امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280649
۸۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید عمل وازکتومی چه عوارضی به همراه دارد؟

وازکتومی

عوارض طولانی مدت وازکتومی

وازکتومی معمولاً در مطب پزشک صورت می گیرد. در حالی که این یک روش ایمن و معمول است و عوارض بالقوه ای وجود دارد که می تواند رخ دهد. پزشک باید قبل از انجام این روش، این عوارض احتمالی را بررسی کند. انجمن اورولوژی آمریکا (AUA) تخمین می زند که سالانه 175000 تا 500000 مرد در ایالات متحده وازکتومی انجام می دهند. در حالی که خطرات عوارض بسیار ناچیز است، ولی احتمال دارد عوارض طولانی مدتی را نیز تجربه کنید.

درد و ناراحتی

برخی از مردان احتمال دارد درد مزمن کیسه بیضه را پس از وازکتومی تجربه کنند. این درد می تواند از مبهم و دردناک تا تیز متغیر باشد. AUA تخمین می زند که حدود 1 تا 2 درصد از مردان پس از عمل، درد مزمن کیسه بیضه را تجربه می کنند. آنها به ندرت نیاز به جراحی بیشتر برای تسکین درد دارند.

شکست جراحی با تاخیر

پس از وازکتومی، مرد باید اسپرم منفی یا غیر متحرک در نمونه منی خود داشته باشد. در موارد نادر، مجرای دفران بریده شده احتمال دارد در طول زمان دوباره رشد کنند. در نتیجه، یک مرد می تواند شکست وازکتومی تاخیری را تجربه کند و دوباره اسپرم زنده در نمونه مایع منی خود داشته باشد. بررسی های اخیر تخمین می زند که این اتفاق در۰.۰۵ تا ۱ درصد از تمام مردانی که تحت عمل وازکتومی قرار می گیرند رخ می دهد.

اپیدیدیمیت

اپیدیدیم مجرای است که در پشت بیضه ها قرار دارد و اجازه می دهد تا اسپرم به مجرای دفران جریان یابد. وقتی مردی وازکتومی می‌کند، اسپرم همچنان می‌تواند از اپیدیدیم به مجرای دفران جریان یابد، اما به دلیل بریده شدن مجرای آن، اسپرم نگهداری می‌شود. در برخی از مردان، این می تواند باعث التهاب غده یا اپیدیدیمیت شود. علائم مرتبط با این بیماری شامل درد و التهاب است. اپیدیدیمیت به دنبال وازکتومی در حدود ۱ تا ۳ درصد از مردان پس از وازکتومی رخ می دهد.

فیستول عروقی

فیستول عروقی یک عارضه بسیار نادر وازکتومی است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که رگ‌های خونی متعدد به مجرای دفران می‌چسبند و پس از انجام وازکتومی  آسیب می‌بینند. این می تواند منجر به تجمع خون و ایجاد فیستول یا اتصال غیر طبیعی بین مجرای دفران و رگ های خونی مجاور شود. علائم فیستول عروقی می تواند شامل خون در ادرار یا انزال باشد. در حالی که این عارضه بسیار نادر است، در صورت داشتن این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید.

گرانولوم اسپرم

گرانولوم اسپرم، توده‌ای از اسپرم است که می‌تواند برجستگی‌های کوچک یا کیست‌هایی به اندازه ۱ میلی‌متر تا ۱ سانتی‌متر ایجاد و یک فرد می تواند ضایعات متعددی را تجربه کند. آنها معمولاً هیچ علامتی ندارند. با این حال، برخی از مردان احتمال دارد در نواحی گرانولوما درد داشته باشند.

کارشناسان تخمین می زنند که ۱۵ تا ۴۰ درصد از مردانی که تحت وازکتومی قرار می گیرند، گرانولوم اسپرم را تجربه می کنند. در برخی موارد، یک مرد احتمال دارد مجبور شود گرانولوم را با جراحی خارج کند.

وازکتومی

عوارض کوتاه مدت وازکتومی

گاهی اوقات ممکن است چند ساعت تا چند روز پس از انجام وازکتومی عوارض جانبی را تجربه کنید. این عوارض اغلب از دوره نقاهت فراتر نمی روند. با این حال، اگر مطمئن نیستید که یک عارضه مورد انتظار است یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید.

درد و ناراحتی

در حالی که این روش معمولاً بسیار کوتاه است، احساس ناراحتی و درد بعد از آن عادی است. در صورت بروز درد، مصرف مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن می تواند موثر باشد. گزینه دیگر پوشیدن لباس زیر نگهدارنده است که بیضه ها را بلند می کند.

تغییر رنگ کیسه بیضه

پس از وازکتومی، مقداری کبودی و التهاب در کیسه بیضه قابل انتظار است. این وضعیت نگران کننده نیست و اغلب به سرعت برطرف می شود. برخی از پزشکان ممکن است استفاده از کیسه های یخ پوشیده از پارچه را در فواصل 10 تا 15 دقیقه ای روی کیسه بیضه و مصرف داروهای ضد التهابی OTC مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای کاهش التهاب توصیه کنند.

خونریزی یا هماتوم

گاهی اوقات احتمال دارد عوارض کوتاه مدت مرتبط با خونریزی پس از وازکتومی رخ دهد. اینها شامل خونریزی از محل جراحی یا هماتوم است. هماتوم تجمع و یا انباشتی از خون است که می تواند بر سایر ساختارهای مجاور بدن فشار بیاورد. کارشناسان تخمین می زنند که خونریزی یا هماتوم در۴ تا ۲۰ درصد افراد رخ می دهد. با این حال، خونریزی معمولاً پس از این روش به خودی خود برطرف می شود. اگر خونریزی ادامه داشت که پانسمان را خیس می کند، با پزشک خود تماس بگیرید.

عفونت محل جراحی

هر زمانی که برش یا ابزاری در بدن وارد شود، احتمال عفونت بعد از عمل وجود دارد. پزشک اقداماتی را انجام خواهد داد تا این خطر را به حداقل برساند. این شامل مواردی مانند شستن دست‌ها، پوشیدن دستکش استریل و تمیز کردن ناحیه با محلول صابون مخصوص قبل از ایجاد برش است. پزشک معمولاً برای پیشگیری از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز نمی کند، مگر اینکه در حال حاضر عفونت فعال یا سایر عوامل خطر، مانند سابقه عفونت محل جراحی داشته باشید.

التهاب

التهاب بعد از وازکتومی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، مانند:

• هماتوم

• خون ریزی

• تجمع مایع ساده پس از جراحی

التهاب مربوط به این عوارض معمولا با گذشت زمان از بین می رود. در غیر این صورت احتمال دارد نیاز به تخلیه محل آسیب دیده داشته باشید.

انجام وازکتومی یک روش فوری کنترل بارداری نیست. درعوض، پزشک توصیه می کند که ۸ تا ۱۶ هفته پس از عمل برای تهیه نمونه مایع منی مجدداً مراجعه کنید. آنها نمونه را برای وجود اسپرم آزمایش کرده تا تعیین کنند آیا شما و همسرتان می توانید از سایر روش های کنترل بارداری چشم پوشی کنید. خطرات حاملگی پس از وازکتومی برای مردانی که قبلاً نمونه‌ای از منی داشتند، ۱ در ۲۰۰۰ است. اگر به پزشک خود مراجعه کنید و تعداد اسپرم هنوز وجود دارد، شاید نیاز به وازکتومی دیگری داشته باشید. این در کمتر از ۱ درصد از مردانی که وازکتومی انجام می دهند ضروری است.

اختلال نعوظ

در حالی که خطرات بالقوه ای وجود دارد که می تواند با وازکتومی رخ دهد، تصورات نادرستی نیز در مورد این روش از نظر عوارض وجود دارد. به عنوان مثال، وازکتومی می تواند:

• درد قابل توجهی ایجاد کند.

• افزایش خطر ابتلا به سرطان دارد.

• بر عملکرد جنسی مرد تأثیر بگذارد.

اگر در مورد وازکتومی نگرانی دارید، با پزشک خود مشورت و قبل از جراحی به آن توجه کنید.

طبق گزارش انجمن اورولوژی آمریکا، سالانه حدود ۵۰۰۰۰۰ مرد در ایالات متحده تحت عمل وازکتومی قرار می گیرند. وازکتومی روشی است که از مخلوط شدن اسپرم با مایع منی پیشگیری می کند. بدون اسپرم، زن نمی تواند باردار شود.

یکی از نگرانی های رایج برای افرادی که قصد انجام وازکتومی را دارند، ناتوانی جنسی یا اختلال نعوظ (ED) که ناتوانی در حفظ نعوظ یا انزال است. با این حال، خطر ناتوانی جنسی ناشی از این روش بسیار نادر است. به گفته فدراسیون بین المللی زنان و زایمان (FIGO) برخی از مردان حتی پس از وازکتومی زندگی جنسی بهتری را گزارش می دهند.

آیا ناتوانی جنسی یک خطر است؟

گرفتن ED از وازکتومی نادر است. قوی ترین پیوند بین ED و وازکتومی عمدتاً روانی است. افسردگی و استرس می تواند شانس ابتلا به اختلال نعوظ را افزایش دهد. این احساسات می توانند با احساسات جنسی تداخل داشته باشند. اگر در مورد ED و وازکتومی نگران هستید، خیالتان راحت باشد که تقریباً هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

پزشکان از دهه 1800 وازکتومی را انجام داده اند. با بیش از صد سال تحقیق در مورد وازکتومی، هرگز شواهد قابل توجهی مبنی بر ایجاد ناتوانی جنسی وجود ندارد. جراحی های مرتبط با ED شامل پروستات یا ناحیه لگن می شود. وازکتومی آلت تناسلی، بیضه ها یا سایر اندام های داخلی را درگیر نمی کند.

وازکتومی

آنچه بعد از وازکتومی رخ نمی دهد!

اغلب تصورات غلط یا نگرانی های دیگری در مورد وازکتومی و عوارض آن وجود دارد. وازکتومی فقط به این معنی است که انزال اسپرم ندارد و نمی تواند تخمک را بارور کند. اسپرم کمتر از ۳ درصد انزال را تشکیل می دهد. بعد از وازکتومی تغییری در ظاهر، طعم و مقدار مایع منی ایجاد نمی شود. وازکتومی همچنین نمی تواند:

• باعث درد شدید شود

• حجم انزال را تغییر دهد

• آسیب به سایر اندام های جنسی

• بر مردانگی یا جنسیت تأثیر بگذارد

• سطح تستوسترون را تحت تاثیر قرار دهد

به گفته دانشگاه آیووا، گزارش مبنی بر ارتباط سرطان پروستات و وازکتومی نیز رد شده است. اگر سوال و نگرانی خاصی دارید از پزشک خود بپرسید. اگر قبل از جراحی به نگرانی های خود رسیدگی کنید، احتمال دارد احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

خطرات مرتبط با وازکتومی

وازکتومی یک روش جزئی است، اما خطرات دیگری نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. اگر علائم عفونت مانند خونریزی یا افزایش درد وجود داشت، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از مشکلات فوری پس از وازکتومی عبارتند از:

• التهاب

• درد خفیف

• کبودی در کیسه بیضه

• خونریزی در مایع منی

• عفونت در اطراف بریدگی ها

• خونریزی در کیسه بیضه یا از زخم

اثرات طولانی مدت، اگرچه کمتر رایج بوده ولی شامل موارد زیر است:

• درد مداوم

• التهاب کیسه بیضه

• بارداری به دلیل وازکتومی ناموفق

• تجمع مایع در بیضه که باعث درد در هنگام انزال می شود

  • منبع
  • حقوق نیوز
  • پزشکت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید