امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278316
۱۰۳۵
۱
۰
نسخه چاپی

توانایی ایستادن روی یک پا نشان دهنده سلامت مغز است

توانایی شما برای تعادل بر روی یک پا ممکن است به عنوان شاخصی برای سلامت مغز شما در نظر گرفته شود.

یک مطالعه جدید ادعا می کند که ناتوانی در تعادل روی یک پا برای بیش از 20 ثانیه به این معنی است که فرد بیشتر مستعد است یا احتمال دارد عروق خونی مغزش آسیب ببیند و از این رو با افت شناختی اولیه روبرو می شود.

مغز شما یک اندام پیچیده است که مرکز فرمان و کنترل بدن شما است. وقتی به بدن ایده آل فکر می کنید به ندرت مغز خود را با آن مرتبط می کنید. اما حقیقت این است که اگر بدن سالم می خواهید اولین جایی که همیشه باید از آن شروع کنید داشتن مغز سالم است. سلامت مغز شما تقریباً در هر کاری که فکر می کنید، احساس می کنید، به خاطر می آورید، کار می کنید، بازی می کنید و حتی می خوابید نقشی اساسی دارد.

بنابراین اگر سالم بودن یک روش زندگی است و ریشه همه سلامتی در مغز شما است ، مهم است که درک کنید که این فقط در مورد آنچه که بدن خود را تغذیه نمی کنید نیست، بلکه آنچه ذهن شما را تغذیه می کند نیز مهم است.

به هر حال، گل سلامتی شما زمانی شکوفا می شود که تمام اعضای بدن شما از جمله مغز شما با هم کار می کنند.

مطالعات نشان داده است که مغز با افزایش سن کوچک می شود و بروز سکته مغزی، زوال عقل ، اختلال حافظه افزایش می یابد. با این حال افول روانی اجتناب ناپذیر نیست؛ این به شما بستگی دارد که با افزایش سن، از نظر روحی و روانی خود را حفظ کنید.

توانایی ایستادن روی یک پا نشان دهنده سلامت مغز است

چرا ارتباط بین تعادل و سلامت مغز مهم است؟

محققان مطالعه ای روی 841 مرد و 546 زن با میانگین سنی 67 سال انجام دادند. نتایج این مطالعه در مجله Stroke منتشر شد. 

از شرکت کنندگان خواسته شد در صورت امکان تا 60 ثانیه روی یک پا قرار بگیرند یا تعادل خود را حفظ کنند. در این مأموریت به آنها اجازه داده شد چشم خود را باز نگه دارند.

عواملی مانند بیماری قلبی و فشار خون بالا که می تواند بر نتایج مطالعه تأثیر بگذارد نیز در نظر گرفته شد. محققان مدت زمانی را که شرکت کنندگان می توانند روی یک پا با چشم باز تعادل داشته باشند یا توانایی ایستادن در حالت ایستاده را به عنوان معیار ثبات وضعیتی در نظر گرفتند.

دانشمندان زمان دو تلاش متفاوت را ثبت کردند و سپس میانگین آنها را گرفتند. آنها همچنین به طور همزمان بیماری عروق کوچک مغزی را با استفاده از اسکن MRI مغز ارزیابی کردند. محققان همچنین اختلالات شناختی را با استفاده از پرسشنامه های مبتنی بر رایانه اندازه گیری کردند.

محققان زمان تعادل شرکت کنندگان در یک پا را با نتایج اسکن MRI مقایسه کردند. آنها یک رابطه شگفت انگیز بین زمان تعادل و سلامت مغز به ویژه سلامت عروق خونی کوچک تغذیه کننده مغز پیدا کردند.

نتایج نشان داد شرکت کنندگانی که نمی توانند بیش از 20 ثانیه روی یک پا تعادل داشته باشند بیشتر مستعد ابتلا به آسیب عروق خونی در مغز خود هستند. این شامل مناطقی بود که قبلاً خونریزی میکرو یا "سکته مغزی کوچک" رخ داده بود.

آنها توضیح دادند که تغییرات در ثبات وضعیتی و مشکل در تعادل روی یک پا می تواند علامتی هشداردهنده ناهنجاری های عروق مغزی و شاخص اولیه کاهش سلامت مغز و همچنین می تواند نشانه ای از اختلالات مغزی مانند بیماری پارکینسون باشد.

کاهش شناختی به دلیل آسیب به عروق خونی کوچک مغز می تواند یک عامل خطر برای سکته مغزی باشد.

یاسوهارو تابارا نویسنده ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه کیوتو در کیوتو ژاپن اظهار داشت: مطالعه ما نشان داد که توانایی تعادل روی یک پا یک آزمایش مهم برای سلامت مغز است.

افرادی که در تعادل روی یک پا مشکل داشتند به شرح زیر بودند:

  • بیش از دو ضایعه انفارکتوس لاکونار - 34.5
  • یک ضایعه انفارکتوس لاکونار - 16
  • بیش از دو ضایعه میکرو-بلید - 30
  • یک ضایعه میکرو-بلید - 15.3٪

همچنین شرکت کنندگانی که قادر به تعادل روی یک پا نبودند، به طور مستقل با نمرات عملکرد شناختی پایین تری ارتباط داشتند.

این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که به بیماری عروق کوچک مغزی مبتلا بودند، در مقایسه با شرکت کنندگانی که هیچ آسیبی به مغزی نداشتند از فشار خون بالا و شریان های کاروتید ضخیم تر رنج می بردند.

محققان احساس کردند که تنها اشکال این مطالعه این است که آنها نمی توانند سابقه قبلی سقوط شرکت کنندگان یا مسائل مربوط به آمادگی جسمانی مانند ناهنجاری در راه رفتن آنها را ارزیابی کنند که به طور بالقوه می تواند بر نتایج مطالعه آنها تأثیر بگذارد. آنها توافق کردند که در آینده به منظور ارزیابی کامل اهمیت بی ثباتی وضعیتی به مطالعات بلندمدت اضافی نیاز است.

تابارا در ادامه افزود: مدت زمان ایستادن یک پا اندازه گیری ساده ای از بی ثباتی وضعیتی است و ممکن است نتیجه ناهنجاری های مغزی باشد. افرادی که تعادل ضعیفی روی یک پا نشان می دهند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند زیرا ممکن است نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به بیماری های مغزی و افت شناختی  باشد.

همچنین مطالعات قبلی توانایی قرار گرفتن روی یک پا را به عنوان پیش بینی کننده سلامت مغز نشان داده است. مطالعه ای که در مجله پزشکی بریتانیا در سال 2014 منتشر شد نشان داد که بین زمان تعادل روی یک پا و مرگ و میر ناشی از همه دلایل ارتباط وجود دارد.

از شرکت کنندگان خواسته شد این کار را با چشمان بسته انجام دهند زیرا محققان معتقد بودند که تعادل روی یک پا با چشمان بسته به دلیل فقدان هرگونه ورودی بصری چالش برانگیزتر خواهد بود. شرکت کنندگان در این مطالعه که نمی توانستند روی یک پا بدون باز کردن چشمان خود به مدت 2 ثانیه یا بیشتر تعادل برقرار کنند تقریبا 3 برابر بیشتر از افرادی که می توانستند روی یک پا به مدت 10 ثانیه یا بیشتر تعادل داشته باشند در معرض خطر مرگ قرار داشتند.

ذهن شما مانند چتر نجات است - تنها زمانی کار می کند که باز باشد. بنابراین یک زندگی سالم از نظر جسمی و روحی می تواند بهترین دفاع شما در برابر تغییرات مغزی پیری باشد. به عبارت ساده ، از سلامت مغز خود محافظت کنید تا زوال شناختی را دور نگه دارید!

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید