسارت مالی به صاحبخانه وارد کند که زمانی برای جایگزین آن نباشد. در ادامه ویژگی های این افراد بشناسید و بدانیم که املاک خود را بهتر است به چه کسانی اجاره ندهیم.

ملک خود را به چه کسانی اجاره ندهیم؟

با کمی تحقیق می‌توان ملک را به افرادی اجاره داد که شما را به دردسر نیندازند. در واقع قبل از امضای قرارداد اجاره بهتر است کمی راجع به فرد طرف قرارداد، اطلاعات به دست آورید.

بستن قرارداد رهن و اجاره ملک قوانین و مراحلی دارد. اگر مستاجر را به خوبی نمیشناسید، می‌توانید در تمامی مراحل با شخصیت و اخلاق و شرایط او آشنا شوید. سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که برای عقد قرارداد اجاره با او پیش بروید یا از ادامه صحبت منصرف شوید و به فکر مستاجر دیگری باشید.

بخشی از تحقیقات در مورد انتخاب مستاجر بد یا خوب مربوط به مسائل مالی و برخی دیگر به فرهنگ و شرایط کلی آن برمی‌گردد. در ادامه این موارد را به صورت کلی برای شما توضیح می‌دهیم.

افرادی که حقوق ثابت ندارند: راجع به شغل و کسب درآمد فرد پرس و جو کنید. قطعا کسانی که حقوق ثابت و ماهیانه در طول سال ندارند، نمی‌توانند اجاره ملک را به موقع پرداخت کنند. این موضوع ممکن است پس از مدتی شما را آزار دهد. هیچ کس نمی‌تواند این ریسک را انجام دهد که خانه خود را به فردی اجاره دهد که شاغل نیست. بنابراین لازم است درباره شغل فرد صحبت کنید و از شرایط مالی او بپرسید.

اگر تعداد خانواده فرد بیشتر از ظرفیت خانه شما باشد: این موضوع ممکن است باعث اعتراض دیگر ساکنین ملک شود. برای مثال اگر خانواده ای ۳ نفره در ساختمان زندگی کنند و شما ملک را به یک خانواده ۱۰ نفره اجاره داده باشید حتما به دلیل پرداخت شارژ به مشکل می‌خورند. موضوع دیگری هم که باید در این خصوص درنظر گرفت این است که میزان آسیب و خرابی های ملک هم با توجه به ظرفیت کمتر ملک، بیشتر می‌شود.

اگر امکان تخلیه ملک در زمان دلخواه شما را ندارند: برخی از صاحبخانه ها ملک را با توجه به شروطی به مستاجر اجاره می‌دهند. یکی از این شروط که لازم است حتما در قرارداد اجاره ذکر شود این است که ملک در زمان اعلام مالک توسط مستاجر تخلیه شود.

اگر ملک شما قدیمی است و قصد دارید به زودی آن را تخریب کنید یا حتی نوسازی کنید، بهتر است این موضوع با مستاجر درمیان گذاشته شود. برخی از مالکان هم هستند که قصد دارند ملک خود را بعد از چند ماه در اختیار یکی از فرزندان خود قرار دهند. برای این منظور حتما باید در قرارداد رهن و اجاره این موضوع ذکر شود تا در زمان اعلام شما، ملک بعد از چند روز تخلیه شود. برای مثال می‌توان یک بازه ۱ ماهه برای تخلیه ملک توسط مستاجر در نظر بگیرید که او در این زمان بتواند خانه مورد پسند خودش را پیدا کند و البته فرصت جمع کردن و بسته بندی وسایل خانه برای اثاث کشی را هم داشته باشد.

فردی که سابقه کیفری و سو پیشینه دارد: این موضوع برای همه افراد صدق نمی‌کند. گاهی اوقات فردی طبق یک اتفاق ناخواسته شاهد ثبت سابقه کیفری برای خود می‌شود. اما به صورت کلی اگر از این بابت نگران هستید خانه خود را به افرادی که سابقه کیفری دارند، اجاره ندهید.

افرادی که ناهنجاری در شخصیت خود دارند: بعد از چندین بار صحبت برای قرارداد رهن و اجاره ملک می‌توانید به این موضوع پی ببرید. در صورتی که فردی دارای اخلاق حرفه ای و شخصیت مناسب نبود، او را به عنوان مستاجر نپذیرید.

افرادی که در هنگام بازدید حضوری خانه، ایراد زیادی می‌گیرند: این موضوع می‌تواند ۲ پیامد داشته باشد. یا مستاجر واقعا از خانه شما راضی نیست و به دلایلی مجبور به امضای قرارداد رهن و اجاره است. یا توسط این موضوع و با بزرگ نشان دادن ایرادات خانه، بتواند از شما تخفیف خوبی بابت اجاره ملک بگیرد. در هر صورت بستن قرارداد با چنین شخصی موجب نارضایتی خود مالک خواهد شد.

اگر مستاجر، فرهنگ خیلی متفاوتی با شما دارد: فرهنگ هم یکی از زبان‌ها برای ارتباط گرفتن است. فرهنگ هر خانواده‌ای می‌تواند شهر به شهر با هم متفاوت باشد. برای مثال حتی اگر افرادی از شهر تهران بخواهند در شهر دیگری مستقر شوند، فرهنگ متفاوتی دارند. اما با آگاهی از فرهنگ آپارتمان نشینی می‌توان به راحتی را آپارتمان مورد نظر مستقر شد. اگر مستاجر انتخاب شده شما فرهنگ متفاوت تری نسبت به شما دارد، بهتر است برای قرارداد اجاره فرد دیگری را در نظر بگیرید.

اگر مجرد یا متاهل بودن فرد برای شما مهم است: امروزه این موضوع کمرنگ‌تر شده. تا همین چند سال پیش افراد مجرد اجازه سکونت در هر آپارتمانی را نداشتند. اما با حضور بیشتر افراد مجرد در شهرهای دورتر از محل زندگی خود به دلیل شغل و تحصیل شرایط را متفاوت کرد. حتی یک فرد مجرد ممکن است فرهنگ آپارتمان نشینی و قواعد آن را نسبت به فرد متاهل بیشتر درک کند. اما در هر صورت اگر بابت این قضیه حساسیت خاصی دارید بهتر است در شرایط اجاره دادن ملک خود لحاظ کنید.

اگر بعد از اجاره ملک، با مستاجر بد روبرو شدیم…

کار از کار گذشته و قرارداد رهن و اجاره ملک را امضا کرده‌اید. اگر تمامی قوانین را برای قرارداد رهن و اجاره به درستی نوشته و امضا کرده باشید، شما از راه قانونی می‌توانید تمامی مشکلات را پیگیری کنید. برای مثال اگر در قرارداد ذکر کرده باشید که در زمان دلخواه شما، ملک را تخلیه کند، از طریق این بند می‌توانید اقدام به فسخ قرارداد رهن و اجاره ملک کنید.

اگر مستاجر، هزینه رهن و اجاره ملک شما را پرداخت نکند، باز هم از طریق قانون و مراجعه به دادسرا می‌توانید مراحل قانونی را پیگیری کنید.

با مستاجر بد حساب چه کنیم؟

شناخت مستاجر خوب قبل از امضای قرارداد کار ساده‌ای نیست. شما یا باید فرد را از قبل بشناسید یا امکان این را داشته باشید که از صاحبخانه های قبلی او سوالاتی را بپرسید که کمی بعید است.

حالا تصور کنید مستاجر بعد از چند ماه سکونت در ملک شما، بد حسابی کند و مبلغ اجاره را در زمان مناسب پرداخت نکند، یا هزینه کمتری بابت اجاره پرداخت کند. حکم قانونی با مستاجران بد حساب چیست؟

طبق بند ۹ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر، موجر می‌تواند حکم تخلیه ملک یا فسخ قرارداد اجاره را از دادگاه درخواست کند.

راهکار قانونی برای مقابله با امتناع مستأجر از تخلیه ملک

قبل از هرچیز بهتر است بدانیم دستور تخلیه ملک، باید یکی از دلایل زیر را داشته باشد:

  • مدت زمان اجاره به پایان رسیده باشد
  • مستاجر اجاره بیش از ۳ ماه را پرداخت نکرده باشد
  • تخلفی در برابر قرارداد اجاره انجام داده باشد

با یکی از این ۳ دلیل می‌توان به دادسرا مراجعه و باقی مراحل را برای تخلیه ملک دنبال کرد.

  • منبع
  • آدرس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید