امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277080
۱۳۲۰
۱
۰
نسخه چاپی

مراقبت از دندان ها | 13 راهکار مفید برای داشتن دندان های سالم و زیبا

مراقبت خوب از لثه و دندان‌ها بخش مهمی از حفظ سلامت کلی بدن می‌باشد. بهداشت ضعیف دهان و دندان به طور قابل توجهی با بیماری‌های مزمن مرتبط است.

مراقبت از دندان

مراقبت از دهان و دندان

مراقبت از بهداشت دهان و دندان همچون مراقبت از بدن شما اهمیت ویژه ای دارد. بیشتر مردم در مراقبت از بدن، ذهن و سلامت جسمانی خود برنامه‌هایی دارند، اما دندان هایشان را فراموش می‌کنند. اگر به دندان‌های خود بی توجهی کنید، اغلب دچار مشکلات حادی خواهید شد که به عمل جراحی و درمان های جدی ختم خواهد شد.

برای داشتن دندان‌های سالم باید حتما و به طور دائم از آنها مراقبت کرد. در واقع افرادی که دارای دندان‌های سالم و زیبایی هستند نیز نباید از مراقبت کردن از دندان‌هایشان غافل شوند. در این مقاله به چند نکته از مهم‌ترین نکاتی که باید به طور منظم برای داشتن دندان‌های سالم رعایت شوند، اشاره شده است.

13 راهکار برای مراقبت از دندان ها

1. استفاده از نخ دندان

نخ دندان کشیدن یک روش خوب برای از بین بردن پلاک و ذرات مواد غذایی که مسواک شما قادر به از بین بردن آن نیست، می‌باشد. ناحیه زیر خط لثه و فضای تنگ بین دندان‌ها، مناطقی آسیب پذیری هستند که پلاک می‌تواند در آنجا رسوب کند و به حفره تبدیل شود. اگر به طور منظم از نخ  دندان استفاده نکنید، ته نشینی پلاک و رسوبات می‎تواند علاوه بر بیماری‌های لثه‌ای منجر به ایجاد حفره در دندان نیز خواهد شد.

مراقبت از دندان ها

2. از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید

خمیر دندان حاوی فلوراید بسیار تاثیرگذارتر از خمیر دندان حاوی مواد سفید کننده است. زیرا فلوراید به خوبی از مینای دندان محافظت می‌کند و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. بنابراین برای مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌های موجود در دهان و دندان حتما از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.

3. اجازه ندهید دهان شما خشک شود

تولید و ترشح بزاق در دهان به تمیز کردن دندان ها کمک می کند و ساختارهای دهان را از پوسیدگی محافظت می کند. اما به طور معمول با افزایش سن فضای داخلی دهان شما تمایل دارد که بیشتر از دوره جوانی خشک شود. یعنی به انداه سال های جوانی رطوبت کافی ندارد زیرا ترشح بزاق کاهش پیدا خواهد کرد.

زمانی که بزاق دهان کم باشد و فضا رطوبت کافی نداشته باشد روند پوسیدگی دندان های شما نیز افزایش میابد. عوامل مختلفی می توانند باعث کاهش بزاق و رطوبت دهان باشند. برای مثال دارو، برخی مواد غذایی و مواد مخدر می توانند چنین عملکردی داشته و دهان را خشک کنند.

برای رفع خشکی دهان سعی کنید که در طول شبانه روز آب زیاد بنوشید. و همیشه دهان خود را مرطوب نگاه دارید. سعی کنید قبل از بلع برای چند ثانیه آب را در فضای دهان خود نگه دارید. برای تامین رطوب دهان میتوانید از آدامس های بدون قند نیز استفاده کنید. زیرا آن ها باعث ترشح بیشتر بزاق در دهان می‌شوند. اگر فکر می کنید علت خشک شدن دهان شما مواد مخدر است حتما با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید.

4. غذاها و نوشیدنی‌هایی که باید از مصرفشان اجتناب کرد

از مصرف بیش از اندازه‌ی شکر و آب نبات پرهیز کنید، زیرا باکتری‌های دهان برای تولید اسیدی که مینای دندان را تضعیف می‌کند و به دندان‌ها آسیب می‌زند به شکر نیاز دارند. هر بار که دندان‌ها در معرض شکر قرار می‌گیرند، فرآیند اتلاف مواد معدنی شروع می‌شود و می‌تواند یک ساعت زمان ببرد تا دهان به حالت PH بدون اسیدی طبیعی برگردد. از جمله مواد خوراکی که باید حدالامکان از خوردن آنها بپرهیزید:

نوشابه

• آب نبات

• شیرینی‌ها و تنقلات شیرین

• شکلات

• کوکی‌ها

• فست فود (فست فودها هم حاوی میزان زیادی مواد قندی هستند)

دیگر کربوهیدرات‌های قابل تخمیر نیز شامل این دسته هستند:

• نان

• کلوچه‌ها

• موز

• غلات صبحانه

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف غذاهای اساسی نشاسته دار و میوه‌های تازه، با سطوح پایین‌تر پوسیدگی دندان همراه است، بنابراین خطر آنها به اندازه‌ی شکر و شیرینی‌ها نمی‌باشد. خوردن غذاهای متنوعی با مواد مغذی و اجتناب از آنهایی که حاوی قند و نشاسته هستند، برای حفظ دندان‌ها و لثه‌ها ضروری است.

5. غذاها و نوشیدنی‌هایی که باید با احتیاط مصرف کنید

• میوه و سبزیجات ترد مانند سیب، گلابی، کرفس و هویج برای میان وعده‌های غذایی خوب است، زیرا فعالیت جویدن باعث افزایش تولید بزاق می‌شود و بزاق به محافظت از دندان‌ها کمک می‌کند.

• آب باید آزادانه مصرف شود و هر نوشیدنی یا آب میوه‌ای باید با احتیاط مصرف شود.

• اکثر نوشیدنی‌ها حاوی اسید فسفریک هستند که مانع جذب کلسیم بدن می‌شود. آب میوه‌ها همچنین دندان‌ها را در معرض شکر مخرب قرار می‌دهند. نوشیدن این نوشیدنی‌ها با نی می‌تواند دندان‌ها را کمتر در معرض خطر اسید قرار دهند.

• جویدن آدامس بدون قند به مدت 10 دقیقه بعد از غذا و میان وعده‌ها نیز می‌تواند باعث کاهش پوسیدگی شود.

6. استفاده از دهانشویه

استفاده کردن از دهانشویه برای سلامت دندان‌ها بسیار مهم است. اگر بعد از نخ دندان و مسواک از دهانشویه استفاده کنید، احتمال سالم ماندن دندان‌هایتان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای اینکار از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید و حدودا 2 دقیقه آن را در دهانتان حرکت دهید.

اهمیت استفاده کردن از دهانشویه:

• تمیز کردن قسمت‌هایی از دندان، لثه و دهان که تمیز کردن آنها توسط نخ دندان و مسواک دشوار است.

• دهانشویه حاوی موادی است که در بهداشت دهان و دندان بسیار موثر است و از دندان در مقابل میکروب و در نتیجه پوسیدگی، محافظت می‌کند.

• دهانشویه همچنین میزان اسیدی که در دهان موجود است را کاهش می‌دهد.

نکته: برای کودکان، سالمندان و یا افرادی که دندان‌های حساسی دارند، دهانشویه‌های مخصوصی وجود دارد که باید با مشورت دندانپزشک از دهانشویه‌ی مورد نیاز خود استفاده کنند. همچنین هنگام استفاده از دهانشویه مراقب باشید که این مایع را قورت ندهید.

7. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

مسواک زدن از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی سلامت دندان‌ها می‌باشد. مسواک زدن در شب از تجمع پلاک و میکروب در طول روز روی دندان و لثه جلوگیری می‌کند. نحوه‌ی صحیح مسواک زدن دندان برای از بین رفتن میکروب و پلاک و جلوگیری از التهاب لثه و خراب شدن دندان‌ها بسیار حائز اهمیت است. مسواک زدن معمولا باید حداقل 2 دقیقه طول بکشد و حدالامکان از مسواک‌هایی با برس نرم استفاده کنید.

مراقبت از دندان ها

8. خوردن میوه و سبزیجات ترد

خوردن غذاهای آماده راحت تر است اما شاید برای دندان های شما خوب نباشد. خوردن میوه ها و سبزیجات ترد نه تنها حاوی فیبر سالم تری می باشد بلکه بهترین انتخاب نیز در رابطه با دندان های شما است.

9. نسبت به دندان‌های حساس خود مهربان باشید

فرسوده شدن مینای دندان، مشکلات و بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها به مرور زمان و با افزایش سن، همه باعث حساسیت بیشتر دندان‌های شما می‌شوند. دندان های شما ممکن است هنگام نوشیدن چیزی گرم یا سرد یا حتی هنگام دندان قروچه آسیب دیده باشند.

مراقبت خوب از دندان، بهترین را پیشگیری از بروز آسیب های جدی در آینده است. برای اینکه به مرور زمان آسیب جدی به ساختار دندان هایتان وارد نشود مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورت داشتن دندانهای حساس، دندانپزشک شما می تواند به شما در مراقبت و نگهداری از دندان های حساس کمک کند.

10. سیگار نکشید

مصرف سیگار نه تنها برای دندان‌ها بلکه برای کل بدن مضر است. سیگار باعث زرد شدن و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. همچنین به بروز بیماری‌های لثه نیز کمک می‌کند.

11. نوشیدن آب

به طورکلی نوشیدن آب برای سلامت کلی بدن مفید است. اما به طور خاص نیز برای داشتن دندان‌های سالم سعی کنید در طول روز زیاد آب بنوشید. نوشیدن آب باعث می‌شود برخی از مواد شیرین یا چسبنده که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، از بین بروند.

12. لثه های خود را سالم نگه دارید

مواد مضر و بدشکلی به نام پلاک همیشه روی دندان های شما شکل می گیرد. اگر آن را برطرف نکنید، در دراز مدت می‌تواند باعث بروز درد، تورم و حتی خونریزی در لثه شود. پلاک دندان حتی می‌تواند باعث بروز عفونت‌هایی شود که به استخوان فک نیز سرایت کرده و به آن آسیب وارد می‌کند.

این وضعیت موسوم به پریودنتیت است و توسط دندانپزشک شما درمان خواهد شد. اگر برای مداوای پریودنتیت در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نکنید، احتمال این می‌رود که به زودی دچار درد و عفونت در لثه و دندان شوید. در صورت بروز عفونت، ممکن است لازم باشد که دندان ها برداشته شده یا کشیده شوند.

علائم بیماری لثه و پریودنتیت عبارتند از:

• خونریزی هنگام مسواک زدن

• عقب نشینی لثه ها

• شل شدن دندان ها

بوی بد دهان

بهترین راه برای مراقبت صحیح و سالم نگه داشتن لثه ها، مراقبت خوب از دندان های شما است. روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان نیز حتما استفاده کنید. برای معاینه و تمیز کردن حرفه ای دندان ها، مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. و در نهایت اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید.

13. مراجعه به دندانپزشک به طور منظم

بهداشت دهان و دندان امری بسیار مهم و جدی می‌باشد. بنابراین برای معاینه و همچنین در صورت نیاز برای شستشو و درمان بهتر است حداقل هر 6 ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. اگر به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید، در صورت بروز هرگونه مشکلی برای دندان‌هایتان زود متوجه آن شده و برای درمان اقدام خواهید کرد. در این صورت می‌توانید از مشکل‌های بزرگتر جلوگیری کنید.

  • منبع
  • کلینیک سیب سفید
  • ایده آل کلینیک
  • دکتر سلام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید