امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275584
۱۹۰۴
۱
۰
نسخه چاپی
Valentine's Day

روز ولنتاین | تاریخچه ولنتاین | ولنتاین در کشورهای مختلف | نمادها و رسوم روز ولنتاین

ولنتاین به روز عشق و دوست داشتن، شناخته شده است. روز سنت ولنتاین مناسبتی است که در 14 فوریه (25 بهمن) جشن گرفته می شود.

روز ولنتاین

روز ولنتاین، که همچنین با نام روز عشق یا روز عشاق یا جشن ولنتاین نیز شناخته می‌شود، در فرهنگ مسیحی سده‌های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که به صورت سالانه برگزار می‌شود.

ولنتاین

روز ولنتاین یا عید مقدس ولنتاین همه ساله در 14 فوریه جشن گرفته می‌شود. ماه فوریه در تاریخ مسیحیان ماه عشق محسوب می‌شود که با جشن‌های این روز همراه است. این روز عشق به عنوان جشن مسیحیان غربی و با ادای احترام به کشیش مقدس سن والنتینوس، در بسیاری از مناطق جهان به عنوان یک جشن مهم فرهنگی، مذهبی و تجاری از عشق و بزرگداشت آن شناخته می‌شود.

روز ولنتاین در واقع برگرفته از سنت روم باستان و مسیحیت می باشد و در مورد این روز داستان های مختلفی وجود دارد. معروفترین این داستان ها مربوط به کشیشی است که در سال ۲۷۰ میلادی زندگی میکرده است و گویا این روز که روز عشق برای همگان است ایشان در این روز به قتل می رسند و نام ایشان برای زنده نگه داشتن نام عشق جاودانه می ماند.

اولین بار ولنتاین، در سال ۴۹۶ میلادی اتفاق افتاد. این جشن، یک رسم قدیمی به شمار می رود که ریشه در یک فستیوال رومی دارد. رومی ها در اواسط فوریه که برای آن ها آغاز بهار بود، جشنی به نام لوپرکالیا برگزار می کردند.

تاریخچه روز ولنتاین

روز ولنتاین از نام ولنتاین، یک کشیش کاتولیک که در قرن 3 در رم زندگی می کرد، گرفته شده است. داستان های زیادی در مورد ولنتاین مقدس وجود دارد و با گذشت زمان این داستان ها به افسانه ای که امروز آن را می شناسیم، تبدیل شده است. در زمان زندگی ولنتاین، بسیاری از رومیان به مسیحیت گرویده بودند، اما امپراتور کلودئوس دوم یک بت پرست بود و قوانینی سختگیرانه در مورد مسیحیت و آنچه که مسیحیان مجاز به انجام دادن بودند، وضع نمود. کلودوس معتقد بود که سربازان رومی باید کاملاً وقف رم باشند، لذا قانونی را تصویب کرد که از ازدواج آنها جلوگیری شود.

ولنتاین مقدس در مراسم های پنهانی موجب ازدواج مسیحیان را فراهم می نمود و این سرآغاز شهرت وی برای اعتقاد به اهمیت عشق بود. سرانجام، کلودئوس فعالیت ولنتاین را کشف کرد و او را به زندان انداخت. در حالی که او عمر خود را در زندان می گذراند، ولنتاین مراقب زندانیان همسایه و همچنین دختر نابینای زندانی بود. افسانه ها حاکی از آن است که ولنتاین دختر کور زندانی را بینا کرده و قبل از اعدامش، نامه ای عاشقانه به او هدیه داده است. ولنتاین در 14 فوریه سال 270 اعدام شد.

چیزی حدود 200 سال بعد از اعدام ولنتاین، روز 14 فوریه، روز ولنتاین نام گذاری شد. در این زمان، روم کاملا مسیحی شده بود و كلیسای كاتولیک مصمم بود تا هرگونه بت پرستی باقی مانده را از بین ببرد. در ماه فوریه هر سال یک مراسم زاد و ولد برگزار می شد، اما پاپ این جشنواره را لغو کرد و 14 فوریه را به عنوان روز ولنتاین اعلام نمود و بدین ترتیب این روز عید در تقویم کاتولیک مقدسین جایگاه ویژه ای یافت.

Chaucer شاعری که در قرون وسطی زندگی می کرد، اولین کسی بود که ولنتاین مقدس را با عشق عاشقانه پیوند داد. این درست سرآغاز سنت عشق رومانتیک بود، آیینی برای ابراز عشق و تحسین یکدیگر که اغلب به صورت پنهانی انجام می شود. این رسم در سرتاسر اروپا رواج یافت و داستان های مختلفی در ارتباط با عشق گوش به گوش می گشت. مورخان معتقدند که این جلسات در واقع جلسات اجتماعاتی بودند که مردم در آن دور هم جمع شده و شعرهای عاشقانه و نمایشنامه های عاشقانه و رومانتیک می خواندند.

ولنتاین

نمادها و رسوم روز ولنتاین

برای ابراز علاقه در این روز از نمادهای مختلفی استفاده می شود، اما عمل ارسال پیام های عاشقانه به افراد با کارت های ویژه، یکی از مهم ترین نمادهای روز ولنتاین است. این کارت ها با خلاقیت های زیبایی همراه بودند که توسط فرستنده ساخته شده و به صورت جداگانه طراحی شده اند تا نشان دهنده میزان عشق و محبت آن ها به فرد گیرنده باشد.

این کارت ها اغلب حاوی پیام های احساسی و عاشقانه ای بودند که میزان دوست داشتن آن ها را به گیرنده اعلام می کردند. این کارت ها اغلب با تصاویری از فرشته کیوپید، قلب و گل تزئین شده و همچنین تور و روبان همراه بودند. البته همان طور که می دانید این تصاویر امروز هنوز هم به عنوان نمادی از عشق مورد استفاده قرار می گیرند و در سراسر جهان شناخته می شوند.

در کشورهای اروپایی و آمریکایی دادن شکلات، کارت تبریک، گل، … به عنوان هدیه روز والنتین از شهرت خاصی برخوردار است. تزئین شکلات و پختن انواع آن نیز از آداب این روز به‌شمار می‌رود. در نورفک انگلیس، یک شخصیت به نام «جک» در خانه‌ها را می‌زند و یک هدیه پشت در برای بچه‌ها می‌گذارد. البته در بسیاری مواقع هدیه‌هایش همراه حقه است و بچه‌ها اکثرشان از این فرد افسانه‌ای می‌ترسند.

ولنتاین در کشورهای مختلف

علاوه بر آمریکا، روز ولنتاین در کشورهایی همچون کانادا، مکزیک، انگلیس، فرانسه، استرالیا و ایران نیز جشن گرفته می شود. در انگلیس، جشن گرفتن روز ولنتاین به عنوان جشن محبوب از قرن هفدهم آغاز شد. در اواسط قرن هجده، در میان دوستان و عاشقان از هر طبقه اجتماعی، رد و بدل کردن نشانه هایی از محبت یا یادداشت های دست نوشته رواج پیدا کرد؛ تا سال 1900 که کارت های چاپ شده جایگزین دست نوشته ها شدند. دلیل این اتفاق و از بین رفتن متن های تبریک دست نوشته، پیشرفت در تکنولوژی و صنعت چاپ می باشد.

کارت های آماده برای ابراز احساسات راه آسان تری است برای اوقاتی که امکان ابراز مستقیم احساسات وجود ندارد. هرچند در این میان نرخ های پستی ارزان تر نیز در افزایش محبوبیت کارت روز ولنتاین سهم داشته است.

آمریکایی ها، احتمالا رد و بدل کردن کادو ولنتاین دست ساز را در اوائل 1700 میلادی شروع کرده اند. در دهه 1840، استر ای هولند (Esther A. Howland) اولین و پرفروشترین های هدیه ولنتاین را در آمریکا تولید انبوه کرد. هولند، به “مادر ولنتاین” شناخته می شود؛ سازنده دست سازه های استادانه با تور زیبا، ربان و عکس های رنگارنگ که به scrap شناخته می شدند. امروزه، بر اساس اداره کارت های تبریک، سالانه چیزی قریب به 1 میلیارد کارت تبریک ولنتاین ارسال می شود که ولنتاین را دومین بزرگترین تعطیلات پر کارت تبریک در سال می کند (تقریبا 2.6 میلیارد کارت برای کریسمس ارسال می شود).

برزیل

برزیلی‌ها هم روز عشقشان را به نام روز Dia dos Namorados (روز عاشقان) در ۱۲ ژوئن در شامگاه قبل از تعطیلاتشان جشن برگزار می‌کنند. در این روز دختران اسم خود را به شکل‌های مختلف روی روزنامه مچاله شده یا تکه‌های بریده شده کاغذ نوشته و بیرون می‌اندازند. در نظر آن‌ها هر مردی که روز بعد این کاغذ را بردارد همسر آینده‌شان رو انتخاب کنند یا حداقل رابطه دوستانه برقرار می‌شود!

جنوب آمریکا

در دیگر کشورهای جنوب آمریکا نیز روزی با نام «روز عشق و دوستی» وجود دارد بیشتر افراد این روز را با فرد مورد علاقه‌شان گذرانده و هدیه محرمانه ای نیز به طرف مقابلشان می‌دهند.

اسکاتلند

در اسکاتلند نیز مهمانی مشابهی برای دختران و پسران مجرد برگزار می‌شود. در این مراسم مسابقه و بازی‌های مختلف برگزار می‌شود تا دختران و پسران با هم آشنا شوند، برای مثال هر فرد تنهایی اسمش را روی تکه ای کاغذ می‌نویسد و این کاغذها درون دو عدد کلاه انداخته می‌شود؛ یک کلاه مخصوص نام خانم‌ها و یک کلاه مخصوص نام آقایان. سپس دو نفر این اسامی ‌را یکی یکی از کلاه‌ها بیرون کشیده و هر دختر با یک پسر شریک شده و بازی یا مسابقه را آغاز می‌کنند.

فرانسه

در قدیم مردم فرانسه رسم عجیبی به نام une loterie de amour داشتند که هم اکنون ممنوع شده است. زنان و مردان در خانه‌هایی روبروی یکدیگر جمع می‌شدند و در سر یکدیگر داد و فریاد می‌کشیدند! تا نیمه روز بدین ترتیب سپری می‌شد تا آن‌ها یکدیگر را انتخاب کنند و اگر مردی کسی را انتخاب نمی‌کرد می‌توانست آن محل را ترک کند و نفر دیگری را پیدا کند. و بنابراین بعضی دختران تنها می‌ماندند. هنگام تاریک شدن هوا دختران تنها دور هم جمع شده مراسم آتش بازی راه انداخته و پسرانی که به آن‌ها بی‌اعتنایی کرده بودند را نفرین می‌کردند! در نهایت هم دولت فرانسه به دلیل رواج کینه جویی این رسم را ممنوع اعلام کردند.

در بسیاری از کشورها هم نقش هدیه دهنده و هدیه گیرنده دقیقا برعکس است، یعنی زنان وظیفه برگزاری جشن ولنتاین و گرفتن هدیه را دارند در صورتی که مردان منتظر این روز می‌مانند تا هدیه بگیرند.

ژاپن

ژاپن کشوری است که روز ولنتاین در این کشور جنبه تجاری به خود گرفته است. کارخانه شکلات سازی «موریناگا» زنان را تشویق می‌کند که روز ۱۴ فوریه به مردان شکلات هدیه دهند. جالب این که در ادارات ژاپن قانونی اجباری برای زنان کارمند وجود دارد که باید روز ولنتاین به همکاران مرد شکلات هدیه بدهند! ین طرح بدین منظور ترتیب داده شده که زنان بتوانند با مردها ارتباط برقرار کنند.

البته شکلات‌ها انوع مختلفی دارد: زنان به مردی که دوستش دارند honmei-chokoo (شکلات محبوب)، به مردانی که نسبت به آن‌ها بی‌تفاوتند giri-choko (شکلات اجباری) و cho-giri-chokoo (شکلات فوق اجباری) را به مردی می‌دهند که ازش بدشان می‌آید یا مردی که منفور و بدنام است. و بالاخره مردانی که از زنان شکلات گرفته اند هم روز ۱۴ مارس که به «روز سفید» معروف است، هدیه‌هایی نسبتا گران قیمت برای زنان می‌خرند!

کره جنوبی

در کره جنوبی روز چهاردهم هر ماه به یکی از جنبه‌های عشق اختصاص داده شده است. برای مثال ۱۴ ماه می‌ روز «رز»، ۱۴ اکتبر روز «شراب» و ۱۴ دسامبر «روز در آغوش کشیدن» نام گذاری شده است. در روز ۱۴ فوریه زنان به مردان شکلات هدیه می‌دهند و مردان نیز روز ۱۴ مارس (روز سفید) به زنان آب نبات غیر شکلاتی هدیه می‌دهند. افرادی هم که اصلا در هیچ روزی از کسی هدیه‌ای نگرفته‌اند در روز ۱۴ آپریل به نام «روز سیاه» دور هم جمع شده و یک نوع خوراکی سیاه رنگ به نام bean noodles خورده و برای تنهایی خودشان تاسف می‌خورند خلاصه آن در برایشان روز مهمی است که هر ماه برگزار می‌کنند.

ولنتاین

دانمارک

ولنتاین از سال 1990 در دانمارک جشن گرفته می شود و تاریخچه قدیمی ندارد. در این روز آقایان به خانم ها گل سفید هدیه می دهند که به آن دانهی برف میگویند. از دیگر هدایای این روز می توان کارت مخصوص به ولنتاین را نام برد. در این کارت ها شعرهای بامزه و خنده دار نوشته شده است. این کارت ها را آقایان به معشوق خود، به صورت ناشناس هدیه می دهند. اگر خانم ها بتوانند حدس بزنند که این کارت از طرف چه کسی است برای عید پاک یک تخم مرغ هدیه می گیرند.

انگلستان

در روز جشن ولنتاین، خانم های بیرمنگهام انگلستان 5 گوشه بالشت خود را برگ بو می گذارند. آن ها اعتقاد دارند به این وسیله رویای همسر آینده خود را خواهند دید. تا صبح چنیدن بار این برگ ها را به گلاب آغشته می کنند و بالای سر خود قرار می دهند. در نورفلک، ولنتاین تا حدودی شبیه کریسمس می شود. مردی با لباس قرمز به در منزل و یا ایوان خانه ها می آید و برای کودکان شکلات و شیرینی به ارمغان می آورد. کودکان در این ناحیه رنگ و بوی متفاوتی از ولنتاین را تجربه می کنند که باعث می شود بیشتر از بزرگسالان منتظر این روز باشند.

فیلیپین

در فیلیپین این جشن مانند کشورهای غربی برگزار می شود اما یک تفاوت وجود دارد که در فیلیپین در این روز شاهد جشن های عروسی فراوانی هستیم. در هر مرکز خرید و یا مجتمعی شما می توانید شاهد اجرای جشن های عروسی باشید. به غیر از جشن های عروسی که برگزار می شود، زوج های قدیمی نیز با هم تجدید پیمان می کنند و در طی مراسمی عشق و تعهد خود را به هم نشان می دهند. سفر به فیلیپین در روز ولنتاین می تواند تجربه جالبی باشد.

ایتالیا

به طور معمول ایتالیایی ها ترجیح می دهند که جشن عشاق را در بهار برگزار کنند و در چمن زارها با معشوق و عزبزان خود پیک نیک کنند.

یکی از رسوم بامزه مردم ایتالیا در گذشته در روز ولنتاین این بود که در آن روز دختران مجرد قبل از طلوع خورشید از خواب بیدار می شوند و به دنبال همسر آینده خود می گردند. باور بر این است که اولین شخصی که ملاقات کنند همسر آیندشان خواهند شد و یا به احتمال زیاد رابطه عاشقانه قوی با آن ها برقرار خواهد کرد.

امروزه مردم ایتالیا این روز را با کادو دادند به همدیگر، مخصوصا شکلات جشن می گیرند. یکی از محبوب ترین کادوهایی که در این روز بین افراد رد و بدل می شود شکلاتی خوشمزه با مغز فندق است که بر روی آن نقل و قول های زیبا به 4 زبان نوشته شده است.

آفریقا

در این منطقه مانند کشورهای غربی، ولنتاین جشن گرفته می شود اما نکته جالب در مورد این ناحیه این است که خانم ها در این روز بر روی کاغذی به شکل قلب نام مردی را که دوست دارند می نویسند و بر روی لباس خود سنجاق می کنند. به این صورت عشق خود را به همه و به مرد دلخواهشان ثابت می کنند.

چین

معادل روز ولنتاین در چین روز کوخی است. طبق افسانه ای ژینو ( دختر پادشاه ستارگان) و نیو لانگ (گاو داری ساده) عاشق یکدیگر می شوند، ازدواج می کنند و صاحب دوقلوهایی می شوند. زمانی که پدر ژینو از این ازدواج باخبر شد، ملکه را برای برگرداندن ژینو به زمین فرستاد. به دلیل گریه ها و بی تابی های نیولانگ و دو قلوها، پدر ژینو به آن ها اجازه داد که سالی یک روز همدیگر را ملاقات کنند که این اتفاق در روز کوخی می افتد.

در این روز، خانم های جوان به امید پیدا کردن همسر مناسب، میوه و به خصوص طالبی خیرات می کنند. و زوج ها نیز در طول شب با نگاه کردن به ستاره ها ( ژینو و نیولانگ) برای یکدیگر آرزوی شادی و سلامتی می کنند.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • سورپلاس
  • صورتی ها
  • ایکادو
  • ویرگول

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید