امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276546
۲۹۵۱
۱
۰
نسخه چاپی

خساست | چرا مردان خسیس هستند؟ | نشانه ها و راهکارهای رفتار با همسر خسیس

خساست | چرا مردان خسیس هستند؟ | نشانه ها و راهکارهای رفتار با همسر خسیس

تعریف خساست

بسیاری از زنان با مراجعه به مشاوره خانواده اعلام می کنند که در زندگی زناشویی تحت فشار قرار دارند و از زندگی مشترک خود رضایت کافی ندارند و یکی از مهمترین دلایل آن را خسیس بودن شوهران خود می دانند.

البته که زندگی با یک شوهر خسیس می تواند بسیار سخت و حتی گاهی غیر قابل تحمل باشد ولی یک زاویه دیگر نیز برای نگاه کردن به این موضوع وجود دارد که حتما باید به آن توجه کرد و آن معنی واقعی خسیس بودن است. آیا واقعا هر نوع از خرج نکردن پول را می توان خساست نامید؟ آیا هرنوع جلوگیری از هزینه را میتوان به خسیس بودن فرد نسبت داد؟ خیر خساست هم تعریف خودش را دارد و زنان باید تفاوت مرد خسیس با یک مرد دست و دلباز را به خوبی درک کنند تا بتوانند در مورد خسیس بودن یا نبودن همسر خود قضاوت کنند.

پول و امنیت مالی در زندگی و دایره توجه خانم ها یک فاکتور اساسی و حذف نشدنی می‌باشد. این حقیقتی است که به ذات خانم ها باز میگردد و البته که طبیعی هم هست. اما برخی از خانم ها مدیریت صحیح و با دقت را با خسیس بودن شوهران خود اشتباه میگیرند در صورتی که اگر کسی نسبت به زندگی مدیریت مالی زندگی حساسیت مناسبی نداشته باشد و نتواند منابع مالی خانواده را با برنامه ریزی خرج کند زن، مرد، فرزندان و در کل خانواده آسیب می بیند و مشکلات زیادی در ابعاد مالی برای افراد به وجود می‌آید. در ابتدا به خانم ها پیشنهاد می شود که درمورد علائم و نشانه های خسیس بودن افراد به لحاظ علمی و درست مطالعه کنند و اطلاعات کسب کنند.

خساست یک صفت است و یک رفتار محسوب می شود. افرادی که دچار این خصلت هستند مانند شوهر خسیس، میلی به خرج کردن دارایی های خود ندارند و مدام در حال جمع آوری بیشتر و حرص خوردن در به دست آوردن منابع مالی هستند.

در واقع یا آنچه را که دارند نگه می دارند و نه خود و نه اطرافیانشان از آن لذت می برند و یا مدام در حال به دست آوردن و خرج نکردن پول بیشتری و نگه داری بیشتری هستند. به این گروه از افراد خسیس گفته می شود.

معمولاً گلایه های همسران خسیس این است که همسرانشان برای آنها خرج نمی کنند و باید برای هر آنچه که می خواهند مدت ها توضیح دهند و اصطلاحاً چانه زنی کنند.

قطعاً هیچ شریک زندگی مایل نیست برای بدست آوردن کمترین امکانات مالی مدت ها گلایه کند و توضیح بدهد.

تفاوت خسیس و صرفه جو

بسیار پیش می آید که افراد به تصور آنکه نامزدشان فردی مقتصد و به فکر آینده است، ازدواج می کنند اما پس از مدتی می فهمند با فرد خسیسی ازدواج کرده اند. فرد مقتصد هر چند از مخارج غیر ضروری اجتناب می کنند، اما اگر موقعیت اضطراری و مهمی پیش بیاید ابایی از خرج کردن ندارند. این در حالی است که فرد خسیس در برابر  تمام موقعیت های خرج کردن پول، فارغ از اهمیت آن، مقاومت جدی می کنند. پول آنها به جانشان بسته است و هیچ چیزی نمی تواند مانع این دلبستگی شود.

دلایل خساست مردان از نظر روانشناسی

از لحاظ روانشناسی و مکتب روانکاوی خساست میتواند به طور مستقیم ریشه در کودکی فرد داشته باشد. به عقیده فروید پدر علم روانشناسی جدید و بنیانگذار روانکاوی هر فردی در جریان رشد خود مراحلی را به لحاظ جسمانی و روانی میگذراند و پشت سر می‌گذارد.

یکی از این مفاهیم که فرد با آنها در روند رشد خود درگیر می شود رشد روانی جنسی نام دارد که بسیار در نظریه فروید جایگاه ویژه ای دارد. یکی از مراحل رشد روانی جنسی فروید مرحله معقدی نام دارد که کودک در آن مرحله از مقعد خود به عنوان منبع لذت شناخت پیدا میکند. در این مرحله کودک از نگه داشتن مدفوع خود بسیار لذت میبرد.

افرادی که در بزرگسالی به لحاظ روانی در این مرحله تثبیت شده باشند به احتمال فراوان افراد خسیس هستند یا تبدیل به انسان های خسیسی می شوند.

عامل تاثیرگذار و فراگیری که می توان به عنوان زمینه ساز خسیس شدن افراد از آن نام برد، تاثیر محیط بر افراد است. اگر والدین افراد انسان های خسیسی باشند یا در خانواده ای با این فرهنگ غالب زندگی و رشد کرده باشند نا خواسته به این سمت و سو کشیده خواهند شد.

رفتارگراها در روانشناسی به این نکته عقیده دارند که افراد در تعامل با محیط و اجتماع نسبت به هر کاری که برای انجام آنها تشویق و تایید میشوند رغبت به تکرار بیشتری دارند تا رفتارهایی که با تنبیه مواجه می شوند. بنابراین وقتی که والدین فرزند خود را برای خرج نکردن و پس انداز افراطی (خساست)پول خود تشویق میکنند این رفتار در کودک نهادینه می شود و باید این انتظار را داشت که در بزرگسالی فرد به سختی پول خود را خرج کند.

دلایل خسیس بودن مردان از نظر فردی

به راستی وقتی که همه چیز در یک زندگی و رابطه زناشویی طبیعی است و هیچ جنگ و جدال و حاشیه ای وجود ندارد دلیل این نوع رفتار خساست گونه از سمت مرد چه میتواند باشد؟

البته از دید روانشناسان این اتفاق می تواند قابل تبیین باشد. یکی از دلایل خساست مردان می تواند وجود اتفاقی در گذشته باشد که به قدری در روان فرد تاثیر گذاشته است که رفتار او را به این سمت هدایت کرده است.

برای مثال مردی را در نظر بگیرید که در گذشته به دلیل اینکه وضع مالی خوبی داشته بسیار دست و دلباز بوده و حتی گاهی در این زمینه زیاده روی هم میکرده. ولی بعد از اتفاقی یا دوره ای از زندگی به مشکلات مالی برمی خورد و تمام دارایی خود را از دست میدهد و به صفر برمی گردد. در آن دوره مرد تجارب سختی را به دست آورده و حتی بعد از تمام شدن آن دوره نیز تاثیرات منفی آن را با خود به همراه دارد. حالا با گذشته زمان مشکلات مالی او از آن اوضاع وخیم فاصله گرفته است ولی حس و حال بد آن دوران همچنان با مرد همراه است.

بخاطر همین احساس نا امنی مرد به صورت ناخودآگاه خسیس می شود و نسبت به دست و دل بازی و استفاده خوب از پول برای تهیه امکانات مورد نیاز خود و خانواده اش جبهه می گیرد. گاهی هم مردان به این دلیل در برابر دست و دل بازی مقاومت میکنند که به صداقت اطرافیان شک دارند. مثلا مردی که در گذشته مورد سوء استفاده مالی زنی قرار گرفته است و بعدها متوجه شده که او فقط بخاطر مسائله مالی مورد توجه قرار می گرفته است. به این دلیل نمی تواند برای همسر خود با امنیت روانی کامل هزینه کند.

مشکلات زندگی زناشویی و  خساست مردان

یکی از دلایلی که مردها برای زنان خود به قدر کفایت پول خرج نکنند می تواند این باشد که در رابطه زناشویی زوجین مشکلی وجود داشته باشد.

مثلا تصور کنید که زنی اشتباهات زیادی در رابطه زناشویی داشته است و این موجب بی اعتمادی زیادی از سوی همسرش شود.

برای مثال اگر زنی به شوهر خود خیانت کرده باشد و به هر دلیلی شوهرش او را بخشیده یا اینکه به خاطر فرزندان یا هر دلیل دیگری حاضر به ادامه زندگی با او شده است. شاید حتی به ظاهر همه چیز بعد از مدتی مثل گذشته آرام شود ولی در واقع هیچ چیزی تغییر نکرده است و هیچگاه مرد مثل گذشته به زندگی زناشویی خود دلگرم نخواهد بود.

دائم فکر کردن به این که ممکن است خیانت از طرف همسر دوباره تکرار شود نیز از جمله آسیب هایی است که رابطه زناشویی را تخریب می کند. در این شرایط مرد احساس خوبی برای هزینه کردن برای زندگی مشترک که احتیاجات زن نیز جزو آنهاست نخواهد داشت.

در مثال دیگر می توان به رجوع به زندگی مشترک اشاره کرد. زن و مردی را تصور کنید که از یکدیگر جدا شده اند و بعد از مدتی به دلیل مصلحت می بینند زندگی خود را از سر بگیرند. در این شرایط مرد دلخوشی های قبل را نخواهد داشت و نمی تواند با میل و رغبت کامل برای زن پولی خرج کند.

اشاره  به نکات ذکر شده به این دلیل است که زنان بدانند که اگر تغییری در دست و دلبازی همسر خود مشاهده می کنند حتما به دلیل خساست ذاتی شوهرشان نیست. بهتر است که قبل از قضاوت شخصیت طرف مقابل، اتفاقاتی که بین خودشان و همسرشان افتاده را نیز مورد بررسی قرار دهند.

خساست | چرا مردان خسیس هستند؟ | نشانه ها و راهکارهای رفتار با همسر خسیس

نشانه های خسیس بودن در همسر آینده

اصولا هیچ کس نیست که از آدم خسیس خوشش بیاید و همیشه خساست یکی از صفات ناپسند بوده؛ حالا فرض کنید با آقایی آشنا شده اید که بیشتر معیارهای مدنظر شما را برای ازدواج دارد اما خسیس است! یا فرض کنید بعد از یک آشنایی و نامزدی کوتاه مدت، بعد از ازدواج متوجه می شوید همسرتان خسیس است و با حسابگری هایش مدام اعصابتان را خط خطی می کند! تکلیف چیست؟ اگر خودتان شاغل هستید و درآمد دارید، شاید خسیس بودن همسر آینده تان چندان برایتان مهم نباشد اما خوب است چند نکته را در رابطه با زندگی با همسر خسیس بدانید و قبل از انتخاب همه جوانب را در نظر بگیرید.

همه چیز را به پول ربط می دهد

هر بار که در مورد چیزی در زندگی خود حرف می زنید، به نظر می رسد او بحث را با پول نتیجه گیری می کند. شما در حال حرف زدن درباره پروژه جدیدی هستید که به نظر وقت گیر و سخت می رسد، او ناگهان حساب می کند که چقدر از این کار پول در می آید. وقتی عکس های سفرتان به یکی از نقاط گردشگری را می بینید، در عوض تعریف از زیبایی های آن به فکر هزینه های سفر است.

حرف زدن از خرید چیزی تابو است

وقتی از او می خواهید چیز جدیدی برای شما بخرد، انگار اعلام جنگ جهانی سوم به او کرده اید. او نمی تواند درک کند که مشکل لباس، کفش یا وسیله کهنه شما یا خودش چیست.

عاشق چیزهای کهنه است و دلیلی برای خرید یک وسیله نو نمی بیند. اگر زنی باشید که عاشق خرید کردن هستید و با او ازدواج کنید، در نهایت تبدیل به زنی خواهید شد که کارت حقوقش را از او گرفته اند یا در سکوت فقط به ویترین فروشگاه ها نگاه می کند.

وقتی چیزی خراب می شود، ده ها بار آن را تعمیر می کند تا راضی به خرید یکی دیگر شود

حتی می تواند چیز ارزانی باشد، اما او راضی به خرید یکی دیگر نمی شود. پیش از آنکه راضی شود یکی دیگر بخرد، ده ها بار آن را تعمیر می کند و برای تعویض قطعاتش هزینه می کند. برایش توضیح می دهید که خرید یک وسیله نو در طولانی مدت کم خرج تر از تعویض دائم قطعات یک وسیله کهنه است. اما او از این منظر نگاه می کند که فعلا پول کمتری می دهد.

شما را وادار به خرج نکردن می کند

 اگر هر بار با گفتن «من نمی خورم، من نمی خواهم، من نیاز ندارم، شما چطور؟»، شما را در رودربایستی قرار می دهد و از خرج کردن منصرف می کند، شک نکنید که با یکی از نشانه های خساست در همسر آینده خود رو به رو شده اید.

تعارف شما را برای پرداخت هزینه قبول می کند!

یک مرد خسیس برابری حقوق زن و مرد را فقط هنگام خرج کردن به رسمیت می شناسد. شما نامزد هستید و برای شناخت بیشتر یکدیگر به بیرون دعوت شده اید، پس نامزدتان باید هزینه هایش را پرداخت کند. اگر نامزدتان تعارف شما را برای پرداخت هزینه قبول می کند، در مورد انتخابتان تردید کنید.

هدیه دادن را کار بیهوده ای می داند

معمولا در جلسات اول آشنایی خبری از هدیه یا گل نیست، که طبیعی است. اما با پیشرفت رابطه، باید هدیه و گل دریافت کنید. اگر نامزدتان در برابر هدیه خریدن مقاومت می کند، حتی گل خریدن را هم بیهوده می داند و برای توجیه این کار سخنرانی های طولانی در بیهوده بودن هدیه ارائه می دهد، بهتر است یک بار دیگر نشانه های خساست در همسر آینده را در او بررسی کنید. زندگی مشترک پر از سالگرد، تولد و مناسبت های خاص است که فرد خسیس همه آنها را به جهنم تبدیل خواهد کرد.

روی درآمد شما حساب می کند

افراد خسیس اصرار دارند که همسرشان شاغل باشد و حتی در مورد نحوه خرج کردن پول او هم تصمیم می گیرند. لزوما چنین چیزی جز نشانه های خساست در همسر آینده نیست، اما اگر نامزد شما دائما روی چنین چیزی تاکید می کند، بهتر است بیشتر دقت کنید.

وقتی موقعیت اورژانسی پیش می آید، از پول گرفتن از او می ترسید

یک موقعیت اورژانس پزشکی پیش آمده یا اتفاقی افتاده است که لازم است همین الان از کارتش مقداری پول برداشت کنید. از واکنش او می ترسید، زیرا می دانید اجازه نمی دهد توضیح دهید که چرا پول خرج کرده اید.

دنبال جاهای ارزان است

 تجربه غذا خوردن در یک غذاخوری ارزان قیمت اما صمیمی خیلی هم خوب است، اما اگر نامزد شما همیشه به دنبال مکان های ارزان قیمت است بهتر است در مورد تصمیم خود دوباره فکر کنید.

از دیگر نشانه های خساست در همسر آینده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- از رفت و آمد با دیگران نفرت دارد و در حرف هایش این را ابراز می کند.
- به جای تلفن زدن، تک زنگ می زند یا پیام های متنی می دهد.
- لباس های تکراری می پوشد.
- اتاق و انباریش پر از وسایل کهنه و شکسته است که امید دارد جایی به دردش بخورد، حتی شیشه های کهنه و فلزات زنگ زده.
- حتی در ابراز علاقه هم خساست به خرج می دهد. انگار که نشان دادن علاقه به خرج کردن بیشتر می انجامد.
- اگر از درآمدش بپرسید، به جوابی نمی رسید.
- ماشینش در پارکینگ خاک می خورد و او عاشق پیاده روی است.
- قرض گرفتن از آنها غیر ممکن است.
- در رستوران چیزی نمی خورد، مگر آنکه مهمان کس دیگری باشد. آن وقت است که اندازه چند نفر می خورد.

البته باید توجه داشته باشید که این نشانه ها به تنهایی یا حتی در جمع با یکدیگر نمی توانند دلیلی بر خسیس بودن فرد باشند اما زمانی که آنها به شکلی آزاردهنده نمود پیدا می کنند و آرامش روانی را بر هم می ریزند می توانند به عنوان زنگ خطر تلقی شوند.

راهکارهایی برای رفتار با همسر خسیس

اول از همه به‌خاطر بسپاریم که بیماری همسر خسیس ما هیچ گاه درمان نمی‌شود؛ بنابراین فقط باید تلاش کنیم تا رفتار او را تعدیل و ترمیم کنیم. درمان قطعی‌ای برای این بیماری وجود ندارد؛ فقط با این شیوه‌ها می‌شود با او مدارا کنیم:

- طبیعت افراد خسیس را باور کنیم و بپذیریم که به بیماری امساک و خساست بیمارگونه دچار هستند. این باور باعث می‌شود تا رفتارهای او برایمان قابل تحمل باشد.

- مقابله به مثل نکنیم؛ این مقابله هیچ اثری جز تکرار رفتارهای نامطلوب او ندارد. حتی این رفتارها می‌تواند با شدت بیشتری تکرار شود.

- پیش از خرید هر وسیله‌ای برای منزل با همسرمان مشورت کنیم. با وجود اختلاف‌نظر، مشورت‌کردن ضروری است تا پس از خرید با لجبازی او روبه‌رو نشویم. به این ترتیب، مانع از جنجال شده و زمینه‌سازی کرده‌ایم.

- برای خرید‌های شخصی تنها برویم ولی قبل از بیرون‌رفتن از منزل، حتما به همسرمان اطلاع بدهیم تا احساس کنار گذاشته‌ شدن به او دست ندهد. توافق کنیم که این تصمیم برای سلامت روحی- روانی هر دوی ما لازم است.

- بعضی افراد مبتلا به خساست، تلاش می‌کنند تا این صفت نامناسب را اصلاح کنند. در این صورت با درک مشکلشان و تلاشی که برای ترک این صفت می‌کنند، به آنها کمک کنیم.

فراموش نکنیم نباید این افراد را مسخره کنیم یا دائم از آنها ایراد بگیریم. کنارشان باشیم تا با کمک هم به تدریج بر مشکل غلبه کنیم.

- زمانی که از رفتار همسرمان غمگین و عصبی می‌شویم، ناراحتی‌مان را ابراز کنیم؛ البته نه با دعوا و جنجال بلکه به او توضیح بدهیم که از رفتارهای او ناراحت می‌شویم و خجالت می‌‌کشیم. این توضیح و ابراز ناراحتی ما به شکل منطقی، تلنگری برای تجدیدنظر در رفتارهای نامناسب اوست.

- همان‌طور که اشاره کردیم، این افراد در ابراز احساسات نیز ناتوان هستند. در مقابل این ناتوانی، لجبازی و بی‌اعتنایی نکنیم اما طوری رفتار کنیم که طرف مقابل هم با کمی کم‌اعتنایی ما روبه‌رو شود. با کمی تغییر در رفتارهای گذشته خود می‌توانیم به راحتی تغییراتی در رفتار همسرمان ایجاد کنیم.

- اگر فرزندمان از رفتار همسرمان رنجید، مقابله به مثل را به او یاد ندهیم. فقط به فرزندمان توضیح بدهیم که این عقیده پدر یا مادر توست و باید به عقیده آنها احترام بگذاری. فقط دفعه بعد طوری رفتار کن که با سرزنش او روبه‌رو نشوی.

- افراد خسیس با وجودی که ممکن است سلیقه خوبی داشته باشند اما برای خرید هر چیزی، ابتدا به مبلغ آن توجه می‌کنند؛ بنابراین به جای دلخورشدن یا مسخره‌کردن همسرمان از او تشکر کنیم. همین که او هزینه‌ای را بابت خرید چیزی پرداخت کرده، کافی است. تشکر ما نوعی تشویق برای تکرار این رفتارهای مثبت و از بین رفتن برخی مشکلات رفتاری همسرمان است.

- برای تقسیم دخل و خرج منزل، همفکری کنیم تا به تدریج تغییراتی در شرایط ایجاد شود.

- با دوستان و آشنایان قطع رابطه نکنیم؛ این راه چاره نیست. با حفظ تعادل در رفت و آمدها این مشکل به تدریج برطرف خواهد شد.

- از روانپزشک، روان‌شناس یا مشاور کمک بگیریم.

  • منبع
  • سیمیاروم
  • همشهری آنلاین
  • مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید