امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275622
۷۱۸
۲
۰
نسخه چاپی

شکایت از پزشک گوش و حلق و بینی | دلایل شکایت از پزشک گوش حلق بینی | مراجع صالح به رسیدگی به شکایت از پزشک گوش حلق بینی

شکایت از پزشک گوش و حلق و بینی | دلایل شکایت از پزشک گوش حلق بینی | مراجع صالح به رسیدگی به شکایت از پزشک گوش حلق بینی

شکایت از پزشکان زیبایی دامنه وسیع و گسترده ای دارد. زیرا این پزشکان با تخصص یا ادعای تخصص های مختلف به انجام جراحی های زیبایی مبادرت می کنند. یکی از موارد شکایت از پزشکان زیبایی، شکایت از پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی می باشد.

شکایت از پزشک گوش و حلق و بینی

یکی از جرائمی که در کشور ما متاسفانه روز به روز در حال افزایش است، مربوط به قصور پزشکی می باشد. وقتی که صحبت از جراحی های زیبایی باشد، طبیعتاً این موضوع اهمیت دو چندان پیدا می کند.

باید به خاطر داشته باشید که در مورد مباحث پزشکی زیبایی، چون که با ظاهر افراد سرو کار داریم، میزان وخامت خطا و قصور خیلی بیشتر خواهد شد و دقیقا به همین دلیل است که معمولاً شکایت از پزشک زیبایی درصد بیشتری دارد.

یافته‌های یک مطالعه نشان داد که در ایران علت مراجعه نزدیک به دو سوم از کل پرونده‌های قصور پزشکی به دلیل اهداف زیبایی بوده است. شایع‌ترین علت مراجعه زیبایی (حدود ۴۲ درصد) مراجعه برای انجام جراحی زیبایی بینی بود. شایع‌ترین مشکلات پزشکی در مراجعات درمانی به ترتیب مشکلات چشم، گوش و حلق و بینی، زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی عمومی بود.

دلایل شکایت از پزشک گوش حلق بینی

خوب است در ابتدا بدانید متخصص گوش حلق بینی، پزشکی است که پس از طی دوره تخصصی مربوطه به درمان امراض و مبتلایان به بیماری هایی از قبیل اختلالات گوش، سیستم تنفسی و گوارشی می پردازد. حال در دعاوی کیفری پزشکی و جرائم پزشکی، نکته حائز اهمیت آن است که شکایت از پزشک گوش حلق بینی به استناد چه دلایل و مواردی قابل طرح است؟ در ذیل به دو مورد از آنها اشاره خواهیم نمود:

شکایت بابت جراحی زیبایی فرم دهی به گوش (اتوپلاستی)

شکایت از پزشک گوش حلق بینی میتواند به دلیل انجام جراحی زیبایی فرم دهی به گوش بزرگ یا کوچک کردن گوش باشد. دکتر جراح در این زمینه میبایست مرتکب قصور پزشکی نشده و کلیه احتیاط های لازم پزشکی و نظامات مربوطه را رعایت نماید. بروز عوارض نامتعارف بعد از جراحی اتوپلاستی و ایجاد اختلال در شنوایی بیمار یا عدم ایجاد تغییر در ظاهر و نتیجه مطلوب میتواند از شایع ترین دلایل شکایت از پزشک گوش حلق بینی بابت جراحی اتوپلاستی باشد.

شکایت از متخصص گوش حلق بینی بابت جراحی زیبایی بینی

شکایت از پزشک گوش حلق بینی در طیف محدودتر آن و در زمینه جراحی زیبایی بینی در بردارنده شکایت از جراح زیبایی بینی میباشد. دکتر جراح زیبایی بینی میبایست پیش از عمل بینی، اقدامات ضروری لازمه از قبیل آماده سازی بیمار، بررسی میزان سلامت بیمار، ارائه تصویر نزدیک به نتیجه نهایی به بیمار، توضیح عوارض ممکنه، چگونگی مراقبت های لازمه پس از عمل و غیره را رعایت نماید. متاسفانه از شایع ترین دلایل شکایت از جراح زیبایی بینی ، ایجاد ظاهر نامناسب و نامتعارف و بروز مشکلات تنفسی بعد از عمل می باشد.

مراجع صالح به رسیدگی به شکایت از پزشک گوش حلق بینی

الف)شکایت انتظامی از پزشک در سازمان نظام پزشکی

این گزینه در ارتباط با تخلفات انتظامی پزشک زیبایی می باشد. تخلفات انتظامی شامل عدم رعایت تعرفه های پزشکی، تجویز داروهای مشابه به جای داروی اصلی، برخورد ناشایسته کادر پزشکی با بیماران، خودداری از پذیرش بیماران اورژانسی توسط مراکز درمانی را شامل می شود که مجازات ها نیز از نوع انتظامی است.

ب)شکایت از پزشک زیبایی در شورای حل اختلاف

مجتمع شماره ۲۹ شورای حل اختلاف تهران مستقر در سازمان نظام پزشکی، به اختلافات کم اهمیت و ساده تر در جرایم پزشکی اختصاص یافته است.

اما اشخاص می توانند قبل از شروع دعوای کیفری و آغاز مراحل شکایت از پزشک زیبایی و سایر پزشکان محترم، بر اساس قانون جدید آیین دادرسی کیفری، درخواست میانجیگری و صلح و سازش کنند.

پس از طرح شکایت در شورا و مطالبه خسارت و دیه از پزشک زیبایی از طریق شورای حل اختلاف امور پزشکی در تهران و شهرستان‌ها، شورای حل اختلاف با تعیین وقت و دعوت از طرفین به منظور ایجاد صلح و سازش، سعی در میانجیگری در امور کیفری و عدم طرح شکایت از پزشک در صورت جلب رضایت شاکی خواهد نمود.

ج) طرح شکایت از پزشک زیبایی در دادگاه های عمومی

اصولا جرایم پزشکی دارای جنبه حقوقی و جزایی نیز می باشند که در دادگاه های عمومی قابل رسیدگی می باشند.

به موجب ماده ۴۹۵ قانون مجازات:

چنانچه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است.

همچنین در ماده ۴۹۶ قانون مذکور مقرر می دارد:

«پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر می کند، در صورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است مگر آنکه مطابق ماده ۴۹۵ که فوقاً اشاره شد، عمل کند.»

اشخاص برای طرح شکایت در دادگاه های عمومی نیز میبایست به طریقی که در خصوص دادسرای جرایم پزشکی عمل می شود از طریق مراجعه حضوری به دادسرا و اعلام شفاهی جرم و یا از طریق دادخواست عمل نمایند. همچنین می توانند با مراجعه به مرکز خدمات حقوقی قوه قضاییه دادخواست خود را ثبت و پیگیری نمایند.

د) شکایت کیفری از پزشک در دادسرای جرایم پزشکی

دادسرای جرایم پزشکی یکی از دادسرا های اختصاصی می باشد که به جرایم ارتکابی توسط پزشکان رسیدگی می کند.
روند طرح شکایت در این مرجع همانند سایر دادسرا ها می باشد به این ترتیب که هم می توان از طریق مراجعه به دادسرای جرایم پزشکی به آدرس تهران- پل سیدخندان- ابتدای خیابان دبستان- خیابان آریا محمودی- دادسرای ویژه جرایم پزشکی و داوریی تهران مراجعه و تقدیم دادخواست و یا اعلام شفاهی جرم اقدام نمود و هم با مراجعه به دفتر خدمات قضایی و ثبت شکوائیه به صورت الکترونیکی.

پس از دریافت شکایت، موضوع به کمیسیون‌های پزشکی ارجاع می شود و پرونده بررسی می شود و چنانچه قصور پزشک تشخیص داده شود، مراتب به شعبه رسیدگی ‌کننده ارسال و به دنبال آن پزشک و تیم پزشکی برای ادای توضیحات فراخوانده می‌شوند و در نهایت دادسرا در صورتی که محرز شود که از جانب پزشک متخلف قصوری رخ نداده است؛ قرار منع یا موقوفی تعقیب صادر می کند ولی چنانچه ادعای شاکی را قریب به واقع بیند و با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه ارسال می کند و دادگاه عمومی جزایی نیز بر اساس محتویات پرونده، نظریه کارشناس و دفاعیات هردو طرف اقدام به صدور رأی می نماید.

نحوه تنظیم شکوائیه برای شکایت از پزشک زیبایی

در دادخواست، میبایست نکات زیر را رعایت کرد:

1- نام و نام خانوادگی، نام پدر، سن، میزان تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل، مذهب، تابعیت، شماره‌ی شناسنامه، شماره‌ی ملی، نشانی دقیق، در صورت لزوم آدرس ایمیل، شماره‌ی تلفن ثابت و همراه، کد پستی بیمار.
2- موضوع شکایت، تاریخ و محل وقوع جرم پزشک
3- میزان زیان وارده به بیمار و مورد مطالبه‌ی وی
4- دلایل وقوع جرم از جمله نظر پزشکی قانونی مبنی بر قصور یا تخلف پزشک
5- مشخصات و نشانی شهود و مطلعان در صورت امکان
6- مشخصات و نشانی پزشک یا مظنون در صورت امکان

نمونه شکایت کیفری از پزشک زیبایی

شاکی: نام: ... نام خانوادگی: .... نام پدر: .. شماره ملی: شماره شناسنامه: .... تاریخ و محل تولد: .. شماره ثابت: .. شماره تلفن همرا: ... نشانی منزل: ...
مشتکی عنه: دکتر: .... به نشانی: .....
موضوع: صدمه وارده به دلیل قصور پزشک
تاریخ وقوع: ۲۵/۰۶/۱۳۹۸
محل وقوع: …………..
ریاست محترم دادسرای ویژه جرایم پزشکی

با سلام و احترام.

اینجانب در تاریخ ۱۵/۰۶/۱۳۹۸ جهت انجام جراحی بینی به کلینیک جراحی …………. مراجعه نمودم و پس از انجام معاینات از سوی دکتر ………………. مقرر گردید که در تاریخ ۲۵/۰۶/۱۳۹۸، عمل جراحی بینی در کلینیک مزبور انجام پذیرد، به این منظور با مراجعه‌ی اینجانب به کلینیک مزبور در تاریخ فوق الاشاره، عمل مذکور از طریق انجام جراحی بینی پذیرفت. انجام عمل جراحی مذکور، موجب فرو رفتگی و متورم شدن پوست اینجانب در ناحیه بینی گردیده و این پزشک پاسخگوی صدمات وارده به اینجانب نیست، پزشک مذکور ادعا کرده بودند که این عمل عوارضی نداشته و در کار خود مهارت لازم را دارند و ضمانت داده بودند که کار را به خوبی انجام خواهند داد. با توجه به موارد ذکر شده و نقصی که در بینی اینجانب به وجود آمده تقاضای تعقیب کیفری مشتکی عنه در ثورت اثبات صدق موارد بالا را دارم.
نام و نام خانوادگی (شاکی) - تاریخ- امضاء

  • منبع
  • بنیاد بین المللی حقوقی سنا
  • ایسنا
  • امین عدالت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید