امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276363
۱۴۸۰
۱
۰
نسخه چاپی

توماس جفرسون | زندگی توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور آمریکا

توماس جفرسون | زندگی توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور آمریکا

زندگی توماس جفرسون

توماس جفرسون پس از جورج واشنگتن و جان آدامز ، سومین رئیس جمهور ایالات متحده بود و از معماران اصلی استقلال آمریکا از بریتانیا بود.

مقارن با سلطنت فتحعلی‌شاه در ایران در آن سوی جهان در ایالات‌متحده آمریکا توماس جفرسون برای دو دوره پیاپی به ریاست جمهوری آمریکا رسید. او از پدران انقلاب استقلال آمریکا بود و کار نگارش اعلامیه استقلال این کشور را برعهده داشت. وی همچنین از حامیان جدایی دین از سیاست بود. حزب دموکرات_جمهوری‌خواه که او به همراه جیمز مدیسون پایه‌گذاری کرد، برای مدت‌ها قدرت را در اختیار داشت. جفرسون در عین حال‌که سیاستمداری توانا بود، اندیشمندی صاحب تفکر نیز بود که در دانشگاه حقوق و فلسفه خوانده بود و در عین حال قلمی توانا داشت.

توماس جفرسون، 13 آوریل 1743 میلادی در شادول ویرجینیا بدنیا آمد. وی سومین فرزند از هشت فرزند خانواده بود. مادر وی جین رندولف دختر ایشام رندولف (ناخدای کشتی و گاهی کشاورز) بود. پدر وی پیتر جفرسون از نژاد ویلزی یک نقشه‌بردار، کشاورز و بازرس کشاورزی البه مارله در ویرجینیا بود.

در سال ۱۷۵۲ وی در مدرسه‌ای محلی به مدیریت ویلیام داگلاس تحصیل کرد. وی در سن نه سالگی خواندن به زبان‌های فرانسوی، لاتین و یونانی را آغاز کرد. در سال ۱۷۵۷ زمانی که ۱۴ سال داشت پدرش درگذشت و به وی ۲۰ کیلومتر مربع زمین و تعداد بسیاری برده ارث رسید. وی خانه خود را در آنجا بنا کرد که بعدها با نام مانتیسلو شناخته شد. از ۱۷۵۸ تا ۱۷۶۰ در مدرسه وزیر فرهیخته جمیز مائوری (James Maury) در گوردونزویل ویرجینیا به تحصیل پرداخت. با زندگی با خانواده مائوری از تحصیلات کلاسیک و تاریخ و علوم بهره‌مند شد.

در سال ۱۷۶۰ وی در ۱۶ سالگی وارد کالج ویلیام و مری شد و در آنجا به تحصیل رشته حقوق زیر نظر استاد خود جورج وایت پرداخت و با بالاترین افتخارات فارغ‌التحصیل شد.

سپس در دانشکده فلسفه همان دانشگاه، زیر نظر استاد خود ویلیام اسمال به مطالعه ریاضیات، متافیزیک و فلسفه پرداخت. ویلیام اسمال، توماس جفرسون را با نوشته‌های نویسندگان تجربه‌گرای بریتانیا مانند جان لاک، فرانسیس بیکن و آیزاک نیوتن آشنا کرد. توماس جفرسون این سه نفر را بزرگ‌ترین مردانی که جهان زاییده است.

توماس جفرسون به همراه جیمز مادیسون پایه گذار حزب دموکرات-جمهوری خواه است که به مدت یک ربع قرن سیاست‌های آمریکا را قبضه کرده بود . وی همچنین فرماندار ایالت ویرجینیا (1779–1781) در زمان جنگ و اولین دبیر دولت آمریکا (1789–1793) و دومین معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا (1797–1801) بود. او حامی جدایی دین از سیاست و نویسندهٔ قانون آزادی ایادین ویرجینیا بود.بنیان گذار دانشگاه ویرجینیا نیز جفرسون می باشد.

در 1772 با مارتا ویلز اسکلتون، یک بیوه، ازدواج کرد و او را برای زندگی به یک خانه کوهستانی نیمساخته در مانتیسلو برد .

جفرسون در ۳۳ سالگی اعلامیه استقلال آمریکا را طرح‌ریزی کرد. در سال‌های بعد تلاش او بر این بود که نظراتش را به واقعیت بدل کند.

اعلامیهٔ استقلال ایالات متحدهٔ آمریکا، بیانیه‌ای بود که در ۴ ژوئیهٔ ۱۷۷۶ به تصویب کنگرهٔ قاره‌ای رسید. این اعلامیه، استقلال سیزده مستعمره‌نشین را که در حال جنگ با بریتانیای کبیر بودند بیان می‌دارد و به صراحت از تصمیم این مستعمره‌نشین‌ها به جدایی از امپراتوری بریتانیا سخن می‌گوید.

جفرسون نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا است که مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری خود را در شهر واشینگتن، دی.سی. به جا آورد. جفرسون علایق و مهارت‌هایی متفاوت در زمینه‌های مختلف از امور آموزشی گرفته تا معماری و موسیقی داشت. جفرسون در حالی دور دوم ریاست جمهوری خود را در سال ۱۸۰۹ به پایان رساند که تلاش کرده بود کشورش را از درگیر شدن در جنگ‌های ناپلئون در اروپا برحذر دارد.

جفرسون به عنوان یک سیاست‌مدار فیلسوف حامی روشنگری بود و بسیاری از رهبران روشن‌فکر در بریتانیا و فرانسه را می‌شناخت. وی کشاورزان مستقل را که در زمین خود کشت می‌کنند، به صورت نمونه ایده‌آلی برای ارزش‌های جمهوری‌خواهی می‌دید و معتقد بود که خط مشی سیاسی دولت باید به سودش باشد. وی به شهرها و سرمایه‌گذاران بی‌اعتماد، و طرفدار حقوق ملت و یک دولت فدرال به شدت محدود شده بود. دموکراسی جفرسونی به نام وی نامگذاری شده‌ است.

توماس جفرسون در چهارم ژوئیه ۱۸۲۶، درست ۵۰ سال پس از امضای اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا -که خود از پایه‌گذاران این اعلامیه بود- در شهر مانتیسلو ایالت ویرجینیا در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

  • منبع
  • تیزلند
  • دنیای اقتصاد
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید