امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276791
۱۵۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

زانو درد را با درمان های گیاهی تسکین دهید

زانو درد را با درمان های گیاهی تسکین دهید

درمان های گیاهی زانو درد

زانو درد یک بیماری بسیار رایج پزشکی است که به علت سایش و پاره شدن مفصل زانو رخ می‌دهد. افراد مسن، جوانان و کودکان، همه می‌توانند زانو درد را تجربه کنند. زنان، نسبت به مردان در مقابل زانو درد آسیب‌پذیرتر هستند.

محل دقیق زانو درد می‌تواند متفاوت باشد. منشأ درد می‌تواند هر یک از ساختارهای استخوانی تشکیل دهنده‌ی مفصل زانو (استخوان ران، استخوان درشت نی و استخوان نازک نی)، کاسه زانو (پاتلا) یا رباط‌ها و غضروف‌ها (منیسک) باشد. شدت درد می‌تواند از یک درد جزئی تا درد شدید و ناتوان کننده متغیر باشد.

اجازه ندهید زانو درد مانع انجام کارهایی که از آن لذت می‌برید شود. شما می‌توانید با برخی از درمان‌های گیاهی ساده و آسان، درد زانوی خود را کم‌تر کنید. این درمان‌ها بیشتر برای دردهای خفیف تا متوسط ناشی از استفاده‌ی مفرط، عدم استفاده و تمرین نادرست موثر هستند. همچنین می‌توانند به درد ناشی با پیری و بیماری‌هایی همچون آرتروز کمک کنند. علاوه بر این، برخی از غذاها می‌توانند به شما در مبارزه با درد زانو کمک کنند زیرا دارای مقدار مناسبی تسکین دهنده‌ی درد و خواص ضد التهابی هستند، اما شما باید برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک مشورت کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب برای کاهش درد زانو نیز مفید است. به دلیل اثر قلیایی، سرکه سیب به تجزیه‌ی مواد معدنی تجمع یافته و سموم مضر موجود در مفصل زانو کمک می‌کند. این سرکه همچنین به بازیابی روان کننده‌ی مفصل جهت کاهش درد و افزایش تحرک کمک می‌کند.

- دو قاشق چایخوری سرکه سیب را در دو فنجان آب تصفیه شده مخلوط کنید. این مخلوط را در طول روز کم کم بنوشید. این داروی مقوی را روزانه بنوشید تا زمانی که به طور کامل بهبود پیدا کنید.

- شما همچنین می‌توانید دو فنجان سرکه سیب را به یک وان حمام آب گرم اضافه کنید. زانوی آسیب دیده را به مدت 30 دقیقه در آب غوطه‌ور سازید.

- همینطور می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و سرکه را با هم مخلوط کنید و از آن برای ماساژ زانو آسیب دیده یک یا دو بار در روز استفاده کنید تا زمانی که درد از بین برود.

فلفل هندی

فلفل هندی حاوی کپسایسین است که به عنوان یک تسکین دهنده‌ی درد عمل می‌کند. خواص طبیعی ضد درد و یا تسکین دهنده کپسی سایین باعث احساس گرمایی و کاهش درد در زانوی آسیب‌ دیده می‌شود.

- یک مخلوط را با اضافه کردن دو قاشق غذاخوری پودر فلفل هندی در نصف فنجان روغن زیتون گرم آماده کنید. این خمیر را در ناحیه آسیب دیده دو بار در روز حداقل به مدت یک هفته استفاده کنید.

- همچنین می‌توانید یک چهارم یا نصف قاشق چای خوری پودر فلفل هندی را در یک فنجان سرکه سیب مخلوط کنید. یک حوله‌ی کوچک را در محلول خیس کنید و آن را در حدود 20 دقیقه یکبار یا دو بار در روز روی زانو بگذارید تا درد و التهاب کاهش یابد.

- حتی می‌توانید ژل حاوی 0.0125 درصد کپسایسین را به طور موضعی برای کاهش درد زانو استفاده کنید.

زانو درد را با درمان های گیاهی تسکین دهید

مرزنجوش

مرزنجوش، یک گیاه دیگر بومی ناحیه‌ی مدیترانه است که صدها سال است که از آن برای تسکین اسپاسم، رگ به رگ شدگی‌ها، تورم و خشکی در مفاصل و ماهیچه‌ها استفاده می‌شود.

از مزایای سلامتی موجود در روغن ضروری مرزنجوش می‌توان به ضد درد، ضد اسپاسم و ضد باکتریایی بودن آن اشاره کرد که برای کاهش التهاب و درد در عضلات تحت فشار تأثیر دارد. روغن این گیاه نیز یک ماده آرامش‌بخش است که به کاهش استرس کمک می‌کند. برای تسکین سریع درد، این روغن را بعد از رقیق کردن آن با یک روغن پایه، در مناطق آسیب دیده بمالید.

کندر

در طول زمان، بسیاری از کارشناسان و طبیبان سنتی از گیاه کندر برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی ازجمله درد مزمن و التهاب استفاده کرده‌اند. کندر حاوی اسیدهای بوسولیک است که خاصیت ضدالتهابی و ضد درد دارند. این اسیدها همچنین ممکن است به کاهش پاسخ‌های خود ایمنی و جلوگیری از آسیب غضروف کمک کنند.

زنجبیل

اینکه آیا درد زانو ناشی از آرتروز، فشار عصبی یا آسیب باشد یا نه، زنجبیل یک درمان موثر برای کاهش زانو درد است. اثربخشی آن از وجود ترکیبات ضد التهابی در آن است. زنجبیل می‌تواند تورم زانو و همچنین درد را کاهش دهد.

- یک قطعه کوچکی از ریشه تازه زنجبیل را له کنید، به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و به آن مقداری عسل و آبلیمو اضافه کنید. دو تا سه فنجان از این چای زنجبیلی را هر روز بخورید تا زمانی که درد از بین برود.

- شما همچنین می‌توانید زانوی آسیب دیده را با روغن زنجبیل دو یا سه بار در روز ماساژ دهید تا زمانی که از نتایج راضی شوید.

زانو درد را با درمان های گیاهی تسکین دهید

روغن خردل و سیر

استفاده از روغن خردل برای ماساژ ناحیه دردناک زانو درمان بسیار مفیدی است که در خانه می ‌تواند انجام شود. دلیل مؤثر بودن آن این است که باعث کاهش تورم و همچنین بهبود گردش خون می ‌شود. در نتیجه می ‌تواند در درمان درد مؤثر باشد. حال لطفاً روغن خردل را به روشی که در ادامه توضیح می‌ دهیم استفاده کنید:

- ابتدا 2 قاشق غذاخوری روغن خردل را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود.

- سپس یک حبه سیر داخل آن بریزید و آن را تا زمانی که قهوه ای شود سرخ کنید.

- سپس اجازه دهید روغن خنک شود.

- سپس آن را صاف کنید.

- حالا قسمت دردناک زانو را با این روغن گرم و به صورت دَوَرانی ماساژ دهید.

- در آخر زانویتان را با استفاده از پلاستیک بپوشانید و چند دقیقه با حوله گرم به آن گرما دهید.

- این کار را دو بار در روز انجام دهید.

- این کار را هر روز و حداقل به مدت یک هفته انجام دهید.

چای سبز

چای سبز بعد از آب بیشترین نوشیدنی است که مصرف می شود .مطالعات جدید دال بر تاثیر چای سبز بعنوان یک آنتی اکسیدان خوب و کاهش التهاب مفصلی می باشد. چای سبز دارای ماده موثری است که  می‌تواند بر روی آرتروز و روماتیسم مفصلی موثر باشد.

بر اساس مطالب چاپ شده در ژورنال American college of Nutrition  و همینطور در ژورنال Arthritis and Rheumatology  در چای سبز ماده ای به نام Catechin وجود دارد که این ماده اثرات خوبی در کنترل التهاب دارد لذا در بیماران آرتریت و آرتروز استفاده از چای سبز می تواند مفید باشد.چای سبز روی سیستم ایمنی نیز اثر دارد و اثرات ضد ویروسی آن هم قابل توجه است و لذا در بیماریهای ویروسی هم کاربرد دارد.

چای سبز تاثیرات خوبی روی بهبود حافظه هم داشته است .البته مصرف این ماده نیز مانند هر ماده غذایی دیگر باید به اندازه نیاز باشد و در مصرف آن نباید افراط انجام شود و در موارد خاصی هم نباید استفاده شود. مصرف زیاد چای سبز باعث یبوست، دل درد، مشکلات کبدی، کم خوابی، خستگی، کم خونی می گردد. در مورد تغذیه همیشه حد تعادل مهم است نه زیاد نه کم.

زانو درد را با درمان های گیاهی تسکین دهید

 نمک حمام

در فهرست درمان های خانگی طبیعی و مؤثر برای درد زانو به نمک حمام نیز اشاره شده است. این ماده، سولفات منیزیم دارد که می ‌تواند درد زانو را تسکین دهد. منیزیم به عنوان مسکن طبیعی عمل می ‌کند که می ‌تواند مایع اضافی بافت ها را خارج و سپس سوزش و درد را مثل تورم کم کند. اگر می ‌خواهید خیلی زود این درد تسکین پیدا کند دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

- داخل وان حمام آب داغ بریزید.

- سپس نصف فنجان نمک حمام به آن اضافه کنید.

- سپس آن را به خوبی با آب مخلوط کنید.

- در نهایت، زانوی دردناک خود را به مدت ۱۵ دقیقه در این محلول گرم قرار دهید.

- اگر دردتان بهتر شد این کار را چند بار در هفته انجام دهید.

با این حال، اگر از فشار خون، دیابت یا مشکلات قلبی رنج می ‌برید، نباید از این روش درمانی استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه یک درمان مؤثر و طبیعی برای کاهش درد زانو است. زردچوبه حاوی یک ماده شیمیایی به نام کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و همچنین خواص آنتی اکسیدانی است که به کاهش درد کمک می‌کند .زردچوبه می‌تواند پیشرفت رماتیسم مفاصل که یکی از دلایل اصلی زانو درد است را کند کند.

- نصف قاشق غذاخوری از زنجبیل و زردچوبه هر دو با هم، به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و عسل را چاشنی آن کرده و از طعم آن لذت ببرید.

- یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک لیوان آب بجوشانید. جوشانده را با عسل شیرین کرده و روزی یکبار بنوشید.

- یکی دیگر از گزینه‌ها این است که سه بار در روز کپسول‌های زردچوبه 250 تا 500 میلی گرمی مصرف کنید.

این داروها را روزانه مصرف کنید تا درد به طور کامل برطرف شود.

توجه داشته باشید: از آنجا که زردچوبه می‌تواند خون را رقیق کند، این دارو برای کسانی که از داروهایی رقیق کننده خون استفاده می‌کنند مناسب نیست.

زانو درد را با درمان های گیاهی تسکین دهید

دانه های شنبلیله

دانه های شنبلیله قادر به کاهش درد زانو هستند چون در کنار خواص ضد التهابی، خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارند. همچنین دانه های شنبلیله طبع گرمی دارند؛ بنابراین، برای کسانی که آرتروز دارند مفید است. دستورالعمل مرحله به مرحله‌ی زیر را دنبال کنید:

- ابتدا، یک قاشق چای خوری دانه ی شنبلیله را در آب خیس کنید.

- سپس اجازه دهید یک شب در آب بماند.

- صبح روز بعد آن را آبکشی کنید.

- حالا دانه ها را بجوید.

- این کار را روزانه یک بار به مدت یک یا دو هفته انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.

به علاوه می‌ توانید از دانه های شنبلیله به شکل زیر استفاده کنید تا به سرعت و به طور مؤثر درد زانوهایتان از بین برود:

- ابتدا یک مشت دانه شنبلیله بردارید.

- سپس آن ها را بو داده و آسیاب کنید.

- حالا آن ها را داخل یک شیشه بریزید.

- اکنون دو قاشق چای خوری از پودر دانه ی شنبلیله ای که آسیاب کرده‌اید بردارید.

- سپس کمی آب به آن اضافه کنید.

- حالا آن را هم بزنید تا خمیر سِفتی درست شود

- سپس خمیر را روی زانویی بمالید که درد دارد.

- 30 دقیقه بعد آن را با آب گرم بشویید.

- این کار را دو بار در روز انجام دهید.

- هر روز و تا زمانی که درد از بین برود از این روش درمانی استفاده کنید.

بابونه

این گیاه به دلیل کمک به آرامش برای خواب شناخته شده است، اما به دلیل خواص آرام بخشی که دارد، می‌توان از آن برای تسکین درد نیز استفاده کرد. روغن بابونه تاثیری در کاهش التهاب نیز دارد. کافی است محلول روغن بابونه را روی ناحیه آسیب‌دیده ماساژ دهید تا تسکین یابد.

زانو درد را با درمان های گیاهی تسکین دهید

لیمو

لیمو همچنین به عنوان یک درمان خانگی برای درد زانو ناشی از آرتروز مفید است. اسید سیتریک موجود در لیمو به عنوان یک حلال برای کریستال‌های اسید اوریک که علت برخی از انواع آرتروز است، عمل می‌کند.

- یک یا دو لیمو را به قطعات کوچک ببرید.

- قطعات لیمو را در پارچه‌ی پنبه‌ای گره بزنید و در روغن کنجد داغ غوطه‌ور کنید.

- پارچه را روی زانو آسیب دیده 5 تا 10 دقیقه قرار دهید.

- این کار را 2 بار در روز تکرار کنید تا جایی که درد کاملا از بین برود.

همچنین، نوشیدن آب یک لیمو در یک لیوان آب گرم صبح زود با معده‌ی خالی نیز مفید است.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهان متداول در داروهای گیاهی جایگزین است. این گیاه به اشکال مختلف، مانند قرص، پودر، ژل و به صورت یک برگ قابل تهیه است.

آلوئه ورا که برای خواص درمانی که دارد معروف است، برای درمان آسیب‌های پوستی مانند آفتاب‌سوختگی، بسیار محبوب است، البته می‌تواند به درد مفاصل نیز کمک کند. مزایای ممکن آن شامل موارد زیر است:

- خاصیت ضدالتهابی دارد.

- اثرات منفی را که معمولاً مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) برای درد و ورم مفاصل بر روی دستگاه گوارش می‌گذارد، در پی ندارد.

- کاربرد موضعی دارد: می‌توانید ژل را مستقیماً روی پوست بمالید.

- داروی خوراکی است: ازنظر برخی از محققان و کارشناسان، مصرف آلوئه به‌صورت خوراکی ممکن است به تسکین درد آرتروز کمک کند.

زانو درد را با درمان های گیاهی تسکین دهید

برگ‌های قاصدک

بسیاری از افراد صاحب خانه‌ به خوبی با قاصدک به عنوان یک علف هرز آشنا هستند، اما تعداد کمی از آنها می‌دانند که در میان دیگر ویژگی‌هایی که قاصدک دارد، می‌توان به توانایی آن در کاهش زانو درد اشاره کرد.

- برای چای، 3 قاشق غذاخوری از برگ‌های قاصدک تازه یا 1 قاشق چایخوری برگ‌های خشک قاصدک را در یک فنجان آب قرار دهید.

- آب را به جوش آورده و 10 دقیقه به آرامی بجوشانید.

- جوشانده را صاف کنید و چند بار در روز بنوشید.

- همچنین می‌توانید برگ قاصدک را به سالاد خود اضافه کنید.

علاوه بر بسته‌بندی شدن همراه با ویتامین A و C، ماده فعال قاصدک اسید چرب لینولئیک است که مطالعات نشان می‌دهند در فرایند کاهش التهاب ضروری است.

اسطوخودوس

این روغن در صدها محصول مختلف از صابون‌های حمام گرفته تا خوشبوکننده هوا یافت می‌شود. عطر این گیاه آرامش‌بخش است و البته روغن آن نیز دارای خاصیت تسکین‌دهنده است که باعث می‌شود استعمال مستقیم آن بر روی بدن بسیار پرخاصیت باشد. این گیاه مانند یک داروی ضدالتهاب عمل می‌کند، بنابراین برای از بین بردن منبع درد، یعنی پاسخ خودکار بدن نسبت به آسیب، مفید می‌باشد. همچنین هر عضله‌ای را که ممکن است دچار انقباض شدید و فشردگی شده باشد، آرام می‌کند، زیرا این گیاه همانند یک داروی ضد تشنج نیز عمل می‌کند. اثر آرامش‌بخش آن که به خاطر عطر و بوی آن شناخته‌شده است، حتی ممکن است درد شما را کاهش دهد.

روغن اکالیپتوس

روغن تسکین دهنده‌ی اوکالیپتوس یک روغن عصاره‌ای است که می‌تواند به کاهش درد زانو کمک کند.

- ۶ قطره روغن اکالیپتوس را با دو قاشق غذا خوری روغن زیتون فرابکر یا روغن نارگیل ترکیب کنید.

- روغن را چند دقیقه روی مفصل زانو و اطراف آن ماساژ دهید.

- این کار را چندین بار در روز یا هر زمان که درد عود می‌کند، تکرار کنید.

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد درد است که احساس آرام شدن در مفصل ملتهب زانو ایجاد می‌کند.

زانو درد را با درمان های گیاهی تسکین دهید

روغن خردل و سیر

این ترکیب روغن خردل و سیر در تسکین زانو درد بسیار موثر است.

- یک حبه سیر خرد شده را در 2 قاشق غذاخوری روغن خردل سرخ کنید تا زمانی که رنگ سیر قهوه‌ای شود.

- بگذارید مخلوط سرد شود و سیر خرد شده را صاف کنید.

- روغن را هنگامی که همچنان کمی گرم است بر روی مفصل زانو و اطراف آن ماساژ دهید.

- در روز چندین بار این کار را تکرار کنید.

روغن خردل و سیر هر دو دارای خواص ضد التهابی هستند که به کاهش درد و افزایش گردش خون کمک می‌کنند.

نکته: استفاده از کمپرس گرم همراه با روغن‌های عصاره‌ای می‌تواند کارایی آنها را افزایش دهد.

روغن اکالیپتوس با روغن نعناع، روغن زیتون

روغن اوکالیپتوس دارای خواص ضد درد و رفع درد است که می‌تواند به شما در از بین بردن درد زانو کمک کند. علاوه بر این، احساس آرامش روغن اکالیپتوس می‌تواند درد زانو را که ناشی از آرتروز است، کاهش دهد. بنابراین استفاده از این روغن برای درمان درد زانو ایده خوبی است. در اینجا فهرستی از آنچه باید آماده کنید وجود دارد:

- 5 تا 7 قطره روغن اکالیپتوس

- 5 تا 7 قطره روغن نعناع

- 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

اکنون زمان آن است که این روش را با توجه به دستورالعمل دقیق زیر انجام دهید:

- ابتدا روغن اکالیپتوس را با روغن نعناع مخلوط کنید.

- سپس روغن زیتون را اضافه کنید.

- حالا آنها را خوب مخلوط کنید.

- پس از آن، این مخلوط روغن را در بطری شیشه‌ای تیره نگهدارید و این بطری را دور از نور خورشید نگه‌داری کنید.

- در نهایت، این روغن را روی زانوی دردناک خود بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید تا روغن در هر زمانی که زانو شما درد می‌کند، بتواند به پوست شما نفوذ کند.

ریحان

گیاه ریحان حاوی طیف گسترده‌ای از ترکیبات درمانی بالقوه است. عصاره‌ی روغن آن حاوی ۱٫۸ سینئول است که دارای اثرات ضدالتهابی است. ریحان همچنین حاوی لینالول است، ترکیبی که به نظر می‌رسد تورم را کاهش می‌دهد.

ریحان همچنین ممکن است میزان ورم و اِدِم (انباشته شدن مایعات که با التهاب ارتباط دارد) را پایین بیاورد و خطر آسیب غضروفی را کمتر کند.

  • منبع
  • دکتر سلام
  • پرفسور فروغ
  • مرکز جامع توانبخشی امید

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید