امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275884
۱۱۳۰
۱
۰
نسخه چاپی
Apolitisme

تعریف آپولیتیسم | دلایل رشد آپولیتیسم

تعریف آپولیتیسم | دلایل رشد آپولیتیسم

آپولیتیسم (Apolitisme) یا سیاست گریز به معنی بی اعتنایی نسبت به سیاست و خودداری از شرکت در جریانات سیاسی می باشد.

تعریف آپولیتیسم

از آپولیتیسم به سیاست گریزی نیز معنی شده است.

آپولیتیسم یا سیاست گریزی مفهومی است که ناظر بر بی اعتنایی جمعی شهروندان در قبال سیاست و مسائل اجتماعی و میهنی، و خودداری از مشارکت در جریانات سیاسی و جلوگیری از اتخاذ مشی سیاسی شفاف است.

این واژه از ریشه پولوتیک به معنای سیاست و پیشوند "آ" با مفهوم نفی ترکیب شده است.

آپولیتیسم بیشتر در نزد عوام و شهروندان یک جامعه اتفاق می افتد تا نهاد ها و مدیران  و گروههای قدرت- مردم و شهروندان در اثر عواملی چون چیره گی سایه ی فرهنگ غلط قدرت طلبی و ثروت اندوزی که متعاقبا منزلت اجتماعی را در پی خواهد داشت و حلقه ی بسته ای از ارتباطات و پارتی بازی که صرفا عناصر نزدیک از طریق رابطه و نه ضابطه جذب مراکز قدرت می شوند به نوعی سرخوردگی از سیاست دچار می شود که بازخورد آن در بی اعتنایی به مسائل و رویدادها و سرنوشت سیاسی است.

این بی اعتناعی در مرحله نخست با دوری از بحث و مشاجرات و نقد های مسایل سیاسی اتفاق می افتد و در مرتبه ی بالاتر در عرصه ی عمل و کنش عینی  با نوعی کناره گیری در انواع مشارکت های سیاسی همراه است.( این عامل در مقام سیستم متمرکز سیاسی و بوروکراسی شدید ساختار مدیریتی نیز مطرح است).

دلایل رشد آپولیتیسم

عدم شرکت در امور سیاسی یا شرکت اجباری در فعالیت های خاص و عدم توجه به حیات اجتماعی و سیاسی می تواند ناشی از عملکرد زمامداران مرتجع باشد که سعی می کنند با همه وسایل مردم را در عقب ماندگی ایدیولوژیک نگاه دارند و توجه آنها را از مسایل میهن و اجتماع خود به مطالب به کلی فرعی و زندگی روزمره  و مسایل شخصی مثل هزینه زندگی و گرانی منحرف سازند.

بی اعنایی نسبت به سیاست و مسایل میهنی و طبقاتی و اجتماعی کاملا به سود محافل زمامدار مرتجع است. زیرا مردم را از نبرد به خاطر خواستهای خود، از مبارزه برای آزادی خود، از شرکت در تعیین سرنوشت خود دور می کند.

گاهی ممکن است حکومت ها، رهبران و مدیران سیاسی به عمد و با هدف دور نگه داشتن مردم  از جریانات سیاسی آنها را به امور حاشیه ای چون فقر، مسائل و مشکلات متعدد و بزرگ نمایی کردن برخی ناهنجارهای اجتماعی و فرهنگی هدایت کنند که این امر به سیاست گریزی جامعه می انجامد.( مانند بسیاری از حکومت های دیکتاوری و غیر دموکراتیک).

یک علت دیگر آپولیتیسم سرخوردگی برخی اقشار از سیاست دولت و احزاب حاکم  و وعده های تو خالی آنها و سپس عمل نکردن به آنهاست.

این روش، همچنین از طریق اعمال فشار به شکل ممنوع کردن شرکت در سیاست برای اقشار خاص اجتماعی به زور اجرا می شود.

  • منبع
  • تبیان
  • وبلاگ نارنج سبز
  • اثرآنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید