امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278376
۱۶۵۰
۱
۰
نسخه چاپی

باورهای غلط در اعتیاد؛ با باورهای غلط در اعتیاد، خود را گول نزنید!

باورهای غلط در اعتیاد موجب می شود افراد با سهل گیری اعتیاد و مشکلات آن و یا قوی و دانا دانستن خود، با اعتماد به نفس کاذب به سراغ مصرف مواد مخدر می روند و زمانی به خود می آیند که دیگر کار از کار گذشته است.

باورهای غلط در اعتیاد

باورهای غلط در اعتیاد

باورهای غلط در اعتیاد موجب می شود افراد با سهل گیری اعتیاد و مشکلات آن و یا قوی و دانا دانستن خود، با اعتماد به نفس کاذب به سراغ مصرف مواد مخدر می روند و زمانی به خود می آیند که دیگر کار از کار گذشته است. باورهای غلط در اعتیاد، دروازه بزرگ ورود به سرزمین نفرین شده اعتیاد است.

طبق آمارهای ارائه شده، عوامل بسیاری در گرایش افراد به مصرف مواد مخدر نقش دارند. در حالت کلی می توان این عوامل را به سه دسته تقسیم کرد.

• اختلالات روانی و شخصیتی فرد

• مشکلات خانوادگی و نوع تربیت

• محیط و عوامل اجتماعی

اختلالات روانی و شخصیتی فرد

اولین و مهمترین عاملی که در گرایش فرد به مصرف مواد مخدر نقشی اساسی دارد، اختلالات و عوارض روانی است. طبق تحقیقات انجام شده، شخصیت های متزلزل و ناپایدار، افراد ضعیف النفس، اشخاص لذت طلب و کسانی که شخصیت مسئول و متعهدی ندارند، بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار می گیرند. اصولا این افراد برای رهایی از مشکلات و اختلالات شخصیتی که دارند، به مصرف مواد مخدر روی می آورند تا به وسیله آن از تنش های روانی خود کم کنند.

تاثیر مشکلات خانوادگی و نوع تربیت

کانون خانواده مهمترین محیطی است که فرد را به رشد و بالندگی می رساند. اما اگر خانواده تبدیل به مکان ناامنی شود، معضلات بسیاری گریبان اعضاء خانواده را خواهد گرفت. عموما افرادی که با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می کنند از خانواده گریزانند. مشکلاتی همچون فقر، اختلافات والدین، طلاق، کنترل بیش از حد خانواده و یا آزادی های نامحدود، همگی می توانند از عواملی باشند که فرد را به سمت اعتیاد سوق می دهند.

تاثیر محیط و عوامل اجتماعی

آمار سازمان های دست اندر کار امنیت اجتماعی نشان می دهد که بعضی مناطق، بسیار جرم خیزهستند . عادات ضد اجتماعی در این مناطق به صورت بخش جدایی ناپذیری از زندگی ساکنین آن مناطق به شمار می آید. اصولا در این محیط های اجتماعی ، دسترسی به ابزار و امکانات جرم زا و انواع مواد افیونی به راحتی امکانپذیر است. در چنین شرایطی، افراد از سنین کودکی با شکل برهنه ای از رفتارها و شخصیت های ضد اجتماعی آشنا می شوند و با ناهنجاری ها خو می گیرند. تقریبا اکثریت این کودکان در سنین بزرگسالی تبدیل به بزهکارانی بی پروا می شوند که استعمال مواد مخدر برای آن ها امری طبیعی است. برای اطلاع از اعتیاد در کودکان کلیک کنید. 

باورهای غلط در اعتیاد

انواع باورهای غلط در اعتیاد

با توجه به عوامل اصلی گرایش به اعتیاد که در بخش قبل به آن اشاره شد، باید باورهای غلط در اعتیاد را نیز به آن ها اضافه کرد. البته عامل باورهای غلط می تواند زیر مجموعه هر سه عامل اصلی شخصیت، خانواده و اجتماع باشد.

• باورهای غلطی که فرد به دلیل اختلالات روانی در افکار خود دارد.

• باورهای غلطی که نشات گرفته از تربیت و محیط خانوادگی اوست.

• باورهای غلطی که زاییده رشد و زندگی  در محیط های اجتماعی خاص است.  

تعریف باورهای غلط در اعتیاد

باورهای غلط در اعتیاد در واقع مجموعه تصورات و نگرش های اشتباهی است که فرد از خود، اجتماع، مواد افیونی و... دارد. این باورها و نگرش ها به او چنین القاء می کنند که مصرف مواد مخدر نمی تواند آسیب جدی بر او و زندگی فردی و اجتماعی او برساند. به همین سبب، فرد شروع به مصرف مواد مخدر می کند.

نمونه هایی از باورهای غلط در اعتیاد

در هر مسئله ای برخی بدون کسب آگاهی و اطلاعات کافی، تنها با شنیدن یک حرف، آن را قبول و تایید می کنند و گاها تا مدت زیادی به آن حرف یقین دارند. از جمله این مسائل اعتیاد است. در جامعه برخی از باورهای غلط درمورد اعتیاد رواج دارد که در ادامه چند مورد از آن ها را بررسی می کنیم.

1. مصرف کردن صرفا به خاطر تجربه

متاسفانه برخی از افراد کنجکاوی های بی منطق و نابجایی دارند. آن ها می خواهند هر آنچه را که می بینند، تجربه کنند. این افراد با این منطق که یک بار مصرف مواد مخدر، به تجربه کردنش می ارزد، قدم در مسیر اشتباهی می گذارند که ناشی از باورهای غلط و اشتباه آن ها است. تجربه ای که دوستان یا آشنایان از لذت آن سخن گفته اند. در بسیاری از موارد تاثیر دوستان در اعتیاد کمتر از تاثیر خودشخص معتاد نبوده است.

2. خودشیفتگی و توهم زیرک بودن

درصد بالایی از معتادان به مواد مخدر، غالبا شخصیت های خودشیفته ای هستند. آنها نسبت به توانمندی های خود دچار توهمات می شوند .توهماتی مانند اینکه آن ها زیرک تراز آن هستند که اصطلاحا دم به تله بدهند. اما همین اشخاص به زعم خویش قوی وزیرک، آمار بالایی از جامعه معتادان را تشکیل می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد اختلال شخصیت خود شیفته کلیک کنید.

3. تصور آسان بودن ترک اعتیاد به مواد مخدر

اغلب کسانی که در بند اعتیاد گرفتار می شوند، تصور می کنند به راحتی و هر زمان که اراده کنند می توانند مصرف خود را قطع کنند. در نظر این افراد، ترک اعتیاد برای آن ها بسیار ساده است. اما همین افراد پس از روی آوردن به مواد مخدر، اراده و توان گذشته خود را از دست می دهند. این افراد همان کسانی هستند که سال ها نام معتاد را یدک می کشند.

4. مصرف مواد به منظور تشدید انرژی در ذهن و بدن

کسانی که تصمیم به مصرف کوتاه مدت مواد می گیرند، باور دارند که برای مدت کوتاهی هیچ مشکلی برای آن ها پیش نخواهد آمد. بالعکس آن ها انرژی بیشتری به دست خواهند آورد. تمرکز و حافظه شان تقویت می شود. اصولا این باور غلط بیشتر در میان دانشجویان و افراد تحصیل کرده و شاغلین در مشاغل سخت، بیشتر مشاهده می شود.

5. فرار از سختی ها و مشکلات زندگی

گاهی افراد در مواجهه با مشکلات، تاب و توان خود را از دست می دهند. این افراد آسان ترین راه را انتخاب می کنند. فرار از مشکلات، تنها راه حلی است که به ذهن آن ها می رسد. این گروه  وقتی خود را در برابر سختی ها و دشواری های زندگی مستاصل و درمانده می بینند، سعی در فراموشی سختی ها دارند.

مصرف مواد مخدر، با ایجاد حالت های سرخوشی موقتی و گذرا، رنج دشواری ها را در نظر این افراد کمتر می کند. به همین دلیل اولین راه حل انتخابی این گروه، استعمال مواد مخدر است. در چنین شرایطی به جای روی آوردن به مواد مخدر می توان از راه های دیگری استفاده کرد مثل مشاوره افسردگی.

6. مصرف مواد مخدر برای خوشگذرانی و تفریح

این متداول ترین باور و در اصل بهانه ای است که فرد در توجیه خود در زمینه مصرف مواد، عنوان می کند. یکی از مکان هایی که افراد برای اولین بار مصرف مواد مخدر را تجربه می کنند، دورهمی ها و محافل دوستانه است. اصولا در چنین جمع هایی، همه چیز با شوخی و تعارف های رفیقان به یکدیگر شروع می شود.

کسانی که به مصرف خود ادامه می دهند، چنین باور دارند که فقط در مهمانی های دوستانه مصرف خواهند کرد. اما واقعیت طور دیگری رقم می خورد. زمان طولانی نمی گذرد که همین رفیقان گرمابه و گلستان جزئی از آمار معتادان جامعه می شوند.

7. تصورات ساده لوحانه و فریب موجب اعتیاد است

امروزه پدیده شومی در بین نسل جدید جریان یافته است که بسیار ساده لوحانه و بی پایه و اساس است. مصرف مواد و قرص های روان گردان برای لاغری، درمان اضطراب و یا تمدد اعصاب! بسیاری از جوانان برای رسیدن به خواسته های خود عجولانه رفتار می کنند. آن ها خواهان به دست آوردن خواسته هایشان در کوتاه ترین زمان ممکن هستند. به همین دلیل به راحتی فریب تبلیغات سوء سوداگران را می خورند. تعداد زیادی از جوانان با استفاده این مواد، اعتیاد پیدا کرده اند و یا آسیب های جدی به سلامتی آن ها وارد شده است.

8. مصرف دیگر اعضاء خانواده، مجوز از پیش صادر شده

متاسفانه در بسیاری از خانواده های آلوده به مواد مخدر، شاهد این اتفاق تلخ هستیم. در خانواده هایی که یک یا چند نفر از اعضاء خانواده مصرف کننده مواد مخدر هستند،برای اعضاء کوچکتر باورهای غلطی ایجاد می شود. آن ها تصورمی کنند چون پدر، مادریا برادر و خواهر بزرگتر مواد مصرف می کنند، مجاز به استفاده هستند. در چنین شرایطی قبح کار از بین رفته است و کودکان با باورهای غلط بزرگ می شوند.

www.newslaw.net/

پیشگیری از شکل گیری باورهای غلط در اعتیاد

جمله معروف " پیشگیری بهتر از درمان است " در رابطه با معضل اعتیاد، بسیار کاربردی است. همانطور که بیان شد، بیشتر کسانی که در بند اعتیاد گرفتار می شوند، تحت تاثیر عوامل مشخصی بوده اند. خوشبختانه با تحقیقات وسیع در این زمینه، امروزه دلایل پدیده اعتیاد در جوامع بر کسی پوشیده نیست. برای تغییر باورهای غلط در اعتیاد نیز باید اقدامات اصولی و مدونی انجام شود. از جمله راهکارهای مهم در جهت پیشگیری، می توان به موارد زیراشاره کرد.

1. ارتقاء بینش و آگاهی افراد

این وظیفه در ابتدا بر عهده خانواده و والدین است که فرزند خود را، فردی آگاه به مسائل اجتماعی تربیت نمایند. آموزش مهارت های اجتماعی یکی از مهمترین آموزش هایی است که هر انسانی مدنی به آن نیازمند است. این آموزش ها بهتر است با توجه به سن و موقعیت کودکان تعلیم داده شود. بعد از خانواده، اصلی ترین ارگان تربیتی جامعه یعنی آموزش و پرورش عهده دار این وظیفه است . آموزش و پرورش باید برای تربیت انسان هایی آگاه و مسلط به نفس، تعلیمات کاربردی را در صدر آموزش های خود قرار دهد. شهروندان پاک و عاری از افکار و رفتارهای خرابکارانه هستند که جامعه ای ایده آل را می سازند.

2. استفاده از خدمات روان شناختی

هنوز هم بعد از سالیان طولانی، جایگاه واقعی علم روانشناسی و خدمات ارزنده آن به زندگی انسان کاملا برای افراد مشخص نیست. شناخت و آگاهی از دنیای درونی و ذهن، مستلزم داشتن مهارت و علم است. بسیاری از مردم با وجود معضلات فراوان روحی و روانی، نسبت به خدمات روانشناسی احساس نیاز نمی کنند. اما باید اذعان داشت که علم روانشناسی می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات شخصیتی و خانوادگی باشد و درمان شناختی رفتاری مؤثرترین روش است. والدینی که خود ممکن است دچار اختلالات روانی باشند، طبیعتا نمی توانند الگوهای رفتاری مناسبی برای فرزندان باشند.

مشکلات رفتاری را باید جدی گرفت. این نقصان ها می توانند جریان زندگی را به سمت سنگلاخ های نابودی هدایت کنند. بهتر آن است که جوامع و خود افراد به بهداشت و سلامت روان، توجه ویژه ای داشته باشند. بی شک در سایه آگاهی و کسب مهارت کنترل احساسات و افکار، اشخاص در برابر بحران های زندگی عملکرد بهتری خواهند داشت. به این ترتیب هر مشکل کوچک، مقدمه مشکلات بزرگتری نخواهد شد.

3. تمرین زندگی سالم

هر کسی برداشت متفاوتی از زندگی سالم دارد. ممکن است شخصی آن را تعبیری از تغذیه سالم بداند. بعضی داشتن فعالیت جسمانی و ورزش را مصداق زندگی سالم بدانند. گروهی شادی و تفریح را شرط اساسی یک زندگی سالم تلقی کنند و صدها ایده دیگر. تمامی این دیدگاه ها درست است. اما نه به تنهایی؛ زندگی سالم مجموعه ای از تمام رفتارها و فعالیت هایی است که موجب تزریق شادی و سرزندگی و انگیزه به کالبد زندگی می شوند. برای داشتن یک زندگی سالم، باید به تمامی نیازها و خواسته های انسانی دقت نظر بیشتری داشت. نیازهای انسان شامل نیازهای مادی و معنوی، جسمی و روانی، جنسی و عاطفی و ... است.

برای داشتن زندگی سالم باید تمرین کرد و راهکارهای آن را بلد بود. متاسفانه مشکل بسیاری از انسان ها این است که راه و رسم زندگی سالم را نمی دانند. افراط و تفریط دارند و گاها بعضی از نیازهای اساسی خود را فراموش می کنند. انسان برای پویایی وحیاتی پرنشاط و پاک باید آگاهانه رفتار کند.

  • منبع
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید