امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275537
۹۲۲۲
۹
۱
نسخه چاپی

افراد پُرحرف یا وراج | ویژگی های افراد پُرحرف و وراج | راهکارهای برخورد با افراد پُرحرف و وراج

اولین راهکاری که شما در تحمل افرادِ وراج باید به کار ببرید شگرد تنفسی برای تخلیه ی فشار عصبی- هیجانی است. این شیوه به شما اجازه می دهد خونسردیِ خود را بازیابید تا در انتها مجبور نشوید دستهایتان را روی گوشتان بگذارید و فریاد بکشید «خفه شو! خفه شو! خفه شو!»

افراد پُرحرف یا وراج | ویژگی های افراد پُرحرف و وراج

با افراد پرحرف یا وراج چگونه برخورد کنیم؟  برخی از افراد، علاقه‎ی وافری به پُرگویی و پُرحرفی دارند و این ویژگی باعث شده، بسیاری از اطرافیان از مواجه با آنها فراری باشند.

افراد پُرحرف یا وراج

این افراد بسیار پرحرف، خودخواه، آزاردهنده، خودشیفته، بی ادب، و ملال آور هستند. آنها معتاد به حرف زدن هستند به طوری که خاموش کردنشان بسیار سخت است. گاه افراد این گروه در برخورد با دیگران یک مشت حرف‌های بی سروته و بی ارزش می زنند.

آنها به سراغ شما می آیند و بی وقفه شروع به حرف زدن می کنند، انگار با خودشان حرف می زنند و گویی شما اصلاً وجود ندارید. این افراد درباره‌ی هر چیز و هر کس حرف می زنند، در حالی که چه بسا حرف‌هایشان ربطی به یکدیگر نداشته باشد. در اصطلاح گویی به اسهال دهانی مبتلا هستند. اینها پیوسته وراجی می کنند و موضوع صحبت‌هایشان می تواند زندگی خودشان یا اقوام یا غریبه ها یا حتی افرادی باشد که به درستی آنها را نمی شناسند.

داستان ها و گفته‌هایشان اصولاً برای دیگران شنیدنی نیست. این افراد ممکن است پانزده دقیقه از وقت شما را بگیرند تا برای‌تان بگویند از خواربارفروشی محل چه خریده اند. افراد این گروه به دلیل نداشتن حس درک اجتماعی چنان درگیر وراجی های خودشان می شوند که حتی متوجه چهره ی شما که گویای بی توجهی و بی علاقگی به حرف‌های آنان است، یا حتی آزردگی شما نمی شوند. این افراد به قدری بی فکر و خودخواه هستند که به رعایت حق دیگران در صحبت اهمیت نمی دهند.

آنها با ندادن اجازه ی حرف زدن به شما، در اصل شما را به بازی می گیرند تا به آنچه خودشان می خواهند عمل کنید، و خواسته‌شان چیزی نیست جز گوش دادن به آنها.

ویژگی های افراد پُرحرف و وراج

1. تکرار مکررات

افراد پرحرف اغلب عادت دارند، مجموعه‎ای از اطلاعات را بصورت پشت سرهم و طوطی‎وار برای بقیه بازگو کنند و گاه پیش می‎آید این اطلاعات را بارها به مخاطبان خود متذکر شده باشند.

این مسئله به دو علت ممکن است، رخ دهد : یا فرد پرحرف تصور می‎کند، سخنانش شنیده نمی‎شود و یا این که هرآنچه در لحظه به ذهنش خطور می‎کند را بدون هیچ‎گونه تأمل خاصی بیان ‌می‎کند.

 2. فاش کردن اسرار دیگران

از آنجا که افراد پرحرف ، اغلب بدون تفکر حرف می‎زنند ؛ این خصلت آنها، برای خودشان یا دیگران دردسرساز می‎شود.

فرد پرحرف، گاهی آنقدر بدون فکر عمل می‌کند که برخی از ناگفته‎ها یا به اصطلاح “اسرار مگوی” زندگی خود یا دیگران را تنها در عرض چند ثانیه، روی دایره می‎ریزد و بعد تا سال‎ها بابت این رفتار خود احساس حسرت و پشیمانی می‎کند .

3. خشم‌های انفجاری و ناگهانی

یکی از عواقب دیگر ، حرف زدن بدون تأمل و تفکر، هنگام بحث‎های طولانی و مشاجرات اتفاق می‎افتد. چیزی که بسیاری از افراد پّرحرف نیز به آن مبتلا هستند؛ یعنی بر زبان آوردن سخنانی که در لحظه عصبانیت بدون هیچ دلیل یا هدف خاصی می‌گویند و در این میان قلبی را می‎شکنند که شاید نتوانند هرگز آن را التیام ببخشند. این افراد در هنگام مشاجره یا عصبانیت به عالم و آدم بد و بیراه می‌گویند و پس از خاموش شدن خشم خود تا مدتها از کرده‎ی خود پشیمان می‎شوند.

4. سرک کشیدن و شایعه پراکنی

یکی دیگر از عادات افراد حرّاف، تجسس بیش از حد در زندگی دیگران است. افراد پُرحرف، باید موضوعات زیادی را در چنته داشته باشند تا در مواقع مختلف بتوانند از آن استفاده کنند. ازجمله موضوعات مورد علاقه‎ی این دسته از افراد، سرک کشیدن در زندگی و حریم شخصی دیگران است. آنها حاضراند برای خالی نبودن عریضه از هر دری سخن بگویند و به هر سوراخی سرک بکشند تا تنها مورد توجه دیگران قرار گیرند. آنها به محض شروع مکالمه با اطرافیان، اطلاعاتی را درست یا غلط از شنیده‎های خود برای دیگران سرهم بندی می‎کنند تا اوقات خالی دوست یا طرف مقابل خود را پرکنند و با این “یک کلاغ، چهل کلاغ کردن” شایعات گوناگونی را می‎آفرینند.

5. بازگویی مطالب بی‎فایده و کسل کننده

وقتی فرد، خود را ملزم به سخن گفتن در هر شرایطی کند، ممکن است بجای دریافت واکنشی مثبت و سازنده از جانب دیگران، سخنانش تنها برای مخاطب، کسالت‎بار و خسته‎کننده تلقی شود. حتی از این بدتر، گاهی افراد پرحرف آنقدر در همه زمینه‎ها کارشناسانه سخنرانی می‎کنند که مخاطب از این همه دُرفشانی‎های متکبرانه‎ی فرد پرحرف منزجر می‎شود. در این شرایط بهتر است، تنها درباره‎ی آنچه حقیقتاً تجربه کرده‎اید، صحبت کنید تا نظرات شما مقبول دیگران قرار بگیرد.

مطمئن باشید، اگر بخواهید در هر موضوعی اظهار نظر کنید تا خودی نشان بدهید یا در حرف زدن به اصطلاح کم نیاورید، تلاش شما نتیجه‎ی معکوس خواهد داد!!! و تنها از شأن و احترام شما کاسته خواهد شد.

راهکارهای برخورد با افراد پُرحرف و وراج

اولین راهکاری که شما در تحمل افرادِ وراج باید به کار ببرید شگرد تنفسی برای تخلیه ی فشار عصبی- هیجانی است. این شیوه به شما اجازه می دهد خونسردیِ خود را بازیابید تا در انتها مجبور نشوید دستهایتان را روی گوشتان بگذارید و فریاد بکشید «خفه شو! خفه شو! خفه شو!»

شما ناچارید به طریقی به فرد وراج بفهمانید که پرحرفی های بی وقفه اش برای شما قابل تحمل نیست. پس بعد از به کارگیری شگرد تنفسی، شگرد رویارویی مستقیم را به شما پیشنهاد می کنیم. بهتر است از این شیوه در حضور دیگران استفاده نکنید، یعنی آبروی فرد را نبرید. از طرفی دلیل عمده ی وراجی های بیش از حد این افراد این است که بدین ترتیب می خواهند مورد توجه و پذیرش باشند، اما نمی دانند چگونه! حتی در زمان استفاده از شگرد رویاروی مستقیم گاه لمس دوستانه ی این افراد نیز توصیه می شود (مثلاً دوستانه دست روی شانه شان بگذارید).

شما حتی می توانید این گونه شروع کنید که به فرد مزبور بگویید چقدر دوستش دارید (البته اگر دارید) و می توانید دستی بر شانه اش بزنید و در همین زمان از شگرد رویارویی توأم با همدلی و مهربانی نیز استفاده کنید و در ادامه بگویید که او فقط گاهی زیاده از اندازه صحبت می کند و حرف هایی می زند که مورد علاقه و توجه دیگران نیست. می توانید فرد وراج را تشویق کنید که در هنگام صحبت به حالات چهره و عکس العمل های افراد توجه کند تا متوجه شود که آیا دیگران علاقه ای به شنیدن حرف های او دارند؟ آماده باشید که بعد از صحبت شما، فرد وراج متعجب و متحیر شود و دست به دفاع و توجیه بزند. در چنین حالتی شما ناچارید قدری صریح تر و بی پرده تر با او صحبت کنید. مثلاً برایش مثال های از رفتارش و واکنش های دیگران در قبال رفتار او بزنید و در عین حال به او اطمینان خاطر را بدهید که شما قصد انتقاد از او یا کوچک کردن او را ندارید، بلکه فقط می خواهید در بهبود روابطش با دیگران به او کمک کنید.

برای کمک بیشتر می توانید به او بگویید زمانی که در جمع هستید و او ناخودآگاهانه به پرگویی و وراجی دست می زند، شما می توانید با یک حرکت سر و صورت یا چشم و ابرو به او بفهمانید که دوباره پرگویی می کند. البته در اغلب موارد، زمانی که این موارد را به آنها تذکر می دهید با عکس العمل های دفاعی و توجیه های آنها مواجه خواهید شد. این بیشتر به این دلیل است که آنها در مسیر تربیت و رشد فکری شخصیتی خود به آن درجه از پختگی و توانمندی نرسیده اند که متوجه واکنش های ناخوشایند دیگران در برابر چرندگویی های خود بشوند.

آنها معنای چهره ی کسل و ملول اطرافیان را در نمی یابند، یا واکنش دیگران برایشان اهمیتی ندارد و به عبارتی خود و پرگویی های هایشان را به دیگران تحمیل می کنند. اگر پس از تذکر دوستانه ی شما فرد وراج هنوز متوجه منظور یا راهنمایی شما نشد یا همچنان به دفاع از خود یا پرگویی ادامه داد، شاید لازم باشد که قدری صریح تر و بی پرده تر با او حرف بزنید و به عبارتی از شگرد رویارویی مستقیم استفاده کنید تا بیش از این بازیچه ی چنین فردی نشوید.

  • منبع
  • ویدا فلاح
  • پدیده تبار
  • سخنوران
  • حقوق نیوز

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید