امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278706
۱۰۹۴
۱
۰
نسخه چاپی

41 واقعیت جالب و خواندنی در مورد قهوه

قهوه و واقعیت های آن

قهوه و واقعیت های آن

1. طبق افسانه ها، قهوه در قرن نهم زمانی کشف شد که یک گله دار بز اتیوپیایی به نام Khaldi متوجه شد که بزهای معمولی بی حال او پس از خوردن توت های قرمز یک درخت همیشه سبز تحریک پذیرتر هستند. خلدی توت ها را نزد مرد مقدس مسلمانی برد و او میوه خام درخت قهوه را به نوشیدنی خوشمزه تبدیل کرد.

2. اگرچه قهوه در حوالی سال 850 پس از میلاد در اتیوپی کشف شد، اما در حدود سال 1100 به موکا، یمن گسترش یافت و به عنوان یک نوشیدنی محبوب شناخته شد. از موکا (که نام قهوه موکا از آن گرفته شده است)، دانه ها در سال 1515 به هند، جاوه و در نهایت اروپا فرستاده شد. تا سال 1675، انگلستان بیش از 3000 قهوه خانه داشت.

3. قهوه در ابتدا به عنوان یک داروی شگفت انگیز در یمن و عربستان در نظر گرفته می شد و تنها با توصیه پزشک مصرف می شد. بسیاری قهوه را به عنوان یک محرک مغز یا راهی برای تحریک بینش های مذهبی می دانستند.

4. اعراب اولین کسانی بودند که درختان قهوه را در شبه جزیره عربستان کشت کردند. اعراب معمولاً قهوه را برشته و آب پز می‌کردند، که به عربی «شراب اسلام» است.

5. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که زنانی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه کافئین دار می نوشند، 15 درصد کمتر در معرض ابتلا به افسردگی در یک دوره 10 ساله نسبت به زنانی که یک فنجان قهوه یا کمتر در هفته می نوشند، هستند.

6. بیش از 500 میلیارد فنجان قهوه در سال مصرف می شود و قهوه را به محبوب ترین نوشیدنی جهان تبدیل می کند. همچنین پس از نفت خام، پرمعامله ترین کالای جهان است.

7. تنها مکان هایی در آمریکای شمالی که در آن قهوه کشت می شود در هاوایی و پورتوریکو است.

8. اولین قهوه خانه جهان در سال 1475 در قسطنطنیه (استانبول امروزی) افتتاح شد.

9. خیر بیگ، فرماندار مکه، قهوه را در سال 1511 ممنوع کرد، زیرا می‌ترسید که این قهوه موجب مقاومت در برابر حکومت او شود، سلطان او را به این دلیل اعدام کرد که قهوه در واقع «مبارک» است.

10. قهوه در دهه 1600 از عربستان از طریق ونیز به اروپا وارد شد. در حالی که برخی از راهبان از پاپ کلمنته هشتم خواستند نوشیدنی "مسلمان" را غیرقانونی کند، پاپ استدلال کرد که این نوشیدنی به قدری خوب است که "گناه" است اگر فقط "مشرکان" آن را بنوشند. بنابراین قهوه شروع به گسترش در سراسر اروپا کرد.

قهوه

11. هنگامی که اولین قهوه خانه در انگلستان در سال 1652 افتتاح شد، ورود زنان به غیر از خدمت به مردان ممنوع بود.

12. یک بلژیکی به نام جورج لوئیس واشنگتن قهوه فوری را در سال 1906 در گواتمالا اختراع کرد.

13. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن قهوه ممکن است زوال شناختی و اختلالات عصبی را کاهش دهد.

14. اعراب قهوه را کشف کردند، اما نسبت به کشف خود حسادت کردند و اجازه ندادند دانه های بارور قهوه کشورشان را ترک کنند. با این حال، یک زائر مسلمان قرن هفدهمی، بابا بودان، هفت بذر را از عربستان به خارج قاچاق کرد و در هند کاشت. می گویند تمام قهوه جهان از این هفت دانه به دست آمده است.

15. آمریکایی ها اولین مصرف کننده قهوه در جهان هستند. آنها روزانه 450 میلیون فنجان قهوه یا بیش از 150 میلیارد فنجان در سال مصرف می کنند.

16. دو گونه اصلی از گیاه قهوه برای تولید قهوه استفاده می شود: 1) Coffee arabica که منشا آن خاورمیانه است و 2) Coffea robusta که منشا آن کنگو است. درختان عربیکا بهترین قهوه را تولید می کنند و بیشترین کشت را دارند (3/4 قهوه جهان)، در حالی که دانه های روبوستا سخت تر هستند، حاوی 40-50٪ کافئین بیشتری هستند و در بسیاری از قهوه های فوری استفاده می شوند.

17. هلندی ها اولین اروپایی ها بودند که وارد تجارت قهوه شدند. آنها گیاهان قهوه را از سواحل مالابار هند به مستعمرات خود در جایی که در آن زمان هند شرقی هلند یا اندونزی کنونی نامیده می شد، وارد کردند.

18. در سال 1715، تاجران هلندی قهوه به پادشاه بانفوذ فرانسه، لویی چهاردهم، یک درخت قهوه از خود هدیه دادند. میلیون ها و میلیون ها درخت از آن تک درخت سربرآورده اند، تا حدی به لطف شوالیه گابریل ماتیو د کلیو، که تعدادی از قلمه های درخت را دزدید و شروع به کشت قهوه در مارتینیک در دریای کارائیب کرد. در طی 50 سال، بیش از 20 میلیون درخت در مارتینیک و جزایر مجاور وجود داشت.

19. اگرچه محصول از برداشتی به برداشت دیگر متفاوت است، اما یک درخت قهوه معمولاً تنها دانه‌های قهوه کافی در سال را برای پر کردن یک کیسه نیم کیلویی (یک پوندی) قهوه آسیاب شده فراهم می‌کند.

20. 3 تا 4 سال طول می کشد تا درخت قهوه بالغ شود. هنگامی که بالغ شد، هر درخت یک تا دو پوند دانه قهوه در هر فصل خواهد داشت.

قهوه

21. قهوه روست لایت نسبت به قهوه روست تیره کافئین بیشتری دارد. هر چه قهوه طولانی تر برشته شود، دارای کافئین بیشتری است.

22. ترک ها قهوه خانه های خود را «مدرسه خردمندان» می نامند.

23. قهوه سه بار در سه فرهنگ مختلف ممنوع شد: یک بار در مکه در قرن شانزدهم، یک بار زمانی که چارلز دوم در اروپا این نوشیدنی را در تلاش برای آرام کردن یک انقلاب در حال انجام ممنوع کرد، و یک بار زمانی که فردریک کبیر قهوه را در آلمان در سال 1677 ممنوع کرد، زیرا او نگران این بود که مردم پول زیادی برای نوشیدنی خرج کنند.

24. صنعت قهوه 25 میلیون نفر را در سراسر جهان استخدام می کند.

25. برزیل با بیش از چهار میلیارد درخت قهوه، پیشروترین تولیدکننده قهوه در جهان است. در واقع، برزیل حدود یک سوم قهوه جهان را امروز تولید می کند. ویتنام، اندونزی، کلمبیا و هند پنج کشور برتر تولید کننده قهوه را تکمیل می کنند.

26. درختان قهوه در بیش از 70 کشور، بیشتر در آفریقا، آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین کشت می شوند.

27. اثرات سلامتی قهوه تا حد زیادی به نحوه تهیه قهوه بستگی دارد. به عنوان مثال، فیلترهای کاغذ قهوه، اجزای روغنی به نام دیترپن ها را که با بیماری عروق کرونر قلب مرتبط هستند، حذف می کنند. با این حال، فیلترهای فلزی این اجزای روغنی را حذف نمی کنند.

28. مطالعات نشان می دهد که مردانی که روزانه شش فنجان یا بیشتر قهوه می نوشند، خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 20 درصد کاهش می دهند.

29. کلمه قهوه از کلمه عربی قاهه گرفته شده است که گمان می رود به معنای شراب باشد. کلمه ترکی قهوه کاهوه از کلمه عربی گرفته شده و با کلمه کافه مرتبط است. برخی دیگر از محققان معتقدند که این کلمه از کافا، منطقه ای در اتیوپی است که گمان می رود قهوه از آنجا سرچشمه گرفته است.

30. یک سوم از آب لوله کشی که برای نوشیدن در آمریکای شمالی استفاده می شود برای دم کردن فنجان های قهوه روزانه استفاده می شود.

قهوه

31. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، بیماری قلبی، دیابت نوع 2، سیروز کبدی و نقرس را کاهش می دهد.

32. تخمین زده می شود که از هر پنج نفر، چهار نفر روز خود را با یک قهوه شروع می کنند.

33. علاوه بر آمریکایی ها، فرانسوی ها و آلمانی ها بزرگ ترین مصرف کنندگان قهوه هستند. این سه کشور تقریباً 65 درصد از کل قهوه مصرف شده در جهان را می نوشند.

34. گران‌ترین قهوه جهان قهوه کوپی لوواک اندونزی یا قهوه سیوت است. از دانه‌های قهوه که خورده شده، تا حدی هضم شده و سپس توسط حیوانی راسو مانند به نام گربه سیوت (زباد) دفع شده است. این لوبیاها بیش از 600 دلار در هر پوند یا 50 دلار در هر فنجان فروخته می شوند.

35. مقدار کافئین قهوه به نوع دانه ها، نحوه برشته شدن و نحوه دم کردن قهوه بستگی دارد. به طور معمول، یک فنجان قهوه کوچک بین 65 میلی گرم کافئین در صورت فوری و 115 میلی گرم در صورت دم کردن قطره ای دارد.

36. در ایالات متحده، 29 سپتامبر به عنوان روز ملی قهوه جشن گرفته می شود. در کاستاریکا، 12 سپتامبر است. در ایرلند، 19 سپتامبر است. و در ژاپن، 1 اکتبر است.

37. از آنجایی که اندام ها و سیستم های یک جنین قادر به متابولیسم و دفع کامل کافئین نیستند، کافئین می تواند 10 برابر بیشتر از یک فرد بالغ در خونش بماند. به همین دلیل، پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار مقدار متوسطی (کمتر از 200 میلی گرم) قهوه در روز بنوشند.

38. قهوه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به جلوگیری از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول ها کمک می کند. یک مطالعه نشان داد که یک سرو معمولی قهوه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به یک وعده آب انگور، زغال اخته، تمشک یا پرتقال است.

39. استارباکس در سال 1971 در سیاتل افتتاح شد. در سال 2010، درآمدی معادل 10.7 میلیارد دلار و 16850 فروشگاه در 40 کشور داشت که آن را به برترین خرده فروش قهوه در جهان تبدیل کرد. استارباکس بیش از 87000 ترکیب نوشیدنی ممکن را ارائه می دهد.

40. بوی چوب سوخته قابل تشخیص ترین بوست. بوی قهوه دوم است.

41. کافی شاپ های استارباکس بیش از 93 میلیون گالن شیر در سال مصرف می کنند. این برای پر کردن 155 استخر در اندازه المپیک کافی است. علاوه بر این، آنها سالانه 2.3 میلیارد لیوان کاغذی استفاده می کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید