امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275550
۲۸۰۳
۱
۰
نسخه چاپی
Shiatsu

ماساژ شیاتسو چیست؟ | مراحل ماساژ شیاتسو | تکنیک های ماساژ شیاتسو | 11 مزیت ماساژ شیاتسو برای بدن

ماساژ شیاتسو چیست؟

ژاپنی‌ها هم یک سبک خاص خود از ماساژ را دارند. سبکی که حالا به ماساژ شیاتسو معرف شده بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. این ماساژ با مالش عمیق نقاط خاصی از بدن انجام می‌شود و فواید درمانی و آرامشی بسیار دارد و این فواید به صورت علمی ثابت شده

ماساژ شیاتسو چیست؟

ماساژ شیاتسو یک نوع ماساژ ژاپنی و با استفاده از فشارِ انگشتان است. هرچند در ماساژ شیاتسو کف دست‌ها، بازوها و گاهی حتی پاها در طول جلسه ماساژ، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مفاهیم اصلی پزشکی چینی / ژاپنی Qi (تلفظ چی) است. این انرژی حیاتی در بدن ما است که همه کارکرد بدن را پایه ریزی می کند. جریان چی در مسیرهای خاص به نام meridians مریدیان جریان دارد. درمانگر شیاتسو به چی از طریق نقاطی در امتداد مریدیان می پردازد. زمانی که چی دارای کمبود و یا خارج از تعادل باشد علائمی از خود نشان می دهد، مانند سرما خوردگی معمولی، سردرد هفتگی یا روزانه، دردهای عضلانی و یا مشکلات گوارشی ظاهر می شود. این ها نشانه های عدم تعادل چی هستند، شیاتسو جریان Qi را در سراسر بدن تحریک و هماهنگ می کند. درمانگران شیاتسو حتی قبل از اینکه نشانه های فیزیکی ظاهر شوند، آموزش دیده اند تا الگوهای ناسازگار در بدن را تشخیص دهند. تغییرات ساده و در عین حال ظریف نشانه عدم تعادل است که به تنهایی ممکن است به نقطه ای که علائم ظاهر می شود پیشرفت کند. تعادل Qi را می توان با ارزیابی مناسب و جلسات منظم شیاتسو ایجاد کرد.

پیشینه ماساژ شیاتسو

حدود ۴ هزار سال پیش، چینی‌ها کشف کردند که فشار دادن برخی از نقاط بدن، می‌تواند به درمان درد و استرس کمک زیادی بکند. ۲۰۰۰ سال بعد ژاپنی‌های با الهام گرفتن از این موضوع ماساژ شیاتسو را ابداع کردند. شیاتسو در حقیقت از ترکیب ۲ کلمه به وجود آمده. شی و آتسو. شی در ژاپنی معنی انگشت و آتسو به معنی فشار است. کلمه شیاتسو به معنی فشار انگشت است. این ماساژ از طب سوزنی چینی الهام گرفته و با ایجاد نوعی فشار روی مناطق آسیب دیده بدن، که توسط انگشت شست، کف دست یا آرنج انجام می‌شود، باعث بهبودی آن می‌شود.

مراحل ماساژ شیاتسو

مراحل ماساژ شیاتسو

جلسه ماساژ شیاتسو معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. شما می بایست لباس های گشاد بپوشید و بسته به ناحیه ای از بدن که قرار است روی آن کار شود، روی یک تشک دراز می کشید یا روی یک کاناپه مخصوص می نشینید. شیاتسو یک روش ماساژ درمانی برای کل بدن است که بیشتر با فشار انگشت یا عضله های کف دست انجام می شود، البته در صورت نیاز از زانو، آرنج و پا نیز برای انجام ماساژ شیاتسو استفاده می شود.

ماساژ دهنده ماساژ شیاتسور ابتدا مرحله‌ای را اجرا می‌کند که به آن چی می‌گویند. در این مرحله ماساژور انرژی را در سطح بدن شما به گردش می‌آورد تا از مشکلات و بیماری‌های احتمالی باخبر شود. سپس کار خود را روی مناطقی که احساس می‌کند به درمان نیاز دارند، شروع می‌کند.

البته سوال اصلی این هست که چطور باید نقطه‌ای که به آن فشار آورده شود را پیدا کنیم؟ این نکته را در نظر داشته باشید که محل دقیق فشار در هر شخصی فرق می‌کند. این کار الگو‌ها و اصول مخصوص به خود را دارد.  این کار می‌تواند با لمس، مالش و نیشگون گرفتن انجام شود و باعث بهبودی محل آسیب دیده می‌شود.

امروزه شیاتسو چندین فرم مختلف مانند Namikoshi shiatsu و Zen shiatsu شامل می‌شود. در یک جلسه ماساژ شیاتسو ممکن است انواع دیگر ماساژ درمانی و روش‌های درمانی بدن نظیر ماساژ سوئدی و طب فشاری را نیز دریافت کنید. در ماساژ شیاتسو همان نقاط بدن که در طب فشاری و طب سوزنی هدف قرار داده می‌شود، دستکاری می‌شوند و هدف از این کار رفع انسداد مریدیان‌ها و جریان چی می‎باشد.

طب سنتی چینی، ماساژ شیاتسو، طب سوزنی، طب فشاری و … مواردی هستند که مفاهیم را از نظریه پنج عنصر اصلی که در 2000 سال پیش مطرح بود، برای درمان بیماری‌ها و انسداد انرژی در بدن، مورد استفاده قرار می‌دهند. پنج نظریه عنصر نشان می‌دهد که سیستم‌های مختلف در بدن با چرخه‌های مختلف و عناصری از قبیل چوب، آتش، زمین، فلز و آب ارتباط دارند و یا تحت‌تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند.

تکنیک های ماساژ شیاتسو

شیاتسو، به عنوان نوعی ماساژ ملایم و آرامش‌بخش، سعی در پرداختن به نگرانی‌هایی که بر کل سیستم روح-بدن تاثیر می‌گذارند، در نظر گرفته می‌شود. این باور وجود دارد که انرژی فرد را می‌توان برای التیام و تقویت اهداف از طریق لمس کردن به هدف دیگر ارسال کرد. فشار ملایم بر روی مریدیان‌های بدن به تحریک و افزایش جریان خون برای التیام و آرامش کمک می‌کند.

در یک جلسه ماساژ شیاتسو ممکن است انواع دیگر ماساژ درمانی و روش‌های درمانی بدن نظیر ماساژ سوئدی و طب فشاری را نیز دریافت کنید. در این جلسات گاهی اوقات قبل از ماساژ پالس‌ها فشاری برای ارزیابی مناطقی از بدن که کم یا بیش از حد تحریک شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از ارسال و بررسی پالس‌های مختلف توسط درمانگر، جلسه می‌تواند آغاز شود. این روش معمولا در صورتی استفاده می‌شود که درمانگر یک رویکرد پزشکی سنتی چینی را دنبال کند.

روغن‌ها و مرطوب کننده‌ها معمولا استفاده نمی‌شوند، زیرا مشتری معمولا در طول ماساژ لباس می‌پوشد. تنها زمانی که تکنیک‌های ماساژ سوئدی در جلسه به کار می‌رود، از روغن یا مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌کنند. معمولا لباس‌های گشاد برای این ماساژ پیشنهاد می‌شود. با این حال، برای تسهیل تماس مستقیم با پوست و مریدیان‌ها، پیشنهاد می‌شود در طول جلسه از شلوارک و تانک استفاده شود. چرا که برخی افراد حرفه‌ای بر این باورند که این کار به جریان انرژی بهتر برای مشتری کمک خواهد کرد.

در طول یک جلسه شیاتسو، درمانگر اعمال زیر را انجام می‌دهد:

- استفاده از ورز و فشار ملایم و ریتمیک، هنگام کار کردن در سمت قلب بیمار
- استفاده از حرکات لغزان روی پوست، عضلات، تاندون‌ها و رباط ها
- استفاده از ماساژ ملایم یا نگه داشتن نقاط فشار برای آزادسازی انسداد انرژی
- استفاده از حرکات تکانی برای تسکین استرس و پرورش ذهن و روح

نتیجه‌ی کار، یک تجربه‎ی جدید و آسوده است که ممکن است بعد از یک جلسه به دست بیاید. اگرچه تجربیات براساس بیماری‌ها و اهداف شخصی مشتریان متفاوت خواهند بود.

تکنیک های ماساژ شیاتسو

فواید ماساژ شیاتسو

شیاتسو نظیر بسیاری دیگر از تکنیک‌های Bodywork و ماساژ درمانی، می‌تواند یک روش مفید برای مراقبت از خود باشد که به عنوان بخشی از یک فرآیند و روال روتین و در حال پیشرفت باید به کار گرفته شود. اما با این حال، برخی از افراد پس از اولین جلسه ماساژ شیاتسو، نتایج قابل توجهی را تجربه کرده‌اند. تنش‌ها، فشارها و مسائل سلامتی که در زندگی روزمره بروز می‌کنند، گاهی به برنامه نگهداری نیاز دارند. این ماساژ به بدن می‌آموزد که بیشتر ریکلس باشد و انعطاف پذیری (هم جسمی و هم روحی) و تعادل بیشتری داشته باشد. همانند بسیاری از ابتکارات سالم، چسبیدن به درمان ممکن است به فرد برای رسیدن به نتایج طولانی‌تر و پایدارتر کمک کند. از فواید ماساژ شیاتسو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- آزادی تنش و استرس
2- ایجاد یک حالت بهتر و عمیق برای تمدد اعصاب
3- ایجاد تمرکز بیشتر و نگرش بهتر و ملایم‌تر
4- دستیابی به گردش خون بهتر و کمک به بهینه‌سازی تمام سیستم‌های بدن
5- کمک به بهبود شرایط درمان که در آن انرژی از تعادل خارج‌شده
6- افزایش سطح کلی انرژی
7- افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت، که به حفاظت از بدن کمک کرده و از رسیدن آسیب به آن جلوگیری می‌کند
8- حفظ سبک زندگی متعادل و سالم

به هر حال بهره‌مندی از مزایای مختلف انواع ماساژ در زندگی برای رسیدن به اهداف و انجام امور روزانه لازم و ضروری است. ماساژ را می‌توان به عنوان یک معجزه و مکمل برای درمان بسیاری از مشکلات بدن و ایجاد آرامش مطرح کرد. با خرید یکی از انواع صندلی ماساژ و استفاده از آن در طول روز برای دوری از فشارهای روانی، سلامتی، شادابی و سرحال بودن را به خودتان هدیه دهید.

11 مزیت ماساژ شیاتسو برای بدن

1- انرژی درمانی اساس ماساژ شیاتسو

یکی از اصلی ترین فواید ماساژ شیاتسو ساطع کردن انرژی در کل بدن است.

ماساژور شیاتسو کسی است که با تبحر و مهارتی که در اینکار دارد بر روی برخی از اعضای بدن فشاری را وارد می کند.

با اینکار انرژی که در آن بخش ذخیره شده به دیگر بخش های بدن ساطع می شود.

زمانیکه انرژی در کل بدن ساطع می شود درد بهبود یافته و بدن به مراتب احساس بهتری خواهد داشت.

ماساژور در این روش از فنون خاص و تکنیک های ضربه ای، با استفاده از انگشت شصت و یا آرنج و کف دست است، بهره می گیرد.

ماساژور شیاتسو بر روی نواحی مشخصی از بدن فشار وارد می کند و اینکار باعث انشعاب انرژی در کل بدن می شود.

از این رو بعد از یک الی دو جلسه از ماساژ شیاتسو به خوبی فواید آن را درک خواهید کرد.

2- از بین بردن درد کمر

همانطور که می دانید این روزها کمر درد و دردهای مفصلی یکی از دغدغه های افراد است.

کمر درد یکی از دردهای مزمن است که فرد را برای مدتی از کار و زندگی می اندازد.

متاسفانه استفاده از قرص های مسکن نه تنها درد را از ریشه درمان نمی کند، بلکه عوارض بعد از مصرف آن می تواند مشکلات دیگری را برای فرد ایجاد کند.

در اینجا ماساژ شیاتسو می تواند به داد این افراد برسد.

در این نوع ماساژ با آزادسازی انرژی از نواحی کمر، باسن و لگن درد کاهش می یابد.

ماساژ شیاتسو برای افرادیکه از درد سیاتیک هم رنج می برند نقش مهمی در بهبود آنها خواهد داشت.

همچنین این نوع ماساژ برای زمان بارداری هم روشی بسیار کاربردی است و باعث راحتی در تولد نوزاد می شود.

11 مزیت ماساژ شیاتسو برای بدن

3- از بین بردن دردهای میگرنی با ماساژور شیاتسو

میگرن و سردردهای تنشی این روزها افراد زیادی را درگیر کرده است و بدون شک شما هم آن را تجربه کرده اید.

جالب است بدانید: یکی از مهمترین فواید ماساژ شیاتسو از بین بردن دردهای میگرنی و سردردهای شدید و مزمن است.

در این روش ماساژور با ایجاد حرکت هایی در نواحی مختلف بدن انرژی ذخیره شده را رها می کند و موجب درمان سردردهای شدید می شود.

به صراحت می توان گفت: ماساژ شیاتسو یکی از سالم ترین روش هایی است که برای درمان سردرد به کار گرفته می شود.

همچنین این روش از مصرف بی رویه مسکن ها که فقط و فقط عوارض به همراه دارند جلوگیری می کند و در کوتاهترین زمان سردردهای مزمن را درمان می کند.

4- با ماساژ شیاتسو از دردهای قاعدگی خلاص شوید

ماساژ درمانی یکی از بهترین روش ها برای خلاصی از دردهای قاعدگی است.

ماساژور شیاتسو با بهره گیری از فنون خاص و ضربه ای به خوبی می داند چطور شما را از دردهای قاعدگی خلاص کند.

بانوان بسیاری این درد را تحمل می کنند و در بیشتر مواقع سعی می کنند از مسکن برای درمان و تسکین دادن استفاده کنند.

استفاده از قرص های مسکن ممکن است کمی درد را تسکین دهد منتها خطرات دیگری هم برایتان خواهد داشت.

در این ماساژ ژاپنی با استفاده از کف دست، آرنج و انگشت شصت بر روی نواحی شکم و بخش های دیگری از بدن که انرژی زیادی را در خود انباشه کرده است درد

کاهش و درمان می شود و شما احساس خوبی خواهید داشت.

مراحل ماساژ شیاتسو

5- با استرس و اضطراب خداحافظی کنید!

ماساژ شیاتسو در میان ماساژهای دیگر یکی از کاربردی ترین روش ها برای از بین بردن تنش های روزانه است.

استرس و اضطراب چه در محیط کار و چه در محیط خانه سبب می شود بدن آرامش لازم را نداشته و در نهایت دردهای عضلانی و سردرد های شدید به سراغتان بیاید.

یکی از مزیت های این نوع ماساژ از بین بردن استرس و اضطراب است.

در واقع ماساژور با کنترل سطح انرژی در بدن شما مانع از ایجاد نا آرامی و اضطراب شما می شود.

همچنین بد نیست بدانید: همین اضطراب می تواند مهمترین عامل بیماری های مرگبار در انسان شود.

از این رو ماساژ درمانی یکی از سالم ترین و مفیدترین روش های درمان است که می توانید با جلسات منظم آرامش و سلامتی را به خودتان و بدنتان هدیه دهید.

6- از دردهای مزمن و آسیب های ورزشی رها شوید!

اگر در گروه افرادی هستید که به دلیل حرکات ورزشی دچار آسیب شده اید جای خوبی آمده اید!

ماساژ شیاتسو روشی مجرب برای درمان آسیب های ورزشی است.

جالب است بدانید:

این ماساژ شیاتسو نسبت به ماساژ رفلکسولوژی بسیار قدرتمندتر بوده است.

برای درمان دردهای ناشی از آسیب های ورزشی بسیار مفید است.

این نوع ماساژ توسط ورزشکاران زیادی انجام شده و در همه این موارد نتیجه مثبتی داشته است.

شیاتسو تنها روش ماساژ درمانی نیست.

ولی به جرات می توان گفت: بهترین روشی است که برای درمان دردهای مزمن از آن استفاده می شود.

درمان بی خوابی با ماساژ شیاتسو

7- درمان بی خوابی با ماساژ شیاتسو

از دیگر فواید ماساژ شیاتسو که آرامشی ژرف را برای افراد به ارمغان می آورد درمان بی خوابی است.

خیلی از افراد به دلایل مختلف شب های نا آرامی را تجربه می کنند و بی خوابی امانشان را بریده است.

اگر شما هم در گروه این افراد قرار دارید و شب هایتان را با کلافگی به صبح می رسانید ماساژ درمانی را امتحان کنید.

ماساژ شیاتسو برای درمان بی خوابی فوق العاده است.

در واقع با فشارهای زیادی که بر روی نواحی بدن فرد وارد می شود انرژی زیادی از بدن او آزاد می شود.

همین آزادسازی انرژی تاثیری فوق العاده مجرب در درمان بی خوابی خواهد گذاشت.

فرد می تواند بعد از چند جلسه ماساژ درمانی از خوابی با کیفیت بهره مند شود و بدنی سالم و شاداب داشته باشد.

افراد به جای مصرف داروهای شیمیایی با این روش به درمان بی خوابی خود می پردازند.

8- اختلالات گوارشی را درمان می کند!

بد نیست کمی هم از فواید ماساژ شیاتسو در درمان اختلالات گوارشی صحبت کنیم.

در این روزهایی که مشکلات سوء هاضمه و اختلالات گوارشی مردم زیادی را به خود درگیر کرده است ماساژ درمانی چه نقشی دارد؟

ماساژور شیاتسو پا و یا کل بدن با استفاده از حرکات کششی، انگشت شصت و کف دست فشارهایی را در مناطقی از بدن وارد می کند.

ماساژور با توجه به آموزش کاملی که دیده است به خوبی می داند:

کدام نواحی بدن انرژی زیادی را در خودش انباشته کرده است.

ضربه زدن به نواحی موردنظر انرژی ذخیره شده آزاد می شود و در نهایت فرد از شر مشکلات گوارشی خلاص می شود.

جالب است بدانید:

این نوع ماساژ برای درمان هضم غذا هم بسیار کاربردی است و کمک به هضم سریع غذا یکی از فواید مهم ماساژ به روش شیاتسو می باشد.

9- بهبود گردش جریان خون با ماساژ به روش شیاتسو

ماساژ درمانی این روزها با استقبال بی نظیری روبرو شده است.

اکثر افراد از مصرف قرص ها و داروهای شیمیایی فراری شده اند و ماساژ درمانی را کلید حل مشکلات خود می دانند.

یکی از فوایدی که نباید آن را دست کم گرفت بهبود گردش جریان خون است.

گردش جریان خون یکی از اصلی ترین عامل سلامتی و تندرستی است.

به همین دلیل فردی که گردش خون او دچار مشکل است، مدام از بیماری های عضلانی، سردرد و بیماری های دیگر رنج می برد.

در عوض فردی که گردش خون او درست باشد نه تنها سالم تر است، بلکه از بدن قوی برخوردار بوده است.

مواد مغذی و مواد معدنی در بدن او به راحتی تامین می شود.

همچنین لازم است بدانید:

فردی که گردش خون او به سرعت کار می کند، زمانیکه دچار آسیبی در بافت عضلات شود به سرعت بافت آسیب دیده شده ترمیم می شود.

از این رو ماساژ شیاتسو با بهبود گردش خون بیماری های مختلفی را از فرد دور می کند.

فشارهای متوسطی که روی بدن آورده می شود باعث تسریع در گردش خون می شود.

همین فشارهای ضربه‌ای با آزادسازی انرژی و ساطع کردن انرژی در کل بدن سلامتی و تندرستی را برای شخص به ارمغان خواهد آورد.

 تقویت سیستم ایمنی بدن با ماساژ شیاتسو

10- تقویت سیستم ایمنی بدن با ماساژ شیاتسو

ماساژ به روش شیاتسو همچون ماساژ رفلکسولوژی از مهمترین عوامل تقویت سیستم ایمنی بدن است.

شاید به همین خاطر باشد که از ماساژ درمانی برای بالا بردن سیستم ایمنی استفاده می کنند.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که استرس زیادی را تحمل می کنند، نسبت به دیگران از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردار هستند.

این افراد خیلی زود دچار بیماری می شوند.

یکی از راهکارهای افزایش سیستم ایمنی بدن ماساژ درمانی است.

ماساژ شیاتسو کمک می کند تا بدنی قوی و سالم داشته باشید.

زمانیکه شما به طور منظم در جلسات ماساژ شیاتسو شرکت می کنید:

ظرفیت سیتوتوکسیک را که در سیستم ایمنی بدن وجود دارد را افزایش می دهید.

سیستم ایمنی به عنوان یک محافظ از بدن شما در برابر انواع بیماری ها محافظت می کند.

همچنین مانع از غلبه بیماری بر شما می شود.

از این رو بدن شما هم مقاومت لازم را در برابر این بیماری ها داشته است.

بدن خیلی زود هر نوع عاملی که می تواند باعث آسیب رساندن به شما شود را نابود می کند.

11- - با ماساژ شیاتسو به آرامش برسید!

اگر احساس خستگی و کلافگی می کنید.

اگر مدام و بی دلیل دچار استرس می شوید.

انگیزه ای برای انجام کارهایتان ندارید ماساژ شیاتسو را برای یکبار امتحان کنید.

این ماساژ به قدری آرامش بخش است که شما دیگر به هیچ داروی آرام بخشی نیاز نخواهید داشت.

با چند جلسه به صورت منظم می توانید از روحیه شاداب و با طراوتی برخوردار باشید.

تجربه ثابت کرده است خیلی از افرادیکه خلق و خوی ثابت و پایداری نداشته اند.

با استفاده از ماساژ شیاتسو و با برطرف کردن اضطراب، تنش و استرس از خود به آرامش رسیده اند.

ماساژور شیاتسو به خوبی می داند با چه حرکات و در کدام نواحی بدن تنش را از بدنتان خارج کند و به جای آن آرامش را به شما هدیه دهد.

زمانیکه بدن در اضطراب و استرس به سر می برد به خوبی کار نمی کند.

در اینصورت سیستم ایمنی بدن دچار اختلالات می شود و در نهایت بیماری به سراغتان خواهد آمد.

منتها با این نوع ماساژ به خوبی می توانید بدنتان را از شر استرس در امان نگه دارید و آرامش داشته باشید.

12- درمان مشکلات تنفسی

جالب است بدانید: از برترین فواید ماساژ به روش شیاتسو درمان مشکلات تنفسی است.

این افراد به دلیل مشکلاتی که دارند غالبا نمی توانند به راحتی تنفس کنند.

ماساژور با تکنیک هایی که در آموزش کامل شیاتسو آموخته است به خوبی می داند چطور این مشکل را درمان کند.

از این رو ماساژ به روش شیاتسو برای درمان مشکلات تنفسی بسیار کاربرد دارد.

با این نوع ماساژ خیلی سریع تر به درمان خواهید رسید.

  • منبع
  • آیرست
  • ویرگول
  • تخفیفیان
  • آی ریلکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید