امروز: یکشنبه, ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 286761
۳۹۹
۱
۰
نسخه چاپی

آیا ورزش کردن در آخر هفته به صورت فشرده سودمند است؟

 آیا ورزش کردن در آخر هفته به صورت فشرده سودمند است؟

همه ما می‌دانیم ورزش کردن برای سلامتی بدن و به خصوص قلب بسیار مفید است. متخصصان توصیه می‌کنند هر فرد بالغ باید در هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت جسمانی متوسط یا شدید انجام دهد. اما آیا زمان انجام تمرینات ورزشی مهم است؟ یک مطالعه جدید که داده‌های بانک زیستی بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرده است، به این سوال پاسخ می‌دهد.

در این مطالعه ۹۰ هزار نفر فرد سالم و میانسال از مچ‌بندهای ورزشی در مدت شش سال استفاده کردند تا میزان فعالیت‌های آن‌ها ردیابی و ثبت شود. سطح فعالیت در میان این افراد متفاوت بود. برخی به صورت منظم و با شدت متوسط ورزش می‌کردند، برخی میزان فعالیت شدید داشتند و برخی دیگر به صورت نامنظم و با شدت‌های متفاوت.

در این مطالعه محققان پس از ۶ سال جمع‌آوری اطلاعات دریافتند افرادی که به صورت منظم فعالیت متوسط تا شدید دارند، در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کنند، میزان سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و تپش نامنظم قلب را کمتر تجربه می‌کنند. اما مقایسه این افراد با کسانی که تنها در آخر هفته‌ها ورزش می‌کنند، نتیجه جالبی را نشان داد.

یافته‌ها نشان داد هیچ تفاوتی میان افرادی که فعالیت‌های ورزشی خود را در طول هفته انجام می‌دهند با آن دسته افرادی که به صورت فشرده فقط در آخر هفته ورزش می‌کنند، وجود ندارد. محققان دریافتند مهم نیست این فعالیت‌ها چه زمانی انجام می‌شوند، درنهایت همگی منجر به سلامت بدن و کارکرد بهتر قلب می‌شوند.

نکته جالب توجه دیگر در این مطالعه، این است که هیچ کدام از این افراد ورزشکار حرفه‌ای نبودند، بلکه افراد میانسال عادی بودند که فعالیت‌های ورزشی روتین انجام می‌دهند. محققان با مشاهده این نتایج دریافتند انجام فعالیت‌ ورزشی در هر سطحی که تنها موجب به عرق ریختن و بالا رفتن گردش خون و ضربان قلب شود، در هر بازه زمانی در هفته می‌تواند مفید باشد.

به بیان دیگر، آن‌ها باور دارند اگر ۱۵۰ دقیقه در هفته را صرف انجام تمرینات ورزشی کنید، میزان سلامتی بدن شما تا حد مطلوب و قابل قبولی افزایش می‌یابد. مهم نیست این کار را چه زمانی انجام دهید، فقط انجام دادن آن مهم است.

به یاد داشته باشید که رابطه میان ورزش و سلامت قلب مهم است: هر چه بیشتر ورزش کنید، سلامتی قلب و به‌طور کلی بدن شما بیشتر خواهد بود. هر میزان از فعالیت بدنی در هر بازه زمانی بهتر از بی‌تحرکی و ورزش نکردن است.

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید