امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270217
۱۱۵۵
۱
۰
نسخه چاپی
ریچارد کارلسون

100 کلید موفقیت در کار (14)

من در اکثر کتاب های قبلی ام درباره جنبه های گوناگون شنیدن مطالبی نوشته ام. دلیل آن که بیشتر اوقات به موضوع شنیدن باز می گردم این است که به نظرم این مهارت، به واقع یکی از مهم ترین اجزاء موفقیت در همه ی جنبه های زندگی (شخصی و حرفه ای) می باشد. متأسفانه، برای اکثر ما، این یکی از بزرگ ترین ضعف های ما نیز هست. با وجود این کوچک ترین بهبود در مهارت شنیداری ما می تواند از طریق ارتباطات بهتر، کارآیی مفیدتر، حتی کاهش تنش، بهره هایی عظیم به دنبال داشته باشد.

ریچارد کارلسون
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

نکات مهم برای موفقیت در کار

شنیدن مؤثر را به عنوان ابزار کاهش تنش به کار ببرید

برای لحظه ای درباره ی مهارت های شنیداری خود در محل کارتان بیندیشند. آیا شما حقیقتا به سخنان همکاران خود گوش فرا می دهید؟ آیا پیش از آن که نوبت صحبت شما شود، به آنان اجازه می دهید بیان افکارشان را به پایان برسانند؟ آیا اوقاتی هست که جملات افراد دیگر را تکمیل کنید؟ در جلسات، آیا صبور و پاسخگو هستید یا کم طاقت و اهل واکنش؟ آیا اجازه می دهیدکه حرف دیگری برای شما جا بیفتد یا فرض می کنید آن چه را می خواهد بگوید می دانید و بنابراین به میان حرف او می پرید؟ طرح این سؤالات و سؤالاتی از این دست می تواند بسیار مفید باشد. اکثر مردمی که از آنان سؤال کرده ام (که خودم هم در آن دسته قرار می گیرم)، می پذیرند که دست کم برخی اوقات، مهارت های شنیداری آنان نیاز به پیشرفت دارد.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا شنیدن مؤثر، فنی عالی برای کاهش تنش است. اول از همه، کسانی که خوب می شنوند بسیار مورد احترام و مطلوب مردم هستند. در حقیقت، شنوندگان عالی آن قدر کمیاب هستند که وقتی با یکی از آنان همکلام باشید، خشنود می شوید و احساس می کنید فردی خاص هستید. از آن جایی که شنوندگان خوب، محبوب همکاران (و افراد خانواده) هستند، از بسیاری از جنبه های پر تنش بسیار معمول محیط کار - از پشت خنجر زدن، خشم، خرابکاری، دلخوری - دور هستند. بودن با شنوندگان خوب خیلی راحت است، بنابراین تقریبا به طور طبیعی می خواهید به ایشان کمک کنید. از این رو، وقتی شنونده ای بهتر شوید، احتمالا افراد زیادی دوروبر شما هستند که پیشنهاد همکاری بدهند. مردم تمایل دارند نسبت به شنوندگان خوب وفادار باشند زیرا احساس می کنند مورد تصدیق و احترام قرار گرفته اند.

شنیدن مؤثر به شما کمک می کند آن حرفی را که مردم برای اولین بار می گویند درک کنید، بدین سان به شما اجازه می دهد از تعداد بسیار زیادی از اشتباهات و سوءتعبیر هایی که، لابد می دانید، می توانند خیلی پرتنش باشند، اجتناب کنید. اگر از مردم سوال منید چه چیز ایشان را مستأصل می کند و باعث عصبانیت آنان می شود، خیلی ها خواهند گفت که به حرف آنان گوش ندادن تقریبا در بالاترین موارد فهرست قرار دارد. بنابراین، توجه بیشتر به حرف های دیگران نیز در اجتناب از بسیاری (اگر نگوییم تمامی) اختلافات شخصی به شما کمک می کند. در نهایت، شنیدن مؤثر یک صرفه جویی زمانی عظیم را به دنبال دارد، زیرا در حذف اشتباهات درهم برهم به شما کمک می کند. رهنمود ها و نگرانی های دیگران کاملا روشن می شوند. بدین ترتیب به حذف اشتباهات بیهوده و وقت گیر کمک می کند.

این یکی از آن روش های قدرتمند است که می تواند نتایج آنی و قابل توجهی در برداشته باشد. شاید مجبور باشید کمی در مورد آن کار کنید ولی به زحمتش می ارزد. شاید کسانی که با آنان کار می کنید قادر نباشند دقیقا تشخیص دهند چه کار مخصوصی را به طرزی متفاوت انجام می دهید. اما آنان متوجه احساس متفاوت خود، هنگامی که با شما هستند و یا با شما صحبت می کنند خواهند شد. و به علاوه این که بیشتر مورد توجه و تحسین قرار می گیرید و خود را ساکت تر و آرام تر خواهید یافت.

 

بیشتر بخوانید:

100 کلید موفقیت در کار (1)

100 کلید موفقیت در کار (2)

100 کلید موفقیت در کار (3)

100 کلید موفقیت در کار (4)

100 کلید موفقیت در کار (5)

100 کلید موفقیت در کار (6)

100 کلید موفقیت در کار (7)

100 کلید موفقیت در کار (8)

100 کلید موفقیت در کار (9)

100 کلید موفقیت در کار (10)

100 کلید موفقیت در کار (11)

100 کلید موفقیت در کار (12)

100 کلید موفقیت در کار (13)

 

 

تهیه کننده: محمدی

منبع: 100 کلید موفقیت در کار - ریچارد کارلسون

پایگاه خبری حقوق نیوز - گزیده کتاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید