امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264824
۲۹۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ | خواص تخم مرغ برای سلامتی

تخم مرغ یکی از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می تواند نیازهای بدن را بطور متعادل تأمین نماید. عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی موجود در سفيده (60% پروتئين تخم مرغ) و زرده (40% پروتئين تخم مرغ) و تركيبات مهم ديگر آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی در حدود 76 کیلوکالری است

باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ

تخم مرغ یکی از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می تواند نیازهای بدن را بطور متعادل تأمین نماید. عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی موجود در سفيده (60% پروتئين تخم مرغ) و زرده (40% پروتئين تخم مرغ) و تركيبات مهم ديگر آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی در حدود 76 کیلوکالری است.

باورهای غلط در مورد کلسترول تخم مرغ

تخم مرغ بدلیل دارا بودن 210 میلی گرم کلسترول در دهه های گذشته جایگاه مناسبی در سبد غذایی مردم نداشته چون تصور می شد که با خوردن آن کلسترول خون افزایش یافته و در نتیجه بیماریهای قلبی-عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

امروزه مطالعات متعددی که توسط محققین بسیار معتبر و در طول سالهای متمادی بر روی افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته كه ثابت کرده اند :

1- تغذیه با تخم مرغ نه تنها نسبت LDL : HDL که مهمترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماریهای قلبی است را تغییر بسیار کمی می دهد و در نتیجه بر روی احتمال بروز بیماریهای قلبی-عروقی اثری ندارد بلکه باعث کاهش پاسخ های التهابی در بدن می گردد.

2- مصرف تخم مرغ در گروههای جمعیتی مختلف دنیا و یا در داخل یک گروه جمعیتی خاص ارتباطی با کلسترول خون ندارد. شواهد اپیدمیولوژیکی حاکی از این است که سرانه مصرف تخم مرغ در فرهنگ های مختلف ارتباطی با میزان بروز بیماریهای قلبی نداشته و حتی در بروز بیماریهای قلبی-عروقی در افرادیکه 1 تخم مرغ در هفته و کسانی که 1 تخم مرغ در روز مصرف مي كنند ارتباطی مشاهده نشده است.

3- آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع بویژه نوع ترانس است و نه کلسترول های غذایی و در تخم مرغ تنها يك سوم اسیدهای چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع HDL (کلسترول خوب) و LDL کم آتروژنیک است که هیچ تغییر معنی داری را در نسبت LDL:HDL ایجاد نمی کند.

4-بدلیل مطالعات متعدد از سالها پیش توسط انجمن بین المللی تخم مرغ و بسیاری از کشورهای مطرح دنیا شعاری برای تشویق جوامع به بازگشت برای مصرف تخم مرغ و بهره برداری کامل از این ماده غذایی کامل و بسیار مفید بدون ترس از کلسترول مطرح کردند که عبارت است از: An egg a day is ok و در ایران هم این شعار توسط ستاد ترویج مصرف تخم مرغ و با تأیید کلیه مراجع ذیصلاح متولی امر چنین ترویج شد: هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز.

خواص تخم مرغ برای سلامتی

۱. خواص تخم مرغ برای بهبود عملکرد بدن

تخم مرغ دارای مواد مغذی فراوانی است. دو عدد تخم مرغ بزرگ حاوی ۱۰ گرم پروتئین است و مواد مغذی لازم را برای بدن، به استثنای ویتامین C، تأمین می‌کند. به همین دلیل است که وقتی با آب میوه و نان کامل همراه می‌شود، یک صبحانه‌ی کامل را برای شما تشکیل می‌دهد و بلافاصله پویایی بدن را بالا می‌برد.

۲. خواص تخم مرغ برای جبران کمبود آهن

بسیاری از افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند با از دست دادن انرژی و سردرد مواجه می‌شوند. آهن حامل اکسیژن در خون است و نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن، انرژی‌زایی و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن ایفا می کند. آهن موجود در زرده‌ی تخم مرغ از نوع آهن مفید برای بدن است که قابل هضم‌ترین نوع آهن به حساب می‌آید.

۳. خواص تخم مرغ برای جبران کمبود مواد مغذی

غلظت مواد مغذی موجود در تخم مرغ باعث شده است تا به یک عامل ارزشمند در رژیم سلامتی تبدیل شود. تخم مرغ ۳۰ درصد فولات و ۴۰ درصد ویتامین‌های A، E و B12 مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. تحقیقات نشان داده است که تخم مرغ نقش حیاتی در تأمین مواد مغذی لازم بدن ایفا می‌کند.

۴. خواص تخم مرغ برای پایین آوردن کلسترول

در گذشته این‌گونه عنوان شده بود که تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است. ولی تحقیقات جدید نشان دهنده‌ی رابطه‌ی معکوس بین مصرف تخم مرغ و بیماری‌های قلبی هستند. زیرا نوع کلسترول موجود در تخم مرغ متفاوت است و تأثیر متفاوتی بر بدن دارد. دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL). مصرف تخم مرغ، حتی هر روز، هیچ تأثیری بر کلسترول بد ندارد. بلکه کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۵. خواص تخم مرغ برای کاهش وزن

نتایج بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که شروع کردن روز با زرده‌ی تخم مرغ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زریا احساس سیری در فرد ایجاد می‌کند. نتایج نشان داده‌اند افرادی که در وعده‌ی صبحانه زرده تخم مرغ مصرف کرده‌اند کاهش وزن بیشتری را در مقایسه با دیگران تجربه می‌کنند.

۶. خواص تخم مرغ برای بهبود سلامت مغز

کولین یک ترکیب مغذی مهم است که در تخم مرغ یافت می‌شود، این ترکیب به رشد و سلامت مغز کمک می‌کند. این ترکیب همچنین با بهبود حافظه و دقت نیز در ارتباط است. کولین در رشد مغز در جنین و نوزادان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. تخم مرغ منبع خوبی برای دریافت کولین است. مصرف دو تخم مرغ در روز می‌تواند ۳۰ درصد نیاز کولین زنان باردار را تأمین کند.

۷. خواص تخم مرغ در تقویت قوه بینایی

دو آنتی اکسیدان مهم برای بدن، لوتئین و زأگزانتین هستند که در تخم مرغ یافت می‌شوند. این دو آنتی‌اکسیدان در برابر مشکلات مرتبط با اشعه‌ی خورشید از چشم محافظت می‌کنند. مصرف تخم مرغ از مشکلات چشمی مانند آب مروارید و تباهی لکه‌ی زرد جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مصرف تخم مرغ از دوران کودکی و در طول عمر برای سلامت چشم ضروری است.

۸. تخم مرغ حاوی پروتئین

تخم مرغ حاوی پروتئین است، به این معنی که آمینو اسیدهای ضروری بدن را در خود جای داده است. پروتئین یکی از ضروری‌ترین ترکیبات بدن است. بدن ما برای رشد اعصاب جدید و ترمیم اعصاب قدیمی به پروتئین نیاز دارد.

تخم مرغ، شیر و گوشت به‌ویژه گوشت ماکیان و ماهی، حاوی پروتئین هستند،‌ولی پروتئین موجود در تخم مرغ از جمله غنی‌ترین پروتئین‌ها به حساب می‌آید. پروتئین یک عدد تخم مرغ با پروتئین ۴۰ گرم گوشت پخته، ماهی یا ماکیان برابر است.

۹. خواص تخم مرغ برای تقویت استخوان‌ها

تخم مرغ حاوی ویتامین D است. ویتامین دی برای جذب کلسیم و تقویت استخوان بسیار ضروری است. ویتامین D به تنظیم سطح کلسیم خون کمک می‌کند. به این ترتیب از جذب شدن میزان کافی کلسیم در استخوان‌های‌تان اطمینان حاصل می‌کنید و به تقویت آن‌ها کمک می‌شود.

خواص تخم مرغ برای سلامتی

۱۰. خواص تخم مرغ برای حفظ سلامت مو

تخم مرغ سرشار از آمینواسیدهای حاوی سولفور است و ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی دارد، به این ترتیب به حفظ سلامت مو و ناخن کمک می‌کند. اگر پیش از این از روی،‌سولفور، ویتامین B12 و ویتامین A کافی در رژیم غذایی‌تان نداشتید، می‌توانید با گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی‌تان شاهد رشد سریع‌تر موهای‌تان باشید.

۱۱. خواص تخم مرغ برای حفظ انرژی بدن

تخم مرغ سرشار از ویتامین B است و به این ترتیب به حفظ انرژی بدن در طول روز کمک می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تخم مرغ کامل مصرف کنید.

۱۲. خواص تخم مرغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن بیش‌ترین سود را از مصرف تخم‌مرغ می‌برد. ویتامین A، ویتامین D و فولات دیگر عامل‌های مهم در افزایش سطح ایمنی بدن هستند و سیستم بدن را در برابر هر بیماری یا ویروسی، تقویت می‌کنند.

۱۳. خواص تخم مرغ برای پوست

ویتامین آ همراه با بیوتن و سلنیوم، یک بسته‌ی مراقبتی کامل برای پوست تهیه می‌کنند. این دفاع سه‌جانبه به صورت هماهنگ عمل می‌کند. ویتامین آ به بازسازی و بهبود شرایط فعلی پوست کمک می‌کند. بیوتین اساسا تضمین کننده‌ی حفظ مواد مغذی پوست است. سلنیوم به عنوان خط اول دفاعی به عنوان محافظ پوست در برابر آسیب اکسیداسیون عمل می‌کند.

۱۴. خواص تخم مرغ برای حفظ سلامت کبد

کولین یکی از مواد مغذی است که در تخم مرغ یافت می‌شود. این ماده‌ی مغذی، از عملکرد صحیح کبد حمایت می‌کند.

۱۵. کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه

اصلاح تغذیه بهترین راه برای کاهش ریسک ابتلا به انواع سرطان است. کولین موجود در زرده‌ی تخم مرغ به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است که مصرف دو تخم مرغ در هفته به کاهش احتمال گسترش بیماری در بدن کمک می‌کند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید