امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276219
۷۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

پولشویی | رتبه بندی عوامل مؤثر برافزایش پولشویی در نظام بانکی ایران

پولشویی | رتبه بندی عوامل مؤثر برافزایش پولشویی در نظام بانکی ایران

رتبه بندی عوامل مؤثر برافزایش پولشویی در نظام بانکی ایران

واژه پولشـویی به عنوان مفهومی با کاربرد گسـترده در دستگاه های اقتصادی مطرح شــده اســت و بانک ها به عنوان یکی از پر کاربردترین درگاه های فعالیت پولشــویان، قسمت اصلی معاملات مالی مربوط به دارایی های غیرقانونی را به خود اختصاص داده اند.

در هر جامعه ای سـیاسـت گذاری مناسـب در مورد بخش اقتصـادی، نیازمند دسترسی جامع و دقیق در مورد عملکردهای اقتصــادی آن کشــور اســت، اما به دلایل مختلف از جمله پنهان بودن بخشـی از فعالیت ها، دسـترسی به این اطلاعات امکان پذیر نیست. از آنجایی که فرایند تطهیر و پاکســازی عواید حاصــل از فعالیت های مجرمانه و غیرقانونی مانند پولشـویی که یکی از فعالیت های زیرزمینی محسوب می شود و رشد آن منجر به اختلالات زیادی در سـیسـتم اقتصـادی از جمله سـیسـتم بانکی می گردد.

پولشـویی فرآیندی اســت که طی آن پول غیرقانونی که حاصــل فعالیت های مجرمانه مانند قاچاق موادمخدر، قاچاق انسان، قاچاق اسلحه و کالا، کلاه برداری و... است که در چرخه ای از فعـالیـت هـا و معـاملات بـه پول قـانونی و تمیز تبـدیل می شـــود.

از کانون های عمده پولشــویی می توان به شــبکه های بانکی، بازار بورس اوراق بهادار، خرید و فروش اوراق قرضــه عمومی، کارت های اعتباری، خرید وفروش ســکه، طلا و ارز، دارایی و مســتغلات اشــاره نمود.

دریافت PDF رتبه بندی عوامل مؤثر برافزایش پولشویی در نظام بانکی ایران
  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید