امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275825
۱۷۷۵
۱
۰
نسخه چاپی

ارزش غذایی زنجبیل | فواید پزشکی زنجبیل | خواص زنجبیل | عوارض مصرف زنجبیل

ارزش غذایی زنجبیل

زنجبیل یکی از مفید‌ترین مواد غذایی در دنیا است که اغلب به عنوان یک ادویه و چاشنی استفاده می‌شود. فواید دارویی زنجبیل در میان بسیاری از فرهنگ ها از قرن ها پیش وجود داشته است. ریشه و ساقه های این گیاه را می توان به شکل تازه، پودر شده، خشک شده و … استفاده کرد.

ارزش غذایی زنجبیل

زنجبیل برای قرن‌ها است که در طب، پخت و پز و تولید استفاده می‌شود. زنجبیل منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E،ویتامین گروه B، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سیلیکون، آهن، سدیم، و بتاکاروتن است.

علاوه بر مواد مغذی ذکر شده در بالا، زنجبیل حاوی مقدار کمی کلسیم، روی، پانتوتنیک اسید، ریبوفلاوین و تیامین است.

همچنین زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی متعددی است که برای سلامتی بدن مفید می باشند. برخی از این ترکیبات عبارت است از: جینجرول ها، بتاکاروتن، کپسایسین، اسید کافئیک، کورکومین و سالیسیلات.

فواید پزشکی زنجبیل

اگر بخواهیم در مورد خواص زنجبیل بگوییم، زنجبیل به طور عمده برای درمان حالت تهوع ، ناراحتی معده و سایر مشکلات معده استفاده می شود. زنجبیل تهوع را از طریق تأثیر مستقیم بر معده و نه بر روی سیستم عصبی مرکزی کاهش می دهد.

گزارشات متناقضی در مورد اینکه آیا زنجبیل سرعت خالی شدن معده را افزایش می دهد یا باعث افزایش حرکت بقیه دستگاه گوارش می شود وجود دارد.

از زنجبیل برای درمان حالت تهوع بارداری و عفونت های خفیف دستگاه گوارش استفاده شده است. همچنین زنجبیل تهوع ناشی از سرگیجه ، تهوع بعد از عمل و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد زنجبیل حاوی shogaol و gomgerol  است که هر دو در تسکین درد کمک می کنند و التهاب را کاهش می دهند. زنجبیل برای تهوع ناشی از بارداری مانند بیماری صبحگاهی بی خطر و مؤثر است.

خواص زنجبیل

خواص زنجبیل

1- خاصیت ضدالتهابی

التهاب یکی از راه‌حل‌های طبیعی بدن برای حفظ سلامت است. وجود میکروب‌ها، مواد شیمیایی و رژیم غذایی ناسالم ممکن است التهاب زیادی در بدن به وجود بیاورند و به بدنتان آسیب برسانند. تغییر سبک زندگی و برنامه غذایی مناسب می‌تواند التهاب بدن را کم کند. استفاده از زنجبیل برای کاهش التهاب و یا حتی درمان آن می‌­تواند مفید باشد. یک تحقیق نشان داده که زنجبیل حساسیت‌ها و یا آلرژی‌هایی را که التهاب‌ها به وجود می‌آورند، کاهش می‌دهد.

2- آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدانی که زنجبیل برای بدن فراهم می‌کند، می‌تواند از بروز موارد زیر پیشگیری کند.

- بیماری قلبی

- بیماری‌های نورودژنراتیون مانند پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون

- سرطان

- عوارض ناشی از بالا رفتن سن

ریشه گیاه زنجبیل به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ با موادی که باعث استرس اکسیداتیو می‌شوند، مبارزه می‌کند. استفاده از غذاها و نوشیدنی‌هایی که آنتی کسیدان زیادی دارند، مانند آب زنجبیل به مقابله با اثرات منفی مواد غذایی می‌پردازند. تحقیق دیگری ثابت کرده که استفاده از زنجبیل می‌تواند مشکلات کلیوی، روند پیشرفت تومورها و بعضی از سرطان‌ها را کاهش دهد.

3- ضد تهوع و کمک کننده به هضم

عموما زنجبیل برای رفع ‌مشکلات هضم، حالت تهوع و استفراغ استفاده می‎‌شود.

4- تنظیم قند خون کلسترول

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف زنجبیل به تنظیم قند خون افرادی که به دیابت مبتلا هستند، کمک می­‌کند. علاوه بر این زنجبیل به کاهش نشانه‌های اولیه بیماری قلبی مانند فعالیت آرژیناز، کلسترول بد و تری‌گلیسیرید کمک می‌کنند.

5- کاهش وزن

آب زنجبیل اگر با رژیم غذایی و برنامه ورزشی همراه شود، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه نشان داد که زنجبیل برای لاغری مفید است. در مطالعه دیگری نشان داده شد مردانی که نوشیدنی‌های زنجبیلی گرم می‌خورند برای مدت زمان طولانی‌تری سیر می‌مانند. تنظیم و متعادل نگه داشتن قند خون از پرخوری جلوگیری می‌کند.

ادعاهای اثبات نشده درباره خواص زنجبیل

ادعاهای اثبات نشده درباره خواص زنجبیل

ممکن است زنجبیل دارای خواصی باشد که هنوز از طریق مطالعات علمی اثبات نشده است.

زنجبیل ممکن است به عنوان یک ماده ضد التهاب استفاده شود که ممکن است به درمان آرتروز و ورم مفاصل کمک کند. همچنین ممکن است درد آرتروز را کاهش دهد.

مکانیسم عمل زنجبیل احتمالا از طریق تاثیر بر نحوه ساخت پروستاگلاندین ها و لکوترین ها می باشد. این دو دسته از مواد شیمیایی طبیعی هستند که باعث ایجاد التهاب می شوند.

زنجبیل همچنین به عنوان یک ماده ضد سرطان مورد مطالعه است و ممکن است مانع سرطانی شدن سلولها شده و  یا ایجاد تومور را مختل کند.

عوارض مصرف زنجبیل

1. بعد از استفاده از زنجبیل برخی از افراد دچار ناراحتی معده، سوزش خفیف، اسهال و رفلاکس می شوند.

2. امکان تداخل زنجبیل با آسپرین، دارو های فشار خون بالا، دارو های رقیق کننده و دارو های دیابت وجود دارد.

3. پیش از مصرف زنجبیل آن دسته افرادی که به بیماری دیابت، اختلال لخته شدن خون و سنگ صفرا مبتلا هستند باید با پزشک مشورت نمایند.

4. در موارد نادر مصرف این ادویه امکان دارد سبب بروز سوزش دهان، کهیر ورم و تنگی نفس شود.

5. استفاده موضعی از زنجبیل امکان دارد سبب بروز تحریکات پوستی شود از این رو پیش از استفاده بر روی قسمت کوچکی از پوست تان امتحان کنید.

6- شواهد علمی موجود با توجه به خواص زنجبیل این گیاه را به عنوان یک درمان بی خطر و مؤثر برای تهوع و استفراغ ناشی از بارداری شناخته است با این حال، اطلاعات دقیقی در مورد حداکثر دوز بی خطر زنجبیل، مدت زمان استفاده از آن، عواقب و عوارض جانبی مصرف بیش از حد، و فعل و انفعالات بالقوه دارویی این گیاه در دسترس نیست.

7- زنان باردار و یا شیرده قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی از جمله زنجبیل باید با پزشک خود صحبت کنند.

  • منبع
  • مجله سلامتی سیب
  • دکتر کرمانی
  • مجله سلامت
  • آرگا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید