امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275750
۱۰۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

خانه تکانی | 15 ترفند برای خانه تکانی آسان تر

«خانه تکانی» از آن رسم های قدیمی و سخت است که مادرهای خانه هرساله افراد خانواده را برای یک تکان اساسی به خانه بسیج می کنند.

خانه تکانی

خانه تکانی یکی از رسوم قدیمی برای آماده شدن عید نوروز است.

خانه تکانی

اگر همه کارهای خانه را با برنامه ریزی انجام بدهید، خانه تکانی نه تنها برایتان سخت به نظر نمی رسد بلکه موثر و کارآمد هم می شود. از آنجایی که همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، گاهی اوقات تمیز کردن خانه جزو آخرین مواردیست که انجام می دهید. به همین جهت کار در خانه تکانی های سالانه سخت تر می شود. اما درهم ریختگی و کثیف بودن اطرافتان فقط زیبایی خانه را تحت تاثیر قرار نمی دهد بلکه ممکن است برای سلامتی تان هم مضر باشد. صرف نظر از تجمع حشرات موذی و جوندگان، رشد کپک ها، باکتری ها و ویروس ها در خانه می تواند زمینه را برای ابتلای شما و افراد خانواده تان به آسم، آلرژی، خارش پوستی، عفونت و سایر بیماری ها فراهم کند.

قبل از شروع خانه تکانی باید به چند جعبه مجهز باشید. مثل:

• جعبه 1: بخشیدن یا دور انداختن

برای چیزهایی که قرار است بخشیده یا دور انداخته شوند، جعبه‌ای تهیه کنید. اگر اشیا و اجسامی که در نظر دارید مثل یک مبل بزرگ هستند، قطعا جعبه‌ای متناسب پیدا نخواهید کرد. پس بهتر است از فهرست بخشش-دور انداختن کمک بگیرید.

• جعبه 2: تعمیرات

هنگام خانه تکانی و جمع‌وجور کردن نقاط مختلف خانه با اشیایی برخورد خواهید کرد که نیاز به تعمیر و رسیدگی دارند. بهتر است برای آنها هم جعبه‌ای در نظر داشته باشید. با این کار در حین تمیز کردن، حواس‌تان به اشیا و وسایل خرابی که نیاز به تعمیر دارند، پرت نخواهد شد و سر فرصت به آنها رسیدگی می‌کنید.

• جعبه 3: موقتی‌ها

دقت کرده‌اید که گاهی‌اوقات، حین تمیز کردن، با اشیا و اجسامی روبه‌رو می‌شوید که به‌اشتباه در مکانی دیگر قرار گرفته‌اند و اینکه آنها را سر جای خودشان بگذارید، وقت زیادی از شما می‌گیرد؟ مثلا گاهی‌اوقات، در حال تمیز کردن کابینتی در آشپزخانه هستید که چشم‌تان به یک‌جفت گوشواره روشن می‌شود. در این حالت، بهتر است یک جعبه اشیا موقتی داشته باشید و وقتی به اشیا و وسایل بی‌ربط برخورد کردید، آنها را در جعبه موقتی‌ها قرار داده تا بعد از نظافت هر بخش، اشیای داخل آن را سر جای خود بگذارید.

بهتر است، دفترچه‌ای داشته باشید و برنامه نظافت و خانه تکانی را در آن یادداشت کنید. در فهرست برنامه‌هایی که طراحی می‌کنید، گزینه‌های مختلفی مثل نظافت زیرزمین و اتاق زیرشیروانی در انتهای کار خانه تکانی یا مرتب کردن فایل عکس‌ها در رایانه و… وجود خواهد داشت. رسیدگی به موارد موجود در این فهرست را به بعد از تکمیل نظافت بخش‌های مختلف خانه موکول کنید و نگذارید که در حین خانه‌ تکانی، حواس‌تان به آنها پرت شود.

15 ترفند خانه تکانی

1. از همین حالا شروع کنید

خانه تکانی شب عید، از کارهایی است که برخلاف اسمش نباید «شب عید» انجام شود، بلکه باید مدت ها قبل از رسیدن لحظات سال تحویل انجامش دهید. در حقیقت، داشتن خانه یی تمیز در طی تعطیلات، بخصوص اگر از روش صحیحی استفاده کنید، ساده تر از چیزی است که تصور می شود.

2. خوش بگذرانید

نظافت لزوماً معادل با کار سخت نیست، یک موسیقی خوب یا یک برنامه رادیویی مفید می تواند شما را با اشتیاق بیشتری به تحرک وا دارد. برای خود انگیزه هایی پیدا کنید و به خود قول دهید که اگر کارهای روزانه را مطابق برنامه انجام دادید، به خود جایزه یی خواهید داد. این جایزه می تواند چیزی ساده، اما دلپذیر مانند یک حمام طولانی، صرف چای و شیرینی با خانواده یا تماشای یک برنامه خوب تلویزیونی باشد.

3. هنر دورانداختن را در خود تقویت کنید

شما پیش از هرکاری نیاز دارید بدانید که چه چیزهایی را باید دور بیندازید و چه چیزهایی را باید نگه دارید. دورانداختن مهم ترین اصل برای شروع یک خانه تکانی حسابی است. مطمئنا در خانه شما وسایلی وجود دارد که هربار دیدنشان شما را ناراحت می کند اما هربار نمی دانید با چه بهانه ای آنها را دور بیندازید. حالا وقت آن است که تصمیم سختی بگیرید و از دست چیزهایی که زندگی تان را حسابی شلخته کرده خودتان را رها کنید.باور کنید لباسی که دو سال است به آن دست هم نزده اید دیگر به کار شما نمی آید. اگر کتابی را چندین سال است نخوانده اید دیگر نمی خوانید. از وسایل برقی شکسته شده و غیرقابل تعمیر دل بکنید. شما هیچگاه دوباره آنقدر لاغر نمی شوید که لباسی را که چندسال در کمد نگه داشته اید به تن کنید. هرزمان لاغر شدید لباس های بهتری انتخاب کنید. زود دست به کار شوید اگر شما از این وسایل استفاده نمی کنید حتما عده ای هستند که به آنها احتیاج داشته باشند. در دور انداختن و یا جدا کردن یک اصل وجود دارد. چیزی که شما را خوشحال نمی کند باید کنار برود.

4. لوازم هماهنگ باید کنار هم قرار بگیرند

یکی از معضلات بزرگ در خانه ها پراکنده گذاشتن وسیله های مشابه است. شاید شما هم چندین وسیله هماهنگ را در نقاط مختلف از خانه تان نگهداری می کنید. باور کنید این کار اشتباه است اگر درست بود که دیگر احتیاجی برای خواندن این متن نداشتید. پس قبول داشته باشید که لوازم آرایشی بهداشتی شما باید فقط در یک مکان نگه داشته شوند. کتاب های شما باید در یک محل قرار بگیرند. مدارک شما نباید در هر گوشه از خانه پخش باشند تا در زمانی که به آن احتیاج دارید زمین و زمان را زیر و رو کنید. ما به شما قول می دهیم که با رعایت این اصل تحول عجیبی در خانه شما اتفاق می افتد.

5. به یکباره خانه تکانی نکنید

خانم های شاغل باید کار نظافت خانه را کم کم و به تدریج انجام دهند زیرا آنها نمی توانند زمان زیادی را به خانه تکانی بپردازند و اگر بخواهند این کار را یکباره در اواخر اسفند ماه انجام دهند، ممکن است نتوانند به کارهای خود برسند. پس بهتر است خانم های شاغل آخر بهمن ماه خانه تکانی خود را از از مکان هایی که کمتر کثیف می شوند، شروع کنند و ابتدا کمد های لباس ، انباری و... را تمیز و سپس به تمیز کردن پذیرایی و آشپزخانه بپردازند.

6. فهرست کارها یتان را آماده کنید

در کاغذی تمام قسمت های خانه را که باید نظافت کنید را بنویسید و کاغذ را روی درب یخچال بچسبانید سپس بعد از انجام هر مرحله جلوی آن ضربدر بزنید. بر اساس اهمیتی که تمیز کردن قسمتهای مختلف خانه برای شما دارد کارها را اولویت بندی کنید. برخی از خانم ها کارها را از مشکل به آسان انجام می دهند که روش خوبی است.

7. همه کارها را به تنهایی انجام ندهید

این عید، تنها عید شما نیست و تنها دوستان و خانواده ی شما به منزل تان نمی آیند، پس نباید تمام نظافت آن را به تنهایی بر عهده بگیرید! کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید. از بچه ها بخواهید تخت های خود را مرتب کرده، اسباب بازی ها و لوازم دیگر خود را جمع کنند و پس از گردگیری قفسه ها را سر جای خود بگذارند.

8. سازماندهی وسایل نظافت

در هنگام خانه‌تکانی گشتن به دنبال وسایل نظافت واقعاً خسته‌کننده و گیج‌کننده است.پس بهتر است همه وسایل مورد نیاز را در یک سطل یا یک سبد نزدیک خود قرار دهید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.

خانه تکانی

10. کمک گرفتن از اعضای خانواده در خانه تکانی

بهتر است برای تمیز کردن همه خانه از تمام اعضای خانواده کمک بگیرید.

بچه ها باید مسئولیت تمیز کردن اتاق های خودشان را به عهده بگیرند و با در نظر گرفتن سن شان می توانید از آنها در کارهای نسبتا آسان مثل گردگیری کردن یا تمیز کردن ماشین ظرفشویی کمک بگیرید. قبل از شروع به کار برایشان کاملا توضیح بدهید که باید دقیقا چه کار کنند. خیلی از پدر و مادرها با شریک کردن فرزندانشان در انجام کارهای خانه به بهتر شدن روابطشان نیز کمک می کنند.

11. هر وسیله باید جای مشخصی داشته باشد

حتما شما هم برایتان اتفاق افتاده است که برای پیدا کردن یک وسیله خانه را زیر و رو کنید اما نتوانید اثری از آن بیابید. یا اینکه یادتان برود یک وسیله مورد استفاده روزمره مثل ساعت و یا حلقه ازدواج را در چه محلی قرار داده اید. حالا وقت آن است که برای همیشه خودتان را از دست این موضوع خلاص کنید. علت بسیاری از به هم ریختگی ها در خانه نداشتن جای مشخص وسیله های خانه است. بسیاری از وسیله های خانه ما جای مشخصی ندارند و هربار بعد از استفاده به گوشه ای انداخته می شوند. شما باید برای دانه دانه وسیله هایی که وارد خانه تان می کنید جای مشخصی پیدا کنید و هربار بعد از استفاده آن وسیله را در جای مشخص قرار دهید. اگر این کار را انجام دهید فقط یک عمل تکراری «گذاشتن» و «برداشتن» را انجام می دهید. دیگر هیچ وسیله ای را گم نمی کنید.

12. از برنامه روزانه تان غافل نشوید

در هنگام خانه تکانی نیز باید از تمیزکاری روزانه خانه غافل نشوید و سلامت افراد خانواده را در حین خانه تکانی به خطر نیاندازید پس در هنگام خانه تکانی، گردگیری، غذا پختن ، جارو و... را فراموش نکنید.

13. اضافه خرید نکنید

لازم نیست ۱۰ رول دستمال کاغذی و یا چندعدد شوینده بخرید. مطمئن باشید سوپرمارکت و یا فروشگاه محله شما سرجایش می ماند. داشتن چندبسته صابون فقط فضای خانه شما را محدود می کند و موجب شلختگی می شود. پس بهتر است خودتان را مقید کنید که به اندازه خرید کنید. هم جیبتان را یک جا خالی نمی کنید و هم خانه تان را مرتب تر نگه می دارید.

14. به جای تمیز کردن اتاق های مختلف، به اشیاء فکر کنید

بسیاری از ما فکر می کنیم بهتر است برای شروع کردن خانه تکانی و یا منظم کردن خانه ابتدا یکی از مکان ها را برای شروع انتخاب کنیم و سپس به محل بعدی برویم. این کار کاملا غلط است. به جای اینکه فکر کنید امروز اتاق نشیمن و بعد از آن اتاق خواب را تمیز می کنید.به این فکر کنید که یک روز را به مرتب کردن لباس ها، روز دیگر را به ظروف و روز بعد را به کتابهایتان اختصاص دهید. با این کار همه اشیاء هماهنگ را در مکان های مختلف قرار نمی دهید. بلکه به طور کلی برای یک نمونه از اشیاء یک تصمیم اساسی می گیرید و به طور یکباره از دست مرتب کردنشان خلاص می شوید.

15. تیک زدن کارهای انجام شده و تمام!

از دیگر راه هایی که به شما در انجام بهتر کارها کمک می کند چک لیست است!

اگر بدانید دقیقا چه کارهایی انجام داده اید و چه چیزهایی هنوز باقی مانده است احساس بهتری نسبت به ادامه کار پیدا می کنید. علاوه بر این، داشتن لیستی که نشان دهنده کارهای انجام شده باشد مانع از دوباره کاری ها می شود. اگر هنگام به پایان رساندن یکی از کارها به خودتان پاداش هم بدهید انگیزه تان برای ادامه مسیر چندین برابر می شود.

برای آسان تر شدن خانه تکانی این نکات را رعایت کنید:

• بهتر است قبل از شروع کار، کارهایی را که به ذهنتان می رسد فهرست کنید و روی یخچالتان نصب کنید و بعد از تمام شدن هر مرحله کنارش یک تیک بزرگ بزنید. اما بدانید همه کارهای خانه به چیزهایی که نوشتید محدود نمی شود.

• در زمان انجام کار جمله «بعدا این کار را انجام می دهم» و «الان موقع این کار نیست» را از ذهنتان کاملا بیرون کنید.

• از کارهای سخت تر شلوغ کنید. چون پاکسازی قسمت های به هم ریخته تر به شما انرژی بسیار بالایی می دهد. پس وسیله های اتاق نشیمن را برای آخرین مرحله قرار دهید.

• جعبه های کفش بهترین جعبه ها برای نگهداری منظم جوراب ها و لباس های ریز و حتی خرت و پرت هایتان هستند. اگر ظاهرشان را دوست ندارید می توانید با استفاده از کاغذهای رنگی به آنها روح تازه ای بدهید.

• هربار که برای دورانداختن یک وسیله ای که نمی دانید با آن چه کنید دچار دوگانگی شدید به این فکر کنید که باید بین همیشه تمیز بودن خانه و نگهداری از آن وسیله یکی را انتخاب کنید.

• دستمال هایتان را بلافاصله بعد از کار بشویید و خشک کنید.

• از قبل چند کیسه زباله بزرگ خریداری کنید و دور ریختنی هایتان را داخل آنها بریزید. یکی از لذت های خانه تکانی بردن این کیسه ها به بیرون از خانه است.

• تا می توانید وسایل مختلف و همسو را تفکیک کنید. آنقدر که به این نتیجه برسید تفکیک بیشتر از این امکان پذیر نیست. وسیله های تفکیک کننده نیز مانند تخته های تفکیک کننده و یا قفسه ها می توانند به نظم خانه شما بیشتر کمک کنند.

  • منبع
  • نمناک
  • خبرگزاری مهر
  • فرادید
  • دلبرانه
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید