امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266257
۳۰۰۳
۱
۰
نسخه چاپی
tooth cyst

کیست دندان | کیست دندان چرا بوجود می آید و علائم و درمان آن چیست؟

کیست دندان | کیست دندان چرا بوجود می آید و علائم و درمان آن چیست؟

کیست دندان

کیست دندان در واقع به ضایعه ای گفته می شود که در ناحیه دهان و دندان وجود دارد. لازم به ذکر است که بدانید کیست های دندانی ممکن است در قسمت مخاطی دهان، انتهای استخوان ریشه ی دندان، داخل استخوان فک و اطراف دهان و دندان مشاهده شود.

کیست دندان توده‌ای است که در اغلب موارد حاوی مایع می‌باشد و از علائم شایع آن می‌توان به درد ناگهانی در لثه و دندان اشاره کرد.

کیست دندان نوعی بافت کیسه مانند است که در کنار تاج دندان و یا در کنار ریشه دندان رشد کرده و درون آن ممکن است از مایعی پر باشد و ممکن است متورم ولی پر از هوا باشد. کیست دندان در اطراف ریشه دندان بر اثر عفونت ها شکل میگیرد اما میتواند بافت ریشه دندان را از بین ببرد و نابود کند در واقع باعث از بین  رفتن دندان و ریشه دندان شود. گاهی برای خارج کردن کیست دندان نیاز به جراحی پیدا میشود پس حتما کیست دندان را جدی بگیرید و برای معاینه مرتب نزد دندانپزشک بروید.

کیست دندانی توسط عکس برداری رادیوگرافی قابل مشاهده می باشد که می بایست توسط پزشک متخصص ارتودنسی و دندانپزشکی مورد بررسی واقع شود.

علت ایجاد کیست دندان

صدمه یا آسیب دیدن دندان: کیست دندان غالباً پی‌آمد آسیب یا صدمه دیدن دندان است.

پوسیدگی دندان: شایع‌ترین دلیل ایجاد کیست پوسیدگی دندان است که به سوراخ شدن دندان منجر می‌شود و معمولاً نقطه شروع عفونت کردن دندان است.

جمع شدن پلاک در دهان: این عارضه نتیجه کوتاهی در رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه نامناسب و عدم مراجعه منظم به دندانپزشک و جرم‌گیری نکردن دوره‌ای است.

همچنین کیست دندان معمولا به دلیل پوسیدگی دندان و یا ریشه دندان هایی که قبلا به وسیله ترمیم نادرست دچار عفونت شده اند ایجاد می گردد.

عفونت ریشه دندان نیز به دلیل عصب کشی و یا ترمیم نادرست دندان به وجود آمده که می تواند به درد نیز منجر شود. عفونت موجود در ریشه دندان پس از مدتی از ریشه دندان خارج شده و بافت های مجاور را تحت تاثیر قرار می دهد اگر این عفونت در دندان باقی بماند به مرور گسترش پیدا کرده و با بزرگتر شدن کیست استخوان های اطراف دندان را دچار آسیب می کند.

لذا عفونت دندان را باید جدی گرفت چرا که با تشدید این امربه استخوان فک آسیب رسانده و سللامت دندان را با خطر مواجه می سازد. در نتیجه انجام درمانی نظیر ایمپلنت را با مشکل مواجه می سازد.

کیست دندان | کیست دندان چرا بوجود می آید و علائم و درمان آن چیست؟

علائم کیست دندان

- کیست بافت نرم توده‌ای کوچک و بدون درد است که قطر آن غالباً کوچک‌تر از یک اینچ است.
- کیست زیر پوست داخل لب پایین، داخل گونه‌ها یا لثه‌ها ایجاد می‌شود.
- کیست معمولاً بدون درد است، مگر آن که عفونی باشد.
- کیست کوچک ادنتوژنیک داخل فک بدون درد است.
- اگر کیست ادنتوژنیک بزرگ و عفونی شود، دردناک نیز خواهد شد.
- کیست باعث برجسته شدن استخوان فک و لق شدن و حرکت کردن دندان می‌شود.

درمان کیست دندان

برای درمان کیست دندان دو راه حل وجود دارد و روت کانال تراپی لازم است. در وحله اول دندانی که قبلا عصب کشی و یا ترمیم شده و کیست در انتهای ریشه دندان وجود دارد می بایست توسط دندانپزشک مجدد مورد درمان و یا عصب کشی مجدد قرار بگیرد. روش دیگر کشیدن دندان است. بعد از درمان توصیه می شود که به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده تا مجدد مورد معاینه قرار گیرد و نتیجه درمان بررسی شود.

عوارض کیست دندان

یکی از سوالاتی که معمولا برای بیماران کیست دندان رخ می دهد، این است که در صورت عدم درمان کیست، چه اتفاقی می افتد و چه عوارضی متوجه آنها می شود. در ادامه با برخی از عوارض عدم درمان کیست دندان آشنا خواهیم شد:

1- از آنجایی که کیست های دندانی عفونی هستند می توانند موجب درد های شدید در دهان و دندان بیمار شوند.

2- از دیگر عوارض معمول کیست های دندانی می توان به عدم عملکرد نرمال میان دندان و لثه ها اشاره نمود.

3- این کیست ها می توانند با فشار های ناشی از عفونت و باکتری به دندان های سالم و مجاور دندان آسیب دیده نیز فشار وارد کرده و موجب خرابی آنها نیز شوند.

4- اگر کیست دندان بر روی فک ایجاد شود. می تواند با جابه جا کردن بافت های طبیعی لثه و فک موجب فرسودگی و از بین رفتن کامل دندان شود.

5- از آنجایی که کیست های دندانی روی لثه و در انتهای ریشه دندان تشکیل می شوند. اگر درمان نشوند می توانند به دندان فشار وارد کنند. در نهایت موجب لق شدن و افتادن دندان می شوند.

6- اگر کسیت دندان پس از تشخیص به سرعت درمان نشود. در مواقعی که بیمار تحت فشار عصبی باشد ، می تواند موجب بروز بی حسی در اجزای صورت بیمار شود.

7- انبساط استخوان فک یکی دیگر از عوارض ایجاد کیست های دندانی است. که می تواند کاملا بدون درد باشد. اما موجب فرسودگی استخوان فک در بلند مدت شود. و در نهایت فک را ضعیف می کند.

کیست دندان | کیست دندان چرا بوجود می آید و علائم و درمان آن چیست؟

انواع کیست دندان

کیست دندانی دارای انواع مختلفی می باشد که در قسمت های مختلف دهانی و به دلایل مختلف ایجاد می شود. به جهت همین تفاوت ها می تواند درمان های متفاوتی را نیز طلب کند.

انواع کیست دندانی به شرح زیر خواهد بود:

کیست لثه یا کیست پریفرال

همانطور که از نام آن پیداست، کیست لثه بر روی لثه ایجاد خواهد شد و استخوان دندان را تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

کیست پریودنتال

کیست پریودنتال در مواقعی رخ می دهد که پلاک های دندانی سبب ساییدگی دندان و آسیب به آن می شود. در نتیجه فاصله ای بین دندان و لثه ایجاد خواهد شد که زمینه را برای کیست و آبسه فراهم می کند.

کیست پری اپیکال

کیست پری اپیکال به جهت ایجاد عفونت دندان به وسیله پالپ دندانی می باشد که برای درمان این کیست تنها می بایست برای کشیدن دندان اقدام کرد. در صورتی که برای درمان اقدام نشود سبب از بین رفتن استخوان دندان خواهد شد.

کیست دنتی ژورس

کیست دنتی ژورس به نزدیکی دندان هایی که به صورت نهفته وجود دارند و یا دندان عقل، قابل رشد و مشاهده می باشند.

کیست رادیکولار

کیست رادیکولار سبب عفونت در قسمت نوک ریشه دندان خواهد شد.

کیست ادنتوژنیک یا پریموردیال

این کیست از جوانه های دندان به جا مانده رشد و تشکیل پیدا خواهد کرد. درواقع رشد این کیست از سلولو های باقی مانده می باشد.

کیست کراتوسیست

کراتوسیست نوعی از کیست می باشد که پس از درمان رشد و نمو می کند.

 درمان کیست دندان

 اگر کیست کوچک باشد با عصب کشی دندان درمان می شود ولی کیست های بزرگ  دندانی معمولا به کمک جراحی درمان می شوند. به این صورت که دکتر دندانپزشک ابتدا نمونه کوچکی از کیست را برای نمونه برداری جدا می کند. آن را به آزمایشگاه فرستاده تا نوع کیست دندان مشخص شود. سپس در یک جلسه، با ایجاد برش کوچکی کیست را به طور کامل خارج می کند. در برخی موارد به تشخیص دندانپزشک معالج نیازی به نمونه برداری قبل از جراحی نمی باشد.

  • منبع
  • دکتر حسینیان
  • دکتر جمیلیان
  • دکتر داوودیان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید