امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276445
۱۲۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

مدت زمان طلاق توافقی در ایران | شرایط و قوانین جدید در طلاق توافقی در دوران کرونا

شرایط طلاق توافقی از ابتدای آذرماه سال 97 دستخوش تغییر و تحولاتی شد که مهمترین آن انجام چند جلسه مشاوره خانواده بصورت اجباری است و از آن زمان تا کنون در عمل و رویه شاهد برخی تغییرات در شرایط آن بوده‌ایم، خصوصاً در شرایط کنونی که ویروس کرونا شیوع یافته این تغییر شرایط بیش از پیش مشاهده می‌شود

مدت زمان طلاق توافقی در ایران | شرایط و قوانین جدید در طلاق توافقی در دوران کرونا

مدت زمان طلاق توافقی در ایران

طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زوجين به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آنها در خصوص مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به عنوان مثال زوجین توافق می کنند زوجه مهريه را در قبال طلاق ببخشد يا کل آن را دريافت کند و يا با شرايط توافق شده مهريه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس خواهد شد و قابليت اجرا دارد.

با توجه به اینکه در طلاق توافقی، زن و شوهر در امور مالی و غیرمالی مرتبط با ازدواج با هم به توافق رسیده اند و تمایل به جدایی با رضایت و توافق دارند، بدیهی است که دادگاه ها هم از رسیدگی طولانی و با وسواس خودداری می کنند و موضعی سهل گیرانه دارند.

مدت زمان طلاق توافقی در محاکم قضایی ایران موضوعی تامل برانگیز و حائز اهمیت می باشد که دادگاه های هر شهر و حتی شعب مختلف دادگاه ها، بر حسب تشخیص و نظر خود ؛ مدت زمان طلاق توافقی را متغیر می سازند.

در خصوص مدت زمان طلاق توافقی نکته حائز اهمیت این است که رویه یکسانی در شهر های مختلف ایران وجود ندارد و زمان قطعی را نمی تواند پیش بینی کرد.

ما شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از محاکم قضایی رسیدگی کننده به پرونده طلاق توافقی، با درنظر گرفتن مشاوره های اجباری زمان بر و همچنین طولانی کردن روند طلاق توافقی، به دنبال این موضوع می باشند که زوجین در طی مرور زمان از خواسته ی شان صرف نظر نموده و اقدام به ادامه زندگی زناشویی خود نمایند. در بسیاری از موارد این راهکار مفید بر فایده واقع شده و زوجین پس از گذشت مدت زمانی، به دلایل مختلفی از تصمیم شان پیرامون طلاق منصرف شده و اقدام به ادامه زندگی مشترک شان می کنند. در بسیاری از موارد؛ موضوع طلاق به حدی جدی و حاد شده است که این راهکار نیز تاثیری بر تصمیم زوجین ندارد.

تعدادی از محاکم قضایی، دادگاه ها و شعب رسیدگی کننده به پرونده طلاق توافقی؛ در کمترین زمان ممکن اقدام به صدور گواهی عدم سازش و جاری ساختن حکم طلاق برای زوجین می نمایند. با این اوصاف نمی ‌توان مدت زمان ثابتی برای سپری شدن روند و رویه قضایی طلاق توافقی در محاکم قضایی ایران متصور شد.

در بسیاری از موارد دیده شده است که روند صادر شدن حکم طلاق توافقی برای زوجین در یک دوره زمانی کوتاه سه الی پنج روزه به اتمام رسیده و به راحتی زوجین اقدام به طلاق توافقی می نمایند ولی در مواردی به دلیل مشاوره های رایگان اجباری و دیگر موارد، شاهد طولانی شدن و قطعاً فرسایشی شدن طلاق توافقی در محاکم قضایی هستیم.

شرایط و قوانین جدید در طلاق توافقی در دوران کرونا

شرایط طلاق توافقی از ابتدای آذرماه سال 97 دستخوش تغییر و تحولاتی شد که مهمترین آن انجام چند جلسه مشاوره خانواده بصورت اجباری است و از آن زمان تا کنون در عمل و رویه شاهد برخی تغییرات در شرایط آن بوده‌ایم، خصوصاً در شرایط کنونی که ویروس کرونا شیوع یافته این تغییر شرایط بیش از پیش مشاهده می‌شود.

هر اقدامی نیازمند شرایط و مراحلی است و طلاق توافقی نیز از این قائده مستثنی نیست، با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و محدودیت‎های خاصی که در پی داشته است، طبیعتاً مراحل طلاق توافقی در دوران کرونا نیز کمی متفاوت از قبل شده که در ادامه به آن اشاره میکنیم و هر قسمتی از نوشته که شما با عبارت «نکته» مواجه می‌شوید، تفاوت‌های طلاق توافقی در دوران کرونا با دوران قبل از آن است:

1- ثبت نام در سامانه تصمیم

اولین مرحله از مراحل طلاق توافقی ثبت نام در سامانه تصمیم است. برای این منظور زوجین متقاضی باید مشخصات خود را در این سامانه وارد و در آن ثبت نام کنند و سپس مرکز مشاوره و مرکز غربالگری مورد نظر و تاریخ مراجعه را انتخاب کنند.

انتخاب مرکز غربالگری و مرکز مشاوره به این منظور است که زوجین با کارشناس و مشاور خانواده چند جلسه مشاوره داشته باشند و این موضوع از الزامات طلاق توافقی محسوب می‌شود.

2- حضور در جلسات مشاوره اجباری

گام بعدی، حضور زوجین و یا وکلای ایشان در مرکز غربالگری و مشاوره خانواده به منظور برگزاری چند جلسه مشاوره است.

این جلسات معمولاً کمتر از پنج جلسه نخواهد بود و بسته به نظر مشاور و کارشناس ممکن است تعداد جلسات کمتر یا بیشتر از این باشد.

نکته: یکی از مواردی که در مورد طلاق توافقی در دوران کرونا تاثیر گذار بوده و شرایط آن را نسبت به قبل تغییر داده همین جلسات مشاوره است. چراکه به دلیل حفظ فاصله اجتماعی و اجتناب از ازدحام جمعیت در مرکز مشاوره خانواده، معمولاً فواصل جلسات طولانی تر از قبل شده است و موجب شده روند نهایی طلاق توافقی طولانی‌تر از قبل شود.

پس از جلسات مشاوره گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌شود که در دست داشتن این گواهی برای ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی الزامی است.

3- ثبت دادخواست طلاق توافقی

زوجین باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و پس از ثبت نام در سامانه ثنا (اگر قبلاً ثبت نام نکرده باشند) اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی بنمایند و برای ثبت دادخواست طلاق توافقی همراه داشتن مدارکی مانند: گواهی عدم انصراف از طلاق، اصل شناسنامه و کارت ملی زوجین و همچنین اصل سند ازدواج ضروری است.

4- حضور در دادگاه

بعد از ثبت دادخواست و ارجاع پرونده به مرجع قضایی، ابتدا شعبه رسیدگی کننده مشخص می‌شود و بعد از آن، شعبه روز و ساعت رسیدگی را تعیین میکند که زوجین و یا وکلای ایشان باید در جلسه دادرسی حاضر شوند.

نکته: یکی دیگر از موارد تاثیرگذار ویروس کرونا در موضوع طلاق توافقی نیز در این مرحله خود را نشان میدهد، چرا که در دوران کرونا معمولاً تاریخ تعیین جلسه دادرسی بسیار طولانی‌تر از قبل می‌باشد.

5- حضور در جلسه مشاوره بعد از دادگاه

بعد از جلسه دادگاه حضور در یک جلسه مشاوره الزامی است که در همان روز جلسه دادرسی برگزار و گزارش آن تقدیم دادگاه می‌شود.

6- صدور رای دادگاه

بعد از برگزاری جلسه دادرسی و جلسه مشاوره، دادگاه اقدام به صدور رای گواهی عدم امکان سازش میکند که معمولاً زوجین و یا وکلای ایشان به منظور قطعی شدن رای اقدام به اسقاط حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی میکنند تا رای صادره آماده اجرا شود.

7- مراجعه به دفتر طلاق و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن

اعتبار رای دادگاه از زمان قطعی شدن 3 ماه است و زوجین باید در خلال این 3 ماه به یکی از دفاتر رسمی طلاق مراجعه کنند تا صیغه طلاق فیمابین زوجین جاری شود و موضوع طلاق به ثبت برسد و تمام.

نکته: یکی دیگر از مواردی که شرایط طلاق توافقی در دوران کرونا را متفاوت از قبل ساخته همین مرحله آخر است، چرا که مطابق با آخرین رویه و دستورالعمل جاری دفاتر طلاق، این دفاتر بصورت زوج و فرد فعالیت میکنند و همچنین با توجه به اینکه دفاتر طلاق برای ثبت طلاق توافقی و دیگر انواع طلاق ظرفیت محدودی در سال دارند، ممکن است ظرفیت بسیاری از آنها خصوصاً در ماه های پایانی سال تکمیل شده باشد.

  • منبع
  • گروه وکلای پارسای
  • یاسا
  • خبرآنلاین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید