امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276377
۳۵۶۱
۱
۰
نسخه چاپی

مضرات مام های زیر بغل و دئودورانت ها

مضرات مام های زیر بغل و دئودورانت ها

مضرات مام های زیر بغل و دئودورانت ها

بدون شک تعریق برای بدن انسان مفید است. اما این موضوع باعث نمی‌شود که اغلب ما از تعریق زیاد، در هر شرایطی، فراری نباشیم. همه ما دوست داریم در محیط های عمومی، مانند محل کار یا تحصیل خود آراسته باشیم. تعریق زیاد باعث می‌شود به اندازه کافی اعتماد به نفس حضور در این فضاها را پیدا نکنیم. چرا که هر لحظه نگران خیس شدن لباس خود از شدت تعریق یا بو گرفتن بدنمان هستیم. به همین سبب از مام یا همان رول های ضد تعریق، استیک ضد عرق یا دئودورانت ها استفاده می‌کنیم تا کمتر در معرض مشکلات ناشی از تعریق زیاد بدنمان باشیم.

اما باید توجه داشت مام های زیر بغل و دئودورانت ها به دلیل مواد موجود در ان ها می توانند مضراتی نیز داشته باشند.

مواد مضر در مام زیر بغل و دئودورانت ها

آلومینیوم

آلومینیوم در دئودورانت های ضدعرق وجود دارد. این ماده با بستن کیسه های عرق، از عرق کردن شما جلوگیری می کند. همچنین با از بین بردن باکتری های بوساز بوی بد عرق را از بین می برد. شاید تا اینجا همه چیز عالی به نظر بیاید ولی اینگونه نیست، زیرا آلومینیوم به بافت حساس سینه آسیب رسانده و در دراز مدت باعث بزرگ شدن برخی تومورهای سینه و تبدیل آن به سرطان می شود.

پارابن

پارابن یکی از ترکیبات شیمیایی رایج در محصولات آرایشی و بهداشتی است. پارابن علاوه بر دئودورانت در بیشتر لوازم آرایشی وجود دارد و این ماده هم در استفاده طولانی باعث سرطان می شود. پس حتی بجز دئودورانت ها به عدم وجود پارابن در تمام لوازم زیبایی توجه کنید.

فتالات

فتالات باعث تثبیت لوازم آرایشی و بهداشتی در پوست می شود، پس در دئودرانت ها هم از این ماده استفاده می شود. فتالات با استفاده زیاد باعث ناباروری در زنان و حتی مردان می شود. حتی استفاده از مواد دارای فتالات در دوران حاملگی باعث مبتلا شدن کودک به بیماری آسم و کمبود IQ می شود.

تریکلوزان

تریکلوزان باکتری ها را از بین می برد و اکثرا در صابون های آنتی باکتریال، محصولات ازبین برنده ی آکنه، دئودورانت ها و بیشتر لوازم بهداشتی وجود دارد. این ماده باعث به هم خوردن تعادل هورمونی و بیماری های قلبی می شود.

عطرها

تقریبا در تمام دئودورانت ها برای داشتن بوی خوش عطر و پرفیوم وجود دارد. اما باید بدانیم این عطرها بدلیل داشتن مواد شیمیایی باعث آلرژی و حتی سوزش پوست می شود.

مضرات مام زیر بغل و دئودورانت

احتمال ایجاد آلرژی در بدن استفاده کننده از مام زیر بغل

یکی از مضرات استفاده از مام زیر بغل این است که امکان دارد بدن شما نسبت به یک یا چند مورد از مواد تشکیل دهنده مام آلرژی داشته باشد. آلرژی خود را به شکل یک واکنش پوستی نشان می‌دهد. به طور مثال اگر بعد از مصرف مام زیر بغل دچار ورم های دردناک، احساس درد در ناحیه زیر بغل و بازوها، بثورات شامل قرمزی پوست، لکه های خشک، تاول، تورم، کهیر و سوزش شوید، همگی از نشانه های آن است که بدن شما به مام زیر بغلی که استفاده می‌کنید، آلرژی دارد. عمده دلیل ایجاد مشکل در پوست به دلیل وجود آلومینیوم در مام است. اما بد نیست بدانید این تنها عامل یا آلرژن موجود در مام زیر بغل نیست.

درمان های مختلفی برای این مشکلات پوستی وجود دارد. اما شاید بهترین کار عدم استفاده از محصولی باشد که چنین واکنشی را روی پوست ایجاد کرده است. به هر حال ممکن است حتی مام هایی که ادعا می‌کنند تماماً از مواد طبیعی ساخته شده‌اند نیز روی پوست منجر به چنین واکنشی شوند.

شیمیایی بودن عطرها و رایحه های مورد استفاده در مام زیر بغل

عطر مورد استفاده در مام زیر بغل و دئودورانت ها شیمیایی است. این عطرها در حقیقت مصنوعی بوده و زیر گروه مواد پتروشیمی هستند. ممکن است بدن شما به این مواد شیمیایی واکنش خوبی نشان ندهد.

مسدود شدن همه چیز روی پوست بدن توسط مام زیر بغل

پیش‌تر نیز این موضوع را به طور کامل شرح دادیم که مواد درون مام زیر بغل غدد تعریق را برای مدتی فلج کرده و منافذ روی پوست را می‌بندد تا قطرات عرق از آن خارج نشود. اما این موضوع نیز نباید نادیده گرفته شود که به جز منافذ پوست، سلول‌های مرده و رسوبات بدن، که از عوامل محیطی و سموم موجود در هوا روی پوست نشست کرده اند نیز، روی پوست زندانی می‌شوند. به همین دلیل پوست فرصت کمتری برای بازسازی سلولی و پاک سازی خود پیدا می‌کند. این یکی از مضرات مهم استفاده از مام ها است.

استفاده از فتالات در مام زیر بغل

یکی از موادی که در مام زیر بغل مورد استفاده قرار می‌گیرد، فتالات است. فتالات یک ماده روغنی بدون رنگ است که در اغلب مواد آرایشی و بهداشتی، به منظور ایجاد نوعی چربی و روانی خاص، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشمندان در بسیاری از تحقیقات علمی که در خصوص فتالات انجام داده‌اند، به وضوح ارتباط بین این ماده با دیابت و انواع سرطان را اثبات کرده‌اند.

گرچه میزان فتالاتی که در مام زیر بغل مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار کم است، ضمن آن که این مواد از طریق پوست جذب نمی‌شوند. اما به هر حال این ماده سمی است و مصرف مکرر محصولاتی که در ترکیبات خود از آن استفاده می‌کنند توصیه نمی‌شود.

ممانعت از تعریق سالم پوست

البته که تعریق زیاد آزار دهنده و مشکل ساز است. اما واقعیت آن است که منافذ پوست برای عرق کردن طراحی شده اند. و غدد تعریق برای فراهم کردن عرق به منظور خنک کردن بدن. استفاده از مام زیر بغل باعث می‌شود این منافذ بسته شده و گرما درون بدن باقی بماند. ضمن آن که یکی از اصلی ترین مسیرهای دفع سموم بدن که عرق کردن است، مسدود می‌شود. به هر حال پوست باید نفس بکشد و مام زیر بغل این امکان را از آن می‌گیرد.

احتمال ایجاد آسم در اثر استفاده مکرر از مام زیر بغل

یکی دیگر از مضراتی که باید در خصوص استفاده مام زیر بغل آن را برشمرد، احتمال ایجاد آسم در افراد است. آسم به دلیل وجود فتالات و چند ماده مضر دیگری که در مام زیر بغل مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد می‌شود. بنابراین اگر این مشکل را دارید یا بعد از استفاده از مام مردانه یا مام زنانه خود احساس تنگی نفس کردید، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و مصرف مام خود را متوقف کنید.

تهدید جدی برای سلامت سیستم عصبی

اسپری هایی که استفاده می شوند هرگز نباید به طور مستقیم به پوست به خصوص پوست زیر بغل زده شوند چرا که 4 ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی انها برای سلامت سیستم عصبی - قلب - مغز و کلیه ها یک تهدید جدی هستند.

مقاومت به آنتی بیوتیک

تریکلوسان یا پولی اگزامتیلن مواد شیمیایی موجود در ضد عرق ها هستند که استفاده زیاد از مواد ضد میکروبی موجب ایجاد زنجیره های باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک ها می شود.

ابتلا به بیماری جنون و آلزایمر

آلومینیوم عاملی برای ابتلا به بیماری جنون می باشد که دربرخی اسپری های ضد عرق وجود دارد. مقدار زیادی از آلومینیوم در مغز می تواند باعث سمی شدن عصب و ابتلا به بیماری آلزایمر گردد.

ابتلا به سرطان سینه

آلومینیوم فعال موجود در این محصولات در کنار غده عرق حفره ای را ایجاد می کنند که سبب جلوگیری از تعریق می شود. مواد خطرناک موجود جذب شده از محصولات ضد عرق سبب سرطان سینه می شود زیرا زیر بغل نزدیک سینه است.

خطر ابتلا به بیماری کلیوی

با استفاده مکرر از مام و محصولات ضد عرق ماده ای به نام آلومینیوم هیدرواکسید در خون افزایش می یابد که بر روی کارکرد صحیح کلیه اثر می گذارد.

بهم ریختگی هورمون ها

وجود پارابن ها یا تریکلوسان در برخی از محصولات ضد عرق باعث آشفتگی های هورمونی می شوند زیرا این دو ماده با تیروئید و عملکرد ژن واکنش نشان می دهد.

  • منبع
  • تاپیک شاپ
  • نمناک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید