امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277605
۱۰۷۱
۱
۰
نسخه چاپی

اطلاعاتی که درباره ترمیم دندان باید بدانید | اینلی و آنلی چیست؟

هنگامی که دندانتان پوسیدگی یا کرم خوردگی دارد، به این معنی است که بخشهایی از آن تخریب شده و از دست رفته اند. برای این که دوباره دندان به استحکام، مقاومت، زیبایی و عملکرد اولیه خود برگردد باید بخش های تخریب شده و پوسیده آن برداشته شده و با مواد ترمیم کننده دندان جایگزین شود

اطلاعاتی که درباره ترمیم دندان باید بدانید | اینلی و آنلی چیست؟

ترمیم دندان چیست؟

هرگاه دندانتان آسیب ببیند به نحوی که آسیب آن برگشت پذیر نباشد، باید آن را ترمیم کنید. برای ترمیم کردن دندان به مواد مخصوص دندانپزشکی نیاز است تا سوراخ ها، ترک ها و حفره های دندان را پر کند.

گاهی دندانی که نیاز به ترمیم دارد، علائمی مثل درد یا حساسیت به سرما و گرما ایجاد می کند اما گاهی هم هیچ علائمی ندارد. حتی گاهی اوقات تنها در معاینه دندانپزشکی مشخص می شود دندانتان نیاز به ترمیم دارد.

هنگامی که دندانتان پوسیدگی یا کرم خوردگی دارد، به این معنی است که بخشهایی از آن تخریب شده و از دست رفته اند. برای این که دوباره دندان به استحکام، مقاومت، زیبایی و عملکرد اولیه خود برگردد باید بخش های تخریب شده و پوسیده آن برداشته شده و با مواد ترمیم کننده دندان جایگزین شود.

همچنین در مواردی که دندانتان ضربه دیده و لب پر شده است یا در اثر فشارهای مداوم یا ناگهانی، ترک خورده است نیاز به ترمیم پیدا می کند. گاهی اوقات دندان آسیب دیده باید عصب کشی شود و پس از آن، ترمیم صورت گیرد.

از کجا بدانیم دندانمان نیاز به ترمیم دارد؟

بهتر است منتظر علائم نیاز به ترمیم دندان نمانید و هر شش ماه یک بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. در معاینه کلی دندانپزشکی، دندانها ارزیابی می شوند و در صورت لزوم از آنها عکس گرفته می شود تا مشخص شود پوسیدگی در داخل آنها وجود دارد یا نه و وضعیت ریشه های آنها چگونه است. در این صورت حتی پیش از بروز علائم، میتوان آسیب دیدگی را شناسایی کرد.

دندانی که به شکلی آسیب دیده و نیاز به ترمیم دارد ممکن است علائمی مثل درد، حساسیت به غذاهای سرد یا داغ یا جریان هوا و یا حساسیت به فشار جویدن را نشان دهد. در این صورت حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت بروز این علائم مشخص شود.

دندان با چه موادی ترمیم می شود؟

برای ترمیم دندان از مواد پر کننده دندان استفاده می شود. رایج ترین مواد مورد استفاده، آمالگام و کامپوزیت هستند. آمالگام همان مواد نقره ای رنگی هستند که بیشتر برای پر کردن دندانهای آسیاب استفاده می شود. کامپوزیت به دلیل رنگ سفید خود برای دندانهای جلویی مناسب تر است. آمالگام مقاوم ترین مواد پر کننده محسوب می شود اما به دلیل رنگ نقره ای اش، برای دندانهای جلو استفاده نمی شود.

علاوه بر اینها، مواد دیگری مانند یونومر شیشه، سرامیک و طلا نیز برای ترمیم دندانها استفاده می شوند.

گاهی برای ترمیم دندان آسیب دیده، نیاز به لمینت یا روکش وجود دارد. لمینت ممکن است از کامپوزیت یا سرامیک باشد. روکش دندان نیز از انواع مواد مختلف ساخته می شود که بنا بر شرایط نوع آن تعیین می گردد. غالبا دندانهایی که عصب کشی می شوند، پس از پر شدن روکش می شوند.

اطلاعاتی که درباره ترمیم دندان باید بدانید | اینلی و آنلی چیست؟

اینلی و آنلی

یکی از روش های ترمیم دندان ها، اینلی و آنلی هستند. این انواع ترمیم، بر خلاف پر کردن معمولی دندان، بر اساس قالب تهیه شده از دندان در آزمایشگاه ساخته می شوند و بعدا روی دندان قرار می گیرند. جنس اینلی و آنلی معمولا از سرامیک بسیار مقاوم است. در مواردی از این ترمیم ها استفاده می شود که دندان به حدی آسیب دیده است که پر کردگی زیادی نیاز دارد اما این حجم از پرکردگی را نمی تواند پشتیبانی کند. اگر آسیب از حد توان آنلی هم فراتر باشد، از روکش دندان استفاده می شود.

آیا دندان ترمیم شده را می توان سفید کرد؟

باید توجه داشته باشید ترمیم های دندانی در درمان سفید کردن دندانها، تغییر رنگ پیدا نمی کند و سفید نمی شوند. پس اگر تصمیم دارید دندانهای خود را سفید کنید، این کار را حتما قبل از ترمیم کردن دندان انجام دهید تا بتوانید رنگ روشن تری برای ترمیم انتخاب کنید. در غیر این صورت پس از سفید کردن دندان ها، رنگ دندان های طبیعی تان سفیدتر می شود در حالی که رنگ ترمیم تغییری نمی کند و این باعث می شود ترمیم مشخص شود.

مراقبت از دندان ترمیم شده

  • مهمترین کاری که برای دندان ترمیم شده می توانید انجام دهید، حفظ بهداشت دهان است.
  • حتما دست کم روزی دو بار مسواک بزنید. حتما هر روز نخ دندان بکشید. از خمیر دندان فلوراید دار استفاده کنید.
  • از جویدن چیزهای سختی مثل یخ خودداری کنید و به دندانهای خود فشار نیاورید.
  • اگر دندان قروچه دارید، برای روشهای محافظت از دندانها به دندانپزشک مراجعه کنید. ممکن است وسیله ای به نام محافظ دهان (نایت گارد) به شما داده شود که شبها روی دندانهایتان بگذارید.
  • هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا معاینه کلی انجام دهد.
  • منبع
  • کلینیک بابکان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید