امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278469
۱۲۹۴
۱
۰
نسخه چاپی

کرونا در بارداری | اطلاعات مهمی که باید زنان باردار در مورد کرونا بدانند!

احتمال ابتلا به بیماری کرونا در زنان باردار هم مانند بقیه افراد جامعه وجود دارد. با توجه به تحقیقاتی که روی زنان باردار انجام شده، نمی‌توان گفت بیماری کرونا در زنان باردار شدیدتر است یا علائم کرونا در دوران بارداری متفاوت است.

کرونا در بارداری

کرونا در بارداری

احتمال ابتلا به بیماری کرونا در زنان باردار هم مانند بقیه افراد جامعه وجود دارد. با توجه به تحقیقاتی که روی زنان باردار انجام شده، نمی‌توان گفت بیماری کرونا در زنان باردار شدیدتر است یا علائم کرونا در دوران بارداری متفاوت است. در حال حاضر تحقیقات کمی روی مادران باردار مبتلا به کرونا انجام شده است.

این اطلاعات به ما نشان می‌دهد كه در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، دیابت، ایدز (HIV) و مشکلات ریوی در زنان باردار، ممکن است که بیماری کرونا علائمی حاد داشته باشد یا نیاز به مراقبت‌های ویژه داشته باشد.

در دوران بارداری، سیستم ایمنی زنان ضعیف‌تر از حالت عادی است و به دلیل رشد جنین، حجم رَحِم افرایش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا به اندام‌هایی مانند ریه بیشتر از حد معمول فشار وارد شود و هوا به خوبی در آن جريان نداشته باشد. بنابراین ریه‌ها بیشتر مستعد بیماری‌های عفونی و ویروسی می‌شوند. ضعف سیستم ایمنی و تغذیه جنین از بدن مادر هم می‌تواند زنان باردار را بیشتر در خطر بیماری‌ها قرار دهد. تحقیقاتی که روی ویروس کرونا مرس (MERS)، سارس (SARS) و کووید-۱۹ انجام شده، نشان می‌دهد که زنان باردار آسیب‌پذیرتر از باقی مردم هستند. در این مطالعه تنها یک‌چهارم این زنان سقط جنین داشتند. بر اساس مطالعه‌هایی که دانشگاه هوواژونگ چین (Huazhong University) روی مادران باردار انجام داده، بعضی از نوزادانی که به دنیا آمدند علائم‌هایی مانند قرمزی پوست، تب و مشکلات تنفسی داشتند.

توجه کنید که هنوز هم اطلاعات پزشکی در مورد علائم کرونا در زنان باردار و اثرات این بیماری در آن‌ها کم است. پس رعایت اصول بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و مشورت با پزشک خود را به هیج عنوان فراموش نکنید.

از سوالات مهمی که با کشف ویروس کووید-۱۹ مطرح شد این است که کرونا در بارداری چه خطراتی دارد و چه تاثیراتی روی زنان باردار می‌گذارد. متاسفانه هنوز به طور قطع جواب این سوال‌ها را نمی‌دانیم. بر اساس تحقیقاتی که روی ۹ زن باردار مبتلا به کرونا در چین انجام شد، آزمایش هیچ‌کدام از نوزادان مثبت نبود.

اما دو نوزاد در ابتدای تولد کمی تنگی نفس و تب داشتند که بعد از چند روز بهبود پیدا کردند. هنوز به طور قطع مشخص نیست که انتقال کووید-۱۹ به نوزادان بعد از زایمان یا از طریق مادر مبتلا اتفاق می‌افتد. بنابراین مشاوره با پزشک و کنترل استرس برای مادران بارداری که به این ویروس مبتلا شده‌اند ضروری است.

علائم و نشانه های کرونا در بارداری

بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است و می‌تواند باعث عفونت در بدن شود. عفونت هم می‌تواند برای سلامت زنان باردار و جنین خطرناک باشد. به همین دلیل توجه و اطلاع از اولین علائم کرونا در بارداری مهم است. کرونا در زنان باردار با توجه به شرایط جسمی آن‌ها می‌تواند علائمی کوتاه‌ مدت یا بلند مدت داشته باشد.

تقریبا ۷۰ درصد مادران مبتلا، با علائم گوارشی کرونا مانند حالت تهوع، اسهال، درد شکم و علائم دیگری مثل سردرد و مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. در صورت خفیف بودن بیماری، درمان سرپایی انجام می‌شود، ولی اگر بیماری‌های زمینه‌ای وجود داشته باشد باید مادر و جنین تحت نظر باشند.

بنابر این زنان باردار باید با مشاهده علائم بیماری کرونا سریعا برای درمان اقدام کنند.

علائم بیماری کرونا در بارداری هم مانند علائم عمومی این بیماری در بقیه مبتلایان است. این علائم می‌تواند در بعضی افراد بلندمدت باشد، مانند بدن درد و تنگی نفس که تا یک ماه بعد از بهبودی هم ادامه دارد. بعضی از شایع‌ترین علائم کرونا در بارداری شامل موارد زیر است:

• مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و درد شکم

• بدن درد

تب

• سرفه

• آبریزش بینی

• از دست دادن حس بویایی و چشایی

کرونا در بارداری

احتمال ابتلای زنان باردار به نوع شدید ویروس کرونا

متاسفانه تحقیقات کمی درباره اثرات کرونا و احتمال ابتلای زنان باردار به نوع شدید ویروس کووید-۱۹ انجام شده است. ولی با توجه به همین تحقیقات کم و مطالعه‌هاي دیگر می‌توان گفت که اگر مادران، مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند ‌دیابت، فشار خون بالا و ‌‌ایدز (HIV) باشند، احتمال حاد بودن بیماری در آن‌ها بالا می‌رود. بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و ارتباط با پزشک حیاتی است.

 کرونا در بارداری و آسیب به جنین

ما در مورد كرونا و علائم بیماری کرونا اطلاعات کمی داریم؛ چرا كه کووید-۱۹ ویروسی جدید و ناشناخته است. در حال حاضر تحقیقات کمی روی زنان باردار و مادرانی که در دوره شیردهی هستند انجام شده است. به همین دلیل نمی‌توانیم در مورد انتقال بیماری کرونا به جنین نظراتی دقیق و قطعی بدهیم. بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه هوواژونگ چین (Huazhong University) انجام شده، از چهار نوزاد مورد مطالعه، سه نوزاد به کووید-۱۹مبتلا شده بودند. ولی تا به حال ویروس کرونا در نمونه‌های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر دیده نشده است.

همان‌طور که گفتیم اطلاعات در مورد علائم کرونا در بارداری بسیار کم است، ولی دانستن یک سری نکات می‌تواند به سلامت مادر و جنین کمک کند. در حالت کلی، تب بالا در دوران بارداری به خصوص در هفته‌های اول می‌تواند مشکلاتی برای جنین ایجاد کند. احتمال بروز مشکلاتی در مغز و ستون فقرات جنین بین زنانی که در هفته ششم بارداری یا چهار هفته بعد از لقاح تب بالا داشتند، وجود دارد. این مشکل تقریبا در ۲ زن از هر ۱۰۰۰ زن دیده شده است.

اگر مادر به کووید-۱۹ مبتلا شود و به دلیل شدت بیماری، میزان اکسیژن کافی به جنین نرسد، سلامت جنین به خطر می‌افتد. زایمان زودرس به دلیل بیماری کرونا هم می‌تواند برای جنین مشکلاتی ایجاد کند. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده ممکن است به دلیل انتقال عفونت‌های ویروسی از مادر به جنین، رشد طبیعی به خوبی انجام نشود. به همین دلیل توصیه می‌شود که زنان باردار دو تا چهار هفته بعد از بهبودی بیماری‌شان، برای بررسی رشد جنین سونوگرافی انجام دهند. حتما با پزشکتان در ارتباط باشید تا از سلامت خود و جنین اطلاعات کاملی بدست آورید.

ویروس کرونا و شیردهی در مادران

مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که ویروس کرونا از طریق شیر به نوزاد منتقل نمی‌شود. سازمان بهداشت جهانی  (WHO)  توصیه می‌کند که مادران در زمان شیر دادن توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند. رعایت نکات زیر ضروری است:

• هنگام شیر دادن از ماسک استفاده کنید

• در حد امکان تعداد افرادی که با شما و نوزادتان در ارتباط هستند را کم کنید

• دست‌هایتان را قبل از لمس نوزاد بشویید

به هیج عنوان ارتباطتان را با نوزاد قطع نکنید، چون‌که ارتباط با مادر برای رشد سالم نوزاد لازم است. همچنین شیر مادر برای سلامت و بهبود سیستم ایمنی نوزاد مفید است. اگر بیماری شما شدید است، می‌توانید با دوشیدن شیرخود یا با کمک گرفتن از مادران دیگر به نوزاد خود شیر بدهید. بعضی از مطالعات این احتمال را مطرح کرده‌اند که پادتن تولید شده در بدن مادر برای مقابله با ویروس، از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شود.

روش‌ های پیشگیری از ابتلا به کرونا در دوران بارداری

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در دوران بارداری و زایمان نکات زیر را رعایت کنید:

• در منزل بمانید.

• در صورت امکان با پزشک و مامای خود به صورت تلفنی یا آنلاین در ارتباط باشید.

• مهمانی و ارتباط حضوری با دوستان را محدود کنید.

• فاصله‌گذاری اجتماعی به اندازه حداقل دو متر را رعایت کنید.

• شستشو و ضدعفونی کردن دست‌ها را فراموش نکنید.

• از لمس دهان، بینی و چشم‌های خود در صورت آلوده بودن دست‌ها بپرهيزيد.

• از ماسک، مخصوصا در مکان‌های شلوغ استفاده کنید.

• از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنید.

• در صورت مشاهده علائم گوارشی و تنفسی سریعا با پزشک تماس بگیرید.

• معاینه‌های ماهانه خود را برای بررسی سلامت جنین ادامه دهید.

استرس و اضطراب نداشته باشید.

• مصرف میوه و سبزیجات را فراموش نکنید.

ویتامین ‌D و زینک مصرف کنید.

همراهان زنان باردار و کادر پزشکی لازم است که شرایط را برای آرامش و سلامت مادر و جنین فراهم کنند.

کرونا در بارداری

راه های درمان کرونا در بارداری

اگر به بیماری کرونا مبتلا هستید حتما طبق دستورات پزشک خود درمان را ادامه دهید. به هیچ عنوان بدون‌ مشورت با پزشک از دارو درمانی یا روش‌های طب مکمل استفاده نکنید.

اگر پزشک شما بستری در بیمارستان را پیشنهاد کرد، باید تحت درمان و مراقبت‌های ویژه باشید. اگر نیاز به درمان سرپایی بود حتما در خانه از مایعات به مقدار زیاد مصرف کنید. از غذاهای سرخ شده و شیرین پرهیز کنید. میوه و سبزیجات، ویتامین و مکمل‌های غذایی که در دوره بارداری برای شما تجویز شده است را مصرف کنید. از ماسک استفاده کرده و دست‌ها و سطوح را مرتب ضدعفونی کنید. در صورتی که تنگی نفس داشتید یا علائم بیماری شما شدت گرفت، با پزشکتان تماس بگیرید.

علاوه ‌‌‌بر سلامت مادران در دوران کرونا، مراقبت از نوزادان تازه متولد شده هم دغدغه بسیاری از خانواده‌ها است. در صورتی که مادر مبتلا به کرونا باشد، فاصله گرفتن از نوزاد باید با توجه به نظر پزشک یا ماما انجام شود. اغلب توصیه شده است که مادر از نوزاد دور نباشد و با رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست‌ها، از کودک خود مراقبت کند. چون‌که حضور مادر برای رشد سالم کودک لازم است. برای جلوگیری از انتقال ویروس بهتر است تعداد افراد کمی با نوزاد در تماس باشند و هنگام سرفه یا عطسه حتما از ماسک استفاده شود.

  • منبع
  • دکتر دکتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید