امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277429
۸۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

معایب و عوارض لمینت دندان که بسیار مهم است!

معایب و عوارض لمینت دندان که بسیار مهم است!

لمینت دندان چیست؟

لمینت لایه ای بسیار نازک از جنس سرامیک یا پرسلن است که بر روی دندان طبیعی فرد چسبانده می شود. برای این کار معمولا به میزان بسیار کم دندان ها تراشیده می شوند. میزان این تراش با توجه به تشخیص دندانپزشک متخصص، نوع لمینت و شکل دندان ها متفاوت است. اما سوال اینجاست که آیا این درمان نیز مانند سایر درمان های پزشکی عوارضی دارد یا خیر؟

برای پاسخ به سوال بیماران در خصوص عوارض لمینت دندان باید بگویم که این درمان نیز ممکن است معایب و عوارضی داشته باشد اما اینطور نیست که حتما همه بیماران دچار یک یا چند مورد از این عوارض شوند. این موضوع به موارد زیادی از جمله تخصص، دانش و تجربه دندانپزشک، رعایت مقدمات قبل و موارد حین و مراقبت های پس از لمینت کردن دندان توسط پزشک و بیمار و حتی مواد و تجهیزات مورد استفاده طی درمان بستگی دارد.

معایب لمینت دندان

1- عدم امکان ترمیم لمینت دندان در صورت شکستن یا پریدگی

برخلاف روش کامپوزیت کردن دندان، به دلیل جنس مخصوص مواد تشکیل دهنده لمینت، در صورتی که دچار پریدگی یا شکستگی شوند، باید لمینت آن دندان تعویض شود. البته جنس لمینت دندان بسیار سخت و محکم است و به سادگی دچار پریدگی یا شکستگی نمی شود. همچنین با رعایت مراقبت های بعد از لمینت کردن دندان می توانید برای همیشه با سلامت کامل آنها را در دهان خود داشته باشید.

2- لمینت کردن دندان برگشت پذیر نیست

به دلیل اینکه به مقدار بسیار جزئی در حین فرایند نصب لمینت، دندان ها تراش می خورند، نمی توان لمینت را پس از نصب جدا کرده و چیزی به جای آن قرار ندهید. همچنین پس از لمینت کردن دندان ها، پس از مدتی فراموش می کنید که شکل دندان های شما زمانی چگونه بوده است و چشم و ذهنتان به ظاهر زیبای جدید عادت می کند.

3- عدم امکان تغییر شکل و فرم پس از نصب

لمینت دندان قبل از نصب در لابراتوارهای سازنده آن با دقت بسیار بالا قالب گیری و ساخته می شوند. مواد تشکیل دهنده لمینت دندان از جنس سرامیک و دارای سختی بسیار بالا هستند که همین امر نیز باعث دوام و ماندگاری بسیار بالای آن ها و همچنین مقاومت بالای آن ها در مقابل تغییر رنگ می شود. اما از سوی دیگر همین موضوع باعث می شود تا بر خلاف کامپوزیت که روی دندان شکل داده می شود، لمینت پس از نصب روی دندان قابلیت تغییر شکل و فرم نداشته باشد.

4- هزینه بالاتر نسبت به سایر روشهای دندانپزشکی زیبایی

همانطور که پیشتر نیز گفته شد در کنار مزایای بسیار، هزینه لمینت کردن دندان ها بالاتر از روش هایی همچون کامپوزیت کردن دندان، بلیچینگ یا سفید کردن دندان و اغلب درمان های دندانپزشکی زیبایی است. البته به خودی خود نمی توان این موضوع را جزو معایب لمینت دندان به شمار آورد چرا که هر کیفیتی بهایی دارد. در این مورد نیز بهایی که شما می پردازید، در قبال به دست آوردن بالاترین کیفیت ممکن، بیشترین طول عمر و ماندگار ترین رنگ در دندان هایتان است.

عوارض لمینت دندان

ایجاد حساسیت نسبت به گرما و سرما پس از لمینت کردن دندان

این حساسیت در اغلب موارد طبیعی و شایع است و در صورتی که با آن مواجه شدید جای هیچگونه نگرانی نیست. علت آن کاری است که بر روی دندان ها انجام می شود و پس از مدت کوتاهی خود به خود از بین می رود. اما اگر پس لمینت کردن دندان به مدت طولانی دچار حساسیت به سرما یا گرما شدید و این حساسیت از بین نرفت، با دندانپزشک متخصص خود مشورت کنید تا شما را برای از بین بردن آن راهنمایی کند.

تغییر رنگ لمینت دندان و ایجاد ناهماهنگی با رنگ سایر دندان ها در صورت انتخاب نادرست دندان های کاندید لمینت

لمینت دندان به خودی خود تغییر رنگ نمی دهد، بلکه موادی که با آن در تماس هستند، باعث تغییر رنگ لمینت دندان در طول زمان می شوند. البته لمینت در مقابل تغییر رنگ بسیار مقاوم است، اما مصرف مواد غذایی رنگ دار مانند قهوه و همچنین استعمال دخانیات می توانند به مقدار بسیار کم و آن هم در طول زمان در آن تغییر رنگ ایجاد کند. عموما این مواد در دندان های طبیعی تغییر رنگ بیشتری ایجاد می کنند و این امر باعث تفاوت رنگ در ظاهر دندان های لمینت شده و دندان های لمینت نشده می شود. اما از آنجاییکه عموما تمامی دندان های روی خط لبخند را که در معرض دید هستند، لمینت می کنند، این تفاوت رنگ هیچ گاه دیده نخواهد شد.

پوسیدگی دندان زیر لمینت در صورت عدم نصب صحیح

عدم رعایت اصول قرار دادن و مراحل نصب لمینت ممکن است باعث شود که دندان ها در زیر لمینت به مرور دچار پوسیدگی شوند. تجربه بالای دندانپزشک متخصص در کنار استفاده از روش ها و تجهیزات به روز باعث می شود تا بیمار پس از نصب لمینت با مشکلی مواجه نشود.

بروز بیماری های پریودنتال یا لثه ای در صورت عدم رعایت موارد لازم

بیماری های لثه ای شامل عفونت های بافت لثه، لقی دندان و تحلیل رفتن بافت لثه می شوند. تشخیص و تعیین صحیح مراحل انجام لمینت با توجه به شرایط بیمار و نصب صحیح لمینت دندان توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی باتجربه، باعث می شود تا هرگز با این موارد مواجه نشوید.

کنده شدن یا جدا شدن کامل لمینت دندان

یکی دیگر از عارضه هایی که می توانیم بیان کنیم، کنده شدن یا افتادن لمینت از روی دندان می باشد که این اتفاق می تواند به دلیل عدم مهارت و تخصص دندانپزشک ایجاد شود.

معایب و عوارض لمینت دندان که بسیار مهم است!

 جلوگیری از عوارض لمینت دندان

می خواهید دندانهایتان را لمینت کنید، اما هنوز نگرانی هایی دارید؟ با در نظر گرفتن این موارد می توانید با خیالی آسوده به کلینیک دندانپزشکی زیبایی مراجعه و دندان های خود را لمینت کنید و زیباترین لبخند ممکن را داشته باشید:

1- از گاز زدن مواد غذایی سخت مانند یخ، شکستن آجیل و باز کردن درب اجسام با دندان خود کاملا پرهیز کنید. این موارد فشار بالایی به دندان شما وارد می کنند و می توانند حتی دندان طبیعی را نیز دچار شکستگی کنند. اما حتی اگر لمینت دندان شما دچار شکستگی شود باز هم جای نگرانی نیست. به دندانپزشک متخصص زیبایی خود مراجعه کنید تا آن را برای شما تعویض کند.

2- مصرف بیش از حد مواد غذایی رنگ دار را کنار بگذارید. مصرف به اندازه، هرگز مشکلی ایجاد نمی کند، اما مصرف بیش از اندازه باعث تسریع فرایند تغییر رنگ لمینت دندان می شود.

3- استعمال دخانیات را کاهش دهید. دود دخانیات به شدت رنگ زا و مخرب است. علیرغم اینکه مواد تشکیل دهنده لمینت از جنس سرامیک و بسیار بسیار نسبت به تغییر رنگ مقاوم هستند، استعمال کمتر و یا عدم استعمال دخانیات کمک شایانی به دوام رنگ لمینت دندان شما خواهد کرد.

4- بهداشت دهان و دندان خود را به بهترین شکل رعایت کنید. این تصور که بعد از لمینت کردن نیازی به مسواک زدن نیست کاملا اشتباه است! حتی سطوح سرامیکی لمینت نیز نیاز به تمیز کردن دارند. دقت کنید که لمینت لایه رویی دندان شما را پوشش می دهد. علاوه بر این شما دندان های دیگری نیز در دهان خود دارید. بعد از لمینت کردن هم باید به طور منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

در صورت مواجه شدن با یک یا چند مورد از معایب و عوارض لمینت دندان چه کنیم؟

علیرغم اینکه در صورت مراجعه به متخصص مجرب و رعایت اصول و موارد لازم توسط پزشک و بیمار احتمال مواجه شدن با عوارض به حداقل می رسد، باز هم در موارد بسیار نادر ممکن است، بیمار با مواردی مواجه شود که نیاز به کمک و راهنمایی پزشک متخصص داشته باشد.

1- در صورتی که پس از لمینت کردن دندان خود متوجه هر گونه ترک، پریدگی و یا شکستگی شدید، در اولین فرصت با کلینیک تماس بگیرید تا علاوه بر تنظیم زمان ویزیت، مواردی را که تا زمان مراجعه باید رعایت کنید به شما اطلاع دهند. به عنوان مثال عموما ایجاد کمی حساسیت در دندان در صورت شکستن لمینت طبیعی است اما شما باید تمام مشکلات خود را به طور دقیق با پزشک درمیان بگذارید.

2- اگر لمینت دندان شما به طور کامل جدا شد، آن را به دقت در پوشش محافظی مانند یک دستمال تمیز نگهداری کنید و به کلینیک ارائه دهید.

3- اگر متوجه هر گونه التهاب یا حالت غیر عادی در لثه خود شدید با پزشک متخصص خود تماس بگیرید تا هم وقت ویزیت تنظیم کند و هم شما را برای اقدامات لازم تا زمان مراجعه به کلینیک راهنمایی کند.

  • منبع
  • کلینیک دندانپزشکی زیبایی مریم

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید