امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268158
۳۰۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

نکاتی برای یخچال و رفع بوی بد آن

برای رفع بوی بد یخچال قبل از بیان راه دفع بوی آن باید گفت که غذاها را با در باز در یخچال نگذارید و چند مدت یک بار یخچال را از برق کشیده و پاک کنید و نگذارید که یخچال بوی بد بگیرد ولی برای برطرف کردن بوی یخچال می توانید از راه های زیر بهره بگیرید:

نکاتی برای یخچال و رفع بوی بد آن

نکاتی برای تمیز کردن یخچال و رفع بوی بد آن

رفع بوی بد یخچال

برای رفع بوی بد یخچال قبل از بیان راه دفع بوی آن باید گفت که غذاها را با در باز در یخچال نگذارید و چند مدت یک بار یخچال را از برق کشیده و پاک کنید و نگذارید که یخچال بوی بد بگیرد ولی برای برطرف کردن بوی یخچال می توانید از راه های زیر بهره بگیرید:

1-مناسب ترین وسیله برای این کار محلول جوش شیرین و آب گرم است(که محلول جوش شیرین 2 قاشق و آب 1 لیتر را تهیه می کنید) و آن را با اسفنج به تمام قسمت های یخچال بکشید. از جمله طبقه های یخچال و جایخی ها و کشوهای میوه را تمیز کنید و لاستیک درون یخچال را نیز پاک کنید و با اسفنج مرطوب دیگری همراه با آب و پودر رختشویی تمیز می کنید و با حوله ای نرم خشک کنید.

2- راه دیگر برای رفع بوی یخچال گذاشتن پودر زغال در یخچال است و برای استفاده مجدد و بازیافت زغال می توانید هر از گاهی زغال را در قابلمه ای ریخته و و روی شعله ای قرار داد و خوب گرم کرد تا مجدد آماده جذب بوهای یخچال گردد.

3- مقداری سرکه داغ داخل یخچال بگذارید تا بوی بد آن از میان برود و لازم است که ابتدا یخچال را خاموش کنید.

4- از بوگیرهای مخصوص که در یخچال استفاده می شود و در بازار موجود است می توان بهره گرفت.

5- اگر مقداری وانیل را به پنبه ای آغشته کنید و در درون یخچال بگذارید نیز بوی دلپذیری در یخچال ایجاد خواهد کرد.

6- می توان قند سوخته را به عنوان بوگیر یخچال مورد استفاده قرار داد، مخصوصاً در زمان مسافرت که یخچال بلا استفاده می ماند این ماده در داخل یخچال باعث از بین بردن تمام بوها خواهد شد.

7- برای رفع بوی یخچال می توانید مقداری زغال را نیم کوب کنید، در کیسه پارچه ای نازکی بریزید و در یخچال به خصوص طبقات بالای آن بگذارید. هر چند وقت یکبار کیسه زغال را در آفتاب بگذارید تا خشک شود و دوباره قدرت بوگیری داشته باشد.

تمیز کردن یخچال

1-برای پاک کردن و زدودن مواد غذایی و لکه ها از داخل یخچال مقداری جوش شیرین، آب و چند قطره صابون مایع را با هم آغشته و مخلوط می کنیم و ابر یا پارچه را در آن فرو برده یخچال را به وسیله آن تمیز می نمایم.

2- برای پاک کردن جای بدمنظره برچسب های مختلف بر روی در یخچال می توانید روغن جلای مبلمان را روی آنها پاشیده و سپس با دستمال نرمی پاک کنید.

3- هنگامی که لکه هایی روی یخچال به رنگ زرد ایجاد شده و با هیچ مایع پاک کننده ای رفع نمی شود در آن هنگام کمی پنبه را به سرکه آغشته کنید و با آن روی لکه های زرد رنگ بکشید. بگذارید کمی بماند بعد با یک ابر تمیز روی آن را بکشید. سریعاً پاک می شود.

4- جدار داخل یخچال را نیز هر چند وقت یکبار با محلول جوش شیرین و آب تمیز کنید.

مکان یخچال

هرگز یخچال را در نزدیکی اجاق گاز یا آبگرمکن قرار ندهید، زیرا حرارت ناشی از پخت و پز اجاق گاز، باعث کاهش عمر دستگاه می شود. محل استقرار یخچال باید بین 15 تا 20 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد.

نکات یخچال و فریزر

1- برای کنترل درجه حرارت از دماسنج یخچال استفاده کنید.

2- فاسدشدنی ترین مواد غذایی را در سردترین قسمت یخچال قرار دهید.

3- برای آنکه یخچال در تمام اوقات سرد باقی بماند، از پر کردن بیش از حد آن بپرهیزید.

4- در یخچال را طولانی تر از مدت لازم باز نگه ندارید.

5- ذوب کردن یخ یخچال به طور منظم موجب خنک نگه داشتن آن و کاهش مصرف برق خواهد شد.

6- تکثیر اغلب باکتری ها در یخچال، کند و در فریزر، متوقف می شود. اما یخچال یا فریزر نمی تواند باکتری ها را نابود کند، بنابراین باید از پخش و انتقال آنها از یک ماده غذایی به ماده فذایی دیگر جلوگیری کنید.

7- برای جذب رطوبت داخل یخچال می توانید ظرفی پر از نمک در آن قرار دهید.

منبع: راهنمای جامع خانه داری - سحر کریمی

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید