امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274967
۲۷۶۹
۱
۰
نسخه چاپی
Bohemian

بوهمین یا کولی وار | سبک بوهمین | بررسی عقاید، نماد ها و سبک لباس پوشیدن

بوهمی یا کولی وار در اروپا به کسانی گفته می‌شود که با روشی غیر متعارف همراه با مردمان هم مرامشان که اغلب به مسایلی از قبیل ادبیات، هنر و موسیقی علاقه‌مندند، زندگی می‌کنند. این شیوه زندگی دربرگیرنده کسانی است که بی خانمان و همواره در سفر، ماجراجو یا ولگرد هستند.

بوهمین

بوهمین در اروپا به افرادى گفته می شود که سبک زندگى غیر متعارف با مردمان جامعه دارند، که اغلب اهل هنر و ادبیات مى باشند، شامل هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران، نوازندگان و بازیگران هستند و همچنین این افراد به سفر و ماجراجویى علاقه مند مى باشند.

بوهمین

بوهمین از جمله سبک های جدیدی است که در اروپا ابداع شده و در گذشته به افرادی اطلاق می شده که دارای روشی غیر متعارف بودند و اغلب به هنر و موسیقی علاقه خاصی نشان می دادند.

بوهمین یا کولی وار در این معنا اولین بار در قرن ۱۹ در ادبیات انگلیسی، برای توصیف زندگی غیر متعارف هنرمندان، نویسندگان، موسیقی سازها و روزنامه‌نگاران فقیر و به حاشیه رانده شده در شهرهای بزرگ اروپایی ظاهر شد.

کولی منش ها اغلب دیدگاه‌هایی بی پروا و ضد نهادهای موجود داشتند که از مظاهر آن می‌توان به عشق آزاد، صرفه جویی و ساده زیستی و گاهی فقر خودخواسته اشاره کرد. لغت بوهمی در اوایل قرن ۱۹ در فرانسه ظاهر شد، هنگامی که نویسندگان و هنرمندان شروع به گردآمدن در نواحی ارزان قیمت شهرها و محله‌های کولی‌ها کردند. بوهمی، لغتی معمول در فرانسه برای توصیف کولی‌ها بود که اغلب یا مستقیماً از بوهمیا آمده بودند یا مسیر آمدنشان از بوهمیا گذشته بود.

خواستگاه بوهمین

بوهم سرزمینی تاریخی در اروپای مرکزی است که امروزه در بخش غربی جمهوری چک جای گرفته ‌است. این سرزمین به صورت یک پادشاهی در قلمرو امپراتوری روم اداره می‌شد و بعدها به عنوان استانی در امپراتوری هابزبورگ اتریش ضمیمه شد. بوهم از جنوب با اتریش، از غرب با باواریا، از شمال با ساکسونی و لاسوتیا، از شمال‌شرق با سیلسیا و از شرق با موراویا هم مرز بود.

از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۹ میلادی و دوباره از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۲، این سرزمین جزئی از خاک کشور چکسلواکی محسوب می‌شد و از ۱۹۹۳ به بعد بیشتر خاک کشور چک را دربر گرفته‌است.

نمادهای بوهمین

طبق فلسفه و مرامشان که به طبیعت نزدیک است نمادهایی برگرفته از عناصر طبیعت است. ازجمله نیمه ماه یا هلال ماه که این دو از بارزترین نمادهایشان است. در خیلی از الگوهای تاتو این نماد بین جوانها حتی جوانان ایرانی دیده میشود اما شاید خود ندانند این نماد دقیقا از کجا آمده. اگر به همچین موردی برخوردید بدونید که از نمادهای سبک بوهمین استفاده شده است.

عناصری همچون درخت و نیمه ماه یا پر پرندگان الگوهای مناسبی برای نمادهای این فرهنگ است. از آنجا که شکلگیری اولیه این خرده فرهنگ در آمریکا صورت گرفته است اغلب نماد ها ادغام با عناصر بومی آمریکا بطور مثال سبک زندگی سرخپوست هاست. تا آنجا که تشخیص سبک زندگی سرخپوست ها و بوهمین ها برای کسانی که آشنایی ندارند مشکل است.

دیدگاه ها و عقاید بوهمین ها

بوهمین ها اغلب دیدگاه‌هایی بی پروا و ضد نهادهای موجود داشتند که از ویژگی های آن می‌توان به عشق آزاد، رابطه جنسی آزاد افراد، صرفه جویی و ساده زیستی و گاهی فقر اختیاری اشاره کرد.

سبک بوهمین در صنعت مد و لباس

سبک و استایل بوهمین، که اغلب به عنوان  بوهو (boho) یا بوهو شیک (boho chic) هم شناخته می شود، یک سبک و استایل در فشن میباشد، که در طول دهه های ١٩٥٠ الى١٩٦٠ میلادی بوسیله مسافران و پناهندگان اروپاى مرکزى  که استایل این افراد به صورت  هیپیى و جیپسى (کولى) بود محبوبت یافت.  

سبک لباس پوشیدن این افراد منحصر به فرد و خاص بود که نشانگر نفوذ مکان هایى بود که به آن سفر کرده بودند. این سبک لباس پوشیدن بیان گر شیوه زندگی آزادیخواه و هیپى در روزگاران گذشته بوده، که دوباره بعد از گذشت چند دهه مرسوم شده است.

بوهمین نوعى استایل غیر رسمى و بى قید مى باشد. از ویژگى هاى این سبک پارچه های طرحدار، مدل لباس هاى گشاد و آزاد مى باشد که شخص در آن احساس راحتى کند.

اصل این سبک بر پایه احترام به طبعیت و محیط زیست مى باشد، بنابراین الیاف طبیعی در این سبک لباس مورد استفاده مى شود و همچنین از طبیعت  براى طراحى و رنگى بندى در این سبک الهام گرفته شده است.

این سبک تاکید به آزادی خواهى دارد، بنابراین قوانین سفت و سختى در این سبک وجود ندارد. همچنین براى ست کردن لباس ها از قوانین خاصى پیروى نمى شود، بلکه جسورانه، منحصر به فرد و بى تفاوت به قضاوت اشخاص دیگر می باشد.

طرح هاى لباس در سبک بوهمین پر از رنگ و طرح (گلدار و هندسى) مى باشند. معمولاً جنس پارچه  ها در سبک بوهمین نازک است تا افراد در آن احساس راحتى و آزادى داشته باشند.

در این سبک لباس از پارچه هاى طرح دار، گلدار و همچنین تور و قلاب بافى استفاده مى شود. در سبک بوهمین گلدوزى، ریش، مهره، پر و منگوله براى تزیئن پوشاک از جمله لباس، کیف، کفش و اکسسورى محبوبیت دارد.

 مدل لباس هاى کولى وار، سنتى و محلى همگی از نشان هاى سبک بوهمین در لباس پوشیدن هستند. استفاده از لباس هاى و اجناس آنتیک (قدیمى) و همچنین دست دوم در این سبک لباس مرسوم است.

 از تم رنگ هاى خاکى، شترى و قهوه اى که در طبیعت به وفور مشاهده مى شوند و یادآور طبیعت هستند از رنگ هاى پر کاربرد در این استایل است و رنگى هاى دیگر چون ارغوان ، خردلى، سبز و نارجى در ترکیب با این رنگ هاى قرار مى گیرند.

پارچه، اکسسورى، جواهرات، کیف و کفش صنایع دستى از فرهنگ هاى غنى شرقى چون ایران، هند، مصر، مراکش، ترکیه، آمریکا جنوبی  و همچنین سرخپوست هاى امریکا با این سبک بسیار هماهنگ مى باشند و از آن ها در این مدل لباس پوشیدن استفاده مى شود.

سبک بوهمین

امروزه بوهمین در سراسر جهان بسیار پر طرفدار است و جایگاه خاصى در دنیا مد دارد. در ضمن برند هاى معرف مجموعه اى از لباس هاى براى علاقه مندان به این سبک طراحى مى کنند.

برندهاى معتبرى چون گوچى (Gucci) ، کلویى (Chloe) و ایزابل مارانت (Isabel Marant) هر  ساله مجموعه های زیبا براى  علاقه مندان به سبک بوهمین ارائه می دهند.

بوهمین

موارد پرکاربرد در سبک بوهمین

• استفاده از پانچهای طرحدار و رنگی

• استفاده از پیراهن های ماکسی آستین بلند

• استفاده از دامن های پرچین و بلند جین یا نخی و پنبه ای طرحدار و رنگی

• استفاده از کت جیر ریش ریش دار و یا کت جین کوتاه

• استفاده از پوتین های سرخپوستی یا صندل های نگین دار

• استفاده از کیف پارچه ای یا جیر یا چرم که بعضا ریش ریش هستند.

• استفاده از دستبند، پابند، گردنبندهای سنگدار چوبی که بیشتر سنتی هستند و از طرح های ظریف و مدرن فاصله دارند.

سبک بوهمین در معماری

امروزه طراحی بوهمین ترکیب عناصر و نمادهای مختلف از فلسفه‌های مختلف، بخش‌هایی از جهان و روش‌های زندگی مردم است. بنابراین سبکی التقاطی است که می‌تواند به اندازه افرادی که از آن الهام می‌گیرند، متنوع باشد. برای کسانی که می‌خواهند خانه‌هایشان پر از زندگی، نمادهای فرهنگ‌های مختلف و آیتم‌های جالب برای دیدن همه دنیا باشد این زیبایی شناسی در مواجهه با حساسیت‌های مدرن از آنها عبور می‌کند و بی خیالی ِآرام و بی نظیری را در آغوش می‌گیرد. در واقع، این سبک یک زیبایی شناسی با روحیه آزاد است که ریشه در اختلاط فرهنگی و حساسیت هنری دارد.

برخلاف مینیمالیست در مدرنیته، فلسفه “بیشتر بیشتر است” در “بوهم“حاکم است. نکته اصلی در فضاهای “بوهو” استفاده از وسایل تزئینی ترکیب و هماهنگی است.

وسایل دست دوم و آنتیک در این سبک انتخاب‌های خوبی هستند. هر قطعه مبلمان باید خاص باشد و داستانی را بیان کند.

سبک بوهمین

 

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • تک دیل
  • فارسی خوان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید