امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284100
۶۸۷
۱
۰
نسخه چاپی

مصرف الکل چه تاثیری بر بی خوابی دارد؟

مصرف الکل چه تاثیری بر بی خوابی دارد؟

اعتیاد به الکل و بی خوابی معمولاً بطور همزمان اتفاق می افتد، زیرا بسیاری از افرادی که با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می کنند، به منظور ارتقا کیفیت خواب خود به اشتباه به سوء مصرف الکل روی می آورند.

برخی از افراد معتقدند که با نوشیدن الکل می توانید به بی خوابی کمک کنید، اما در واقع چنین نیست و مصرف الکل تنها باعث ایجاد اختلال در خواب می شود.

تاثیر مصرف الکل بر بی خوابی

الکل و بی خوابی رابطه پیچیده ای دارند. بی خوابی نوعی اختلال است که مانع دستیابی به خواب آرام شبانه می شود. این به این معنی است که آنها خواب عمیق را تجربه نمی کنند، چندین بار در طول شب بیدار می شوند یا نمی توانند بخوابند. هر یک از این احتمالات به این معنی است که وقتی شخص از خواب بیدار می شود، احساس سرزندگی و آرامش نمی کند. اگ بخواهیم بطور روزمره به این قضیه توجه کنیم، به نظر نمی رسد که چنین مسئله ای دشواری باشد، اما در دراز مدت می تواند به روحیه، سطح انرژی، سلامت جسمی و روانی، عملکرد کاری و کیفیت زندگی فرد آسیب برساند.

برای اکثر افراد، به راحتی می توان بی خوابی را درمان کرد. متاسفانه، بسیاری تلاش می کنند از اثرات آرام بخش الکل برای مقابله با بی خوابی خود از طریق خود درمانی استفاده کنند. با این حال، الکل می تواند مسئله را بسیار پیچیده تر و دشوارتر کند.

آیا مصرف الکل می تواند باعث بی خوابی شود؟

مردم غالباً عصرها مقداری الکل می نوشند تا از شدت تنش روزانه خود بکاهند، کمی حال و هوای خود را عوض کنند، به آرامش برسند و برای خواب شبانه آماده شوند. بر خلاف اعتقادات برخی افراد مبنی بر تاثیر الکل بر داشتن خوابی راحت، مصرف الکل باعث ایجاد اختلال در خواب و موجب بی خوابی می شود. نوشیدن الکل از طریق موارد زیر بر خواب تاثیر می گذارد:

• جلوگیری از خواب عمیق و کامل

• افزایش مدت زمان بیداری در طول شب

• طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن

بی خوابی ناشی از مصرف الکل همیشه بلافاصله ایجاد نمی شود. برای برخی از افراد نوشیدن الکل قبل از خواب می تواند به بهتر خوابیدن آنها کمک کند. با این حال، مطالعاتی که در مورد بی خوابی ناشی از مصرف الکل انجام شده، نشان داده است که با نوشیدن الکل قبل از خواب، به مدت سه روز متوجه خواهیم شد که این فواید کاهش می یابد. حتی برای افرادی که اظهار می دارند نوشیدن الکل در شب، به خواب راحت آنها کمک می کند، تحقیقات نشان می دهد که با نوشیدن الکل قبل از خواب، کیفیت خواب آنها کاهش خواهد یافت.

تخمین زده شده است که 33% از افراد عادی با بی خوابی زندگی می کنند در حالی که 72 درصد از افرادی که مبتلا به اختلال مصرف الکل هستند، ممکن است بی خوابی داشته باشند. محققان دریافته اند که افراد مبتلا به بی خوابی، بیشتر از افرادی که گاهی اوقات اختلالات خواب را تجربه می‌کنند، گزارش می دهند که برای کمک به خواب بهتر، از الکل استفاده می‌کنند.

شاید سوالی که در ذهن شما پیش آید، این نباشد که آیا الکل می تواند باعث بی خوابی شود یا نه، اما سوال مهم تری که در واقع باید به آن پاسخ داده شود، این است که چگونه الکل باعث بی خوابی می شود. محققان دریافته اند که الکل باعث اختلال در انتقال دهنده های عصبی یا مواد شیمیایی مغز که مسئولیت تنظیم خواب را بر عهده دارند، می شود. الکل باعث آرامش بیشتر در عضلات مجاری تنفسی بالایی می شود که احتمالاً باعث افزایش خروپف می شود در حالی که کیفیت خواب و مدت زمان خواب را کاهش می دهد. برای افرادی که مبتلا به اختلال همزمان دیگری مانند آپنه خواب هستند، این اثرات احتمالاً شدیدتر خواهد بود.

مصرف بیش از حد الکل و بی خوابی

افرادی که بیش از حد مشروبات الکلی مصرف می کنند اما اختلال در مصرف الکل ندارند و به دلیل نوشیدن هیچ گونه اختلالی را تجربه نمی کنند، میزان بی خوابی در آنها خصوصا زمانی که بی خوابی در آنها بعد از نوشیدن بیش از حد الکل ایجاد می شود، بسیار بالاتر است. مطالعاتی که در مورد مشروبات الکلی و بی خوابی انجام گرفته، نشان می دهد که افرادی که دو روز در هفته در نوشیدن الکل زیاده روی می‌کنند، 84% بیشتر احتمال دارد که با بی خوابی دست و پنجه نرم كنند.

ترک الکل و بی خوابی

علاوه بر تجربه بی خوابی پس از مصرف الکل، قطع ناگهانی مصرف الکل پس از مصرف زیاد و مداوم نیز باعث بی خوابی خواهد شد. در صورت ترک مصرف الکل، چهار تغییر عمده مرتبط با خواب در فرد ایجاد خواهد شد که عبارتند از:

• افزایش مدت زمان بیداری در طول شب

• کاهش مدت زمان خواب عمیق

• کاهش مدت زمان خواب کامل

بی خوابی ناشی از ترک الکل به حدی متداول شده است که امروزه به عنوان یکی از معیارهای تشخیص ترک الکل شناخته می شود. بی خوابی ناشی از ترک مصرف الکل به طور کلی در 6 تا 12 ساعت اول پس از اجتناب از نوشیدن الکل شروع می شود. بی خوابی ناشی از ترک الکل، به احتمال زیاد تا پشت سر گذاشتن دوره اولیه پرهیز ادامه خواهد داشت. بی خوابی ناشی از ترک الکل، ممکن است گاهی اوقات ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشد. بی خوابی، یکی از عوامل اصلی تاخیر در درمان افرادی است که در حال طی کردن مراحل ترک هستند.

درمان همزمان بی خوابی و اعتیاد به الکل

برای اینکه درمان هر یک از این اختلالات، با موفقیت صورت پذیرد، باید بی خوابی و سوء مصرف الکل بطور همزمان با هم بررسی شوند. فردی که در مراحل بهبودی پس از ترک مصرف الکل به سر می برد، ممکن است به دلیل علائم ترک مرتبط با خواب، دچار تاخیر در درمان شود. افزایش بی خوابی به فردی که در دوران نقاهت و بهبودی پس از ترک الکل به سر می برد واز روش درمان مناسبی استفاده نمی کند، آسیب می رساند که در این صورت ممکن است تنها راه حل بازگشت، مصرف الکل باشد. بی خوابی قابل درمان است و در صورت درمان مناسب، می تواند مانع از تاخیر و شکست در درمان فردی شود که در مرحله نقاهت و بهبودی پس از ترک به سر می برد.

  • منبع
  • آکسون

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید